Преподо́бных Се́ргия и Ге́рмана Валаа́мских
Краткое наименование:06-28 Преподо́бных Се́ргия и Ге́рмана Валаа́мских
Минея. Дата 2025-07-11 (28 июня по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол: Гал.5:22-6:2
Евангелие: Лк.6:17-23
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:Ева́нгелия Христо́ва и́стиннии послу́шницы/ яви́стеся, преподо́бнии,/ мир и вся, я́же в нем, я́ко не су́щая,/ преоби́девше любве́ ра́ди Христо́вы,/ и в морски́й о́стров всели́стеся/ и трудолю́бно в нем проти́ву ко́зней неви́димых враго́в подвиза́стеся,/ посто́м, бде́нием же и всено́щным стоя́нием/ пло́ти своя́ ду́ху му́дре повину́ли есте́./ Сего́ ра́ди от Вседержи́тельныя десни́цы досто́йныя венцы́ прия́ли есте́./ И ны́не Пресвяте́й Тро́ице предстоя́ще, моли́теся,/ всеблаже́ннии отцы́ Се́ргие и Ге́рмане,/ сохрани́тися в ми́ре оте́честву на́шему/ и спасти́ся душа́м на́шим.
Глас 1:От мирски́я молвы́ бе́гающе,/ безмо́лвия и благоче́стия рачи́тели,/ в ти́хое приста́нище Валаа́ма от восто́ка приидо́сте/ и в нем, ева́нгельски Христу́ доброде́тельми после́довавше,/ на верх соверше́нства востекли́ есте́,/ и ны́не в торжестве́ преми́рном Богозре́нием наслажда́ющеся,/ всеблаже́ннии отцы́ Се́ргие и Ге́рмане,/ Человеколю́бца Бо́га моли́те,/ е́же спасти́ всех нас,/ благоче́стно вас почита́ющих.
Кондаки
Глас 4:От мирска́го жития́ изше́дше,/ отверже́нием ми́ра Христу́ после́довасте,/ и достиго́сте вели́каго Нева́ е́зера,/ и, в нем на о́строве Валаа́ме все́льшеся,/ равноа́нгельное житие́ пожи́ли есте́,/ отону́дуже, веселя́щеся, прешли́ есте́ к Небе́сным черто́гом./ И ны́не со А́нгелы Влады́чню Престо́лу предстоя́ще,/ помина́йте нас, чад свои́х,/ я́же собра́ли есте́, Богому́дрии,/ да ра́достно от души́ вопие́м:/ ра́дуйтеся, Се́ргие и Ге́рмане, отцы́ преблаже́ннии.
Икос: Ка́ко, неразу́мен сый, воспою́ по́стники всехва́льныя?/ Сло́во бо прему́дрости и сло́во ра́зума несть дано́ ми,/ безслове́сием одержи́му су́щу./ Ты Сам, смы́сла Пода́телю, Иису́се,/ Прему́дрость ве́чная и Сло́во Бо́жие Ипоста́сное,/ моли́твами преподо́бных ум мой просвети́ и да́руй сло́во,/ да гла́сом а́нгельским воспою́ их, глаго́ля:/ ра́дуйтеся, зве́зды мы́сленныя, от восто́ка нам возсия́вшия;/ ра́дуйтеся, безмо́лвия люби́тели всеизря́днии./ Ра́дуйтеся, Христо́вых за́поведей де́латели непоро́чнии;/ ра́дуйтеся, злати́и сосу́ди, Ду́хом Святы́м испо́лненнии./ Ра́дуйтеся, столпи́ одушевле́ннии, зда́ние по́стничества утвержда́ющии;/ ра́дуйтеся, кри́ни, чистото́ю серде́чною, а́ки сне́гом, убеле́ннии./ Ра́дуйтеся, ма́слины, от Христа́ нам еле́й милосе́рдая плодонося́щия;/ ра́дуйтеся, ве́рным побо́рницы, моли́твенным копие́м сопроти́вныя поража́ющии./ Ра́дуйтеся, цели́телие теле́сных не́мощей и страсте́й душе́вных;/ ра́дуйтеся, ускоря́ющии в по́мощь обурева́емым и вам моля́щимся./ Ра́дуйтеся, Валаа́му свети́ла ве́лия и пресве́тлая./ Ра́дуйтеся, Се́ргие и Ге́рмане, отцы́ всеблаже́ннии.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 8:О, пресла́внаго чудесе́!/ Ми́ра жи́тели, Се́ргий и Ге́рман,/ ко Христу́ любо́вию распали́вшеся,/ мир и мироде́ржца ку́пно доблему́дренно побежда́ют/ и доброде́телей ле́ствицею/ к соверше́нству жития́ ева́нгельскаго восхо́дят,/ и́хже, я́ко свети́ла ве́лия,/ пусты́ни Валаа́мстей Христо́с Бог дарова́,/ све́том дел их озаря́я ду́ши на́ша.
