06-16 Преподо́бнаго Ти́хона, Калу́жскаго чудотво́рца

Преподо́бнаго Ти́хона, Калу́жскаго чудотво́рца

Краткое наименование:

06-16 Преподо́бнаго Ти́хона, Калу́жскаго чудотво́рца

Минея. Дата 2024-06-29 (16 июня по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол: Гал.5:22-6:2

Евангелие: Лк.6:17-23


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

Я́ко свети́льник пресве́тлый,/ яви́лся еси́ в Росси́йстей земли́,/ преподо́бне о́тче наш Ти́хоне,/ в пусты́ни всели́вся,/ в не́йже преходя́ жесто́кое жи́тельство,/ я́ко безпло́тен, пожи́л еси́,/ сего́ ра́ди и чуде́с дарова́нием обогати́ тя Бог./ Тем и мы, притека́юще к моще́м твои́м, уми́льно глаго́лем:/ о́тче преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.


Кондаки

Глас 8:

Оте́чества удали́вся, преподо́бне,/ в пусты́ню всели́лся еси́,/ иде́же жесто́кое житие́ твое́ показа́л еси́/ и, мно́гих доброде́тельми удиви́в,/ дарова́ние чуде́с от Христа́ прия́л еси́./ Те́мже помина́й нас, чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти:/ ра́дуйся, преподо́бне Ти́хоне, о́тче наш.

Икос: Возлюби́в, преподо́бне о́тче наш Ти́хоне, Христо́вы Боже́ственныя за́поведи/ и возненави́дев ми́ра сего́ наслажде́ние,/ оста́вив оте́чество, прите́кл еси́ усе́рдно в пусты́ню/ и был еси́ в ней свети́льник,/ просвеща́яй зде́шния страны́ блиста́нием духо́вным./ Те́мже со тща́нием приходя́ще к тебе́, зове́м:/ ра́дуйся, преподо́бне Ти́хоне, о́тче наш.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 6:

Вся земна́я оста́вил еси́,/ к Небе́сным возложи́в ум твой,/ Христу́ Еди́ному в след ходи́ти восхоте́л еси́,/ преподо́бне о́тче наш Ти́хоне;/ сего́ ра́ди безмо́лвно жи́ти взыска́л еси́,/ в пусты́ню уклони́выйся,/ в не́йже подвиза́вся,/ житие́ а́нгельское притяжа́л еси́./ Того́ ра́ди благода́ть прие́м от Бо́га/ исцеля́ти неду́ги разли́чныя,/ Тому́ моли́ся, преподо́бне,/ поми́ловатися душа́м на́шим.

Вся оста́вил еси́/ жите́йския молвы́ ми́ра сего́, преподо́бне,/ посто́м и моли́твами вооружи́в себе́,/ искуше́ния мно́га претерпе́л еси́,/ положи́в основа́ние доброде́телей,/ к высоте́ безстра́стия дости́гл еси́,/ ума́ высо́кое смире́нием возве́л еси́ Бо́гу,/ от Него́же прие́м благода́ть/ исцеля́ти неду́ги разли́чныя,/ преподо́бне о́тче наш Ти́хоне,/ Ему́, блаже́нне, моли́ся о душа́х на́ших.

Вся оста́вил еси́,/ и оте́чество твое́,/ и, коне́чнаго ра́ди смире́ния твоего́/ восприи́м и́ноческий о́браз,/ всели́лся еси́ в пусты́ни,/ в не́йже устро́ив храм боголе́пнаго Преображе́ния/ и собра́в учени́к мно́жество,/ в посте́ и воздержа́нии богоуго́дно подвиза́лся еси́./ Сего́ ра́ди дарова́ тебе́ Бог/ исцеля́ти неду́ги разли́чныя./ Ему́же моли́ся, преподо́бне о́тче наш Ти́хоне,/ спасти́ся душа́м на́шим.

Боже́ственныя ра́дости/ и весе́лия духо́внаго/ богоспаса́емый град Калу́га испо́лнися/ в светоно́сней па́мяти твое́й, о́тче Ти́хоне;/ мы же, духо́вная твоя́ ча́да,/ ра́достне соше́дшеся, све́тло пра́зднуем,/ боголе́пную сла́ву возсыла́юще прославля́ющему тя Бо́гу./ Ему́же, преподо́бне о́тче наш, моли́ся/ за творя́щих па́мять твою́,/ спасти́ ду́ши на́ша.

Свети́ло вели́кое/ яви́лся еси́ нам,/ преподо́бне о́тче наш Ти́хоне,/ просвеща́я страну́ сию́/ заря́ми изря́дных чуде́с твои́х:/ се бо любо́вию пра́зднующим/ и с ве́рою приходя́щим/ к твоему́ цельбоно́сному гро́бу/ исцеле́ния неоску́дно подае́ши./ Христа́ Бо́га моли́/ согреше́ний оставле́ние дарова́ти душа́м на́шим/ и ве́лию ми́лость.

