06-20 Свята́го благове́рнаго кня́зя Гле́ба, Влади́мирскаго чудотво́рца

Краткое наименование:

06-20 Свята́го благове́рнаго кня́зя Гле́ба, Влади́мирскаго чудотво́рца

Минея. Дата 2025-07-03 (20 июня по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

Дне́сь све́тло красу́ется сла́внейший град Влади́мир,/ име́я в себе́ пребога́тое сокро́вище –/ чудоточа́щия честны́я мо́щи благове́рнаго кня́зя Гле́ба,/ и́миже украша́яся и хваля́ся,/ вселе́нную всю созыва́ет к весе́лию/ и велегла́сно вопие́т:/ о Влады́ко Христе́,/ дарова́вый такову́ю благода́ть уго́днику Твоему́,/ его́ моли́твами поми́луй нас.


Кондаки

Глас 8:

Взбра́нному и кре́пкому в пра́ведницех,/ правосла́вною му́дростию сия́ющему вели́кому чудотво́рцу,/ благода́рственная воспису́ем ти, благове́рный кня́же Гле́бе:/ я́ко име́я дерзнове́ние у Престо́ла Христо́ва,/ ве́рою чту́щих тя, град и лю́ди сохраня́й моли́твами твои́ми:/ ты бо еси́ земли́ Росси́йския похвала́ и утвержде́ние.

Икос: Всечестну́ю па́мять почти́м уго́дника Христо́ва, благове́рнаго кня́зя Гле́ба,/ оте́ческою диади́мою от ю́ности укра́шена,/ и ра́достныя глаго́лы от се́рдца воззове́м к нему́, си́це вопию́ще:/ ра́дуйся, от ю́ности Бо́га возлюби́вый;/ ра́дуйся, благоче́стия столпе́, вра́жиими прило́ги непоколеби́мый./ Ра́дуйся, за́поведей Госпо́дних исполни́телю усе́рдный;/ ра́дуйся, преда́ний оте́ческих храни́телю неосла́бный./ Ра́дуйся, сугу́бую сла́ву Небе́сную от Бо́га получи́вый:/ ра́дуйся, благода́ть исцеле́ний от Него́ прия́вый./ Ра́дуйся, ни́щих и си́рых пита́телю;/ ра́дуйся, лю́те боля́щих цели́телю./ Ра́дуйся, во́инству правосла́вному спобо́рниче;/ ра́дуйся, правосла́вных люде́й защи́тниче./ Ра́дуйся, Це́ркве Бо́жия сла́во;/ ра́дуйся, гра́да Влади́мира красото́./ Ра́дуйся, земли́ Росси́йския похвало́ и утвержде́ние.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

От благочести́ваго ко́рене/ о́трасль благове́рия прозя́бл еси́/ и восте́кл еси́ на па́жить зако́на живоно́снаго,/ благоче́стием же просия́л еси́,/ блаже́нне Богому́дре кня́же Гле́бе,/ и тем Благода́телю всех Бо́гу благоугоди́л еси́.

Пожи́л еси́ во гра́де Влади́мире,/ Богому́дре кня́же Гле́бе,/ и, ду́шу твою́ очи́стив, я́ко зла́то в горни́ле,/ Влады́це Христу́ преда́л еси́ ю,/ честно́е же те́ло твое́ положи́ся во хра́ме Богома́тере,/ Ю́же, свя́те, моли́/ сохрани́ти град твой Влади́мир/ и вся гра́ды страны́ Росси́йския непоколеби́мы.

В чу́днем хра́ме Пресвята́я Богоро́дицы,/ иде́же лежи́т ны́не/ ди́вным нетле́нием просла́вленное/ те́ло твое́, всеблаже́нне,/ исцеле́ния подаю́тся всем челове́ком,/ с ве́рою притека́ющим к свяще́нной ра́це твое́й,/ Богому́дре кня́же Гле́бе,/ те́мже и мы мо́лим тя:/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Измла́да возлюби́в храни́ти Госпо́дни за́поведи,/ просия́л еси́ пресла́вно Боже́ственными доброде́тельми,/ те́лом положи́вся во хра́ме Богома́тере,/ ду́хом лику́еши в Небе́сных черто́зех со А́нгелы,/ с ни́миже моли́ся Христу́ Бо́гу,/ Гле́бе Богому́дре и всеблаже́нне,/ о творя́щих честну́ю па́мять твою́.

Ки́ими духо́вными похвала́ми/ восхва́лим кня́зя Гле́ба пресла́внаго?/ В настоя́щее сие́ торжество́/ ве́рою и любо́вию воспои́м ему́:/ ра́дуйся, ве́рным лю́дем ско́рый помо́щниче,/ и страны́ Влади́мирския украше́ние,/ и земли́ Росси́йския те́плый засту́пниче,/ его́же венцы́ венча́ет Христо́с Бог наш,/ име́яй ве́лию ми́лость.