О, ди́внаго му́жества!/ Многостра́стныя пло́ти не щадя́т святи́и,/ но, я́ко на врага́, востаю́т,/ распина́юще ю со страстьми́ и похотьми́/ и покаря́юще ду́хови./ Тем нетле́нныя да́ры от Христа́ прие́млют,/ от земны́х к Небе́сным прехо́дят,/ от А́нгел и челове́к прославля́ются.
О столпи́ одушевле́ннии, Се́ргие и Ге́рмане,/ доброде́тельми укра́шеннии,/ ка́ко вас по достоя́нию воспое́м в пе́снех?/ преде́л бо естества́ преше́дше,/ во пло́ти А́нгели показа́стеся,/ житию́ Безпло́тных подража́юще./ Тем я́ко по́стников удобре́ние/ и Небе́снаго Сио́на жи́тели/ хода́таи же и моли́твенницы ко Го́споду/ при́сно ублажа́етеся.
Я́ко ма́слины плодови́ты в дому́ Бо́жии возрасто́ша,/ я́коже фи́никсы, доброде́тельми процвето́ша нам преподо́бнии,/ и я́ко сосу́ди Свята́го Ду́ха,/ не зла́том, но дарова́ньми Боже́ственными украси́шася,/ и́хже пра́зднующе па́мять, о празднолю́бцы,/ житию́ их подража́им,/ я́ко да сподо́бит нас Бог/ слы́шати с ни́ми глас пра́зднующих в Небе́сном Сио́не.
Сла́вим Тя, Триипоста́сный Бо́же,/ Тво́рче Небеса́ и земли́,/ я́ко дарова́л еси́ нам во о́браз благоугожда́ти Тебе́/ Тобо́ю избра́нных по́стников,/ всеблаже́нных отцо́в на́ших Се́ргия и Ге́рмана,/ и́хже любы́ к Тебе́ бысть неразлу́чна,/ сою́з братолю́бия и́стинен,/ моли́тва непреста́нна, нра́ва кро́тость,/ слез струи́ приснотеку́щия,/ пост, бде́ние и труды́, естества́ преде́л превосходя́щии./ Те́мже ум и се́рдце предочи́стивше,/ от земли́ на Не́бо восхо́дят/ и ны́не в ве́чной сла́ве Тебе́ со А́нгелы славосло́вят./ Тех моли́твами, Влады́ко Человеколю́бче,/ побе́ды правосла́вным на супоста́ты да́руй,/ миру мир низпосли́/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Стихиры на стиховне
Глас 5:Ра́дуйся, Богоизбра́нная дво́ице,/ Се́ргие и Ге́рмане,/ непобеди́мии Христо́вы во́ини,/ мы́сленных враго́в побе́дою сла́внии,/ мона́шествующих утвержде́ние,/ оби́тели огражде́ние,/ и́миже в нас тлетво́рныя стра́сти разруша́ются,/ неду́зи исцеля́ются,/ де́мони прогони́ми быва́ют,/ враго́в горды́ня низпа́дает и мы спаса́емся./ Сла́ва ди́вному во святы́х Свои́х Бо́гу,/ тех моли́твами подаю́щему ве́рным ве́лию ми́лость.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.
Ра́дуйся, ра́дости на́шея вино́вне,/ всеблаже́нне о́тче Се́ргие/ с Богому́дрым Ге́рманом!/ Внидо́сте бо в ра́дость пра́ведных,/ восприе́млете мзду трудо́в ва́ших от Влады́ки Христа́:/ на земли́ вре́менно Тому́ послужи́вше,/ ны́не ве́чно на Небесе́х с Ним ца́рствуете./ Его́же Боже́ственною сла́вою осиява́еми,/ в светоно́сный день па́мяти ва́шея нам спра́зднуйте,/ Тому́ приле́жно моля́щеся/ низпосла́ти ве́рным ве́лию ми́лость.
Стих: Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве/ и возра́дуются на ло́жах свои́х.
