05-27 Свята́го пра́веднаго Иоа́нна Ру́сскаго, Испове́дника

Свята́го пра́веднаго Иоа́нна Ру́сскаго, Испове́дника

Краткое наименование:

05-27 Свята́го пра́веднаго Иоа́нна Ру́сскаго, Испове́дника

Минея. Дата 2024-06-09 (27 мая по ст. стилю)

Знак типикона: Славословный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени: Лк.12:8-12

Апостол: Еф.6:10-17

Евангелие: Лк.12:8-12


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

От земли́ плене́ния твоего́/ воззва́вый тя к Небе́сным селе́нием,/ Госпо́дь соблюда́ет невреди́мо и цельбоно́сно те́ло твое́,/ пра́ведне Иоа́нне,/ ты бо, в Росси́и я́тый и во Аси́ю прода́нный,/ посреде́, ага́рянскаго злоче́стия благоче́стно пожи́л еси́ во мно́зе терпе́нии/ и, се́яв зде слеза́ми,/ жне́ши та́мо неизглаго́ланною ра́достию./ Те́мже моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Глас 4:

От земли́ Призва́вший тя в Небе́сныя оби́тели/ сохраня́ет и по сме́рти нетле́нное те́ло твое́, свя́те,/ ты бо я́ко пле́нник приведе́н бысть в А́зию,/ иде́же и уподо́бися Христу́./ Сего́ ра́ди моли́ Его́ спасти́ся душа́м на́шим.


Кондаки

Глас 8:

Вчестне́й па́мяти твое́й, свя́те,/ весели́тся о тебе́ Росси́я,/ во благоче́стии тя воспита́вшая,/ и целе́бным моще́м твои́м ра́дуется Аси́я,/ иде́же у́зкий путь проше́д страда́льческаго пле́на и по́стнических подвиго́в,/ сосу́д че́стен яви́лся еси́ Бо́жия благода́ти,/ ея́же проси́ и нам, чти́телем твои́м, да зове́м ти:/ ра́дуйся, Иоа́нне, благода́ти тезоимени́те.

Икос: Ка́ко по достоя́нию восхва́лим тя, доблему́дре,/ по́двиги твои́ми стра́сти умертви́вша,/ плоть порабо́тивша ду́ху и врага́ победи́вша?/ Кто, слы́шав вели́кое твое́ терпе́ние и смире́ние, не удиви́тся?/ Е́же ко всем кро́тость и беззло́бие, к скорбя́щим сострада́ние,/ к су́щим в беда́х и неду́зех поможе́ние./ В невече́рнем у́бо дни Ца́рствия Бо́жия, с пра́ведными пра́ведно наслажда́яся,/ моли́ся о чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти:/ ра́дуйся, Иоа́нне, благода́ти тезоимени́те.

Глас 4:

Ны́не приспе́ па́мять сла́вных, свя́те о́тче, дел твои́х,/ веселя́ще благочести́выя ду́ши,/ ве́рно чту́щия тя, Иоа́нне.

Икос:


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Возсия́ па́мять твоя́ ны́не,/ пра́ведне Иоа́нне,/ сердца́ и умы́ ве́рных озаря́ющи,/ ублажа́ем у́бо тя я́ко терпеливоду́шна,/ непоколеби́ма в благове́рии,/ доброде́тельми укра́шена,/ нетле́нием и чудесы́ просла́вленна,/ и мо́лимтися приле́жно;/ моли́ся, свя́те, о спасе́нии душ на́ших.

Я́коже А́нгел, на земли́ пожи́л еси́,/ воздержа́нием увяди́в твое́ те́ло,/ бде́нием и всено́щными стоя́нии,/ при́сным па́мятованием сме́рти,/ прича́стник же быва́я Боже́ственных Та́ин/ и те́ми в ку́юждо суббо́ту освяща́яся,/ благоуго́ден Бо́гови яви́лся еси́,/ но моли́ся и нам благоуго́дным Тому́ бы́ти/ и спасти́ся душа́м на́шим.

Я́ко зла́то, в горни́ле скорбе́й искуси́лся еси́, доблему́дре,/ преогорчева́емь плени́вшими тя,/ те́мже по кончи́не свята́я душа́ твоя́,/ сожи́тельница А́нгелов,/ досто́йно с те́ми весели́тся,/ и притека́ющих к моще́м твои́м/ ра́дуеши дарова́нием исцеле́ний,/ с пра́ведными у́бо созерца́я добро́ту Влады́чню,/ моли́ся о спасе́нии душ на́ших.