Преподо́бне о́тче Богоблаже́нне Ти́хоне,/ жесто́ким твои́м житие́м,/ во мзду трудо́в твои́х,/ сподо́бился еси́ обрести́/ богода́нен дар благода́тных исцеле́ний:/ се бо с ве́рою приходя́щии/ к цельбоно́сному твоему́ гро́бу/ исцеле́ние прие́млют./ Те́мже, я́ко име́я дерзнове́ние ко Го́споду,/ моли́ся Це́рквам единомы́слие испроси́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Прииди́те дне́сь, правосла́внии Росси́йстии лю́дие,/ свята́го отца́ на́шего Ти́хона благоче́стие восхва́лим,/ и, ра́достно пою́ще, псало́мская пе́ния любо́вию принесе́м ему́,/ и, све́тло всепра́зднственная воспева́юще, си́це рцем:/ ра́дуйся, свети́льниче многосве́тлый мона́шескаго собра́ния;/ ра́дуйся, боля́щих цели́телю./ Ра́дуйся, те́плый засту́пниче;/ ра́дуйся, утвержде́ние и си́ла ве́рою тя чту́щих./ Ра́дуйся, похвало́ гра́ду на́шему Калу́ге и защище́ние./ Мы же, тебе́ моля́щеся, глаго́лем:/ о́тче наш Ти́хоне,/ моли́ся об оте́честве на́шем,/ прося́ ему́ ми́ра,/ и нас, си́рых, не забу́ди,/ но пребыва́й с на́ми, ча́ды твои́ми,/ и моли́ся за ны ко Го́споду,/ да спасе́т ду́ши на́ша.


Стихиры на стиховне

Глас 8:

Преподо́бне о́тче наш Ти́хоне,/ ты от ю́ности Христу́ после́довал еси́,/ страну́ оте́чества твоего́ оста́вль,/ в пусты́ню всели́лся еси́,/ иде́же, вся земна́я мудрова́ния отри́нув,/ по́стническими труды́ Бо́гу угоди́л еси́,/ пло́ть твою́ ду́ху покори́вый,/ того́ ра́ди сподо́бился еси́ предстоя́ти Престо́лу Влады́чню на Небесе́х. Его́же моли́, блаже́нне,/ о и́же ве́рою пречестну́ю твою́ па́мять почита́ющих.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных Его́.

Преподо́бне о́тче Ти́хоне,/ ты от да́льныя страны́ в пусты́ню сию́ дости́гл еси́/ и струя́ми слез твои́х напои́л еси́ ю,/ в не́йже плоды́ пра́вды возрасти́л еси́:/ собра́в учени́к мно́жество/ и богоуго́дно с ни́ми подвиза́вся,/ Святы́м Ду́хом просвети́лся еси́,/ прие́мь от Бо́га благода́ть исцеле́ний,/ Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Преподо́бне о́тче, блаже́нне Ти́хоне,/ ты, и́го Христо́во на ра́мо твое́ усе́рдно взем,/ коне́чнаго ра́ди твоего́ смире́ния/ высоты́ доброде́телей дости́гл еси́./ Предуве́дев же твое́ к Бо́гу отше́ствие/ и поучи́в о по́льзе душе́вней собра́нныя тобо́ю ученики́,/ пресели́лся еси́ к ве́чным оби́телем;/ и по преставле́нии твое́м мно́гая исцеле́ния источа́еши/ с ве́рою приходя́щим и любо́вию твою́ па́мять соверша́ющим./ Те́мже испроси́ нам от Христа́ Бо́га/ мир и ве́лию ми́лость.

Весели́ся и ра́дуйся, свята́я и боголюбе́зная пусты́ня,/ воспита́вшая досточу́днаго сего́ отца́ на́шего Ти́хона,/ его́же житие́м освяти́ся ме́сто,/ на не́мже в жи́зни сей ве́рою послужи́л е́сть Го́сподеви,/ и просла́вися чудесы́ богодарова́нными:/ се бо и по преставле́нии свое́м источа́ет оби́льная исцеле́ния/ всем, приходя́щим с ве́рою./ Сего́ ра́ди любо́вию благоче́стие целу́юще/ святы́й о́браз священноле́пнаго его́ подо́бия, усе́рдно возопии́м:/ о всеблаже́нне о́тче наш Ти́хоне,/ непреста́нно моли́ся Христу́ Бо́гу/ оте́честву на́шему мир и благоде́нствие дарова́ти,/ нам же, христоимени́тым лю́дем,/ испроси́ мир и ве́лию ми́лость.


