Святи́теля Иоа́нна, митрополи́та Тобо́льскаго
Краткое наименование:06-10 Святи́теля Иоа́нна, митрополи́та Тобо́льскаго
Минея. Дата 2025-06-23 (10 июня по ст. стилю)
Знак типикона: СлавословныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени: Ин.10:1-9
Апостол: Евр.13:7-16
Евангелие: Ин.10:9-16
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 8:Наста́вниче благоче́стия,/ сиро́тствующих пита́телю,/ скорбя́щих уте́шителю, неду́гующих врачу́ безме́здный,/ душе́ю стра́ждущих ско́рый помо́щниче,/ те́плый моли́твенниче о всех ко Го́споду,/ святи́телю о́тче Иоа́нне,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Кондаки
Глас 2:Яви́лся еси́ во тьме́ неве́дения пребыва́ющим просвети́тель,/ вдов и сиро́т уте́шитель,/ ди́вный врач немощству́ющих,/ младе́нцев и отроко́в наста́вник,/ роди́телем же пресве́тлое ра́дование,/ святи́телю о́тче Иоа́нне,/ моли́ Христа́ Бо́га пода́ти стране́ на́шей в ве́ре утвержде́ние,/ во́инству на́шему на враги́ побе́ду и одоле́ние,/ лю́дем же свои́м ве́лию ми́лость.
Икос: Блаже́нна кончи́на твоя́, святи́телю:/ по Боже́ственней Литурги́и пита́я дру́ги своя́, с ни́миже труди́лся еси́, и ни́щих,/ ты сам трапе́зы не вкуша́л еси́,/ но по о́бразу Спаси́теля, был еси́ я́ко служа́й:/ кро́тко бесе́довал еси́ со свои́ми детьми́ духо́вными,/ к ве́черу же, удали́вшися в свою́ моли́твенную ке́ллию,/ в моли́тве излива́л еси́ ду́шу свою́ пред Го́сподем и Пречи́стою Богоро́дицею/ и коленопреклоне́нно пре́дал ду́шу свою́ Го́споду./ Сего́ ра́ди мы вси со умиле́нием взыва́ем ти:/ о вели́кий святи́телю!/ умоли́ Го́спода и нам пода́ти кончи́ну непосты́дную/ и всем, живу́щим в ми́ре, ве́ры укрепле́ние,/ в до́брых де́лех утвержде́ние,/ да получи́м от Христа́ Бо́га ве́лию ми́лость.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 4:Да возвесели́тся дне́сь земля́ Сиби́рская,/ наста́ бо пресве́тлый де́нь па́мяти/ вели́каго святи́теля и чудотво́рца Иоа́нна,/ да ра́дуются насе́льницы сея́ страны́,/ име́юще святы́я и многоцеле́бныя мо́щи сла́внаго уго́дника Бо́жия,/ да возра́дуются го́ры, и хо́лми, и пусты́ни, и доли́ны Сиби́рския,/ восхваля́юще Го́спода,/ да́вшаго всем нам до́браго па́стыря,/ непреста́нно моля́щагося о спасе́нии душ на́ших.
О вели́кий святи́телю и чудотво́рче Иоа́нне,/ при́зри ми́лостивно в де́нь торжества́ твоего́/ на со́бранная для моли́твы твоя́ духо́вная ча́да,/ да́руй нам моли́твами твои́ми теле́сное здра́вие и душ спасе́ние,/ да, подкрепля́емы твои́м предста́тельством пред Бо́гом,/ дерзнове́нно просла́вим Го́спода,/ да́вшаго нам такова́го святи́теля и чудотво́рца,/ вы́ну моля́щагося о спасе́нии душ на́ших.
К тебе́, честны́й о́тче,/ мы в де́нь торжества́ твоего́ прибега́ем/ и, припа́дающе, мо́лимся тебе́:/ помози́ нам крест земна́го на́шего жития́ благоду́шно носи́ти/ и за Бо́жия посеще́ния хвалу́ Го́споду воздава́ти,/ в ми́ре и покая́нии до́бре жи́тельствовати/ и тебе́, уго́дниче Бо́жий, восхваля́ти,/ я́ко непреста́нно моля́щагося о спасе́нии душ на́ших.
