06-18 Пра́зднование Пресвяте́й Влады́чице на́шей Богоро́дице и Присноде́ве Мари́и ра́ди ико́ны Ей, имену́емыя «Боголю́бская»

Пра́зднование Пресвяте́й Влады́чице на́шей Богоро́дице и Присноде́ве Мари́и ра́ди ико́ны Ей, имену́емыя «Боголю́бская»

Краткое наименование:

06-18 Пра́зднование Пресвяте́й Влады́чице на́шей Богоро́дице и Присноде́ве Мари́и ра́ди ико́ны Ей, имену́емыя «Боголю́бская»

Минея. Дата 2025-07-01 (18 июня по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени: Лк.1:39-49,56

Апостол: Флп.2:5-11

Евангелие: Лк.10:38-42,11:27-28


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 1:

Боголюби́вая Цари́це,/ Неискусому́жная Де́во, Богоро́дице Мари́е,/ моли́ за ны Тебе́ Возлюби́вшаго/ и ро́ждшагося от Тебе́ Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего,/ пода́ти нам оставле́ние прегреше́ний,/ ми́рови мир, земли́ плодо́в изоби́лие,/ па́стырем святы́ню/ и всему́ челове́чу ро́ду спасе́ние./ Гра́ды на́ша и страны́ Росси́йския от нахожде́ния иноплеме́нных заступи́/ и от междоусо́бныя бра́ни сохрани́./ О Ма́ти Боголюби́вая Де́во!/ О Цари́це Всепе́тая!/ Ри́зою Свое́ю покры́й нас от вся́каго зла,/ от ви́димых и неви́димых враг защити́/ и спаси́ ду́ши на́ша.

Глас 1:

Всепе́тая и Всесла́вная Цари́це Богоро́дице,/ Ма́ти всея́ тва́ри Соде́теля,/ христиа́нская наде́ждо и Засту́пнице,/ печа́льных утеше́ние, ненаде́ющихся и отча́явшихся ско́рое наде́яние,/ мо́лим Тя: ми́лостива бу́ди нам, гре́шным,/ и не оста́ви раб Свои́х,/ и не отри́ни моле́ния ве́рных,/ в ско́рбех и беда́х пред честны́м о́бразом Твои́м избавле́ния тре́бующих./ О Влады́чице, Блага́я Помо́щнице!/ Ри́зою Твое́ю честно́ю нас защити́ и от всех зол изба́ви,/ моля́щи Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего,/ да спасе́т ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рд.


Кондаки

Глас 3:

Де́ва дне́сь предстои́т Сы́ну,/ ру́це Свои́ к Нему́ простира́ющи,/ святы́й кня́зь Андре́й ра́дуется,/ и с ним Росси́йская страна́ торжеству́ет,/ нас бо ра́ди мо́лит Богоро́дица Преве́чнаго Бо́га.

Икос: Де́во и Ма́ти Боголюби́вая, Цари́це Мари́е Богоро́дице,/ Ми́лостивая Хода́таице к Сы́ну Своему́ и Бо́гу на́шему за ны, рабы́ Твоя́!/ Ты, Отрокови́це, благоизво́лила еси́ Твоему́ пречу́дному о́бразу,/ его́же написа́ Богоглаго́ливый Лука́,/ пе́рвее от страны́ Гре́ческия, пото́м же и от ца́рствующаго гра́да Ки́ева изы́ти,/ по умоле́нию благове́рнаго кня́зя Андре́я,/ и яви́ти ми́лость Свою́ новопросвеще́нным лю́дем страны́ сея́,/ но, не изво́ливши дости́гнути гра́да Росто́ва, возлюби́ла еси́ пребыва́ти в преде́лех Влади́мирских,/ иде́же и яви́лася еси́ ве́рному рабу́ Твоему́, кня́зю Андре́ю,/ моля́щися о лю́дех Твои́х Сы́ну и Бо́гу Твоему́,/ я́коже дре́вле свято́му Андре́ю в хра́ме Влахе́рнстем./ Те́мже святы́й кня́зь Андре́й, новописа́в Тебе́, Моли́твенницу о лю́дех Твои́х,/ оста́ви нам сей моли́твенный лик Твой, Боголюби́вая Ма́ти,/ и основа́ оби́тель в ме́сте Твоего́ явле́ния,/ из нея́же от чудотво́рныя Твоея́ ико́ны и по всей стране́ Росси́йстей/ ми́лость, и по́мощь, и исцеле́ние подае́ши с ве́рою приходя́щим к Тебе́:/ нас бо ра́ди мо́лиши, Богоро́дице, Преве́чнаго Бо́га.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Ны́не страна́ Росси́йская о Тебе́ хва́лится и весели́тся,/ име́ющи Тя Засту́пницу Непосты́дную,/ и сте́ну неруши́му,/ гра́ду на́шему непоколеби́мое основа́ние,/ стра́жа неусы́пна земли́ Росси́йския./ Не преста́й и ны́не Твои́ми моли́твами, Влады́чице Боголюби́вая,/ избавля́ти Твоя́ лю́ди от всех бед.