Ра́дуйся, оби́тель свята́я:/ ра́дуйся, Боже́ственный хра́ме,/ в не́мже благоизво́ли Всеблаги́й Госпо́дь телесе́м святы́х почи́ти/ и ра́ку их чуде́с исто́чником соде́лати./ Прииди́те у́бо, ве́рнии,/ почерпи́те и пи́йте от сего́ исто́чника врачева́ний/ благода́тныя во́ды,/ и к вино́вным на́шея ра́дости с на́ми воззове́м псало́мски:/ ра́дуйтеся, пра́веднии Се́ргие и Ге́рмане,/ вам бо подоба́ет похвала́,/ вам прино́сим по Бо́зе же́ртву хвале́ния.
Мона́хов ли́цы,/ Бо́га в Тро́ице славосло́вящии,/ и все мно́жество, соше́дшеся, ублажи́м отцы́ всехва́льныя,/ безмо́лвия рачи́тели,/ и́стинныя по́стники,/ всеизря́дныя де́латели зако́на Бо́жия,/ свети́льники благода́тныя,/ плотоно́сныя А́нгелы,/ и возопие́м к ним, глаго́люще:/ отцы́ Богоизбра́ннии Се́ргие и Ге́рмане,/ Небе́снии су́ще гра́ждане,/ Влады́ку всех моли́те,/ вся гра́ды и страны́ Росси́йския от гла́да и меча́ сохрани́ти,/ мир Це́ркви Свое́й дарова́ти/ и спасти́ ду́ши на́ша.
Стихиры на хвалитех
Глас 4:Дал еси́ во о́браз нам/ благоугожда́ти Тебе́, Го́споди,/ благи́я и ве́рныя рабы́ Твоя́ Се́ргия и Ге́рмана,/ и́же у́мным бо́дренным трезве́нием/ бори́тели де́моны посрами́ша,/ стра́стныя прило́ги их доблему́дренно отрази́вше/ и греху́ не бы́вше раби́,/ Тебе́ благоуго́дни яви́шася,/ Иису́се Всеси́льне, Спа́се душ на́ших.
Творе́нием Госпо́дних за́поведей/ и непреста́нными моли́твы де́йством/ Боже́ственныя любве́ теплоту́ стяжа́вше святи́и отцы́/ и сла́дость тоя́ душе́вным чу́вством вкуси́вше,/ ко Христу́ взыва́ху:/ ника́я ина́я сла́дость/ не разлучи́т нас от любве́ Твоея́,/ Иису́се Сладча́йший, Спа́се душ на́ших.
Я́ко неистощи́мое сокро́вище/ и непрестае́мый пото́к духо́вных дарова́ний,/ преподо́бных оте́ц ра́ка/ в Боже́ственнем сем хра́ме от Тебе́ нам дарова́ся,/ Иису́се Человеколю́бче, Спа́се всего́ ми́ра,/ Благоде́телю Ще́дрый,/ Врачу́ душ и теле́с на́ших.
Ра́дуйся, пусты́не,/ пре́жде безпло́дна и необита́ема бы́вшая,/ ны́не же я́ко крин цвету́щая/ и и́нок мно́жеством испо́лненная;/ взыгра́йте, го́ры Валаа́ма и вся древа́ дубра́вная,/ во дне́шний день ра́достнаго торжества́,/ хва́ляще с на́ми Се́ргия и Ге́рмана,/ отцы́ всехва́льныя.
Благода́рным се́рдцем и устна́ми/ хва́лим Тя, Всеси́льне Го́споди,/ ди́вный во святы́х Твои́х/ и творя́й и́ми ве́лия и пресла́вная;/ ди́вен бо яви́лся еси́ и в преподо́бных отце́х на́ших,/ и́миже в ну́ждах ве́рным посо́бствуеши,/ предста́тельством их больны́м подае́ши здра́вие,/ от злых духо́в свобожда́еши,/ от потопле́ния спаса́еши./ Тем, ны́не соверша́юще па́мять их,/ покланя́емся держа́ве Твое́й и, славосло́вяще, вопие́м:/ Безнача́льный Отче, Собезнача́льный Сы́не/ и равноче́стный Святы́й Ду́ше,/ Тро́ице Свята́я, сла́ва Тебе́.
Седальны
Глас 1:Боже́ственным жела́нием распали́вшеся, преподо́бнии/ псало́мски ко Христу́ взыва́ху:/ что́ нам есть на Небеси́ па́че Тебе́, Бо́же вожделе́ннейше,/ жела́ний на́ших кра́ю?/ И от Тебе́ что́ восхоте́хом на земли́?/ Вся земна́я презре́хом, вся тле́нная вмени́хом за уме́ты,/ да Тебе́ еди́наго приобря́щем, все́ю душе́ю возлю́бим/ и Тебе́ еди́ному послу́жим./ Тех моли́твами, Человеколю́бче Го́споди, любве́ Твоея́ сердца́ на́ша испо́лни/ и спаси́ нас, яко Благоутро́бен.
