Свята́го апо́стола Иу́ды, бра́та Госпо́дня
Краткое наименование:06-19 Свята́го апо́стола Иу́ды, бра́та Госпо́дня
Минея. Дата 2024-07-02 (19 июня по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол: Иуд.1:1-10
Евангелие: Ин.14:21-24
Прокимен
Прокимен, глас 8: Во всю зе́млю изы́де веща́ние их, / и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.
Стих: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию, творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь.
Аллилуарий
Аллилуарий, глас 1: Испове́дят небеса́ чудеса́ Твоя́, Го́споди, и́бо и́стину Твою́ в Це́ркви святы́х.
Стих: Бог прославля́ем в сове́те святы́х.
Причастен
Во всю зе́млю изы́де веща́ние их, и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.
Тропари
Глас 1:Христо́ва тя сро́дника, о Иу́до, ве́дуще и му́ченика тве́рда,/ свяще́нно восхваля́ем, пре́лесть попра́вша и ве́ру соблю́дша./ Те́мже, дне́сь всесвяту́ю твою́ па́мять пра́зднующе,/ грехо́в разреше́ние моли́твами твои́ми прие́млем.
Глас 1:Чистоту́ душе́вную и житие́ непоро́чно стяжа́в,/ Пречи́стаго Све́та, нам прибли́жшагося, быв по пло́ти брат и учени́к,/ благоче́стия пропове́дник и язы́ком учи́тель и́стинный,/ Иу́до всехва́льне,/ моли́ Христа́ Бо́га,/ да спасе́т ду́ши на́ша.
Кондаки
Глас 2:Тве́рдым умо́м избра́н учени́к ты яви́лся еси́/ и столп необори́м Це́ркве Христо́вы,/ язы́ком пропове́дал еси́ сло́во Христо́во,/ ве́ровати глаго́ля во Еди́но Божество́;/ от Него́же просла́вився, прия́л еси́ дар исцеле́ний,/ цели́ти неду́ги притека́ющих к тебе́,/ апо́столе Иу́до всехва́льне.
Икос: И́стиннаго благоче́стия пропове́дника и держа́внаго и́стины побо́рника досто́йно восхва́лим,/ я́ко подо́бника Христу́ и свиде́теля:/ стра́сти бо Его́ на те́ле му́жески прия́т,/ я́ко учени́к Словесе́ и апо́стол, Иу́до всехва́льный.
Глас 2:Па́влу я́влься собесе́дник, апо́столе,/ с сим нам про́поведь возвести́л еси́ Боже́ственныя благода́ти,/ тайноглаго́льниче Иу́до блаже́нне./ Сего́ ра́ди вопие́м ти:/ не преста́й моля́ся о всех нас.
Икос:
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 1:Иу́до всехва́льне/ твое́ веща́ние изы́де,/ я́коже мо́лния, в концы́ всея́ земли́, му́дре,/ помраче́нныя ле́стию безбо́жия,/ к Све́ту наставля́я невече́рнему,/ и́мже ны́не сия́я,/ испроси́ душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Иу́до чу́дный,/ Христо́ва колесни́ца я́ко быв,/ и́дольскую горды́ню низложи́л еси́,/ плен же та́йно Сло́вом Бо́жиим плени́л еси́/ к жи́зни нетле́нней, сла́вне,/ е́юже наслажда́яся ны́не,/ испроси́ душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Иу́до, апо́столе Христо́в,/ учени́к быв вопло́щшагося Бо́га на́шего,/ от Него́же, я́ко овча́ посреде́ волко́в,/ вои́стинну посла́лся еси́,/ сло́вом твои́м сих претворя́я злоче́стие ко благоче́стию/ и Боже́ственному разуме́нию Святы́я Тро́ицы./ Те́мже восхваля́ем тя.
И́же Боже́ственнаго Ду́ха я́сно благода́ть прие́м,/ свяще́ннаго ли́ка апо́стольска соприча́стник быв, Иу́до апо́столе,/ тем носи́мое с Небесе́ иногда́ дыха́ние о́гненное/ о́гненным язы́ком вдохну́в,/ язы́ческое терно́вное попали́л еси́ безбо́жие./ Христа́ Бо́га, пропове́дниче, моли́/ спасти́ся душа́м на́шим.
Стихиры на стиховне
Глас 4:Прия́л еси́, апо́столе,/ над де́моны непобеди́мую вла́сть и си́лу/ и о и́мени Христо́ве нача́ла тьмы́ отгони́ти,/ проше́л еси́ зе́млю, просвеща́я, я́ко со́лнце,/ и вся страны́ науча́я,/ и пе́рвое, сла́вне, Христо́во пропове́дал еси́/ спаси́тельное прише́ствие.