Дне́сь, благове́рнии лю́дие,/ вси мы, предстоя́ще ра́це моще́й святи́теля Тобо́льскаго Иоа́нна,/ со умиле́нием да взыва́ем ему́:/ о вели́кий сиби́рский подви́жниче,/ не забу́ди чад твои́х, в боле́знех и ско́рбех к тебе́ прибега́ющих,/ с ве́рою твоея́ по́мощи прося́щих,/ я́ко вы́ну моля́щагося о спасе́нии душ на́ших.
Мно́го мо́жет моли́тва пра́ведника поспешеству́ема:/ взира́юще на честну́ю ра́ку моще́й святи́теля Иоа́нна,/ ста́нем со дерзнове́нием и упова́нием взыва́ти ко Го́споду,/ да моли́тву вели́каго святи́теля за нас, гре́шных, прии́мет Госпо́дь/ и даст спасе́ние душа́м на́шим.
Святи́телей украше́ние и мона́шествующих добро́ту,/ восхва́лим вси святи́теля Тобо́льскаго,/ и́стиннаго люби́теля сло́ва Бо́жия,/ му́драго наста́вника и подви́жника,/ архипа́стыря нищелюби́ваго и бла́гостнаго,/ в земли́ Сиби́рстей по́двиг святи́тельский сконча́вшаго/ и блаже́нною кончи́ною свое́ю свя́тость свою́ яви́вшаго,/ его́же дне́сь восхваля́юще, та́ко рцем:/ о вели́кий моли́твенниче,/ не преста́й взыва́ти о нас ко Го́споду,/ да сохрани́т страну́ на́шу в ми́ре и тишине́/ и на пути́ к ве́чному спасе́нию да утверди́т нас,/ по вели́цей Свое́й ми́лости.
Стихиры на стиховне
Глас 5:Ра́дуйся, святи́телю о́тче Иоа́нне,/ Сиби́рския страны́ храни́телю,/ моля́щимся кре́пкое упова́ние,/ боля́щих безме́здный целе́бниче,/ ни́щих пита́телю/ и всем христиа́ном му́дрый наста́вниче,/ бу́ди всем нам засту́пник необори́мый/ и о всем ми́ре моли́твенник.
Стих: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т,/ я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.
Ра́дуйся, пече́рское воспита́ние,/ ю́ношей благи́й и духо́вный учи́телю,/ Черни́говския земли́ подви́жниче,/ святи́телю Феодо́сию подо́бниче,/ Еле́цкия оби́тели нача́льниче/ и Черни́говский архипа́стырю бла́гостный,/ не преста́й моля́ся о всех,/ к твое́й по́мощи прибега́ющих.
Стих: Храни́т Госпо́дь вся ко́сти их,/ и ни еди́на от них сокруши́тся.
Ра́дуйся, мона́шескаго жития́ све́тлый о́бразе/ моли́твенное пра́вило, о́ко недре́млющее,/ собесе́дниче А́нгелов, па́стырю учи́тельный,/ на свое́ ста́до с Небесе́ взира́ющий./ Моли́ся Го́сподеви поми́ловатися душа́м на́шим.
Святи́телю Христо́в Иоа́нне,/ хла́дныя Сиби́ри моли́твенниче,/ гра́да Тобо́льска стено́ необори́мая,/ Росси́йския страны́ стра́же благода́тный,/ преподо́бных и пра́ведных соприча́стниче,/ святи́телей похвало́,/ не забу́ди чад твои́х и моли́ся Го́сподеви/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Стихиры на хвалитех
Глас 8:О, пресла́внаго чудесе́!/ Во гра́де Тобо́льстем/ нетле́нными мощми́ святи́тель Иоа́нн Го́сподом прославля́ется,/ Свята́я Це́рковь в лице́ святы́х его́ имену́ет,/ ве́рнии благогове́йно честны́м моще́м его́ поклоня́ются,/ скорбя́щии и боля́щий утеше́ние получа́ют,/ и вси единоду́шно ко святи́телю взыва́ют:/ о Сиби́рския страны́ покрови́телю,/ сохрани́ страну́ сию́ и град твой/ от вся́кия ну́жды и печа́ли.
О, пресла́внаго чудесе́!/ Дво́ица сиби́рских святи́телей –/ вели́кий Инноке́нтий и Богому́дрый Софро́ний –/ чрез но́ваго чудотво́рца и святи́теля Иоа́нна/ тро́ицею стано́вятся во сла́ву Святы́я, Единосу́щныя, Недели́мыя и Животворя́щия Тро́ицы./ О, ко́ль вели́ка Твоя́ к нам ми́лость,/ в Тро́ице хвали́мый Бо́же!/ приими́ моли́твы трие́х сиби́рских святи́телей/ и пода́ждь их духо́вным ча́дом/ в до́брых де́лех утвержде́ние,/ во сла́ву Пресвята́го Твоего́ И́мене.