Глас 5:Не вне́шнее сткля́ницы и блю́да от Христо́вых слове́с научи́шася преподо́бнии очища́ти,/ но вну́тренняго челове́ка от страсте́й грехо́вных,/ от се́рдца бо исхо́дят помышле́ния зла́я./ Тем в безмо́лвии, доброде́телей де́ланием и благода́ти де́йством/ серде́чную чистоту́ стяжа́вше, сосу́ди че́стни яви́шася Свято́му Ду́ху,/ и ны́не нам свы́ше, Христу́ предстоя́ще, неоску́днуто благода́ть исцеле́ний подаю́т/ и всем, ве́рно чту́щим светоно́сную па́мять их.
Глас 4:Хва́ляще И́мя Госпо́дне в Боже́ственнем Его́ хра́ме,/ восхва́лим ку́пно ве́рныя Его́ рабы́, всехва́льныя отцы́ на́ша Се́ргия и Ге́рмана,/ и́же просла́виша Бо́га в душа́х свои́х и телесе́х/ и све́том доброде́телей, я́ко зве́зды новоявле́нныя, просвети́шася во стране́ Каре́льстей./ Те́мже и Бог их в Небе́снем Ца́рствии просла́ви/ и нам помо́щники показа́, при́сно моля́щияся о душа́х на́ших.
Глас 3:От шу́ма жите́йских волн удаля́ющеся,/ во о́стров Нева́ по́нта с восто́чных стран приидо́сте,/ иде́же ни глубина́ страсте́й, ни бу́ря духо́в проти́вных/ тве́рдостию ума́ ва́шего, Се́ргие и Ге́рмане, не возмо́же поколеба́ти,/ но по́двигом до́брым, в безмо́лвии подвиза́ющеся,/ благоуго́дни Христу́ яви́стеся,/ Его́же ны́не предстоя́ще Престо́лу, мольбу́ сотвори́те,/ да призира́ет вы́ну милосе́рдым о́ком Свои́м на ме́сто селе́ния ва́шего,/ спаса́я в ма́ре ду́ши на́ша.
Светильны
Светода́вче Го́споди!/ Свети́льников на́ших, Се́ргия и Ге́рмана, моли́твами/ просвети́ нас, ве́рою Тебе́ служа́щих/ и благоче́стно пра́зднующих светоно́сную тех па́мять.
Богородичен: Свеще́ та́инственная, Богоневе́сто!/ Су́щим во тьме неразу́мия све́том ра́зума и́стины возсия́й/ и спаси́ всех, благоче́стно Тя я́ко Ма́терь Бо́жию велича́ющих.
Каноны
Кано́н преподо́бных, глас 4 (основной)
Житие
Преподобные Сергий и Герман Валаамские
Преподобные Сергий и Герман Валаамские жили в XIV веке. О преподобном Сергии существуют предположения: одни считают, что он был славянин, новгородский посадник, другие называют его греком. Преподобный Сергий подвизался в пещере; он был иеромонахом, и на всех иконах его изображают как священноинока. Проводя жизнь в подвижнических трудах, преподобный Сергий распространял христианство на севере Руси. Он крестил некоего Мунга, вероятно, вождя местного племени, и назвал его Куартом. Преподобный Сергий подвизался около 60 лет. По его кончине крещенный им Куарт совершил погребение тела святого и поставил на его могиле каменный крест святого апостола Андрея, который, по преданию, был на Валааме и проповедовал здесь христианство.
Преподобный Герман – младший современник и сподвижник преподобного Сергия. Он также был иеромонахом и по смерти преподобного Сергия – настоятелем иноческой общины на Валааме. Еще при жизни преподобные Сергий и Герман удостоились от Господа дара прозрения. Так, например, они предсказали, что обитель постигнет разорение от шведов в период Смутного времени (ХVІI в.). Память преподобных совершается также 11 сентября.
Литература:
1. Валаамский монастырь. СПб., 1864.
2. Епископ Игнатий (Брянчанинов). Посещение Валаамского монастыря. – В кн.: Сочинения... Т. 1. Аскетические опыты. Изд. 3. СПб., 1905, с. 428–454.