Преподо́бнаго отца́ на́шего Кири́лла, игу́мена Белоезе́рскаго
Краткое наименование:06-09 Преподо́бнаго отца́ на́шего Кири́лла, игу́мена Белоезе́рскаго
Минея. Дата 2024-06-22 (09 июня по ст. стилю)
Знак типикона: СлавословныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол: Гал.5:22-6:2
Евангелие: Лк.6:17-23
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 1:Я́ко крин, в пусты́ни дави́дски процве́л еси́, о́тче Кири́лле,/ злостра́стия те́рние искореня́я,/ и собра́л еси́ в ней учени́к мно́жество,/ стра́хом Бо́жиим и уче́нием твои́м наставля́емых,/ и́хже и до конца́, я́ко чадолюби́вый оте́ц,/ не оста́вил еси́, посеща́я, да вси вопие́м:/ сла́ва Да́вшему ти кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,/ сла́ва Де́йствующему тобо́ю всем исцеле́ния.
Кондаки
Глас 8:Яко преоби́дев тле́нная и до́лу влеку́щая мудрова́ния, о́тче,/ к Вы́шнему тече́нию ра́достно устреми́лся еси́,/ и та́мо со святы́ми Пресвяте́й Тро́ице предстоя́,/ моли́ от враг сохрани́тися ста́ду твоему́,/ я́ко да, свято́е твое́ успе́ние пра́зднующе, вопие́м:/ ра́дуйся, преблаже́нне Кири́лле, о́тче наш.
Икос: А́ще и челове́к, о́тче, был еси́ по естеству́,/ но па́че челове́ка житие́ соверши́л еси́:/ вся бо, я́же в ми́ре сла́дкая и кра́сная, преоби́дев, после́довал еси́ Христу́./ Те́мже и от всех слы́шиши:/ ра́дуйся, я́ко, Пречи́стою наставля́емь, пусты́ню дости́гл еси́./ Ра́дуйся, я́ко в той прече́стен храм Бо́жии Ма́тери воздви́гнувый;/ ра́дуйся, я́ко в нем Бог прославля́ется./ Ра́дуйся, собра́вый та́мо учени́к мно́жество;/ ра́дуйся, я́ко с те́ми приле́жно Го́сподеви рабо́тал еси́./ Ра́дуйся, удиви́вый А́нгелы житие́м твои́м;/ ра́дуйся, я́ко тобо́ю челове́цы по́льзовашася./ Ра́дуйся, и́же чудесы́ всех удиви́вый;/ ра́дуйся, преше́дый от земны́х на Небе́сная./ Ра́дуйся, я́ко, Тро́ице предстоя́, о нас мо́лишися;/ ра́дуйся, исто́чниче чуде́с неисчерпа́емый./ Ра́дуйся, ве́рных пле́нник изба́вителю;/ ра́дуйся, преблаже́нне Кири́лле, о́тче наш.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 4:Егда́ Пречи́стыя гла́сом/ по́зван быв Богома́тере,/ тогда́ вся су́щая, я́ко не су́щая, преоби́дел еси́/ и в пусты́ню да́льнюю всели́лся еси́, преподо́бне,/ иде́же и теле́сная мудрова́ния/ по́стническими труды́ духу повину́л еси́/ и, стада́ учени́к твои́х в той умно́жив,/ Христу́ приве́л еси́./ Того́ моли́, блаже́нне Кири́лле,/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Егда́ Пречи́стыя глас/ услы́шал еси́, пребога́те,/ тогда́ стремле́ние плотско́е/ обузда́л еси́, преподо́бне о́тче,/ и, я́ко Илия́ дре́вле, ум очи́щ,/ в пусты́ню всели́лся еси́,/ и та́мо непреста́нными моли́твами/ к Бо́гу прибли́жился еси́,/ стопа́м вели́каго Анто́ния после́дуя./ Тем и по сме́рти чудесы́ сия́я,/ Христу́ моли́ся/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Боже́ственный глас/ егда́ услы́шал еси́, блаже́нне Кири́лле,/ тогда́, крест твой взем,/ после́довал еси́ Христу́/ и, любо́вию к Нему́ распала́емь,/ кро́ток и смире́н се́рдцем был еси́./ Те́мже и кро́тких селе́ния насле́довал еси́/ и отту́ду источа́еши/ исто́чник исцеле́ний чту́щим тя./ Христу́, Ему́же рабо́тал еси́,/ Тому́ моли́ся/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Что тя нарече́м, Кири́лле?