Пра́зднование в честь явле́ния ико́ны Пресвяты́я Влады́чицы на́шея Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и, именуемыя «Ти́хвинская»
Краткое наименование:06-26 Пра́зднование в честь явле́ния ико́ны Пресвяты́я Влады́чицы на́шея Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и, именуемыя «Ти́хвинская»
Минея. Дата 2025-07-09 (26 июня по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени: Лк.1:39-49,56
Апостол: Флп.2:5-11
Евангелие: Лк.10:38-42,11:27-28
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:Днесь, я́ко со́лнце пресве́тлое,/ возсия́ нам на возду́се всечестна́я ико́на Твоя́, Влады́чице,/ луча́ми ми́лости мир просвеща́ющи,/ ю́же вели́кая Росси́я,/ я́ко не́кий дар Боже́ственный свы́ше благогове́йне восприе́мши,/ прославля́ет Тя, Богома́ти, всех Влады́чицу,/ и от Тебе́ ро́ждшагося Христа́ Бо́га на́шего велича́ет ра́достно./ Ему́же моли́ся, о Госпоже́ Цари́це Богоро́дице,/ да сохрани́т вся гра́ды и страны́ христиа́нския/ невреди́мы от всех наве́т вра́жиих/ и спасе́т ве́рою покланя́ющихся Его́ Боже́ственному/ и Твоему́ пречи́стому о́бразу,/ Де́во Неискусобра́чная.
Кондаки
Глас 8:Притеце́м, лю́дие, к Де́вей Богоро́дице Цари́це,/ благодаря́ще Христа́ Бо́га,/ и, к Тоя́ чудотво́рней ико́не, уми́льно взира́ющи, припаде́м и возопие́м Ей:/ о Влады́чице Мари́е,/ присети́вше страну́ сию́ Твоего́ честна́го о́браза явле́нием чуде́сно,/ спаса́й в ми́ре и благовре́менстве оте́чество на́ше и вся христиа́ны,/ насле́дники показу́ющи Небе́сныя жи́зни,/ Тебе́ бо ве́рно зове́м:/ ра́дуйся, Де́во, ми́ра спасе́ние.
Икос: Пречу́дное явле́ние Богома́тере ви́дяще,/ на высоту́ доброде́телей взы́дем и ум на Не́бо возведе́м./ Сего́ бо ра́ди небоше́ственне прии́де, да привлече́т к высоте́ вопию́щия Ей си́це:/ ра́дуйся, благослове́нная Де́во, от всех родо́в Бо́гом избра́нная;/ ра́дуйся, Небе́сная Цари́це, Го́спода Бо́га Ма́ти и Творца́ вся́ческих./ Ра́дуйся, всера́достное А́нгелом пе́ние;/ ра́дуйся, всежела́тельное всего́ ми́ра зре́ние./ Ра́дуйся, неподви́жимое ве́ры благоче́стия основа́ние;/ ра́дуйся, всесве́тлое благода́ти позна́ние./ Ра́дуйся, Бо́жие к земны́м благоволе́ние;/ ра́дуйся, земны́х к Бо́гу возведе́ние./ Ра́дуйся, озло́бленным душа́м утеше́ние;/ ра́дуйся, всем ве́рным ско́рое поможе́ние./ Ра́дуйся, дарова́нная от Бо́га Предста́тельнице ро́ду христиа́нскому,/ его́же и соблюда́й приле́жно от вся́ких бед и зол, да зове́м Ти:/ ра́дуйся, Де́во, ве́рным спасе́ние.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 2:Ки́ими чи́стыми устна́ми ублажи́м Богоро́дицу?/ Честне́йшую Херуви́мов/ и Святе́йшую су́щу Серафимов,/ А́нгелов же и всех святы́х Сла́внейшую,/ престо́л Царе́в непоколеби́мый,/ дом, в не́мже всели́ся Вы́шний,/ спасе́ние ми́ра, Бо́жие освяще́ние,/ подаю́щую ве́рным в Боже́ственнем торжестве́ Ея́/ бога́тно ве́лию ми́лость.