О, пресла́внаго чудесе́!/ Тро́ица сиби́рских святи́телей/ заве́ты преподо́бнаго Анто́ния и Феодо́сия/ в страну́ Сиби́рскую принесо́ша,/ и се́мя их благовествова́ния, прозя́бше,/ сотвори́ плод оби́льный./ Потщи́мся, о бра́тие, заве́ты сиби́рских на́ших наста́вников храни́ти:/ сии́ отцы́ путево́дными на́шими звезда́ми да имену́ются,/ сия́ сиби́рския зве́зды пу́ть к Небесе́м показу́ют,/ да бу́дут имена́ их благослове́нны во ве́ки.
О, пресла́внаго чудесе́!/ Святи́тель Иоа́нн, нищелю́бец,/ пред чудотво́рной ико́ной Богома́тере/ дух свой чи́стый Го́сподеви предаде́./ Госпо́дь награди́ его́ да́ром чудотворе́ний и нетле́нием его́ те́ла;/ на Небеси́ святи́тель неусы́пным на́шим моли́твенником явля́ется./ Не забу́дем, о празднолю́бцы,/ све́тлаго о́браза на́шего сиби́рскаго святи́теля,/ под се́нию моли́тв его́/ да благоустро́ено бу́дет на́ше ше́ствие к Небесе́м,/ да ве́чно бу́дем прославля́ти на́шего Го́спода.
Дне́сь святи́тель Иоа́нн Тобо́льский прославля́ется,/ дне́сь Свята́я Це́рковь хвалы́ ему́ прино́сит,/ дне́сь ве́рнии сы́ны Це́ркве Правосла́вныя/ его́ многоцеле́бным моще́м покланя́ются,/ дне́сь скорбя́щии благода́тное утеше́ние прие́млют,/ и вси боля́щии о благода́тной по́мощи взыва́ют;/ дне́сь и мы, гре́шнии, от чи́стаго се́рдца взыва́ем:/ о вели́кий святи́телю и чудотво́рче,/ моли́ся Го́сподеви о спасе́нии душ на́ших.
Богородичен,Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная,/ возрасти́вшая нам Плод живота́,/ Тебе́ мо́лимся: моли́ся, Влады́чице,/ со святы́ми апо́столы и святи́телем Иоа́нном/ поми́ловати ду́ши на́ша.
Седальны
Глас 4:Боля́щу ти, святи́телю Иоа́нне, и на одре́ сме́ртнем лежа́щу,/ яви́ся тебе́ святи́тель Феодо́сий и повеле́ тебе́:/ служи́ зау́трие, и здрав бу́деши./ Нима́ло же усумне́вся во обеща́нии,/ ты повеле́л еси́ вся пригото́вити к твоему́ служе́нию во хра́ме,/ и, ми́лостию Бо́жиею соверши́в в по́лном здра́вии Литурги́ю,/ своему́ Небе́сному цели́телю соста́вил еси́ похвалу́,/ и всем лю́дем возвести́л еси́ чудоде́йственную тебе́ по́мощь святи́теля Феодо́сия.
Глас 2:Пастыренача́льник Госпо́дь, на коне́ц жития́ твоего́, святи́телю Иоа́нне,/ повеле́ тебе́ из со́лнечныя и те́плыя страны́ Черни́говския/ прия́ти зва́ние митрополи́та Тобо́льскаго и всея́ Сиби́ри./ Повину́яся во́ле Бо́жией,/ ты, святи́телю, смире́нно прия́л еси́ на себе́ тяготу́ сиби́рскаго служе́ния,/ назида́я коего́ждо от нас в путе́х своего́ жития́ ви́дети прему́друю ру́ку Го́спода./ Сла́ва тебе́, смире́нный и кро́ткий святи́телю.