/ Реку́, духо́вных вод наполня́ему/ и напоя́ющу жа́ждущих непло́дствующая сердца́;/ исто́чника, источа́юща всегда́ исцеле́ния ве́рным;/ ча́шу, Боже́ственное вино́ иму́щу;/ свети́льника, оте́чество твое́ просвеща́юща./ Мно́га ти имена́/ и бо́льша дарова́ния,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Что тя нарече́м, Кири́лле?/ Реку́, духо́вных вод наполня́ему/ и напоя́ющу жа́ждущих непло́дствующая сердца́;/ исто́чника, источа́юща всегда́ исцеле́ния ве́рным;/ ча́шу, Боже́ственное вино́ иму́щу;/ свети́льника, оте́чество твое́ просвеща́юща./ Мно́га ти имена́/ и бо́льша дарова́ния,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Что тя, чу́дне Кири́лле, имену́ем?/ Прему́драго, Христа́ бо ра́ди юро́дство творя́ был еси́;/ беззло́бива, я́ко незло́бив ко озло́бившим тебе́ был еси́;/ стра́нных прии́мника, я́ко Авраа́мле страннолю́бив стяжа́л еси́;/ Исаа́ка, я́ко сам себе́ же́ртву прине́сл еси́;/ чудоде́йственника, я́ко чуде́с дарова́ния от Бо́га прия́л еси́./ Мно́га именова́ния твоя́,/ бо́льша же даро́в прия́тия,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Е́же по о́бразу соблю́д невреди́мо,/ ум влады́ку на стра́сти па́губныя по́стнически поста́вив,/ во еже по подо́бию, я́ко мо́щно, возше́л еси́,/ му́жески бо естество́ пону́див,/ потща́лся еси́ ху́ждшее покори́ти лу́чшему/ и плоть порабо́тити ду́ху./ Те́мже мона́шествующих яви́лся еси́ верх,/ жи́тель пусты́нный, благотеку́щих обучи́тель,/ пра́вило доброде́тели изве́стнейшее./ И ны́не на Небесе́х зерца́лом разре́шшимся,/ о́тче наш Кири́лле,/ чи́сте зри́ши Святу́ю Тро́ицу,/ моля́ся несре́дственне о и́же ве́рою и любо́вию чту́щих тя.
Стихиры на стиховне
Глас 1:Блиста́нием Боже́ственнаго све́та,/ преподо́бне о́тче, при́сно озаря́емь,/ весь светови́ден был еси́./ Мно́гими укра́шен от Бо́га дарова́ньми,/ во оби́тели дости́гл еси́ Небе́сныя,/ в ни́хже мо́лишася о и́же ве́рою пою́щих тя.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.
Водвори́лся еси́ в пусты́ню безмо́лвия, блаже́нне,/ и та́мо Небе́сное бога́тство стяжа́л еси́, преподо́бне Кири́лле,/ препроводи́в бо твое́ житие́ во умиле́нии и слеза́х./ Те́мже ра́дости и све́та сын был еси́,/ со А́нгелы всегда́ веселя́ся,/ моли́ о чту́щих тя.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Ста́до, еже стяжа́л еси́ труды́ твои́ми, о́тче,/ не оста́ви, но посеща́й, преподо́бне,/ и, я́ко жив, с на́ми водворя́яся,/ та́ко и ны́не с преподо́бными Влады́це предстоя́,/ моли́ изба́витися всем вся́каго гне́ва и преще́ния/ и бу́дущаго гре́шным томле́ния.
Тезоимени́тое зва́ние Пречи́стыя я́ко услы́шав,/ по́стническими труды́ себе́ обложи́л еси́,/ ми́ру и страсте́м себе́ умертви́в,/ со Христо́м изво́лил еси́ жи́ти./ Тем и по сме́рти исцеле́ния источа́ет гроб твой,/ преподо́бне Кири́лле,/ ве́рою притека́ющим./ Но, я́ко име́я дерзнове́ние ко прославля́емому во святы́х Христу́,/ моли́ся о и́же ве́рою соверша́ющих па́мять твою́ честну́ю/ и чту́щих труды́ твоя́,/ я́же за Христа́ претерпе́л еси́,/ и нам улучи́ти дерзнове́ние в День Суда́, мо́лимся.
