06-15 Святи́теля Михаи́ла, пе́рваго митрополи́та Ки́евскаго и всея́ Росси́и чудотво́рца

Краткое наименование:

06-15 Святи́теля Михаи́ла, пе́рваго митрополи́та Ки́евскаго и всея́ Росси́и чудотво́рца

Минея. Дата 2024-06-28 (15 июня по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный

Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

Днесь проро́чествие во апо́столех Первозва́ннаго испо́лнися,/ се бо на сих гора́х возсия́ благода́ть и ве́ра умно́жися./ И и́же неве́рием обветша́вшии/ боже́ственною купе́лию отроди́шася/ и бы́ша лю́дие обновле́ния, ца́рское свяще́ние,/ язы́к свят, Христо́во ста́до,/ ему́же ты пе́рвый па́стырь яви́лся еси́,/ я́ко пе́рвее Креще́нием послужи́вый./ И ны́не, предстоя́ Влады́це Христу́ Бо́гу,/ моли́ всем сыново́м ру́сским спасти́ся,// и́маши бо дерзнове́ние, я́ко иера́рх Бо́жий и священнослужи́тель.


Кондаки

Глас 2:

Моисе́й вторы́й Росси́и яви́лся еси́, о́тче,/пренесы́й мы́сленный виногра́д/ от египетскаго идолослуже́ния в зе́млю, проро́чествием предуви́дену:/ бу́дет, рече́, утвержде́ние ве́ры на земли́,/ и на версе́х гор Ки́евских превознесе́тся па́че Лива́на/ Плод, пита́яй ми́ра всего́,/ от Него́же вкуси́вше,// ублажа́ем тя, Михаи́ле, Бо́жий иера́рше.

Икос: Расточе́нныя лю́ди собра́в во еди́н боговиде́ния ра́зум/ и Креще́нием омы́в невиде́ния ве́тхость,/ зе́млю Ру́сскую просвети́л еси́ Кресто́м/ и, научи́в сла́вити Пресвяту́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Ду́ха Пресвята́го,/ сотвори́л еси́ разу́мное ста́до Христу́ Бо́гу,/ Ему́же до днесь ве́рою стоя́щи, взыва́ет:/ изба́ви от вся́каго зла́го обстоя́ния град и лю́ди,/ тя ублажа́ющия, Михаи́ле, Бо́жий иера́рше.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 5:

Пе́рваго тя во иера́рсех/ земля́ Ру́сская пе́сньми венча́ет,/ Михаи́ле преподо́бне,/ святи́телю Христо́в блаже́ннейший,/ я́ко пе́рвее ту боже́ственным Креще́нием соверше́нне просвети́л еси́,/ пе́рвее свет Ева́нгелия во тьму внесл еси́,/ пе́рвее и́дольския тре́бы разруши́в зна́мением кре́стным,/ и́мже удиви́л еси́ неве́рующия лю́ди./ И ны́не, я́ко пропове́дник/ со святи́тели пе́рвыми предстоя́ Влады́це своему́,/ моли́ся приле́жно/ всем улучи́ти свет невече́рний// и прия́ти нам от Христа́ Бо́га ве́лию ми́лость.

Со́лнца вои́стину светле́йший дар,/ вся́кия че́сти вы́шший,/ Маргари́ту дража́йшую,/ всю вселе́нную обогати́вшую,/ Ева́нгелие Христо́во,/ неве́рия нището́ю содержи́мей земли́ Ру́сстей,/ от Ца́рскаго гра́да прине́с, той сие́ дарова́л еси́./ И́мже укра́шена, а́ки злато́ю у́тварию кра́сная де́ва,/ всех Царю́ предстои́т/ и наслажда́ется весе́лия в черто́зе Небе́снем,/ иде́же ты, иера́рше Михаи́ле, предстоя́,/ моли́ насле́дником про́поведи твоея́// прия́ти от Христа́ Бо́га ве́лию ми́лость.

Ти́хими ве́тры Вы́шняго по́мощи носи́мь,/ а́ки перна́т и скороше́ственный оре́л,/ нося́й Ева́нгелие Христо́во,/ в зе́млю Ру́сскую прише́л еси́/ и, сим кры́ющияся под се́нию идолобе́сия ле́стныя птенцы́ разгна́в,/ до конца́ боже́ственным ти уче́нием подави́л еси́,/ свире́пеющия же лю́ди чудесы́ укроти́в/ и гла́дом душе́вным изнемо́гшия Ева́нгельским сло́вом напита́в,/ Христо́ви приве́л еси́,/ Ему́же, иера́рше, моли́ся/ дарова́ти всем ве́лию ми́лость.