Стихиры на хвалитех

Глас 8:

Боже́ственною си́лою укрепля́емь,/ чу́вственныя стра́сти победи́л еси́ воздержа́ния бразда́ми,/ житие́ непоро́чно пожи́в в пусты́ни, пресла́вне,/ тем и обогати́ тя Бог дарова́нием чуде́с,/ Его́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Чи́стый сосу́д показа́лся еси́,/ исто́чник исцеле́ний излива́я,/ по́стников удобре́ние, мона́шествующих подкрепле́ние,/ гра́ду на́шему Калу́ге похвала́ и утвержде́ние,/ Ти́хоне преподо́бне о́тче наш.

Преподо́бне о́тче Ти́хоне,/ измла́да в доброде́тели приле́жно обучи́вся,/ орга́н был еси́ Свята́го Ду́ха/ и, от Него́ прие́м чуде́с де́йство,/ ны́не Боже́ственным све́том осиява́ешися,/ просвети́ и на́ша се́рдца и мы́сли/ и моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Све́тлое и богоуго́дное житие́ твое́,/ я́ко свет, вои́стинну на земли́ показа́ся,/ блаже́нне о́тче наш Ти́хоне./ Те́мже и ви́димая вся оста́вил еси́/ и Непостижи́маго зре́ти сподо́бился еси́,/ Его́же моли́, преподо́бне, спасти́ся душа́м на́шим.

Житие́ твое́ в пусты́ни благоче́стно препроводи́л еси́,/ доброде́тельми укра́шено,/ посто́м бо и моли́твою,/ я́ко венце́м Боже́ственным, венча́лся еси́,/ ны́не же Влады́чню Престо́лу предстои́ши,/ со А́нгельскими лику́я во́инствы./ Сего́ ра́ди тя в пе́снех почита́ем,/ Ти́хоне, преподо́бне о́тче наш,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.


Седальны

Глас 8:

Преподо́бне о́тче наш Ти́хоне,/ мно́гим воздержа́нием жи́знь твою́ украси́в,/ ученико́м твои́м показа́л еси́ терпе́ния и смиренному́дрия пу́ть,/ веду́щий в жи́знь ве́чную:/ сам же, после́дуя Ева́нгельскому уче́нию,/ жесто́ким житие́м пло́ть твою́ изнури́л еси́./ Те́мже ны́не на Небесе́х водворя́яся/ и Триипоста́сному Божеству́ предстоя́, преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 4:

Не терпя́ мирска́го наси́лия, удали́лся еси́ в пусты́ню,/ в не́йже благоче́стно Христу́ рабо́тав,/ увяди́л еси́ плотско́е мудрова́ние воздержа́нием/ и, побе́ду взем, над страстьми́ теле́сными воцари́лся еси́./ Те́мже предстоя́ ны́не Престо́лу Госпо́дню,/ всем нам, ве́рою приходя́щим к твоему́ цельбоно́сному гро́бу, Ти́хоне всече́стне,/ испроси́ ве́лию ми́лость.

Глас 8:

В пусты́ню, преблаже́нне, всели́лся еси́/ и, в ней проходя́ жесто́кое жи́тельство, я́коже безпло́тен, пожи́л еси́,/ лик мона́шествующих сла́вне совокупи́в./ Те́мже, Богоно́сне о́тче наш Ти́хоне,/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 4:

Многомяте́жие ми́ра и непостоя́нную суету́, я́ко прах, вмени́в/ и стяжа́в жи́знь а́нгельску, Бо́гу угоди́л еси́;/ те́мже и нас от тлетво́рных страсте́й изба́ви, мо́лимся,/ твою́ па́мять при́сно в пе́снех почита́ющих,/ блаже́нне Ти́хоне, о́тче наш.


Светильны

Мраз нощны́й претерпе́л еси́,/ и тяготу́ ва́ра дневна́го поне́сл еси́,/ и сих ра́ди ве́чное наслажде́ние восприя́л еси́,/ Христо́в уго́дниче, блаже́нне Ти́хоне, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Богородичен: По Бо́зе на Тя упова́ем, Пресвята́я Де́во Богоро́дице, и мо́лимся Тебе́:/ Твои́ми мольба́ми к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему/ неврежде́нны до конца́ ны сохрани́.


Каноны

Кано́н свята́го, глас 8 (основной)


Житие

Преподо́бный Ти́хон Медынский, Калужский чудотво́рец

Преподобный Тихон Медынский, Калужский чудотворец, жил в XV веке. Предполагают, что он был родом из «матери городов русских» – Киева.