Глас 8:Па́стырскую му́дрость смиренному́дрием стяжа́в,/ ты, вели́кий святи́телю,/ и в кра́ткое пребыва́ние свое́ в Сиби́ри/ не те́сно в се́рдце свое́м вмести́л еси́/ забо́ты о просвеще́нии све́том Христо́ва уче́ния/ многочи́сленныя наро́ды Тобо́льскаго кра́я:/ вогу́лы, остя́ки, тата́ры./ Те́мже моще́й нетле́нием просла́ви тя Мздовоздая́тель Госпо́дь,/ Его́же непреста́нно моли́ прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Глас 6:Дне́сь све́тло красу́ется сла́вный град Тобо́льск,/ и вси сы́ны Це́ркве страны́ Сиби́рския ра́дуются,/ прославля́я де́нь блаже́нныя кончи́ны святи́теля Иоа́нна,/ и ре́вностию ко спасе́нию просвеща́ются,/ зря́ще нетле́нием просла́вленныя мо́щи его́, и ко Го́споду взыва́ют:/ моли́твами уго́дника Твоего́, Го́споди,/ спаси́ ду́ши на́ша.
Светильны
Святи́тель Тобо́льский и моли́твенник всея́ страны́ Сиби́рския/ дне́сь Це́рковию прославля́ется, я́ко му́дрый упра́витель церко́вный,/ я́ко милосе́рдия о́браз, я́ко святи́телей украше́ние.
Богородичен: Седмосве́тлый Тя све́щник,/ о́гнь Богоразу́мия нося́щ, Отрокови́це, проро́к дре́вле прови́дя,/ светя́щ во тьме́ неве́дения бе́дствующим,/ те́мже вопие́м Ти, Всенепоро́чная:/ со святи́телем Иоа́нном моли́ся дарова́ти нам свет ра́зума,/ дух прему́дрости и просвеще́ние очесе́м се́рдца на́шего/ к позна́нию Еди́наго Бо́га на́шего.
Каноны
Канон святителю, глас 1 (основной)
Житие
Святи́тель Иоа́нн, митрополи́т Тобо́льский и всея́ Сиби́ри, чудотво́рец
Святитель Иоанн, митрополит Тобольский и всея Сибири, чудотворец, в миру Иоанн Максимович, родился в городе Нежине в 1651 году. У его отца Максима Васильевича и матери Евфросинии было семеро сыновей, из которых Иоанн был старший. По окончании КиевоМогилянской Коллегии (позже преобразованной в Киевскую духовную академию) будущий Святитель был оставлен при ней учителем латинского языка. Тогда же, в 1680 году, он принял в Киево-Печерской обители монашество и углубился в подвиг внутреннего делания. С общего согласия братства молодому иноку поручили ответственное послушание проповедника. С того времени и начал раскрываться его исключительный талант красноречия и благодатные дарования. Святой Иоанн придавал особое значение внутреннему религиозному самопознанию. Сразу же определилась и главная тема его жизни: «Как человек должен свою волю согласовывать с волей Божией»? Ее он развивал и в проповедях, и в своем последующем миссионерском служении. Ответом на нее явился труд, изданный в конце его долгой подвижнической жизни под названием «Илиотропион (Подсолнечник), или сообразование человеческой воли с Божественною волею». Из многочисленных творений святых отцов Православной Церкви оно наиболее полно отвечает на этот большой вопрос христианской сотериологии.
В 1685 году святого Иоанна отправили с посольством в Москву. Там Патриархом Иоакимом (1674–1690) он был назначен наместником Брянского Свенского монастыря, подчиненного тогда Киево-Печерской Лавре.
Святитель Феодосии, архиепископ Черниговский, в 1695 году, незадолго до своей кончины († 1696, память 5 февраля), назначил иеромонаха Иоанна архимандритом Черниговского Елецкого монастыря и наметил его своим преемником по кафедре. (Святитель Иоанн благоговел к памяти святителя Феодосия, веруя в силу его молитвенного предстательства пред Господом, и по своей вере получил благодатное исцеление от тяжелой болезни по молитвам святителя Феодосия. В самый разгар болезни ему явился святитель Феодосии и сказал: «Служи завтра – и будешь здоров». На другой день святитель, совершенно здоровый, к удивлению всех отслужил Божественную литургию. Чудо исцеления святителя Иоанна послужило началом чествования святителя Феодосия как благодатного угодника Божия.) 10 января 1697 года Патриарх Московский и всея Руси Адриан (1690–1700) с собором епископов хиротонисал архимандрита Иоанна во епископа Черниговского в Большом Успенском соборе Московского Кремля.