Ки́я духо́вныя пе́сни ны́не принесе́м Ти, Всечи́стая?/ Ибо пречестны́я Твоея́ ико́ны/ пречу́дным ше́ствием подсо́лнечную освяти́ла еси́,/ и ди́вным ея́ явле́нием всю Росси́йскую страну́ удиви́ла еси́,/ и светоза́рным ея́ прише́ствием/ пусто́е ме́сто и непроходи́мое просвети́ла еси́,/ иде́же и ны́не водворя́ешися Боже́ственною ико́ною Твое́ю,/ всеси́льным Твои́м предста́тельством/ ми́ру непреста́нно подаю́щи ве́лию ми́лость.
Ки́я умиле́нныя гла́сы принесо́ша Ти тогда́, Богоро́дице,/ зря́щии светоно́сную ико́ну Твою́,/ чу́дно на возду́се стоя́щую/ и светоза́рными луча́ми сия́ющую,/ благочести́вии лю́дие?/ То́чию с рыда́нием моля́хуся,/ с пла́чем взыва́юще:/ прииди́ к нам, Цари́це, сни́ди, Влады́чице,/ низпосли́ щедро́ты Твоего́ человеколю́бия,/ посети́ ны свы́ше,/ просвети́ омраче́нныя Твои́м светоза́рным прише́ствием,/ и неотсту́пна бу́ди во ве́ки,/ ми́рови бога́тно подаю́щи ве́лию ми́лостъ.
Что́ Ти принесе́м, Пресвята́я Де́во,/ за мно́гую Твою́ благосты́ню и человеколю́бие?/ Я́ко пресла́вно по возду́ху низпосла́ла еси́/ земли́ Росси́йстей Боже́ственное Твое́ дарова́ние,/ многочуде́сную Твою́ ико́ну, Богоотрокови́це Чи́стая,/ от нея́же Бо́жиего благода́тию чудесы́ происходя́щими бед избавля́емся,/ и изоби́льно прие́млем душа́м же и те́лом/ от вся́ких боле́зней исцеле́ние,/ и непреста́нно почерпа́ем ве́лию ми́лостъ.
Ра́дуйся, наде́ждо на́ша, Богоро́дице Чи́стая,/ ра́дуйся, ра́дость А́нгелом прии́мшая./ Ра́дуйся, ро́ждшая О́тчее сия́ние,/ ра́дуйся, благослове́нная Чи́стая Пресвята́я Де́во,/ еди́на Всепе́тая./ Ра́дуйся, Христиа́ном в беда́х ско́рая Помо́щнице/ и те́плая Засту́пнице,/ ра́дуйся, правосла́вия похвало́ высо́кая/ и сла́во превознесе́нная,/ ро́ждшая Па́стыря до́браго,/ нас, заблу́ждших, взыска́вшаго/ и грехо́вными плени́цами свя́занных разреши́вшаго,/ подаю́щаго ми́рови ве́лию ми́лость.
Ра́дуйся, Пресвята́я Де́во,/ спасе́ния на́шего Хода́таица,/ Ты источи́ла еси́ всем ра́дость и благослове́ние,/ ро́ждши без се́мене пло́тию Исто́чника благ,/ красне́йшаго добро́тою па́че всех сыно́в челове́ческих,/ Иису́са, всего́ ми́ра Изба́вителя,/ и на пречи́стую руку́ Твое́ю Того́ носи́ла еси́./ И ны́не пречи́стым о́бразом ви́дим Его́,/ человеколю́бне и светоза́рно с Тобо́ю прише́дша/ к нам на исцеле́ние не́мощей теле́сных/ и во спасе́ние душ на́ших.
Ра́дуйся днесь, Росси́йская земле́ христолюби́вая,/ сла́ва бо Госпо́дня на тебе́ возсия́/ пресла́вным явле́нием ико́ны Богома́тере,/ лучено́сно бо тебе́ прии́де ди́вно по возду́ху,/ всех Бо́га про́мыслом./ Лику́й ны́не и весели́ся, Вели́кий Новгра́де,/ я́ко восприя́л еси́ в преде́ле о́бласти твоея́/ свы́ше просия́вшую Боже́ственную зарю́,/ чуде́с благода́ть излива́ющую./ Красу́йся и све́тло торжеству́й, пречестна́я оби́тель Богома́тере,/ я́ко уясни́ся твоя́ добро́та прекра́сно:/ име́еши бо в себе́ ве́лие вселе́нныя сокро́вище,/ чу́дную ико́ну Влады́чицы,/ пресла́вно по ае́ру 63 прише́дшую,/ да́рующую всем ве́рным ве́лию ми́лость.