Тебе́ припа́дают, Госпоже́, святи́телей сосло́вие/ и ве́сь наро́д, уми́льно моля́щеся,/ и любе́зно целу́ют Твой о́браз, Боголюби́вая, глаго́люще:/ чту́щий Тя град всегда́ спаса́й от всех бед.

Боже́ственными де́тельми соблюда́еши/ и покрыва́еши от вра́жиих нахожде́ний/ любо́вию пра́зднующая пресла́вное явле́ние Твое́, Боголюби́вая,/ благове́рному кня́зю Андре́ю,/ и зову́щия Ти:/ Ты еси́ кре́пость на́ша и утвержде́ние,/ и ра́дование боголе́пное./ Ви́дя же Тя, моля́щуюся о нас,/ и мы покланя́емся Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему и глаго́лем:/ Иису́се Всеси́льне,/ спаси́ ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рд.

Дне́сь, свяще́нно собра́вшеся, восхва́лим Богоро́дицу:/ Пресвята́я Де́во,/ мно́гая Твоя́ вели́чия и чуде́с пучи́на,/ Ты бо еси́ нам свято́е огражде́ние,/ и похвала́, и сла́ва, и исто́чник исцеле́ний./ Пра́зднующе свято́му Твоему́ о́бразу, Боголюби́вая,/ мо́лимся, глаго́люще:/ Иису́се Всеси́льне,/ спаси́ ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рд.

Благоче́стно, Пречи́стая,/ честны́ми Твои́ми моли́твами/ огради́ и сохрани́/ и стра́шны враго́м и нерабо́тны яви́/ творя́щия пра́зднество Твоему́ о́бразу, Боголюби́вая,/ да Сы́ну Твоему́ зове́м:/ Иису́се Всеси́льне,/ спаси́ ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рд.

Прииди́те, возра́дуемся Держа́вней Засту́пнице ро́да на́шего,/ Цари́це Богоро́дице,/ прииди́те, поклони́мся Ей в чу́дном и почита́емом А́нгелы/ честно́м Ея́ о́бразе:/ да́рует бо Богоро́дица ве́рным оби́льныя да́ры целе́бныя/ от неистощи́маго исто́чника святы́я ико́ны Боголю́бския,/ искуше́ний, и бед, и вся́каго греха́ избавля́ет нас,/ благоче́стно и богоприя́тно прославля́ющих/ и чту́щих све́тлую ико́ну Ея́./ Тем, воспева́юще, воззове́м Боголюби́вей:/ ра́дуйся, Любе́зная ве́рным Помо́щнице,/ во спасе́ние душ на́ших.


Стихиры на стиховне

Глас 8:

Ра́дуйся, Богоро́дице Всепе́тая;/ ра́дуйся, исто́чниче живота́ ве́рным, притека́ющим к Тебе́;/ ра́дуйся, всех Влады́чице, Госпоже́ тва́ри, Благослове́нная;/ ра́дуйся, Всенепоро́чная и Препросла́вленная;/ ра́дуйся, пала́то; ра́дуйся Боже́ственное селе́ние;/ ра́дуйся, Всепречи́стая;/ ра́дуйся Ма́ти Де́во, ра́дуйся, Боголюби́вая.

Стих: Помяну́ и́мя Твое́/ во вся́ком ро́де и ро́де.

Ра́дуйся, Боголюби́вая Богоро́дице, Пречи́стая Ма́ти Христо́ва;/ ра́дуйся ве́рных наде́ждо;/ ра́дуйся, ми́ра очище́ние;/ ра́дуйся, вся́кия, ско́рби избавля́ющая рабы́ Твоя́;/ ра́дуйся, челове́ком утеше́ние живоно́сное;/ ра́дуйся, заступле́ние призыва́ющим Тя, Боголюби́вая;/ ра́дуйся, Бо́жие пребыва́ние и горо́ свята́я.

Стих: Слы́ши, Дщи, и ви́ждь,/ и приклони́ у́хо Твое́.