Стихиры на хвалитех
Глас 8:Свы́ше дарова́ния чуде́с/ от Бо́га сподо́бился еси́,/ блаже́нне Кири́лле:/ бе́сы от челове́к, ве́рою приходя́щих, прогони́ти/ и разли́чными неду́ги одержи́мыя/ испеля́ти моли́твами твои́ми./ Те́мже вси, в па́мять твою́ соше́дшеся,/ любо́вию тебе́ почита́ем.
Свяще́нными твои́ми, о́тче, моли́твами/ хле́бы во вре́мя гла́да умно́жил еси́/ и а́лчущих мно́гих препита́л еси́./ Те́мже тя мо́лим, преподо́бне Кири́лле:/ и нас душе́внаго гла́да премени́/ и Боже́ственными бра́шны/ напита́й, мо́лимся,/ я́ко да любо́вию тя почита́ем.
Вина́ недоста́тки Бо́жией це́ркви,/ моли́твами твои́ми, о́тче,/ сосу́д испо́лнил еси́/ и на мно́га времена́/ довле́ти той дарова́л еси́./ Те́мже и нас, почита́ющих па́мять твою́,/ вино́м Бо́жия любве́ напо́и всех,/ да прославля́ем пречестно́е успе́ние твое́.
Пусты́ня, я́же иногда́ бесо́м жили́ща иму́щи,/ ны́не же учени́к твои́х, Кири́лле,/ мно́жеством наполня́ема, украша́ется,/ храм в себе́ прече́стен Ма́тере Бо́жия иму́щи,/ разли́чными добро́тами удобре́н./ Те́мже, в нем днесь соше́дшеся,/ и честны́й гроб твой обстоя́ще,/ и любе́зно покланя́ющеся, мо́лимся:/ Це́рквам единомы́слие дарова́ти моли́ся,/ и оте́честву на́шему на враги́ посо́бствуй моли́твами твои́ми,/ и душа́м на́шим испроси́ мир и ве́лию ми́лость.
Седальны
Глас 3:Я́ко безпло́тен, о́тче, пожи́л еси́ на земли́/ и превознося́щагося врага́ смири́л еси́./ Те́мже, ны́не с Невеще́ственными ли́ки, блаже́нне, водворяя́ся,/ та́мо блаже́нства наслажда́ешися,/ помина́й па́мять твою́ днесь пра́зднующих,/ да вси ра́достными гла́сы воспева́ем Христа́ Бо́га на́шего,/ да́вшаго тебе́ благода́ть исцеле́ний.
Глас 8:Страсте́й тьму моли́твами твои́ми, о́тче, отгна́л еси́/ и се́рдце твое́ с чу́вствы чи́сто Бо́гу предста́вил еси́./ Сего́ ра́ди в тя всели́ся благода́ть Ду́ха Пресвята́го,/ е́же прови́дети бу́дущая и, я́ко близ су́щая, та проявля́ти,/ и проси́вшим у тебе́ с ве́рою непло́дствия соу́з разреши́л еси́./ Те́мже и нам, мо́лимся, проси́ от Христа́ ве́лию ми́лость.
Глас 8:В пусты́ню, преблаже́нне, всели́лся еси́,/ и в ней прече́стен храм Бо́жия Ма́тере воздви́гл еси́,/ и мно́жество мона́шествующих та́мо собра́л еси́,/ Го́сподеви с тобо́ю рабо́тающих,/ и́хже сохраня́й от вся́каго прило́га лука́ваго, да вси благода́рственно вопие́м ти:/ преблаже́нне Кири́лле, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Глас 4:Приспе́ пра́здник честна́го твоего́ успе́ния, блаже́нне Кири́лле,/ просвеща́я всех пра́зднующих па́мять твою́ све́тло/ и Христа́ непреста́нно пе́сньми всегда́ сла́вящих.