Свиде́теля и́стины и пропове́дника Ева́нгелия Христо́ва,/ Михаи́ла иера́рха, лю́дие, восхва́лим,/ той бо, учени́к Христа́, Учи́теля своего́, сый,/ по́слан в неве́рныя лю́ди, прии́де я́ко апо́стол/ и Первозва́ннаго проро́чествие наверши́:/ прельще́нныя язы́ки зна́мением воспяти́,/ и сих, обрати́в, ко Влады́це приведе́,/ и ны́не, предстоя́ Вы́шняго Престо́лу,/ мо́лится о душа́х на́ших.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Твои́м, свя́те Михаи́ле, прише́ствием/ земля́ Ру́сская возвесели́ся,/ и град сла́вный Ки́ев благоче́стно торжеству́ет,/ просве́щшися Креще́нием боже́ственным,/ и и́же пе́рвее же́ртвы бесо́м приноша́ху,/ се си́и Вы́шнему в чи́стем се́рдце/ души́ своея́ да́ры но́сят,/ иму́ще тя предыду́ща хода́тая и моле́бника/ всех чту́щих твою́ па́мять.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду,/ и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Твое́, преблаже́нне Михаи́ле, прише́ствие/ и́доли ощути́вше,/ рыда́юще, вопия́ху:/ о, лю́те на́шему окая́нству!/ Иже пре́жде че́ствованием ве́лиим от всех почита́еми бы́хом,/ ка́ко ны́не поруга́ние подъе́млем/ от еди́наго стра́ннаго челове́ка,/ Стра́ннаго Иису́са нося́щаго о́браз,/ И́же подае́т ми́ру всему́ обновле́ние?

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Твои́м, о́тче Михаи́ле, пома́занием/ духовнаго ми́ра/ пресла́вный град Ки́ев благоуха́ет/ и прие́млет начерта́ние усыновле́ния,/ отпа́дшии же мы́сленнаго Све́та/ и идолобе́сия тьмо́ю омраче́ннии,/ ба́нею свята́го Креще́ния просвеще́нни,/ ко све́ту богоразу́мия прихо́дят,// я́ко ча́да Све́ту и лю́дие новоизбра́ннии.

Ду́ху Боже́ственному/ хотя́щу новыя лю́ди Себе́ избра́ти,/ пе́рвее приведе́ в позна́ние боже́ственное/ вели́каго в кня́зех Влади́мира,/ и той, у́мным сия́нием осве́щся/ от е́же свы́ше благода́ти во святе́й купе́ли,/ прия́т тя, па́стыря, вы́шним открове́нием/ и приведе́ в Росси́ю, к овца́м, неве́рием заблужде́нным,/ и́хже, твои́м уче́нием и Креще́нием в воде́ омы́в,/ приве́л еси́ во двор ове́ц Христо́вых,/ с ни́миже ны́не Престо́лу Влады́чню предстоя́,/ да на́зриши ны, во дне́шний день па́мять твою́ соверша́ющих,// Михаи́ле, архиере́ю Росси́и первопресто́льне.


Стихиры на хвалитех

Глас 1:

Днесь торжеству́ет ма́ти градо́м, преслову́щий Ки́ев,/ па́мять твою́, иера́рше,/ и лю́дие ру́сстии хвала́ми почита́ют в ве́чную жизнь твое́ преставле́ние,/ отше́л бо еси́ к Небе́сным/ и не отступа́еши земны́х, назира́я,/ я́ко при́сный хода́тай и моли́твенник о душа́х на́ших.

Пе́рвое но́ваго ле́та начина́юще восхожде́ние,/ я́ко пе́рвейшему тебе́, блаже́нне, и нача́льнейшему Ру́сския земли́ архиере́ю/ пе́рвыя пе́сней рукоя́ти прино́сим,/ приими́ у́бо сия́ в дар че́стен/ и возда́ждь нам твои́м благослове́нием,/ я́ко при́сно сый моли́твенник о душа́х на́ших.

Услади́вся жела́нием любве́ Христо́вы,/ разу́мныя восприя́л еси́ криле́, прелете́в от ни́жних ко вы́шним,/ и отверзо́ша ти ся ра́йския две́ри,/ в ня́же вшед, наслажда́ешися боговиде́ния,/ то́ю сла́достию обвесели́ ду́ши пою́щих па́мять твою́,// Михаи́ле иера́рше.

От Небе́с прие́м пома́зание духо́вне,/ был еси́, Михаи́ле преблаже́нне,/ я́ко ма́слина плодови́та в дому́ Бо́жии,/ и, плода́ми твои́ми услади́вся, вели́кий в князе́х Васи́лий/ прия́т тя любо́вию во управле́ние земли́ Ру́сския,/ ю́же, очи́стив от идолослуже́ния,/ приве́л еси́ к богоразу́мию./ Тем, я́ко по достоя́нию па́мять твою́ соверша́юще/ и к тебе́ припа́дающе, мо́лимся:/ проси́ ста́ду твоему́ благостоя́ние/ и всем проще́ние от Христа́ Бо́га/ и ве́лию ми́лость.