Ки́ими похва́льными пе́сньми/ ны́не соста́вим ликова́ние?/ В честне́м пра́зднице твоея́ па́мяти,/ блаже́нне кня́же Гле́бе,/ духо́вне пра́зднующе, мо́лимся:/ моли́ побе́ды на враги́ дарова́ти стране́ на́шей,/ тебе́ бо те́пла засту́пника и моли́твенника ко Спа́су стяжа́хом,/ подаю́щему ми́рови ве́лию ми́лость.

Ки́ими похвала́ми досто́йно/ просла́вим блаже́ннаго кня́зя Гле́ба?/ Ве́лию бо благода́ть от Христа́ прия́л е́сть,/ и всем подае́т неоску́дная исцеле́ния,/ и мо́лится ко Го́споду,/ во е́же спасти́ся нам,/ того́ па́мять ве́рою почита́ющим,/ его́же чудесы́ просла́ви Христо́с Бог наш,/ име́яй ве́лию ми́лость.

Прииди́те, лю́дие сла́внаго гра́да Влади́мира/ и всея́ Росси́йския земли́,/ на́шего засту́пника хвала́ми и пе́сньми ублажи́м:/ ми́лостынею бо, и посто́м, и до́брыми де́лы Бо́гу угоди́/ и, ду́шу свою́ Ему́ преда́в,/ нам честны́я своя́ мо́щи оста́ви,/ точа́щия неоску́дно исцеле́ния/ всем, приходя́щим к нему́ с ве́рою./ И мы приле́жно мо́лимся:/ о всеблаже́нне кня́же Гле́бе,/ моли́ся Святе́й Тро́ице о душа́х на́ших.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

В Росси́йстей земли́,/ я́коже со́лнце,/ возсия́л еси́ чистото́ю твое́ю,/ всех возвеселя́я се́рдца и помышле́ния/ чудесы́ твои́ми, пресла́вне.

Стих: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде/ и упова́ет на Него́.

Росси́йская племена́ вся,/ духо́вне ликовству́йте,/ пе́сньми ублажа́юще/ кня́зя Гле́ба/ пресла́внаго.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Пе́ния похва́льная,/ я́ко за благодея́ния/ твоя́ благодаре́ния,/ от нас приими́,/ кня́же Гле́бе пресла́вне.

Христолюби́вых люде́й Росси́йских ты вели́кий хода́тай/ и во бране́х посо́бник еси́./ Те́мже мы, я́ко жи́ву ти су́щу, глаго́лем:/ преблаже́нне кня́же Гле́бе,/ непреста́нно моли́ся,/ е́же изба́витися стране́ Росси́йстей от нахожде́ния вра́жия/ и христолюби́вым лю́дем от вся́каго зла/ и спасти́ся душа́м на́шим.


Стихиры на хвалитех

Глас 8:

Блаже́нне Богому́дре Гле́бе,/ чи́стая твоя́ душа́/ правове́рною му́дростию сия́ющи,/ блиста́ет доброде́телей све́тлостию,/ и озаря́ет ве́рных собра́ние,/ и бесо́вскую тьму́ отгоня́ет,/ те́мже я́ко насле́дника тя Небе́сныя сла́вы/ благоче́стно вси почита́ем, досточу́дне.

Име́я ду́шу ми́лостиву/ и се́рдце чи́стое,/ ве́ру небла́зненну и любо́вь нелицеме́рную,/ от земли́ преста́вился еси́ к Небе́сным/ и с ли́ки пра́ведных водворя́ешися,/ те́мже тя почита́ем свяще́нными пе́сньми/ и благоче́стно вси сла́вим,/ блаже́нне Гле́бе.

Боже́ственными уче́нии укрепля́яся,/ стра́сти плотски́я от души́ отгна́л еси́/ и Святы́я Тро́ицы селе́ние чи́сто был еси́,/ те́мже к Боже́ственному наслажде́нию отше́л еси́,/ честно́е же те́ло твое́ чуде́сне соблюде́ся/ Боже́ственным промышле́нием/ Прославля́ющаго тя,/ блаже́нне Гле́бе.

Ра́дуйся, блаже́нне Гле́бе,/ гра́ду Влади́миру похвало́;/ ра́дуйся, земли́ Росси́йския засту́пниче./ Ра́дуйся, ве́рных огражде́ние;/ ра́дуйся, Це́ркве Бо́жии украше́ние./ Ра́дуйся, пра́вило ве́ры и благоче́стия;/ ра́дуйся, оби́тель Святы́я Тро́ицы,/ Ю́же моли́ о почита́ющих святу́ю па́мять твою́.


Седальны

Глас 1:

Пра́зднует дне́сь вся Це́рковь Росси́йская/ преставле́ние благове́рнаго кня́зя Гле́ба, уго́дника Христо́ва,/ того́ приле́жно моля́щи исцели́ти неду́ги и боле́зни на́ша/ и вся́ких искуше́ний изба́вити ве́рою восхваля́ющих его́.