Светильны
Пречестну́ю и свяще́нную па́мять твою́ соверша́ющих, преподо́бне Кири́лле,/ и мно́гая труды́ твоя́ пою́щих,/ не преста́й, моля́ Изба́вителя от напа́стей избавля́ти нас/ и селе́нию святы́х сподо́бити.
Богородичен: Почита́ют Рождество́ Твое́ Безпло́тных чи́ни,/ ра́дости бо земны́я Ты еди́на испо́лнила еси́./ Те́мже Тя, Всенепоро́чная, ве́рнии, сла́вим, пе́сньми славосло́вяще:/ Свет бо су́щим во тьме возсия́ла еси́ и Со́лнце незаходя́щее.
Каноны
Кано́н свята́го Кири́лла, глас 6 (основной)
Други́й кано́н, глас 8 (основной)
Житие
Преподобный Кирилл, игумен Белоезерский
Преподобный Кирилл, игумен Белоезерский (в миру Косма), родился в Москве у благочестивых родителей. В юные годы он остался сиротой и жил у своего родственника, боярина Тимофея Васильевича Вельяминова, окольничего при дворе великого князя Димитрия Донского (1363–1389). Светская жизнь теготила юношу. По просьбе преподобного Стефана Махрищского († 1406; память 14 июля) боярин отпустил Косму в Симонов монастырь, где он и принял постриг от святого Феодора († 1394; память 28 ноября) с именем Кирилл. Иноческие послушания преподобный Кирилл исполнял под руководством святого старца Михаила, впоследствии епископа Смоленского (память в неделю пред 28 августа – Собор Смоленских святых). Ночью старец читал Псалтирь, а преподобный Кирилл совершал поклоны, но по первому удару колокола шел к утрени. Он просил у старца дозволения вкушать пищу через 2–3 дня, но опытный наставник не разрешил этого, а благословил есть каждый день с братией, только не до сытости. Послушание преподобный Кирилл нес в хлебопекарне: он носил воду, колол дрова, раздавал хлеб. Когда Преподобный Сергий Радонежский приходил в Симоновскую обитель, то прежде прочих посещал и с любовью беседовал с преподобным Кириллом. Из хлебопекарни преподобного Кирилла перевели в поварню, и святой говорил себе, смотря на пылающий огонь: «Смотри, Кирилл, не попасть бы тебе в вечный огонь». Девять лет трудился в поварне преподобный Кирилл и стяжал такое умиление, что не мог без слез вкушать хлеб, благодаря Господа. Избегая славы человеческой, преподобный временами стал юродствовать. В наказание за нарушение благочиния настоятель назначил ему в пищу на 40 дней хлеб и воду; преподобный Кирилл с радостью понес это наказание. Но как ни таил святой свою духовность, опытные старцы понимали его и против воли заставили принять сан иеромонаха. В свободное от служения время преподобный Кирилл ставил себя на чреду послушника и занимался тяжелыми работами. Когда святой Феодор был посвящен в архиепископа Ростовского, братия в 1390 году избрала преподобного Кирилла игуменом обители.
Богатые и знатные люди стали посещать преподобного, чтобы слушать его наставления. Это смущало смиренный дух святого, и он, как ни упрашивала братия, не остался настоятелем, а затворился в своей прежней келлии. Но и здесь частые посетители беспокоили преподобного, и он перешел на старое Симоново. Душа преподобного Кирилла стремилась к безмолвию, и он молил Матерь Божию указать ему место, полезное для спасения. Однажды ночью, читая, как всегда, акафист перед иконой Божией Матери Одигитрии, он услышал голос: «Иди на Белоозеро, там тебе место».
В Белоезерской стороне, тогда глухой и малолюдной, он долго ходил в поисках места, которое в видении было предназначено для его пребывания. В окрестностях горы Мяуры у Сиверского озера он, вместе со своим спутником преподобным Ферапонтом († 1426; память 27 мая), поставил крест и выкопал землянку.