Седальны

Глас 1:

Сосу́д избра́н был еси́, святи́телю Михаи́ле,/ пронести́ и́мя Христо́во пред неве́рными челове́ки,/ те́мже посла́лся еси́ в Ру́сскую зе́млю,/ ю́же, просвети́в святы́м Креще́нием,/ ко богоразу́мию наста́вил еси́ уче́нии твои́ми./ Си́ми и нас наста́ви на стезю́ за́поведей Госпо́дних,/ мо́лимтися, уго́дниче Бо́жий преблаже́нне.

Глас 5:

Собезнача́льное Сло́во Отцу́ и Ду́хови от Тебе́, святи́телю, в зе́млю Ру́сскую принесе́ся,/ и Сие́ пропове́дал еси́ усты́ твои́ми несумне́нно, облича́я и́дольское шата́ние,/ и лю́ди но́вы в достоя́ние Го́сподеви приве́л еси́,/ с ни́миже предстоя́, я́ко священнотаи́нник и служи́тель Бо́жий,/ вы́ну моли́ся за ду́ши пою́щих твое́ честно́е, о́тче, успе́ние.

Глас 8:

Я́ко нача́льнику архиере́ом и насади́телю в Росси́и Христо́вы ве́ры,/ разруши́телю и́дольскаго шата́ния и па́стырю новоизбра́нных люде́й,/ нача́тки пе́сненныя тебе́ прино́сим, святи́телю Михаи́ле преблаже́нне,/ во дне́шний день па́мять твою́ соверша́юще и любо́вию тебе́ зову́ще:/ я́ко предстоя́ Вы́шняго Престо́лу, моли́ Христа́ Бо́га согреше́нием оставле́ние дарова́ти/ благоче́стно покланя́ющимся честно́му о́бразу твоему́.

Глас 8:

Се́чивом Ева́нгельскаго уче́ния посе́кл еси́ и́дольское извая́ние, ка́пища на зе́млю опрове́рг,/ и благоче́стие насади́л еси́,/ и́мже красу́яйся, град Ки́ев любо́вию зове́т ти:/ ра́дуйся, Михаи́ле, архиере́ю Росси́и первопресто́льне.


Светильны

Царе́ви всех предстои́ши, святи́телю Михаи́ле,/ и благослове́нием венча́ется верх твой от Вы́шняго десни́цы./ Простри́ ру́ку твою́ и благослови́ нас, я́коже не́коему на пресви́терство восходя́щу,/ не у́мерл бо еси́, но во ве́ки живе́ши,/ и па́мять твою́ пе́сньми пое́т вся Ру́сская Це́рковь,/ с не́юже и мы сла́вим.

Богородичен: Царя́ веко́в Цари́це су́щая и Ма́ти, над страстьми́ царе́й покажи́ певцы́ Твоя́,/ се бо приво́дим Ти в моли́тву чу́днаго Михаи́ла, святи́теля Твоего́,/ в его́же па́мяти покланя́ющеся, Тебе́ велича́ем.


Каноны

Канон святителя, глас 6 (основной)


Житие

Святитель Михаил, первый митрополит Киевский († 992), по Иоакимовской летописи, был родом сириец, а по другим источникам – болгарин или серб. В 989 году он прибыл вместе с греческими посланниками к великому князю Владимиру. Так святитель Михаил сделался первым митрополитом Киевским.

На его долю выпало нелегкое, но благодатное служение. Вместе с другими прибывшими из Греции священнослужителями он ревностно обходил различные области молодой христианской страны, ниспровергая идолов, повсеместно крестя и поучая новопросвещенных людей. В Ростове он основал первую деревянную церковь в честь Успения Пресвятой Богородицы и поставил там епископом Феодора Грека.

Заслуги святителя Михаила перед Русской Церковью не прошли незамеченными: в синодиках Новгородского и Киевского Софийских соборов он по праву именуется первоначальником.

Погребен святитель был в Десятинной церкви Пресвятой Богородицы в Киеве. Около 1103 года, при святом игумене Феоктисте, мощи его были перенесены в Антониеву пещеру, а 1 октября 1730 года – в Великую Печерскую церковь. В связи с этим память его празднуется 30 сентября, а также 15 июня – в день преставления. Ранее память его отмечалась и 2 сентября, вместе с преподобными Антонием и Феодосием Печерскими. Подтверждение этому находим в службе святителя, во 2-й стихире на хвалитех, где говорится: «Первое новаго лета начинающе восхождение, яко первейшему тебе, блаженне, и начальнейшему Русския земли архиерею, первыя песней рукояти приносим».