Рождество́ честна́го сла́внаго проро́ка, Предте́чи и Крести́теля
Краткое наименование:06-24 Рождество́ честна́го сла́внаго проро́ка, Предте́чи и Крести́теля
Минея. Дата 2025-07-07 (24 июня по ст. стилю)
Знак типикона: БденныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени: Лк.7:17-30
Апостол: 2Кор.4:6-15
Евангелие: Мф.11:2-15
Прокимен
Прокимен, глас 7: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде, / и упова́ет на Него́.
Стих: Услы́ши, Бо́же, глас мой, внегда́ моли́ти ми ся к Тебе́.
Аллилуарий
Аллилуарий, глас 3: Благослове́н Госпо́дь Бог Изра́илев, я́ко посети́ и сотвори́ избавле́ние лю́дем свои́м.
Стих: И ты, отроча́, проро́к Вы́шняго нарече́шися.
Причастен
В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, от слу́ха зла не убои́тся.
Тропари
Глас 4:Проро́че и Предте́че прише́ствия Христо́ва,/ досто́йно восхвали́ти тя недоуме́ем мы, любо́вию чту́щии тя:/ непло́дство бо ро́ждшия и о́тчее безгла́сие разреши́ся/ сла́вным и честны́м твои́м рождество́м,/ и воплоще́ние Сы́на Бо́жия ми́рови пропове́дуется.
Кондаки
Глас 3:Пре́жде непло́ды днесь Христо́ва Предте́чу ражда́ет,/ и той есть исполне́ние вся́каго проро́чества:/ Его́же бо проро́цы пропове́даша,/ на Сего́ во Иорда́не ру́ку положи́в,/ яви́ся Бо́жия Сло́ва проро́к, пропове́дник, вку́пе и Предте́ча.
Икос: Восхва́лим ны́не Госпо́дня Предте́чу,/ его́же свяще́ннику Елисаве́ть роди́ из ложе́сн непло́дных, но не без cе́мене:/ Христо́с бо еди́н вмести́лище про́йде непроходи́мо без cе́мене./ Иоа́нна непло́ды роди́, без му́жа же сего́ не роди́,/ Иису́са же, осене́нием Отца́ и Ду́ха Бо́жия, Де́ва роди́ Чи́стая./ Но Безсе́менному яви́ся от непло́дныя проро́к и пропове́дник, вку́пе и Предте́ча.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 4:Разреша́ет Заха́риино молча́ние рожде́йся Иоа́нн,/ и́бо не подоба́ше отцу́ молча́ти, прише́дшу гла́су,/ но, я́коже не ве́ровавшу пе́рвее/ язы́к связа́,/ си́це я́вльшуся да́ти отцу́ свобожде́ние./ Ему́же и благовести́ся,/ и роди́ся глас Сло́ва/ и Све́та Предте́ча, моля́ о душа́х на́ших.
Днесь глас Сло́ва,/ глас, за неве́рие держи́мый, разреша́ет оте́ч/ и Це́ркви явля́ет благоча́дие,/ соу́зы непло́дствия разреша́я ма́терии./ Свети́льник Све́та предгряде́т,/ заря́ Со́лнца пра́вды возвеща́ет прише́ствие/ в созда́ние всех и спасе́ние душ на́ших.
Бо́жию Сло́ву хотя́щу от Де́вы роди́тися,/ А́нгел от ста́рческих чресл происхо́дит,/ вели́кий в рожде́нных жена́ми/ и проро́ков превы́шший:/ подоба́ше бо Боже́ственных веще́й пресла́вным бы́ти нача́лом,/ кроме́ во́зраста исча́дие/ и без се́мене зача́тие./ Творя́й чудеса́ во спасе́ние на́ше,/ сла́ва Тебе́.
Яви́ся днесь вели́кий Предте́ча,/ от непло́дных ложе́сн Елисаве́ти произше́д,/ бо́лий всех проро́ков проро́к,/ и ин несть, ниже́ воста́:/ я́ко Предте́чи, свети́льнику, Свет после́дова пресве́тлый,/ и гла́су – Сло́во,/ и невестово́дцу – Жени́х,/ гото́вящему Го́сподеви лю́ди изря́дныя/ и предочища́ющу при Ду́се водо́ю,/ Заха́риино прозябе́ние/ и пусты́ни до́брое воспита́ние,/ покая́ния пропове́дник,/ очище́ние согреше́ний,/ су́щим во а́де благовеству́яй из ме́ртвых воста́ние/ и моля́ о душа́х на́ших.