Днесь ра́дуется ве́рных мно́жество,/ яви́ бо ся Боже́ственная ико́на Твоя́, Влады́чице, на возду́се,/ я́ко многосве́тлое со́лнце,/ све́том ве́лиим сия́ющи/ и лучи́ ми́лости повсю́ду испуща́ющи,/ вся ве́рныя просвеща́ет./ Днесь ликовству́юще а́нгели Тебе́ слу́жат/ и, почита́юще Тя, от ме́ста на ме́сто/ неви́димо ико́ну Твою́ преноси́ша, Богома́ти,/ доне́сше же богоизбра́ннаго ме́ста,/ благогове́йно поста́виша с досто́йными славословле́нии./ Мы же что́ Ти принесе́м, бре́ннии?/ И ко́е благохвале́ние прише́ствию Твоему́ сотвори́м?/ Недоумева́ем, то́чию удивля́емся,/ велича́юще Твое́ милосе́рдие,/ е́же на нас показа́ла еси́./ Но, о Пресвята́я,/ моли́ся приле́жно Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему/ дарова́ти оте́честву на́шему на враги́ побе́ды,/ и ми́ру умире́ние,/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Стихиры на стиховне
Глас 2:Егда́ ви́де Моисе́й купину́ горя́щую и не опаля́ему,/ прообразу́ющу в Твою́ пречи́стую, Де́во, утро́бу/ Боже́ственнаго огня́ вселе́ние,/ тогда́ стра́хом одержа́шеся, та́инству удивля́яся,/ си́це и ныне лю́дие Твои́, Влады́чице,/ зря́ще пречи́стый Твой о́браз,/ воплоти́вшагося от Тебе́ благоволе́нием,/ от веще́ственнаго огня́ невеще́ственною Боже́ственною си́лою,/ неопали́м, и благода́тию па́че со́лнца сия́ющ,/ и ве́рных сердца́ просвеща́ющ,/ ра́достно Сы́ну Твоему́ вопия́ху, глаго́люще:/ сла́ва, Человеколю́бче, Твоему́ милосе́рдию.
Стих: Помяну́ и́мя Твое́/ во вся́ком ро́де и ро́де.
Егда́ ужа́сно, Влады́чице, и тре́петно/ покры́ ка́мение Твоего́ хра́ма зда́тели,/ тогда́ лю́дие ско́рбию уязви́шася,/ ча́юще, я́ко ти́и ме́ртви суть,/ но, о, чудесе́ пресла́внаго!/ я́коже бо дре́вле Сло́во Бо́жие и Бог всех,/ из Тебе́ изво́ливый воплоти́тися, Всепе́тая,/ тридне́вно Ио́ну соблюде́ неврежде́нна во чре́ве ки́тове,/ си́це и ны́не Твои́м предста́тельством чудоде́йствова,/ по тридне́вном тех каменозавале́нии/ жи́вы и невре́дны сохрани́ их/ и ра́достию вся пе́ти научи́:/ сла́ва Его́ человеколю́бному щедро́т мно́жеству,/ прославля́ющему Тебе́, без се́мене ро́ждшую.
Стих: Слы́ши, Дщи, и виждь,/ и приклони́ у́хо Твое́.
Егда́ по мно́зей ско́рби, Благода́тная,/ лю́дие хоте́ша пе́рсти преда́ти о́ныя зда́тели,/ пребы́вшия под ка́мением тридне́вное вре́мя,/ тогда́ Сы́ну и Бо́гу Твоему́ изво́лившу/ па́че просла́вити Твое́ во святе́й оби́тели предста́тельство,/ жи́вы и безвре́дны обрето́ша я Твои́м хране́нием,/ Сего́ ра́ди весе́лия испо́лншеся,/ сла́вяху Тя с ни́ми, милосе́рдую Влады́чицу,/ и ро́ждшемуся от Тебе́ с ра́достию вопия́ху:/ сла́ва, Человеколю́бче, Твоему́ благоутро́бию.
