06-02 Святаго великомученика Иоанна Нового, Сочавского

Святаго великомученика Иоанна Нового, Сочавского

Краткое наименование:

06-02 Святаго великомученика Иоанна Нового, Сочавского

Минея. Дата 2025-06-15 (02 июня по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

Житие́ на земли́ до́бре окормля́я, страда́льче,/ ми́лостынями, и ча́стыми моли́твами, и слеза́ми,/ па́ки же ко страда́нию му́жески устреми́вся,/ пе́рсское обличи́л еси́ нече́стие./ Те́мже Це́ркве был еси́ утвержде́ние/ и христиа́н похвало́,/ Иоа́нне приснопа́мятне.


Кондаки

Глас 4:

Морску́ю пла́вая пучи́ну ку́плею,/ от восто́ка тща́лся еси́ к се́веру,/ но Бо́гу призва́вшу тя,/ я́коже Матфе́й мы́тницу, ты же ку́плю оста́вль,/ и Тому́ после́довал еси́ кро́вию муче́ния,/ вре́менными искупи́в непроходи́мая,/ и вене́ц прия́л еси́ непобеди́мый.

Икос: Прему́дрый Зижди́тель и Влады́ка и Господи́н виногра́да мы́сленнаго/ я́коже пресвяты́ми Свои́ми усты́ во при́тчи виногра́да глаго́лет:/ я́ко во единыйна́десять час де́лавшим подо́бную даде́ це́ну,/ я́коже и от пе́рваго де́лавшим./ Ны́не де́лы извести́ в при́тчи кры́емое, Иоа́нна показа́в све́тла му́ченика,/ на са́мый уже́ после́док ле́тным ты́сящам,/ подо́бно пе́рвым страда́льцем просла́ви нетле́нием и исцеле́ния да́ром:/ вре́менными бо искупи́в непроходи́мая,/ и вене́ц но́сит непобеди́мый.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 2:

Ки́ими благохва́льными пе́сньми воспое́м Иоа́нна?/ Истиннаго во́ина Царя́ вели́каго,/ све́тлаго храбо́рника, Христо́ва всеизря́днаго страда́льца,/ утверди́теля ве́ры и низложи́теля ле́сти,/ терпели́ваго во искуше́ниих и в му́ках непристра́шнаго,/ нечести́вых наказа́теля стра́шнаго/ и благочести́вым помо́щника те́плаго,/ и́мже Христо́с нам да́рует ве́лию ми́лость.

Ки́ими похва́льными венцы́ венча́ем Иоа́нна?/ Му́чеников обновле́ние, иску́снаго борца́,/ благоче́стия бори́теля, врага́ низложи́вшаго,/ кро́вию зе́млю освя́щшаго,/ и возду́шныя кня́зи устраши́вшаго,/ и Небе́сным причта́вшагося А́нгелом,/ столпа́ всезлата́го, о не́мже содержа́тся страны́ се́верныя,/ и́мже Христо́с сих враги́ побежда́ет,/ име́яй ве́лию ми́лость.

Ки́ими благососта́вными гла́сы просла́вим Иоа́нна?/ Высокопа́рнаго орла́ слове́с прему́дростию,/ его́же крило́ма зла́та междора́мия4,/ трубу́ благоче́стия, Бо́жия Сло́ва та́инства возгреме́вшаго,/ меча́, изощре́ннаго проро́ческими веле́нии, и́мже пе́рсское возноше́ние Христо́с низложи́,/ име́яй ве́лию ми́лость.

Ки́ими пе́сньми и добро́тами увязе́м Иоа́нна чу́днаго?/ Плоть да́вшаго к ра́нам содробле́ния нас ра́ди плещи́ на ра́ны да́вшаго/ и кровь неща́дно излия́вшаго, истощи́вшаго Себе́ до ра́бия о́браза,/ мучи́теля уди́вльшаго преесте́ственным терпе́нием/ и того́ посра́мльша сопротивле́нием кре́пким,/ его́же Христо́с Бог венцы́ нетле́ния венча́,/ име́яй ве́лию ми́лость.

Днесь честно́е торжество́ Небе́сная пра́зднуют мы́сленно,/ земна́я к весе́лию созыва́ющее/ в па́мять до́бляго подви́жника Иоа́нна,/ терпели́ваго адама́нта:/ изнемого́ша бо ру́ки бию́щих,/ и судия́ утруди́ся, му́ки умышля́я./ Он же вы́ше всех пребыва́ше,/ стоя́, я́ко лев, посреде́ по́двига/ и мучи́теля устраша́я испове́данием Христо́вым,/ благодерзно́венно к нему́ вопия́ше:/ не косни́, о епа́рше, се ти плоть к томле́нию!/ Ты у́бо дово́льны ра́ны наноси́,/ Христо́с же венцы́ нетле́нны да́рует мне,/ Его́же пропове́даю со Отце́м и Святы́м Ду́хом.