Преподобный Ферапонт вскоре удалился в другое место, и преподобный Кирилл несколько лет в одиночестве подвизался в подземной келлии. Однажды святой Кирилл, томимый странным сном, лег уснуть под сосной, но едва он закрыл глаза, как услышал голос: «Беги, Кирилл!» Только успел преподобный Кирилл отскочить, как сосна рухнула. Из этой сосны подвижник сделал крест. В другой раз преподобный Кирилл чуть не погиб от пламени и дыма, когда расчищал лес, но Бог хранил Своего угодника. Один крестьянин пытался поджечь келлию преподобного, но, сколько ни пытался, это ему не удавалось. Тогда со слезами раскаяния он исповедал свой грех преподобному Кириллу, который постриг его в монашество.
Из Симоновой обители к преподобному пришли любимые им иноки Зеведей и Дионисий, а затем – Нафанаил, впоследствии келарь обители. Многие стали приходить к преподобному и просить удостоить их иночества. Святой старец понял, что время его безмолвия кончилось. В 1397 году он построил храм в честь Успения Пресвятой Богородицы.
Когда число братии умножилось, преподобный дал для обители устав общежития, который освящал примером своей жизни. В церкви никто не смел беседовать, никто не должен был выходить из нее прежде окончания службы; к святому Евангелию подходили по старшинству. За трапезу садились каждый на своем месте, и в трапезной была тишина. Из трапезной каждый молча шел в свою келлию. Никто не мог получать ни писем, ни подарков, не показав их преподобному Кириллу; без его благословения писем не писали. Деньги хранились в монастырской казне, ни у кого не было никакой собственности. Даже пить воду ходили в трапезную. Келлии не запирались, и в них, кроме икон и книг, ничего не держали. В последние годы жизни преподобного Кирилла боярин Роман решил подарить обители село и прислал дарственную грамоту. Преподобный Кирилл рассудил, что если обитель станет иметь села, то для братии начнутся заботы о земле, появятся поселенцы, иноческое безмолвие нарушится, и отказался от дара.
Господь наградил Своего угодника даром прозорливости и исцелений. Некто Феодор, поступив в обитель из любви к преподобному, потом так возненавидел его, что не мог смотреть на святого и порывался уйти из обители. Он пришел в келлию преподобного Кирилла и, взглянув на его седины, не мог от стыда выговорить ни слова. Преподобный сказал ему: «Не скорби, брат мой, все ошибаются во мне, ты один знаешь правду и все мое недостоинство; я действительно непотребный грешник». Затем преподобный Кирилл благословил Феодора и прибавил, что он более не будет смущаться помыслом; с тех пор Феодор спокойно жил в обители.
Однажды недостало вина для Божественной литургии, и пономарь сказал об этом святому. Преподобный Кирилл велел принести к нему пустой сосуд, который оказался полным вина. Во время голода преподобный Кирилл раздавал хлеб всем нуждавшимся, и он не кончался, несмотря на то, что обычно запасов едва хватало для братии.
Преподобный укротил бурю на озере, которая угрожала рыбакам, предсказал, что никто из братии не умрет до его кончины, несмотря на то, что свирепствовал мор, а после многие пойдут вслед за ним.
Свое последнее богослужение преподобный совершил в день Святой Троицы. Завещав братии хранить любовь между собой, преподобный Кирилл блаженно почил на 90-м году своей жизни – 9 июня 1427 года, в день памяти святителя Кирилла, архиепископа Александрийского. В первый же год по смерти преподобного из 53 человек братии скончались 30. Оставшимся преподобный часто являлся во сне, поддерживая их словом и наставлением.
Преподобный Кирилл любил духовное просвещение и привил эту любовь своим ученикам. По описи 1635 года в монастыре числилось более 2 тысяч книг, среди них 16 «чудотворца Кирилла». Замечательными образцами духовного наставничества и руководства, любви, миролюбия и утешения являются три его послания русским князьям.
Общерусское почитание преподобного началось не позднее 1447–1448 годов. Житие святого Кирилла было написано по поручению митрополита Феодосия и великого князя Василия Васильевича Темного иеромонахом Пахомием Логофетом, который прибыл в Кириллов монастырь в 1462 году и застал многих очевидцев и учеников преподобного Кирилла, в том числе и преподобного Мартиниана († 1483; память 12 января), управлявшего тогда Ферапонтовым монастырем.
Похвальное слово преподобному Кириллу Белоезерскому опубликовано в «Журнале Московской Патриархии», 1977, №12.