Прииди́те, вси ве́рнии,/ притеце́м в це́рковь Богома́тере:/ се бо сия́ет в ней всечестна́я Ея́ ико́на,/ я́ко свети́ло благоче́стия,/ всех празднолю́бных собо́ры,/ благода́тию Бо́жиею просвеща́ющи/ и грехо́внаго помраче́ния тьму отгоня́ющи,/ чудеса́ же та́мо притека́ющим пресла́вная содева́ет/ и ду́хи лука́вствия прогоня́ет./ Во́инству у́бо благочести́вому на сопроти́вныя кре́пость подава́ет,/ стена́ и забра́ло всея́ земли́ быва́ющи/ и оби́тель Свою́ заступле́нием си́льным утвержда́ющи,/ пресла́вными на враги́ побе́дами прославля́ется,/ и вся ве́рныя торжествова́ти созыва́ет,/ и ра́достно к Богома́тери зва́ти науча́ет:/ кре́пость на́ша и утвержде́ние,/ упова́ние и спасе́ние с Бо́гом/ Ты еси́, Богоро́дице./ И Тебе́ мо́лимся:/ моли́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего,/ да изба́вит нас в День су́дный муче́ния/ и сподо́бит Ца́рствия Своего́ Небе́снаго.
Стихиры на хвалитех
Глас 8:О, пресла́внаго чудесе́!/ Всеми́рная ра́дость свы́ше просия́ нам –/ ико́на Богома́тере,/ подаю́щи всему́ ми́ру просвеще́ние,/ и благоче́стию утвержде́ние,/ и ве́рным спасе́ние,/ Бо́жие сие́ дарова́ние земны́м дарова́ся./ О не́мже ра́дующеся, Тебе́, Христе́, мо́лим:/ спаси́ ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рд.
О, пресла́внаго чудесе́!/ Превы́ше всех стран Росси́йская земля́/ почте́ся от Вы́шняго промышле́ния,/ и́бо та, а не и́на/ Его́ благода́тию сподо́бися/ сию́ прия́ти ико́ну Богома́тере,/ я́ко Небе́сный дар светолу́чный,/ пресла́вно Бо́гом свы́ше по́сланный./ О не́мже ра́дующися,/ к Тебе́, Христе́, уми́льно вопие́т:/ спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рд.
Пресла́вно, Богоро́дице, во всех страна́х/ Тобо́ю хва́лится оби́тель Твоя́, Богоневе́сто,/ я́ко име́ет в себе́ чудотво́рную Твою́ ико́ну,/ чу́дно по возду́ху и пресла́вно А́нгелы принесе́нную,/ от нея́же неизрече́нныя цельбы́ прие́млюще,/ благода́рственная вопие́м Тебе́,/ уми́льно моля́ще Тя:/ Пресвята́я Де́во,/ спаси́ ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рдая.
Я́коже иногда́ Ца́рский град,/ име́я ико́ну Твою́, Де́во Пречи́стая,/ Бо́жиим и Твои́м посо́бием побежда́я проти́вныя, ра́довашеся,/ та́ко и ны́не Росси́йская страна́,/ ди́вно стяжа́вши о́браз Твой, Госпоже́,/ во свое́ заступле́ние,/ утвержда́ющися, торжеству́ет ве́село./ Вельми́ же красу́ется и пречестна́я оби́тель Твоя́,/ име́ющи Тя с Бо́гом покро́в и тве́рдое огражде́ние/ от всех нахожде́ний вра́жиих,/ це́рковь же Твоя́, Богоро́дице,/ я́коже иногда́ Влахе́рнская,/ пречи́стым Твои́м о́бразом све́тится,/ и пресла́вными чудесы́ просвеща́ется,/ и, ра́дующися, духо́вно лику́ет, Влады́чице,/ со все́ми ве́рными зову́щи днесь:/ ра́дуйся, Пресвята́я Де́во,/ мое́ благоле́пие, и похвало́, и ве́чное весе́лие./ Ты мя преди́вными чудесы́ обогаща́еши/ и Боже́ственными дарова́нии./ Ты еси́, Влады́чице, исцеле́ний исто́чник неисчерпа́емый,/ и су́щим в беда́х утеше́ние,/ и всем ве́рным покро́в и спасе́ние.
Седальны
Глас 4:Боже́ственными заря́ми просвети́ пою́щия Тя/ и умы́ утверди́, Де́во Всенепоро́чная, кре́пкая всего́ ми́ра Засту́пнице,/ да торжеству́ем вси, любо́вию хва́ляще Тя/ и пресла́вное прише́ствие Твоего́ о́браза сла́вяще, и мо́лим:/ не преста́й, Де́во, моли́твами Твои́ми спаса́ти рабы́ Твоя́ от вся́кия беды́,/ Еди́на Благослове́нная.