По вступлении в управление епархией епископ Иоанн создал при Черниговской архиерейской кафедре Коллегиум, подобно Киевской академии, который, по мысли Святителя, должен был украсить «Черниговские Афины» – школу просвещенного благочестия.
Ввиду высокого уровня богословского образования и воспитания, школа святителя Иоанна получила широкую известность. По существу, это была первая семинария в России, по образцу которой стали открываться духовные семинарии в других епархиях Русской Церкви.
Тогда же Святитель открыл типографию, в которой он и его преемники издали много сочинений духовнонравственного содержания.
Жизнь святителя Иоанна светилась высокими добродетелями, особенно же смирением. Она отобразилась и в его творениях: «Нравоучительное зерцало» (Чернигов, 1703 и 1707), «Алфавит, рифмами сложенный» (1705), «Богородице Дево» (1707), «Феатрон, или позор нравоучительный» (1708), «Толкование на 50-й псалом» (Чернигов, 1708), «Толкование на «Отче наш» и «Осмь блаженств евангельских»» (1709), «Царский путь Креста» (Чернигов, 1709), «Богомыслие в пользу правоверным» (1710–1711), «Синаксарь о победе под Полтавою» (1710), «Путник» (рукопись), «Духовные мысли» СМ., 1782).
В Чернигове в 1714 году Святитель впервые издал и свой главный труд, написанный на латинском языке. (Особенностью выпускников Киевской школы было то, что свои сочинения они писали на классической латыни. Профессор И. А. Максимович в 1888 году перевел «Илиотропион» на современный русский язык и издал вначале по частям в «Черниговских епархиальных ведомостях», затем отдельной книгой – Киев, 1896. Сокращенный вариант опубликован в «Журнале Московской Патриархии» 1976, № 5, 6.) С именем святителя Иоанна связан также «Латино-греко-российский лексикон».
Известна связь святителя Иоанна со Святой Горой Афон. Он принимал особенно горячее участие в судьбе русских насельников Святой Горы, оказывая им существенную материальную помощь в те тяжелые годы. Сохранилась его архиерейская грамота в Русском Пантелеимоновом монастыре, свидетельствующая об его отношении к святогорцам.
14 августа 1711 года святитель Иоанн по возведении в сан митрополита прибыл на кафедру Тобольскую и всея Сибири. Святитель неустанно заботился о просвещении своей епархии. Там он продолжил дело, начатое в Чернигове: усовершенствовал школу, открытую его предшественником, знаменитым миссионером святым митрополитом Филофеем (Лещинским; † 1727; память 10 июня – Собор Сибирских святых), продолжил апостольскую проповедь среди язычников Сибири, обратив ко Христу многие тысячи людей. В 1714 году святитель Иоанн отправил в Пекин миссию во главе с архимандритом Иларионом (Лежайским). В Тобольске он вновь приступил к издательскому делу, использовав созданную им в Чернигове типографию. К тому времени относится издание митрополитом Иоанном «Илиотропиона» на славяно-русском языке (1714), чтобы его понимали и сибиряки.
О жизни Святителя в Сибири летописец говорит: «Выл тих, скромен, благорассудлив, о бедных сострадателен, милостив». Часто он помогал людям. Тайно, а иногда в одежде простого инока, приносил в дома нуждавшихся щедрую милостыню со словами: «Пришлите во Имя Иисуса Христа». Его дом в Тобольске всегда был открыт для всех нуждавшихся в помощи и слове утешения. Даже в день преставления, 10 июня 1715 года, святитель Иоанн после Божественной литургии, как это было в обычае у него и раньше, устроил в своем доме трапезу для духовенства и бедняков и сам прислуживал за столом. Затем, простившись со всеми, Святитель удалился в свои покои и во время благовеста к вечерне скончался в молитве, стоя на коленях. Святитель был погребен в приделе святителя Иоанна Златоуста Тобольского Успенского-Софийского собора.
Святитель Иоанн издавна чтится в Сибири. Ввиду многочисленных чудес и давнего местного почитания святителя Иоанна в 1916 году Русская Церковь установила празднование памяти Святителя в день его преставления к Богу – 10 июня.
Память о святителе Иоанне бережно хранят сибиряки и все верующие русские люди. Он и поныне почивает в Тобольском соборе Покрова Божией Матери. Служба ему была переиздана по благословению Святейшего Патриарха Алексия митрополитом Варфоломеем (Городцовым) в 1947 году в городе Новосибирске.