Ра́дуйся, Боголюби́вая Богоро́дице,/ Пречи́стая Ма́ти Христо́ва;/ ра́дуйся, еди́на наде́жда челове́ком и заступле́ние;/ ра́дуйся, освяще́нная пала́то;/ ра́дуйся, прибе́жище;/ ра́дуйся, свети́льниче Све́та све́тлый;/ ра́дуйся, раю́; ра́дуйся, Боже́ственное селе́ние;/ ра́дуйся, исто́чниче, источа́ющий во́ду жи́зни/ притека́ющим к Тебе́, Боголюби́вая.

Ты еси́, Богоро́дице, А́нгелов ра́дость;/ Ты еси́ челове́ком сла́ва, Боголюби́вая;/ Ты ве́рным наде́жда,/ Богоро́дице Всепе́тая, Предста́тельнице на́ша,/ и к Тебе́ прибега́ем во вся́кой нужде́,/ я́ко да моли́твами Твои́ми от стрел вра́жиих,/ и па́губы душетле́нныя, и вся́ких скорбе́й изба́вимся вси,/ воспева́ющии Тя, Боголюби́вая.


Стихиры на хвалитех

Глас 6:

Велича́ем Тя вси,/ Пренепоро́чная Ма́ти Христа́ Бо́га на́шего,/ я́же пре́жде рождества́ Де́ва,/ и в рождестве́ Де́ва,/ и по рождестве́ па́ки пребыва́еши Де́ва./ Неве́сто Неневе́стная,/ низложи́ враго́в на́ших,/ мо́лим Тя, Влады́чице.

Преблагослове́нна и Препросла́вленна еси́,/ Богоро́дице Де́во,/ я́ко родила́ еси́ всех Творца́,/ Ма́ти су́щи Живота́,/ Тобо́ю прия́хом мы, гре́шнии,/ паде́ния на́шего воста́ние,/ Еди́на Благослове́нная.

Блажи́м Тя, вси ро́ди, Богоро́дице,/ я́ко ра́дости вся ны испо́лнила еси́/ явле́нием Твои́м кня́зю Андре́ю/ и дарова́нием нам честна́го о́браза Твоего́, Пречи́стая,/ ему́же дне́сь покланя́ющеся, уми́льно мо́лим Тя:/ сподо́би, Влады́чице, Твоя́ рабы́/ в бу́дущем ве́це избра́нных ра́дости.

Неземны́м све́том сия́ющи,/ в нощи́ предста́ла еси́, Пречи́стая, благове́рному Андре́ю/ и ра́доватися того́ сотвори́ла еси́,/ град же и оби́тель Твою́ просла́вила еси́./ Но отжени́, Госпоже́, те́мную но́щь прегреше́ний на́ших/ и собла́зны упраздни́, мо́лимся.

Сы́на Твоего́ на о́блацех зря́щи,/ ру́це к Нему́ возде́ла еси́/ и за страну́ сию́ и род наш те́пле моли́лася еси́,/ благода́ть Того́ и сла́ву призыва́ющи./ Но, о Пречи́стая, моли́тися о нас никогда́же умолчи́,/ да предста́тельство Твое́ при́сно пое́м, велича́юще Тя.

Велича́ем Тя, Ма́ти Боголюби́вая,/ явле́нием бо Твои́м ме́сто сие́ освяти́ся/ и страна́ на́ша благода́ти и ра́дости испо́лнися./ Те́мже мо́лим Тя:/ не отступи́ от нас, Влады́чице, до конца́,/ но при́сно спаса́й воспева́ющия Тя.

Све́тло красу́ется дне́сь оби́тель Твоя́,/ о́бразом Твои́м хва́лящися,/ от него́же источа́еши ве́рным исцеле́ния/ и вся́кую ско́рбь и неду́г отгоня́еши./ Но, о Влады́чице Боголюби́вая,/ и во Ца́рствии Сы́на Твоего́/ сподо́би нас избра́нных ра́дости.

О, пресла́внаго чудесе́!/ Во всех страна́х Тебе́ ра́ди/ прославля́ема оби́тель Твоя́, Богоневе́сто,/ я́ко и́мать в себе́ чудотво́рную Твою́ ико́ну,/ от нея́же неизрече́нныя це́ль бы прие́млюще,/ благода́рственная вопие́м Тебе́ и уми́льно мо́лим Тя:/ Пресвята́я Де́во,/ спаси́ ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рдая.


Седальны

Глас 5:

Пречи́стая Де́во Боголюби́вая,/ поми́луй нас, прибега́ющих с ве́рою к Тебе́, Милосе́рдой,/ и прося́щих те́плаго заступле́ния Твоего́:/ мо́жеши бо, я́ко Блага́я, всех спасти́/ и, я́ко Ма́ти Бо́га Вы́шняго, Ма́терними Твои́ми моли́твами/ всегда́ избавля́еши чту́щих Тя от всех бед, Боголюби́вая.