Стих: Во всю зе́млю изы́де веща́ние их/ и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.
Пе́рвей бла́гости/ и есте́ственному и пребоже́ственному житию́ подо́бяся,/ муж был еси́ благ, Иу́до, по существу́,/ и брат Госпо́день имену́емь,/ нра́ва твоего́ благода́тию/ и обы́чая красото́ю,/ Христо́в показа́лся еси́ учени́к и́скренний.
Стих: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию,/ творе́ние же ру́ку Его́ возвеща́ет тве́рдь.
Орга́н, до́бре соста́влен,/ Боже́ственным окормле́нием,/ апо́столе Иу́до,/ язы́ком зва́нию ты вве́рился еси́,/ к позна́нию Христо́ву наставля́я словесы́ и дея́нии,/ вся просвети́л еси́/ испове́дати и́стинное Иису́са Божество́,/ Спа́са душ на́ших.
Ре́вности Боже́ственныя испо́лнен,/ апо́столе Иу́до досточу́дне,/ ревну́я, поревнова́л еси́ Бо́гу Вседержи́телю,/ и Боже́ственных тя чуде́с испо́лнена показа́,/ стра́нную бо ре́вность име́я,/ де́йствием нрав стяжа́л еси́./ Те́мже Вы́шний сый, с Вы́шними ли́ки вселя́емь,/ моли́ся, Богови́дче, Сло́ву, Христу́ Бо́гу на́шему,/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Стихиры на хвалитех
Глас 5:Манове́нием Боже́ственным повину́яся, преблаже́нне,/ воплоще́нное Сло́во всем пропове́дал еси́,/ нам уподо́бльшася без преложе́ния,/ Сего́ быв че́стен учени́к,/ Сему́ быв брат по пло́ти,/ Того́ сла́вы сподо́блься,/ я́ко чист, зре́ти Боже́ственным умо́м./ Те́мже почита́ем тя, Иу́до Богогла́се,/ и па́мять твою́ соверша́ем, ве́рно вопию́ще ти:/ Христа́ моли́ всегда́/ дарова́ти вселе́нней единомы́слие,/ мир и ве́лию ми́лость.
Го́ру, иска́пающую сла́дость Боже́ственнаго ра́зума,/ апо́столе Иу́до, тя имену́ем;/ ми́рную реку́, устреми́вшуюся от духо́вных невеще́ственных исто́чник,/ и безбо́жия изсуша́ющую мо́ря,/ и напоя́ющую та́йно благочести́вых се́рдца и помышле́ния;/ трубу́ доброгла́сну, глася́щую Сло́ва Боже́ственное явле́ние,/ мир избавля́юща./ Его́же ны́не моли́, Ему́же помоли́ся всегда́/ дарова́ти вселе́нней единомы́слие,/ мир и ве́лию ми́лость.
Блаже́нне Иу́до,/ бра́тия твоя́ тя восхвали́ша,/ Бо́жия бра́та я́вльшася/ и бы́вша Ду́ха прия́телище боголе́пно./ Его́же светлостьми́ чи́сто просве́щся,/ у́гль яви́лся еси́, ле́сть попаля́я,/ ве́рныя же вся просвеща́я чи́стых уче́ний сия́ньми./ Те́мже почита́ем тя,/ я́ко незаходи́мую денни́цу,/ и соверша́ем твою́ па́мять святу́ю,/ ве́рно вопию́ще ти:/ Христа́ моли́ всегда́ дарова́ти вселе́нней единомы́слие,/ мир и ве́лию ми́лость.
Оста́вив земна́я,/ после́довал еси́ Христу́/ и, зна́менався дохнове́нием Свята́го Ду́ха,/ по́слан быв от Него́ в язы́ки поги́бшия/ обраща́ти челове́ки во свет Богоразу́мия,/ апо́столе Иу́до,/ и, сконча́в по́двиги Боже́ственныя твое́я стра́сти/ и мук разли́чных,/ ду́шу твою́ Христу́ пре́дал еси́./ Того́ моли́, всеблаже́нне,/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Седальны
Глас 2:Улови́в язы́ки апо́стол сла́вный/ и научи́в концы́ земны́я Тебе́ кла́нятися со Отце́м и Ду́хом, Христе́ Бо́же,/ того́ ра́ди утверди́ Це́рковь Твою́/ и ве́рным низпосли́ благослове́ние Твое́,/ еди́не Ми́лостиве и Человеколю́бче.
Глас 4:Лучу́, я́ко со́лнце, пра́вды испусти́ тя Христо́с/ просвети́ти всю зе́млю, апо́столе сла́вный Иу́до:/ Боже́ственными твои́ми моли́твами озаря́еши/ и Боже́ственным све́том невече́рним всех просвеща́еши,/ ве́рою соверша́ющих святу́ю па́мять твою́.