Глас 3:Яко звезда́ многосве́тлая, взы́де и пресла́вно от восто́ка к за́паду прии́де/ Твой о́браз, Богоневе́стная, Сы́на Твоего́ и Бо́га всемо́щною си́лою,/ озаря́я тьмо́ю скорбе́й одержи́мыя, и преще́ния враг избавля́я,/ и тех се́ти разруша́я, предста́тельство кре́пкое,/ ору́жие непобеди́мое на враги́ ми́ру всему́ явля́яся:/ из Тебе́ бо всех Влады́ка плоть прии́м,/ я́ко Сын Ма́терь Тя Свою́ и Твой пречи́стый о́браз прославля́ет.
Глас 6:Безпомо́щным по́мощь Ты вои́стинну, Пречи́стая Богома́ти,/ отсю́ду, смире́ннии, Тобо́ю возвыша́емся, о Тебе́, Высо́цей, держи́мся:/ всем Ты еси́ Прибе́жище и к Богу всеми́лостивая Хода́таица.
Глас 4:Я́ко дре́вняго вои́стинну киво́та честне́йший Твой пречи́стый о́браз, Влады́чице!/ Па́че бо иле́ктра блиста́яся,/ повсю́ду неоску́дно лучи́ ми́лости Твоея́ всем, явля́я, простира́ет/ и чту́щия пресла́вное прише́ствие его́ благода́тною Бо́жиею ми́лостивно соблюда́ет./ О не́мже, Влады́чице, мы, ра́дующеся, усе́рдно пра́зднуем/ и ма́тернее Твое́ к нам милосе́рдие прославля́ем.
Светильны
Пречи́стый о́браз Твой, и́мже присети́ла еси́ нас, Богоотрокови́це Де́во, чту́ще,/ пра́зднуем сего́ ны́не прише́ствие,/ от него́ благода́тию Сына́ Твоего́ и Твое́ю/ прие́млюще скорбе́й, и бед, и напа́стей избавле́ние,/ Ма́ти Бо́га Вы́шняго.
Богородичен: Пречи́стый о́браз Твой, и́мже присети́ла еси́ нас, Богоотрокови́це Де́во, чту́ще,/ пра́зднуем сего́ ны́не прише́ствие,/ от него́ благода́тию Сына́ Твоего́ и Твое́ю/ прие́млюще скорбе́й, и бед, и напа́стей избавле́ние,/ Ма́ти Бо́га Вы́шняго.
Каноны
Други́й кано́н, глас 4 (основной)
Житие
Тихвинская икона Божией Матери
Тихвинская икона Божией Матери, по церковному преданию, написана святым апостолом и евангелистом Лукой. Апостол Лука передал икону вместе с Евангелием и книгой Деяний апостольских в Антиохию своему ученику Феофилу. После смерти Феофила икона была перенесена в Иерусалим. В V веке супругой византийского императора Феодосия II Младшего (408–450) Евдокией икона перенесена в Константинополь, где для нее был воздвигнут храм, известный под названием Влахернского. В период иконоборчества святая икона была сокрыта от еретиков в обители Пантократора, а затем возвращена во Влахернский храм.
Икона эта издревле почиталась в Греции как чудотворная. Через нее совершались многочисленные исцеления, посылалась помощь при иноземных нашествиях. Однажды святая икона чудесным образом покинула Влахернский храм и переместилась по морю в неизвестном направлении, но через некоторое время возвратилась на прежнее место.
В 1383 году при императоре Иоанне V Палеологе (1341 –1391) святая икона вновь покинула Константинополь. В том же году она явилась в пределах Новгородской земли: ее увидели местные рыбаки в сиянии плывущей по водам Ладожского озера. Затем святая икона являлась в селе Вымоченице на реке Ояти (левый южный приток реки Свири), в местечке Кожела близ реки Паши (впадающей в Ладожское озеро), в нескольких других местах. Наконец, икона остановилась близ г. Тихвина на реке Тихвинке (приток р. Сясь, впадающей в Ладожское озеро). В местах, где являлась чудотворная икона, окрестные жители устраивали в честь Божией Матери храмы или часовни: в Вымоченице – сначала часовню, а затем–храм в честь Рождества Пресвятой Богородицы.