В юности он пришел в Москву и принял иноческий постриг, по преданию, в Чудовом монастыре. Через некоторое время, по любви к уединению, он удалился в пустынное место в 17 верстах от г. Калуги и в 15 – от г. Медыни, названия которых позднее стали частью его имени. Место, выбранное святым, находилось на правом берегу небольшой речки Вепрейки, которая пятью верстами южнее впадает в р. Угру.

В последние годы жизни преподобного неподалеку от места его подвигов произошло знаменитое «стояние на Угре» (1480 г.), положившее конец татарскому игу на Руси.

Подвижник поселился в дремучем лесу, в дупле исполинского дуба, простоявшего после кончины святого еще почти четыре века. В начале 1830-х годов дуб был сломлен грозой, а в 1838 году игумен основанной преподобным обители Геронтий устроил над сохранившимся могучим остовом часовню.

Пищей преподобному служили «былии самороеленныя» (дикорастущие), а питием – вода из целебного колодца, ископанного им самим при истоке Вепрейки и до сих пор именуемого «кладезем преподобного Тихона». Известие о святой жизни подвижника привлекло к нему учеников. Вокруг него постепенно стали собираться братия. Владелец тех мест князь Василий Ярославич (внук Владимира Храброго) во время охоты обнаружил жилище святого. Он приказал преподобному немедленно удалиться из его вотчин. Оскорбив отшельника, князь замахнулся на него плетью. Поднятая на святого рука тотчас онемела и осталась неподвижной. Вразумленный наказанием Божиим, князь раскаялся и просил у инока прощения. Получив по молитве святого исцеление, он стал умолять пустынножителя навсегда остаться в его земле и устроить здесь обитель для своих учеников, обещая неоскудно снабдевать ее всем необходимым.

Преподобный Тихон основал пустынь, поставив в ней первый деревянный храм в честь Успения Пресвятой Богородицы. Он стал первым игуменом монастыря и управлял братией со смиренномудрием, кротостью и незлобием. Святой игумен питал алчущих, напоял жаждущих, принимал странных, заступался за обидимых. Преподобный Тихон имел дар слез и отличался молчаливостью.

По древнему монастырскому преданию, преподобный Тихон скончался в 1492 году в глубокой старости, приняв незадолго до кончины великую схиму. Год успения святого был отмечен в синодике Лаврентиева монастыря, составленном при царе Феодоре Иоанновиче.

В царствование Иоанна Грозного в Тихонову пустынь был внесен первый царский вклад, в записи о котором основатель обители назван «преподобным»: «Дано в сей монастырь, в доме Пречистыя Богородицы честнаго и славнаго Ея Успения и преподобнаго отца игумена Тихона... Евангелие престольно письменное...» Всероссийское празднование памяти преподобного Тихона установлено на Соборе 1584 года.

До Смутного времени мощи преподобного Тихона, по преданию, почивали «на вскрытии» в Успенском деревянном храме, после сожжения которого они были перенесены в единственный уцелевший храм во имя Трех святителей. Разоренная польско-литовским нашествием Тихонова пустынь была восстановлена при царях Михаиле Феодоровиче (1613–1645) и Алексие Михайловиче (1645–1676) усердием игуменов Герасима и Феодосия. Были вновь построены деревянный Успенский собор, а также теплая Никольская церковь с трапезной палатой. В 1677 году Трехсвятительский храм был перенесен в подмонастырскую слободу, а на его месте сооружен каменный Преображенский собор, в котором за правым клиросом были положены под спудом святые мощи преподобного Тихона.

В 1799 году монастырь отошел ко вновь основанной Калужской епархии. 15 июня 1805 года первый архиепископ новооснованной епархии Феофилакт (Русанов) утвердил Службу преподобному Тихону, составленную на основании более древней службы благотворителем монастыря калужанином Сергеем Васильевичем Еропкиным. Текст службы был напечатан для всероссийского употребления в Минее Дополнительной, изданной в Петербурге в 1909 году.

В 1887 году был выстроен над ископанным преподобным Тихоном колодцем деревянный храм в честь Живоносного Источника.

В продолжение XIX века в храме велась запись наиболее значительных исцелений, происшедших по молитвам преподобного Тихона. Большинство исцелений получали больные, одержимые душевными недугами, выздоравливали также многие, страдавшие глазными и детскими болезнями.

Память преподобного Тихона благоговейно чтится не только в Калужской земле, но и по всей России. На иконах преподобный Тихон

Калужский, чудотворец, обычно изображается в схимническом одеянии молящимся перед иконами Спасителя и Божией Матери, укрепленными в дупле большого дуба, на фоне выстроенной трудами его учеников величественной обители.

О внешности преподобного Тихона в Иконописном Подлиннике сказано: «Преподобный отец наш Тихон, начальник монастыря Еогородицына, иже на Калуге, подобием надсед, брада аки Власиева, ризы преподобническия и в схиме».