Глас 8:Мре́жею сло́ва возве́д из глубины́ неразу́мия боголе́пно, язы́ки приве́л еси́ ве́рою/ и, я́ко исто́чник сый вод духо́вных, вселе́нную всю напои́л еси́ благода́тию./ Те́мже и спа́сшиися тобо́ю, Богогла́се,/ я́ко дру́га тя бли́жняго Христо́ва ублажа́ем, апо́столе Иу́до, вопию́ще ти:/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Глас 8:Ро́ждшагося Влады́ки и бра́та бы́вша всем избра́нным, Иу́до блаже́нне, брат был еси́/ и от Него́ апо́стол во вся концы́ посла́лся еси́, прему́дре,/ сло́во ве́ры всем всева́я и просвеща́я во тьме́ неве́дения рабо́тающая лука́вому мироде́ржцу./ Сего́ ра́ди вопие́м ти:/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Светильны
Тече́ние кра́сных твои́х ног, Иу́до апо́столе, возврати́в к ше́ствию Небе́сному,/ возше́л еси́, ра́дуяся,/ и, Тро́ице предста́в, во Отце́ ви́диши Сы́на и Ду́ха Боже́ственнаго./ Сего́ ра́ди ве́рою пресвяще́нную твою́ и Боже́ственную пра́зднуем па́мять.
Богородичен: Стра́шнаго испыта́ния воспомина́ю час,/ мно́жество злых дел мои́х ужаса́ет и устраша́ет мя,/ но уще́дри, Пречи́стая, те́плою Твое́ю моли́твою и да́ждь ми спасе́ние:/ ели́ка бо хо́щеши, мо́жеши.
Каноны
Канон апостола, глас 5 (основной)
Житие
Свято́й апо́стол Иу́да
Святой апостол Иуда, из числа 12-ти учеников Христовых, происходил из рода царя Давида и Соломона, был сыном праведного Иосифа Обручника от его первой жены. Святой апостол Иоанн Богослов в своем Евангелии пишет: «Ни братья бо Его вероваху в него» (Ин. 7:5).
Святитель Феофилакт, архиепископ Болгарский, объясняет эти слова так: в начале земного служения Господа Иисуса Христа сыновья Иосифа, в том числе и Иуда, не верили в Его Божественную сущность. Предание указывает, что, когда праведный Иосиф Обручник, возвратившись из Египта, стал делить между сыновьями принадлежавшую ему землю, он пожелал выделить часть и Христу Спасителю, рожденному преестественно и нетленно от Пречистой Девы Марии. Братья воспротивились этому, и только старший из них, Иаков, принял Христа Иисуса в совместное владение своей долей и за это был назван братом Господним. Позднее Иуда поверил во Христа Спасителя как ожидаемого Мессию, всем сердцем обратился к Нему и был избран Им в число ближайших 12-ти учеников. Но, помня свой грех, апостол Иуда считал себя недостойным называться братом Божиим и в своем Соборном Послании именует себя лишь братом Иакова.
Святой апостол Иуда имел и другие имена: евангелист Матфей называет его «Леввеем, прозванным Фаддеем» (Мф. 10, 3), святой евангелист Марк тоже называет его Фаддеем (Мк. 3, 18), а в Деяниях святых апостолов он упоминается под именем Варсавы (Деян. 15, 22). В то время это было в обычае.
По Вознесении Господа Иисуса Христа апостол Иуда отправился с проповедью Евангелия. Он распространял веру во Христа сначала в Иудее, Галилее, Самарии и Идумее, а затем – в странах Аравии, Сирии и Месопотамии и, наконец, пришел в город Эдесеу. Здесь он завершил то, что не было закончено его предшественником, апостолом из числа 70ти, Фаддеем. Сохранилось известие, что святой апостол Иуда ходил с проповедью в Персию и оттуда написал на греческом языке свое Соборное Послание, в кратких словах которого заключено много глубоких истин. Оно содержит догматическое учение о Святой Троице, о воплощении Господа Иисуса Христа, о различии Ангелов добрых и злых, о будущем Страшном Суде. В нравственном отношении апостол убеждает верующих беречь себя от плотской нечистоты, быть исправными в своих должностях, молитве, вере и любви, заблудших обращать на путь спасения, охранять себя от учений еретиков. Апостол Иуда учит, что недостаточно только веры во Христа, необходимы еще и добрые дела, свойственные христианскому учению. Святой апостол Иуда мученически скончался около 80-го года в Армении, в городе Арате, где он был распят на кресте и пронзен стрелами.