Проро́к и Предте́ча из утро́бы яви́лся еси́,/ Христо́в Крести́телю Иоа́нне,/ игра́я и ра́дуяся во чре́ве ма́терии,/ зря Цари́цу, прише́дшу к рабе́,/ нося́щую Безле́тнаго, от Отца́ без ма́тере,/ к тебе́, от непло́дныя и ста́рца по обетова́нию возсия́вшему./ Того́ моли́ поми́ловати ду́ши на́ша.
О, пресла́внаго чудесе́!/ И́же сло́ву А́нгела не ве́ровавый, глаго́лющу,/ я́ко зачне́т Елисаве́ть и роди́т сы́на, глаго́ля:/ ка́ко та́я роди́т,/ зане́ аз заматере́х/ и о́ныя удеса́ умертви́шася?/ Осуди́выйся молча́ти за неве́рие/ днесь зрит ражда́емо обеща́нное/ и, молча́ния разре́шься,/ в весе́лие вхо́дит,/ благослове́н, – вопия́, – Госпо́дь, Бог Изра́илев,/ я́ко посети́ и сотвори́ избавле́ние лю́дем Свои́м,/ подая́й ми́рови ве́лию ми́лость.
Иоа́нне прехва́льне,/ и вселе́нский апо́столе,/ Гаврии́лово благовествова́ние,/ и непло́дныя прозябе́ние,/ и пусты́ни до́брое воспита́ние,/ и и́скренний дру́же Жениха́ Христа́,/ Того́ моли́ поми́ловатися душа́м на́шим.
Днесь Све́та свети́льник/ предпу́тие твори́т прише́ствию Бо́жия Сло́ва,/ я́ко звезда́ све́тлая,/ днесь Заха́риин язы́к уясни́ся,/ молча́ние держа́в, А́нгелу повеле́вшу,/ подоба́ше бо си́це отцу́/ глас немолча́нием храни́ти, произше́дш из утро́бы непло́дныя/ и всего́ ми́ра избавле́ние благовеству́ющ/ со дерзнове́нием мно́гим.
Стихиры на стиховне
Глас 2:И́же от проро́ка проро́ка/ и непло́дныя прозябе́ние,/ в рожде́нных жена́ми превы́шша всех,/ пусты́ннаго граждани́на, Иоа́нна сла́внаго/ псалмы́ и пе́ньми и пе́сньми духо́вными восхва́лим,/ вопию́ще к нему́:/ Крести́телю Спа́сов и Предте́че,/ я́ко име́я дерзнове́ние,/ в честне́м твое́м рождестве́/ умоли́ Христа́ дарова́ти мир ми́ру/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Стих: Благослове́н Госпо́дь, Бог Изра́илев,/ я́ко посети́ и сотвори́ избавле́ние лю́дем Свои́м.
Прии́де глас благода́ти Сло́ва,/ Со́лнца пропове́дник,/ роди́выйся днесь от непло́дове безча́дныя,/ от обетова́ния Иоа́нн Предте́ча./ Лю́дие, ра́дуйтеся:/ прии́де угото́вати путь нам спасе́ния,/ Ему́же и, взыгра́в, поклони́ся,/ во чре́ве су́щу Ма́терии,/ А́гнцу, взе́млющему грехи́ ми́ра/ и подаю́щему нам ве́лию ми́лость.
Стих: И ты, отроча́,/ проро́к Вы́шняго нарече́шися.
И́же из чре́ва ма́терня освя́щся/ и проро́чества прие́м исполне́ние,/ днесь от непло́дныя ражда́ется,/ Госпо́дне прише́ствие пропове́дая я́сно:/ пока́йтеся, прибли́жися бо Ца́рство Небе́сное.
Иса́ии ны́не проро́ка глас/ днесь в бо́льшаго от проро́к рожде́нии Иоа́нна испо́лнися:/ се бо, – рече́, – послю́ А́нгела Моего́ пред лице́м Твои́м,/ и́же угото́вит путь Твой пред Тобо́ю./ Сей у́бо, Небе́снаго Царя́ во́ин, предте́к,/ я́ко вои́стинну пра́вы творя́ше стези́ Бо́гу на́шему,/ челове́к у́бо естество́м, А́нгел же житие́м сый,/ чистоту́ бо коне́чно и целому́дрие целова́в,/ имя́ше у́бо по естеству́,/ бежа́ же я́же чрез естество́,/ па́че естества́ подвиза́вся./ Тому́, вси ве́рнии, доброде́тельми подо́бящеся,/ моли́ти о нас мо́лимся,/ во е́же спасти́ ду́ши на́ша.
Стихиры на хвалитех
Глас 8:Проро́цы пропове́даша, апо́столи научи́ша/ и му́ченицы богому́дренно Твоего́ Сы́на, Богоро́дице, я́сно испове́даша, Бо́га всех, Пречи́стая./ С ни́ми же Тя велича́ем, Тобо́ю изба́вльшеся дре́вняго осужде́ния.