Место для пребывания святой иконы было выбрано Самой Божией Матерью. Когда жители Тихвина и окрестных сел увидели на воздухе икону, они стали усердно молиться Божией Матери. После усердных молитв икона опустилась на землю. На этом месте стали сооружать часовню. К вечеру были сооружены три венца часовни и заготовлен материал для дальнейшей работы. Однако ночью святая икона вместе со срубом и заготовленным лесом невидимой силой была перенесена на другой берег реки Тихвинки. Там и было закончено сооружение часовни.
О явлении чудотворной иконы было сообщено великому князю Московскому Димитрию Иоанновичу Донскому († 1389) и архиепископу Новгородскому Алексию (1360–1388), который благословил построить на Тихвинке храм в честь Успения Пресвятой Богородицы, передал для него антиминс и рукоположил нескольких пресвитеров и диаконов.
Святая икона хранилась в храме на том же месте, как и во Влахернском храме: от западных дверей у правого столпа храма. Через семь лет Успенский храм сгорел, однако чудотворная икона невидимой силой была избавлена от огня. Храм был восстановлен, но через пять лет вновь сгорел, икона же была обретена невредимой. Вновь построенный храм простоял более ста лет. В царствование великого князя Московского Василия IV (1505–1533) вместо деревянного храма был построен каменный.
При Иоанне Грозном († 1584) вокруг Успенского храма был устроен Тихвинский мужской общежительный монастырь. Привлеченные знамениями, совершавшимися от Тихвинской иконы, в монастырь собрались многие иноки. Тысячи паломников ежегодно посещали обитель. Особенно часто у чудотворной Тихвинской иконы Божией Матери исцелялись больные глазами и прозревали слепые.
В 1613–1614 годах шведские войска, захватившие Новгород, неоднократно пытались разрушить Тихвинскую обитель. Однажды во время осады Божия Матерь явилась благочестивой женщине Марии, получившей перед Тихвинской иконой исцеление от слепоты, и повелела обнести Свою икону с крестным ходом по стенам монастыря. Когда повеление Царицы Небесной было исполнено, на осаждавших напал «беспричинный» страх, они пришли в смятение и бежали от обители. В другой раз во время осады монастыря шведы увидели несметные полки русских, шедшие на них из обители. Так было неоднократно, об этом рассказывали пленные шведы.
История свидетельствует о том, что после чудесной победы над шведами в монастырь прибыло русское посольство. Получив точный список с чудотворной Тихвинской иконы, послы направились в деревню Столбово, в 50 верстах от Тихвина, где 10 февраля 1617 года был заключен договор о мире со шведами, известный в отечественной истории под названием Столбовского. Главной порукой мира с русской стороны был список с чтимой иконы. Впоследствии этот список был принесен в Москву, в Успенский собор в Кремле, а затем, по просьбе новгородцев, участников войны со шведами, отправлен в Новгород, в Софийский собор.
Чтимые списки Тихвинской иконы Божией Матери, ознаменованные многочисленными благодатными проявлениями, получили особое распространение в Русской Церкви. В XIX веке совершались многочисленные крестные ходы по окрестностям монастыря с Тихвинской иконой, называемой «Выносной». К числу чтимых икон Божией Матери принадлежит «Тихвинская-Ополченная». В 1812 году, во время Отечественной войны, было сформировано народное ополчение, в котором находилась Тихвинская икона, взятая из Тихвинского монастыря и названная «Ополченной». После успешного окончания военных действий в память о победе воины вместе с иконой передали обители пожертвования. На иконе они сделали надпись: «Возлюбленные братия и соотечественники! Взирая на сие, помяните в молитвах подвизавшуюся дружину воинов за веру и Отечество и сохраните памятник сей до позднейших потомков к подражанию в напутствование самих себя на славу и защиту Отечества». Патриотический призыв тихвинцев был поддержан. Во время Крымской войны 1855–1856 годов эта святая икона вновь сопровождала Тихвинскую дружину в походах, а по окончании их была возвращена в обитель. Чудотворные списки с Тихвинской иконы были и в других городах России: Петербурге, Новгороде, Переславле Залесском, Цивильске, Казанской губернии и других.
В 1983 году Русская Православная Церковь отметила 600-летие явления Тихвинской иконы Божией Матери.
Литература:
1. Снессорева С. Земная жизнь Пресвятой Богородицы... 2-е изд. СПб., 1898.
2. Журнал Московской Патриархии, 1984, № 3, с. 13–14.