Глас 1:

Ма́терь Тя Бо́жию мо́лим вси вои́стинну/ и к щедро́там Твои́м вопие́м, любо́вию прибега́юще к Твое́й бла́гости:/ Тя бо и́мамы, гре́шнии, засту́пницу, Боголюби́вая,/ и Тебе́ стяжа́хом в напа́стех спасе́ние, Еди́ну Пречи́стую.

Глас 1:

Стена́ необори́мая нам, христиа́ном, еси́, Богоро́дице Де́во,/ к Тебе́ бо прибега́юще, невреди́мы пребыва́ем/ и, па́ки согреша́юще, и́мамы Тя Моли́твенницу, Боголюби́вая./ Тем, благодаря́ще, вопие́м Ти:/ ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.

Глас 2:

Моле́ние те́плое и стена́ необори́мая,/ ми́лости исто́чниче, ми́рови прибе́жище,/ приле́жно вопие́м Ти:/ Богоро́дице Влады́чице, предвари́/ и от бед изба́ви нас,/ еди́на вско́ре Предста́тельствующая.


Светильны

Боголю́бскому дре́вле Андре́ю предста́вшая/ и ико́ну исто́чник чуде́с показа́вшая,/ Боголюби́вая Ма́ти пе́сненно дне́сь да почти́тся.

Богородичен: Те́плое заступле́ние в беда́х, и Помо́щницу на́шу,/ и к Бо́гу примире́ние,/ Е́юже тли изба́вихомся, Богоро́дицу, ве́рнии, ублажа́ем.


Каноны

Кано́н, глас 4 (основной)

Ин кано́н, глас 4 (основной)


Житие

Боголю́бская ико́на Бо́жией Ма́тери

Боголю́бская ико́на Бо́жией Ма́тери напи́сана в па́мять чудесного явле́ния Бо́жией Ма́тери свято́му благове́рному вели́кому кня́зю Андре́ю Боголю́бскому († 1174; па́мять 4 июля) в 1155 году́.

В том году князь Андрей, переселяясь из Вышгорода (близ Киева) в Суздальскую землю, переносил с собой древнюю чудотворную икону, именуемую ныне Владимирской. В семи верстах от Владимира, вниз по течению реки Клязьмы, лошади, везшие святую икону, неожиданно остановились. Лошадей переменили, но и эти не могли тронуться с места. Тогда благоверный князь Андрей приказал совершить перед иконой молебен. Сам он усердно молился Божией Матери сначала перед чудотворной иконой вместе с народом, а затем, уединившись, в своем походном шатре. Когда святой князь Андрей задремал, ему во сне явилась Пресвятая Богородица со свитком в правой руке. Она повелела поставить Свой образ во Владимире, а на месте Своего явления построить храм и основать обитель. Боголюбивый князь с радостью исполнил волю Царицы Небесной: на месте чудесного явления был построен храм в честь Рождества Пресвятой Богородицы и основан Боголюбский мужской монастырь. По повелению князя Андрея была написана икона Божией Матери, названная Боголюбской или Боголюбивой. Искусные иконописцы изобразили Божию Матерь в том виде, как она явилась святому князю Андрею: во весь рост, со свитком в правой руке и молитвенно поднятой вверх левой. 18 июня, в день чудесного явления Божией Матери, установлено ежегодное празднование в честь Боголюбской иконы,

В 1771 году, в память избавления Владимира и его окрестностей от моровой язвы предстательством Богородицы, было установлено перенесение чудотворной Боголюбской иконы из обители во Владимир (21 мая), а впоследствии – из Владимира в Боголюбский монастырь (16 июня).

Боголюбская икона Божией Матери, одна из древнейших на Руси, прославилась многочисленными чудесами. Особенно часто верующие люди прибегали к заступничеству Божией Матери в молитвах перед Боголюбской Ее иконой во время моровых поветрий. Известны несколько списков с чудотворного образа, от которых также совершались чудеса: Боголюбская – в Козлове, Усмани, Угличе. Чтимый список с Боголюбской иконы находился в часовне, устроенной в Москве в Китай-городе в 1880 году, внутри башни у Варваринских ворот. На этой иконе, кроме Спасителя и Божией Матери, изображены святители Московские – митрополиты Петр, Алексий, Иона и Филипп.

Литература:

Снессорева С. Земная жизнь Пресвятой Богородицы и описание святых чудотворных Ее икон. Изд. 2-е. СПб., 1898.