Сокро́вище вели́ко Проко́пия,/ ма́ло кесари́йско ме́сто,/ и сия́ оби́тель и́мут/ святы́я мо́щи твоя́, Иоа́нне,/ и́мже на поклоне́ние собра́вшеся,/ пе́сньми почита́ем преставле́ние твое́, зову́ще ти:/ ра́дуйся, звездо́, от Росси́и возсия́вшая/ и Аси́ю по́двиги свои́ми и чудесы́ озари́вшая;/ ра́дуйся, ве́рных похвало́ и украше́ние;/ ра́дуйся, моли́твенниче о спасе́нии душ на́ших.

Ка́ко не похва́лим, пра́ведне,/ благоду́шие твое́ в чу́вственном70 плене́нии,/ и́мже посрами́л еси́ первовино́вника духо́внаго плене́ния,/ кро́тость же, незло́бие и смире́ние,/ и́миже врага́ низложи́л еси́,/ безмо́лвие и поще́ние, моле́ние всено́щное,/ в не́мже помо́ст притво́ра церко́внаго/ струя́ми сле́зными ороша́л еси́/ и те́ми огнь страсте́й угаси́л еси́,/ огнь любве́ Боже́ственныя прии́м в се́рдце свое́м/ и восхожде́нии благода́тными/ све́тел быв, Иоа́нне,/ во све́тлостех святы́х ны́не лику́еши,/ иде́же помина́й помина́ющия тя.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Богому́дре Иоа́нне,/ благода́тию Бо́жиею просвеща́емь/ и раче́нием Боже́ственным окриля́емь,/ страда́льческую нощь жития́ ра́бскаго/ непреткнове́нно среде́ злове́рных преше́л еси́/ и ко дню невече́рнему ра́йския свобо́ды дости́гл еси́,/ озаря́я отту́ду ве́рных исполне́ние.

Стих: Мно́ги ско́рби пра́ведным,/ и от всех их изба́вит я Госпо́дь.

Плене́нный тата́ры и отведе́нный ко ага́ряном,/ вселе́н, всече́стне, был еси́ в ко́нском стоя́лищи,/ я́коже И́ов на гно́ищи,/ утесня́емь и оскорбля́емь,/ те́мже пра́ведным судо́м Бо́жиим/ по кончи́не утеща́ешися на ло́не Авраа́мли,/ иде́же всех веселя́щихся жили́ще.

Стих: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т,/ я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.

Вне до́льняго оте́чества богоуго́дно пожи́в, блаже́нне,/ в Го́рнее Оте́чество всели́лся еси́,/ дарова́ньми украси́вся Ду́ха./ Бу́ди у́бо те́плый хода́тай ко Го́споду о Росси́и и ея́ лю́дех,/ о Горе́ и оби́тели сей,/ страсте́й же и неду́гов свобожда́й нас моли́твами твои́ми,/ благода́ти тезоимени́те.

Име́яй благи́й по́мысл,/ и се́рдце бо́дрое,/ и любо́вь нелицеме́рную,/ бдяй же при́сно и Бо́гу присоединя́яйся,/ блаже́нную кончи́ну прие́млет днесь Иоа́нн пра́ведный/ и чи́стою душе́ю свое́ю воспаря́ет горе́,/ свесели́тися избра́нным Отца́ Небе́снаго,/ оста́ви же во утеше́ние и освяще́ние своя́ святы́я мо́щи,/ к ни́мже притека́юще, воззове́м к нему́:/ тя, Богоприя́тне, воспева́ющим согреше́ний испроси́ проще́ние/ мир и ве́лию ми́лость.


Стихиры на хвалитех

Глас 8:

О, пресла́внаго чудесе́!/ Иоа́нн, благове́рная о́трасль Росси́и/ и Це́ркве Христо́вы сын и́скренний,/ с лю́тыми ага́ряны жи́тельствуя,/ в ско́рбех плене́ния и в злострада́нии,/ обре́те, Его́же иска́ше,/ душ на́ших Свободи́теля,/ стра́сти и Крест прия́вшаго/ челове́ческаго ра́ди свобожде́ния.

О, пресла́внаго чудесе́!/ Среди́ плотски́х рачи́телей пребыва́я,/ весь чист и духо́вен Иоа́нн,/ име́я ло́же в ко́нском стоя́лищи,/ бога́тство – наготу́ и хлад,/ вме́сто же че́сти – поруга́ния и бие́ния,/ вся претерпе́, до́блий, тверде́йше Христа́ ра́ди,/ не уклони́вша лица́ Своего́ от оплева́ний и зауше́ний/ челове́ческаго ра́ди спасе́ния.