Глас 5:

Тве́рдаго адама́нта и столпа́, непоколеби́ма вра́жиими прило́ги,/ благове́рнаго кня́зя Гле́ба пе́сньми почти́м,/ и́же, нивочто́же вмени́в вся кра́сная ми́ра сего́,/ кро́тостию и смире́нием посрами́ проти́внаго врага́/ и ны́не мо́лит о спасе́нии душ на́ших.

Глас 8:

Благоче́стно на земли́ в зако́не Госпо́дни пожи́в,/ ве́ру непоро́чну соблю́л еси́ в се́рдцы твое́м, сконча́в до́брый по́двиг,/ се́мена доброде́телей се́яв, пожа́л еси́ плоды́ трудо́в твои́х/ и вене́ц сугу́б от руки́ Вседержи́теля прия́л еси́, блаже́нне кня́же Гле́бе,/ и Того́ сла́вы сподо́бился еси́./ Те́мже, предстоя́ Святе́й Тро́ице, моли́ спасти́ град и лю́ди,/ чту́щия любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 4:

Бога́т сын, благи́ми дея́нии/ искуси́лся еси́, я́ко зла́то в пещи́, многотру́дными по́двиги, сла́вне Гле́бе,/ те́мже и по сме́рти источа́еши бога́тно чудеса́, я́ко во́ды, и неду́ги исцеля́еши,/ о нас при́сно моля́ся,/ да согреше́ний проще́ние прии́мем.


Светильны

Боже́ственною благода́тию просвети́вся,/ и по сме́рти показа́л еси́ све́тлость жития́ твоего́,/ источа́еши бо всем благода́ть, притека́ющим к тебе́, всеблаже́нне Гле́бе,/ и мо́лиши спасти́ся чту́щим тя.

Богородичен: В Тя всели́ся, Присноде́во Богоро́дице, Соде́тель и Госпо́дь всех/ и Еди́ному Триипоста́сному Божеству́ покланя́тися/ благочести́выми князьми́ в Росси́йстей земли́ лю́ди научи́ и просвети́.


Каноны

Канон благоверного князя, глас 2 (основной)


Житие

Свято́й благове́рный кня́зь Владимирский Глеб

Святой благоверный князь Владимирский Глеб († 1175) был младшим сыном святого князя Владимирского Андрея Боголюбского (1157–1174). Жизнь его была очень короткой (святой Глеб умер в возрасте 19–20 лет), но с самого раннего детства она была посвящена Богу.

Отец святого Глеба, благоверный князь Андрей Боголюбский, не только прославился своими богоугодными делами, но и окончил свой земной путь, приняв мученическую кончину. Благочестивые родители воспитывали сына в страхе Божием, и поэтому он, имея достойные образцы для подражания, возрастал в глубокой и искренней вере. Святой князь был милостив ко всем, почитал священнослужителей и подолгу читал Божественные книги. Скончался святой Глеб, согласно надписи на гробнице с его мощами, 20 июня 1175 года.

У мощей святого, которых не коснулось тление, неоднократно совершались чудеса. Во время монголотатарского нашествия в 1238 году, когда в осажденный Владимир ворвались войны хана Батыя, они подожгли кафедральный собор Успения Пресвятой Богородицы. Находившаяся в храме гробница с мощами святого Глеба не получила от огня никаких повреждений, чему дивились даже неприятельские воины.

Соборные летописи сообщают еще о двух знамениях, прославивших имя святого. В 1410 году на Владимир неожиданно напало татарское войско, действовавшее совместно с отрядом нижегородского воеводы Карамышева. Успенский собор был разграблен, но сокровища ризницы успел спрятать ключарь Патрикий, за что был подвергнут истязаниям и принял мученический венец. Один из воинов в поиске спрятанных сокровищ поднял крышку гробницы благоверного князя, но в это же мгновение из нее вышел огонь. Это так устрашило татар, что они тотчас покинули храм.

В 1608 году польско-литовские войска, заняв Суздаль и Юрьев, приступили к беззащитному в то время Владимиру, но овладеть городом так и не смогли. Ночью соборному причетнику было видение, в котором явившийся ему святой князь Глеб поведал, что Владимир будет спасен молитвами святых князей, мощи которых почивают в соборе. Той же ночью неприятельская армия, устрашенная гневом Божиим, отступила от города.

О местном почитании святого Глеба свидетельствует описание Успенского собора, относящееся к XVII веку. Общероссийская канонизация благоверного князя была совершена 30 ноября 1702 года, вместе с освидетельствованием его мощей. Вскоре была составлена служба святому, а несколько позже написано его житие. В 1774 году южный придел Успенского собора был торжественно освящен во имя благоверного князя.

Мощи святого Глеба сохраняются ныне в кафедральном Успенском соборе Владимира как великая святыня, а сам князь почитается покровителем города.

Литература:

1. Доброхотов В. И. Памятники древности во Владимире Кляземском. М., 1849, с. 14–15.

2. Иоасаф, иеромонах. Церковноисторическое описание Владимирских достопамятностей. М., 1857, с. 81–84.