Стихиры на стиховне

Глас 4:

Я́ко благонаро́чит ове́н,/ морску́ю преплы́л еси́ пучи́ну/ и же́ртва прине́слся еси́,/ жива́ и одушевле́нна,/ нас ра́ди, сла́вне, закла́вшемуся Бо́жию А́гнцу,/ от Него́же прие́мь трудо́в твои́х по́чести,/ моли́ от тли и бед изба́вится/ ве́рою и любо́вию творя́щим/ пречестну́ю па́мять твою́.

Стих: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т,/ я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.

Ни суровство́ мучи́теля,/ ни же́зленная бие́ния,/ ни пло́ти содробле́ния,/ ни крове́й пото́цы/ твою́ тве́рдость возмого́ша, сла́вне, от Христа́ отврати́ти,/ па́че же вопия́л еси́ к му́чащим:/ раждежи́те мя му́ками,/ я́коже горни́лом искуси́тельным,/ да зла́то искуше́но явлю́ся Созда́вшему.

Стих: Насажде́ни в дому́ Госпо́дни/ во дво́рех Бо́га на́шего процвету́т.

Ни вери́г тя́жести,/ ни темни́цы злосмра́дие,/ ни влача́щих безчеловечие/ твое́ благостоя́ние от твоего́ Влады́ки,/ блаже́нне, поколеба́ша:/ темни́цу бо черто́г све́тел,/ вери́ги же гри́вну зла́ту,/ влаче́ние же го́рькое колесни́цу ца́рскую/ Христа́ ра́ди вменя́л еси́.

Страстоте́рпческия лучи́ возсия́вше,/ прите́кше, наслади́теся, бра́тие:/ от Небе́с бо к нам соше́д неви́димо,/ избра́нный во́ин Христо́в Иоа́нн,/ и трапе́зу предложи́в духо́вную,/ всех учрежда́ет оби́льно,/ проти́ву коего́ждо проше́ния/ и припаде́м ве́рою, того́ мо́щи объе́млюще/ и моле́бне глаго́люще:/ многострада́льне и треблаже́нне,/ це́рковь, ю́же возлюби́л еси́,/ в не́йже честны́м твои́м моще́м ста́ти изво́лил еси́,/ с Боговенча́нными господа́ми на́шими,/ возлю́бльшими тя и прине́сшими,/ сохраня́й и покрыва́й твои́м к Бо́гу дерзнове́нием.


Стихиры на хвалитех

Глас 1:

Прехва́льне Иоа́нне,/ тебе́ ни свире́пство мучи́теля,/ ни слове́с ласка́ния,/ ни мук преще́ния,/ ни го́рькая бие́ния/ от Христа́ отторго́ша,/ Его́же от младе́нства возлюби́л еси́,/ Ему́же и моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.

Мне ничто́же сладча́йше,/ ниже́ предпочте́ннейше, –/ Иоа́нне, глаго́лал еси́ му́чащим, –/ ни сла́ва преходя́щая,/ ни бога́тство тле́нное,/ па́че Христа́, Небе́снаго Царя́./ Его́же моли́/ дарова́ти душа́м на́шим мир/ и ве́лию ми́лость.

О́браз бысть му́ченичеству/ в ле́тех после́дних/ благоро́днейший му́ченик,/ в ре́вности распала́я/ ду́ши боголюбе́зных страда́ний свои́х/ сла́вою пребога́тою,/ Христу́ же мо́лится/ дарова́ти душа́м на́шим/ мир и ве́лию ми́лость.

Прииди́те, мучениколю́бцы,/ наслади́мся мы́сленно духо́вныя днесь трапе́зы,/ ю́же нам предложи́ му́ченик Иоа́нн,/ ея́же и А́нгели наслажда́ются,/ по ре́кшему проро́ку:/ хлеб А́нгельский яде́./ С ни́миже и ду́хом водворя́ется,/ и нам про́сит от Спа́са Христа́ грехо́в оставле́ния,/ того́ честну́ю па́мять соверша́ющим.


Седальны

Глас 1:

Гроб твой, свя́те, други́й бысть Силоа́м ве́рою приходя́щим,/ исцеле́ние точа́ неду́гом теле́сным и страсте́м душе́вным./ Те́мже днесь, соше́дшеся, твою́ святу́ю соверша́ем па́мять,/ сла́вяще еди́наго Бо́га на́шего.