Прииди́те, ве́рнии,/ свяще́нную и честну́ю па́мять пра́веднаго Иоа́нна/ благоче́стно ны́не восхва́лим:/ сей бо, пожи́в в плену́, а́ки у́зник в темни́це,/ по преставле́нии свое́м сподо́бися на Небеси́/ пресве́тлаго осия́ния пра́ведных,/ его́же получи́ти мо́лится/ воспева́ющим любо́вию све́тлыя того́ по́двиги.

Боже́ственная благода́ть Ду́ха,/ живу́щая в тебе́, всече́стне,/ ди́вна показа́ тебе́ в нетле́нии твои́х честны́х моще́й,/ в чудесе́х от тех и исцеле́ниих,/ и́хже любо́вию лобыза́юще,/ сла́вим о тебе́ Христа́ Бо́га,/ ди́внаго во святы́х Свои́х,/ к Нему́же бу́ди те́плый хода́тай/ о воспева́ющих све́тлыя твоя́ по́двиги.

Кто не восхва́лит тя, и́стинно достохва́льнаго, Иоа́нне пра́ведне?/ Кто не удиви́тся боголюби́вому твоему́ нра́ву?/ Егда́ бо лю́тый господи́н твой/ узре́ в дому́ свое́м тебе́ ра́ди изоби́лие во всем/ и даде́ тебе́ осла́бу,/ ты, снеда́емь огне́м любве́ ко Го́споду,/ приумно́жил еси́ труды́ по́стническия,/ те́мже свя́та яви́ тебе́ и просла́ви Пресвята́я Тро́ица,/ Ю́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.


Седальны

Глас 1:

Среди́ мирска́го мяте́жа пра́ведно пожи́вша, я́ко в безмо́лвии пусты́нном,/ на ра́мена Крест Госпо́день взе́мша и Тому́ после́довавша страда́льческими по́двиги,/ восхва́лим вси пе́сньми Иоа́нна,/ его́же израсти́ Росси́я, Аси́я же позна́, я́ко преподо́бна.

Глас 3:

Све́тлым житие́м твои́м, Иоа́нне, и неусы́пными моли́твами/ неулови́м пребы́л еси́ ловле́нии тьмы предста́теля/ и, во гро́бе лежа́, нетле́нен пребыва́еши,/ подая́ цельбы́ призыва́ющим тя и па́мять твою́ любо́вию пра́зднующим.

Глас 4:

Страсте́й огнь погаси́л еси́, блаже́нне,/ тече́нием слез и доброде́тельми обогати́лся еси́,/ я́влься челове́к небесному́др,/ но да улучу́ и аз избавле́ние от мглы страсте́й хода́тайством твои́м, Иоа́нне,/ и да явлю́ся спасе́н, с ве́рою прибега́яй к тебе́.

Глас 4:

Был еси́ пле́нник на земли́, Богому́дре, вся́ко озлобле́ние претерпева́я,/ доброде́тели, я́коже фимиа́м благово́нен и же́ртву благоприя́тну, прине́сл еси́ Бо́гу,/ Его́же моли́ дарова́ти согреше́ний очище́ние чту́щим святу́ю па́мять твою́.


Светильны

Ди́вное узре́вше зна́мение, ужасо́шася омраче́ннии ага́ряне:/ свет бо блиста́ше, иде́же бе погребе́н Иоа́нн,/ и а́бие возвести́ша сие́ ве́рным,/ и́же, откопа́вше гроб, с ра́достию обрето́ша/ нетле́нное, и благоуха́нное, и цельбоно́сное пра́веднаго те́ло,/ Христа́ Бо́га о нем велича́юще.

Богородичен: Свет благода́ти Рождество́м Твои́м возсия́, и просвети́ всю подсо́лнечную,/ и предста́теля тьмы погуби́, Богороди́тельнице Пречи́стая,/ А́нгелов похвало́ и челове́ков всех спасе́ние,/ непреста́нными гла́сы Тя велича́ющих.