О, пресла́внаго чудесе́!/ В рожде́нных жена́ми/ проро́к же превы́шший/ ма́терняго непло́дства разреша́ет осужде́ние,/ и́же ду́хом и си́лою прише́д Илиино́ю/ путь Госпо́день испра́вити./ О, неизглаго́ланнаго Твоего́ благоутро́бия, Влады́ко!/ И́мже, Христе́, спаси́, ду́ши на́ша,/ я́ко еди́н Милосе́рд.
О, пресла́внаго чудесе́!/ Пропове́давый Христо́во к челове́ком истоща́ние/ превы́ше показу́ет всех Того́ гла́сом/ и ро́ждшия разреша́ет непло́дие/ си́лою Боже́ственною/ и Заха́риин язы́к. О, вели́ких Твои́х чуде́с, Влады́ко!/ И́миже, Христе́,/ спаси́ чту́щия Твоего́ вели́каго Предте́чу.
О, пресла́внаго чудесе́!/ В рожде́нных жена́ми/ проро́к и Предте́ча превы́ше явля́ется,/ проро́ков же превы́шший/ и прише́ствия Христо́ва предвозве́стник,/ предвзыгра́вый во утро́бе ма́терии./ О, зело́ вели́ких Твои́х дарова́ний, Человеколю́бче!/ И́миже, Христе́, спаси́ ду́ши на́ша,/ я́ко Всеси́лен.
Звезда́ звезд, Предте́ча/ от непло́дныя утро́бы на земли́ ражда́ется днесь,/ Иоа́нн Боговожделе́нный,/ и Христо́ву явля́ет зарю́, восто́к свы́ше,/ в пра́вое ве́рных прехожде́ние.
Седальны
Глас 4:Ны́не прозябе́ нам Заха́риин плод и весели́т разу́мно мы́сли ве́рных,/ пусты́нное украше́ние и проро́ков степе́нь,/ те́мже Христо́в яви́ся Предте́ча и свиде́тель нело́жен прише́ствия Его́./ Духо́вными у́бо пе́сньми согла́сно Крести́телю возопие́м:/ проро́че и пропове́дниче и́стины, моли́ спасти́ся нам.
Глас 8:Христо́ва прише́ствия нача́ток, пресла́вно роди́лся еси́,/ я́ко вои́стинну, Иоа́нне всехва́льне, проро́ков глави́зна,/ и, я́ко глас Сло́ва сый, взыва́л еси́:/ пока́йтеся, прибли́жися Ца́рство Небе́сное./ Те́мже, угото́вавый путь Госпо́день, благода́ти Предте́ча яви́лся еси́ конце́м./ Крести́телю и апо́столе, моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Глас 8:Да ра́дуется оте́ц, ма́ти, возвесели́ся,/ я́ко проро́ка на земли́ родила́ еси́ днесь, Богозва́ннаго Предте́чу от обеща́ния./ Непло́ды младе́нца пита́ет Крести́теля, и ра́дуется Заха́рия, рожде́нному глаго́ля:/ разреши́ся язы́к мой твои́м прише́ствием на зе́млю, свети́льниче вели́каго Све́та./ Вои́стинну чу́до пресла́вно!
Глас 8:Заха́риин глас све́тло разреши́ Словесе́ глас ро́ждься, Предте́ча,/ и зако́на непло́дие всем показа́, зовы́й:/ пока́йтеся, су́щии на земли́, се бо прии́де и яви́ся Иису́с,/ вся хотя́ изба́вити от пе́рвыя кля́твы, просвеща́я Креще́нием./ Вои́стинну чу́до пресла́вно!
Светильны
Предте́чево днесь радостотво́рное рожде́ние/ се́тование реши́т о́тча безгла́сия и ро́ждения непло́дство,/ возвеща́ет же настоя́щую ра́дость и весе́лие./ Те́мже и вся тварь све́тло то́е пра́зднует.
Богородичен: Проро́цы пропове́даша, апо́столи научи́ша/ и му́ченицы богому́дренно Твоего́ Сы́на, Богоро́дице, я́сно испове́даша, Бо́га всех, Пречи́стая./ С ни́ми же Тя велича́ем, Тобо́ю изба́вльшеся дре́вняго осужде́ния.
Каноны
Кано́н пе́рвый, творе́ние Иоа́нна мона́ха, глас 4 (основной)
Други́й кано́н, творе́ние Андре́ево, глас 4 (основной)
Житие
Святой пророк и Предтеча Господень Иоанн Креститель
Как повествует Евангелие (Лк. 1:57–80), родители святого пророка Иоанна Предтечи – праведный Захария и праведная Елисавета, жившие в Хевроне, достигли преклонных лет, оставаясь бездетными по причине бесплодия Елисаветы. Однажды, когда священник Захария возносил горячие молитвы Богу в Иерусалимском храме, ему вдруг предстал архангел Гавриил по правую сторону жертвенника и предрек старцу скорое рождение сына, который станет провозвестником Мессии, ожидавшегося Ветхозаветной Церковью.