Глас 3:

Красе́н нам вои́стинну от Бо́га дарова́лся еси́, па́че зла́та и топа́зия, Иоа́нне честне́йший,/ всех о́чи у́мныя и серде́чныя привлача́ к разуме́нию чуде́с твои́х страданий./ Те́мже любо́вию зове́м ти:/ ра́дуйся, на́ша похвало́ пресве́тлая.

Глас 4:

Удиви́ся мучи́тель, пачеесте́ственное зря в тебе́ терпе́ние,/ восприя́ша тя А́нгели, венцы́ облага́ющее,/ посрами́шася бе́сове твое́ю до́блестию:/ его́же бо мня́ху ласка́ньми низложи́ти, сим побежде́чни бы́ша и падо́ша,/ / утверди́шася ве́рнии твои́м испове́данием./ И́же сего́ тогда́ укрепи́вый, просвети́ ду́ши на́ша.

Глас 8:

Прему́дрости рачи́тель быв, сокро́вище доброде́телей,/ отону́дуже и поче́рпл еси́ Боже́ственная разуме́ния./ Те́мже и, време́ни призва́вшу, к подвиго́м усе́рдно совле́клся еси́,/ прие́мля му́ченическия ра́ны, пло́ти содробле́ние и крове́й истоща́ние,/ и ны́не живе́ши в неизрече́нне све́те с му́ченики./ Сего́ ра́ди вопие́м ти:/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ покланя́ющимся ве́рою святы́м моще́м твои́м.


Светильны

Све́ту невече́рнему предстоя́, блаже́нне, с му́ченическими ли́ки,/ воспева́ющия тя в па́мяти твое́й от искуше́ния спаса́й моли́твами твои́ми.

Богородичен: Незаходи́маго Све́та носи́ло, Присноде́во,/ просве́щшаго седя́щих во тьме неве́дения пре́лести,/ озари́ и нам, гре́шным, свет Сы́на Твоего́.


Каноны

Канон великомученика, глас 4 (основной)


Житие

Святой великомученик Иоанн Новый, Сочавский

Святой великомученик Иоанн Новый, Сочавский, пострадал в XIV веке (не позднее 1340 года). Он был родом из г. Трапезунда, занимался торговлей и по роду своих занятий часто плавал в другие страны. Однажды он плыл на корабле, владелец которого не был православным христианином. В споре о вере святой Иоанн, хорошо знавший Священное Писание и творения святых отцов, обличил неправомыслие корабельщика, и тот затаил на святого злобу. Во время стоянки корабля в Белграде Босфорском (по другим источникам в Аккермане – Белгород на Днестре) хозяин корабля донес правителю города, язычнику-огнепоклоннику, что святой Иоанн хочет отречься от Христа и поклоняться огню.

Правитель пригласил святого во дворец и с честью принял его. Но когда святой Иоанн твердо исповедал себя христианином, он был предан жестоким мучениям: святого нещадно били палками, так что тело его было залито кровью. Затем мученика бросили в темницу. На другой день его вновь пытались заставить поклониться огню, но все усилия мучителей были бесполезны. Святой Иоанн благодарил Бога за дарование мученичества ради Его Имени и старался обратить язычников к вере во Христа. Никакие пытки не сломили волю святого мученика. «Бей жезлами, – говорил он правителю, – жги огнем, утопи в воде или рассеки мечом и, если есть у тебя иные, более лютые муки, не ленись причинить их мне: все готов радостно принять ради любви ко Христу моему».

Святого Иоанна привязали за ноги к хвосту дикого коня, которого стали гнать по улицам города. Над страданиями мученика потешались иудеи. Один из них догнал влачимого мученика и отсек ему голову. Тело святого было брошено среди улицы, и никто из христиан не смел его погребать. Ночью многие видели над телом мученика огненный столп и множество светившихся лампад. Три светоносных мужа воспевали священные песнопения и кадили вокруг него, Некий иудей принял этих мужей за христианских священников и хотел застрелить одного из лука. Но когда он натянул тетиву, лук и стрела будто приросли к его рукам, он простоял в таком положении до утра. На рассвете видение исчезло. Правитель, узнав о чуде, разрешил христианам взять тело святого Иоанна.

Христиане погребли его рядом со своим храмом.

Владелец корабля, раскаявшийся в содеянном, хотел тайно взять тело мученика. Ночью он раскопал могилу и намеревался изъять мощи. Святой Иоанн в сонном видении предупредил об этом пресвитера храма, и тот остановил вора. Честные мощи были перенесены в алтарь храма, где пролежали более 70 лет. От мощей происходили различные чудеса: сиял свет, распространялось благоухание, многие больные получали исцеления. Правитель Молдо-Влахийского княжества Александр перенес мощи святого Иоанна Нового в свою столицу Сочаву.