Каноны

Канон святому, глас 2 (основной)


Житие

Святой исповедник Иоанн Русский

Святой исповедник Иоанн Русский родился в конце XVII века в Малороссии и воспитывался в благочестии и любви к Церкви Божией. По достижении зрелого возраста он был призван на воинскую службу, служил простым солдатом в армии Петра Первого и участвовал в русскотурецкой войне. Во время Прутского похода 1711 года Иоанн вместе с другими воинами был взят в плен татарами, которые продали его начальнику турецкой конницы. Тот привез русского пленника к себе на родину, в Малую Азию, в селение Прокопий (по-турецки Уркюп). Пленных воинов-христиан турки старались обратить в мусульманство: одних уговорами и соблазнами, других, более стойких, избивали и мучили. Святой Иоанн не прельстился обещанными земными благами и мужественно переносил жестокости, унижения и побои. Его часто мучил хозяин в надежде, что его раб примет мусульманство. Однако святой Иоанн решительно противился воле своего господина и отвечал: «Ни угрозами, ни обещаниями богатства и наслаждений ты не сможешь отклонить меня от святой моей веры. Я родился христианином, христианином и умру». Смелые слова и твердая вера исповедника, его бесстрашие и праведная жизнь смирили жестокое сердце господина. Он перестал мучить и поносить пленника, не принуждал больше к отречению от христианства, а заставил только ухаживать за скотом и содержать в порядке конюшню, в углу которой была постель святого Иоанна.

С утра до позднего вечера угодник Божий служил своему господину, добросовестно исполняя все его приказания. В зимнюю стужу и в летний зной, полуногой и босой, он исполнял свои обязанности. Другие рабы нередко издевались над ним, видя его усердие. Праведный Иоанн никогда не сердился на них, напротив, при случае помогал им в работе и утешал в беде. Такое искреннее добросердечие святого пришлось по душе хозяину и рабам. Хозяин стал настолько доверять праведному Иоанну и уважать за честность и благородство, что предложил ему жить как свободному и поселиться, где он сам пожелает, Однако подвижник предпочел остаться в помещении конюшни, где каждую ночь мог беспрепятственно подвизаться в молитвенном уединении, укрепляясь в добре и любви к Богу и людям. Иногда он покидал свое тихое убежище и под покровом ночи приходил к храму святого великомученика Георгия, где на паперти усердно молился, преклонив колени. В этом же храме по праздникам он причащался Святых Христовых Тайн. В то же время праведный Иоанн по-прежнему служил своему господину и, несмотря на свою бедность, всегда помогал нуждавшимся и больным и делил с ними свою скудную пищу.

В конце своей многотрудной и подвижнической жизни святой Иоанн занемог и, чувствуя приближение кончины, призвал священника, чтобы в последний раз получить благословение на исход. Священник, опасаясь со Святыми Дарами идти в дом турецкого начальника, вложил Их в яблоко и безопасно передал праведному Иоанну. Прославив Господа, он причастился Святых Христовых Тайн и отошел к Богу. Праведная кончина святого исповедника Иоанна Русского последовала 27 мая 1730 года. Когда хозяину сообщили, что раб Иоанн умер, он позвал священников и передал им тело святого Иоанна, которые погребли его по христианскому обычаю. На погребение собрались почти все христиане, жившие в Прокопий, и сопровождали тело праведника на христианское кладбище.

Через три с половиной года священник был чудесно извещен во сне о том, что мощи святого Иоанна пребывают нетленными. Вскоре святые мощи праведника были перенесены в храм святого великомученика Георгия и положены в специальной раке. Новый угодник Божий стал прославляться неисчислимыми благодатными чудесами, известия о которых распространились в отдаленные города и селения. Верующие христиане из разных мест приходили в Прокопии для поклонения святым мощам Иоанна Русского и получали по его святым молитвам благодатные исцеления. Нового святого стали почитать не только православные христиане, но и армяне, и турки, обращаясь с молитвенным прошением к русскому святому: «Раб Божий, не обойди нас своей милостью».

В 1881 году часть мощей святого Иоанна была перенесена в Русский монастырь святого великомученика Пантелеймона иноками Святой Афонской Горы, до этого чудесно спасенными угодником Божиим во время опасного путешествия. На средства этого монастыря и жителей Прокопия в 1886 году начато строительство нового храма, так как храм святого великомученика Георгия, где находились мощи святого Иоанна, обветшал.

15 августа 1898 года был освящен новый храм во имя святого праведного Иоанна Русского, по благословению Вселенского Патриарха Константина V, кесарийским митрополитом Иоанном.

В 1924 году жители Прокопия Кесарийского, переселяясь на остров Эвбею, перенесли с собою и мощи святого Иоанна Русского. Несколько десятилетий они находились в храме святых равноапостольных Константина и Елены в Новом Прокопии на Эвбее, а в 1951 году перенесены в новый храм во имя святого Иоанна Русского, к которому стекаются тысячи паломников из всех уголков Греции, особенно в день его памяти, 27 мая. ЖМП, 1980, № 6.

Праведный Иоанн Русский широко почитается на Святой Горе Афон, особенно в Русском Пантелеимоновом монастыре.