Пророчество архангела Гавриила привело праведного Захарию в сильное смущение. Усомнившись в словах архангела, он стал просить у Господа знамения, которое подтвердило бы услышанное. И мгновенно немота поразила маловерного Захарию.
Вскоре – так же, как некогда Сарра, зачавшая Исаака в глубокой старости, – узнала и Елисавета о рождении своего первенца. На пятом месяце беременности она удостоилась посещения своей родственницы – Преблагословенной Девы Марии, уже носившей во чреве Предвечного Младенца.
Праведной Елисавете, исполнившейся благодати Духа Святого, первой открылась великая тайна, и она узнала в своей гостье Матерь Божию. Святой Иоанн Предтеча, взыграв во чреве матери, такой радостью приветствовал Приснодеву, носившую Сына Божия.
На восьмой день по рождении Предтечи в дом Захарии пришли родственники и священники, чтобы по еврейскому обычаю совершить над младенцем обряд обрезания. В доме царила великая радость – с рождением ребенка с семьи снималось бесчестие, попущенное Господом.
К этому дню полагалось дать младенцу какое-либо имя, и гости решили назвать его Захарией – в честь отца. Однако святая Елисавета, исполнившись пророческого дара, настаивала на том, чтобы мальчика нарекли Иоанном, что значит по-еврейски «благодать». Все были удивлены, ведь такого имени никто не носил в их роде. Недоумение разрешил сам отец младенца. На вопрос, как же все-таки назвать отрока, он написал на дощечке: «Имя ему – Иоанн». И вдруг узы, связывавшие его речь, разрешились, и святой Захария отверз уста свои и, воздав благодарение Господу, начал пророчествовать о явившемся в мир Мессии, о своем сыне Иоанне – Предтече Господнем и о грядущих событиях.
Когда родился Господь наш Иисус Христос в Вифлееме и пришли волхвы с востока с расспросами о родившемся Царе Иудейском к Ироду, последний послал в Вифлеем своих воинов, чтобы они избили там всех младенцев мужского пола. Не забыл он и о младенце Иоанне из Хеврона, о котором уже слышал много чудесных рассказов. Замышляя убить отрока Иоанна, он послал в Хеврон убийц. Однако в доме святого Захарии никого не оказалось. Когда началось избиение младенцев в Вифлееме, вопль и стоны дошли и до Хеврона. Святая Елисавета вместе с Предтечей Иоанном ушла в Хевронские горы, святой Захария в это время исполнял свою чреду богослужений в Иерусалиме.
Праведная Елисавета со слезами молилась Богу о защите. И когда с вершины горы она увидела приближавшихся преследователей, то возопила от всего сердца, обращаясь к каменной глыбе: «Гора Божия! Гора Божия! Прими матерь с чадом!» Как повествует церковное предание, гора вдруг расступилась, образуя пещеру, которая сокрыла матерь с сыном.
Негодуя на то, что праведной Елисавете с младенцем удалось скрыться, Ирод решил отомстить святому Захарии. Он послал к нему своего оруженосца с поручением узнать, где находится его сын. В случае отказа выдать сына, Ирод приказал убить праведного Захарию. Святой Захария отвечал пришедшим, что о местонахождении своего сына он не знает и что сам он, Захария, не боится смерти от рук Иродовых наемников, так как верит, что Господь примет его душу.
За эти слова он был убит между алтарем и жертвенником, и кровь его на мраморном полу сделалась как камень, в свидетельство преступления Ирода.
По преданию, праведная Елисавета, пребывая с младенцем Иоанном в пещере, чувствовала особое благоволение Божие, ибо прямо возле пещеры внезапно выросла финиковая пальма, кормившая беглецов своими плодами, и открылся источник воды.
По прошествии сорока дней со времени убиения святого Захарии, преставилась и святая Елисавета. Мальчика, оставшегося в пустыне, взял на свое попечение Ангел Божий. Так хранил и покрывал Господь святого пророка Иоанна, чтобы уготовал он путь Грядущему Спасителю рода человеческого.
Празднование памяти святого пророка и Предтечи Господня Иоанна особенно распространено в Русской Православной Церкви. В честь Крестителя Господня Иоанна были воздвигнуты многочисленные храмы и монастыри по всей России, русские люди часто называют новорожденных именем Иоанн, также в честь Предтечи и Крестителя Господня Иоанна.