Собо́р святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол 12
Краткое наименование:06-30 Собо́р святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол 12
Минея. Дата 2025-07-13 (30 июня по ст. стилю)
Знак типикона: СлавословныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол: 1Кор.4:9-16
Евангелие: Мк.3:13-19
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:Апо́столов первопресто́льницы/ и вселе́нныя учи́телие,/ Влады́ку всех моли́те/ мир вселе́нней дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Кондаки
Глас 2:Ка́мень Христо́с ка́меня ве́ры прославля́ет све́тло,/ ученико́в преизря́дна,/ и с Па́влом весь дванадесяточи́сленный собо́р днесь;/ и́хже па́мять соверша́юще ве́рно,/ сих Просла́вльшаго прославля́ем.
Икос: Всечестну́ю и преблаже́нную па́мять ва́шу творя́щий ны́не,/ в пе́снех приле́жно вопие́м к вам:/ пресве́тлая и Богозра́чная свети́ла ми́ра,/ возлю́бленнии ученицы́ Христо́вы двана́десяте,/ я́ко иму́ще к Нему́ дерзнове́ние, моли́теся за ны,/ вам бо дана́ есть благода́ть исцеле́ний и грехо́в проще́ния,/ приле́жно у́бо Его́ моли́те грехо́в и напа́стей изба́витися нам,/ да единаго Человеколю́бца, вас просла́вльшаго, прославля́ем.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 2:Ки́ими похва́льными венцы́/ увязе́м Петра́ и Па́вла,/ разделе́нныя телесы́/ и совоку́пленныя ду́хом,/ Богопропове́дников первостоя́тели?/ О́ваго у́бо я́ко апо́столов преднача́льника,/ о́ваго же я́ко па́че ине́х труди́вшася,/ сих бо вои́стинну досто́йно,/ безсме́ртныя сла́вы венцы́ венча́ет Христо́с Бог наш,/ име́яй ве́лию ми́лость.
Ки́ими пе́сненными добро́тами/ воспое́м Петра́ и Па́вла?/ Богоразу́мия криле́,/ прелете́вшия концы́/ и к Небеси́ возне́сшияся,/ ру́це Ева́нгелия благода́ти,/ но́зе и́стиннаго пропове́дания,/ ре́ки прему́дрости,/ кре́стныя ро́ги,/ и́миже де́монов бровь Христо́с низложи́,/ име́яй ве́лию ми́лость.
Ки́ими духо́вными пе́сньми/ похва́лим Петра́ и Па́вла?/ Безбо́жия закла́вшия незатыка́емая уста́,/ стра́шныя Ду́ха мечи́,/ Ри́ма све́тлая удобре́ния,/ всея́ вселе́нныя пита́тели,/ Но́ваго Заве́та Богопи́санная скрижа́ли мы́сленныя,/ я́же в Сио́не Христо́с возгласи́,/ име́яй ве́лию ми́лость.
Я́ко самови́дцы и свиде́телие Сло́ва воплоще́ния,/ ученицы́ пребога́тии, ублажа́етеся:/ я́ко мо́лния бо, сия́ющий ми́ру яви́стеся/ и, я́ко го́ры мы́сленныя, сла́дость иска́паете,/ я́ко приснотеку́щия ре́ки ра́йския, раздели́вшеся,/ язы́ческия це́ркви Боже́ственными напая́ете вода́ми.
Яко лучи́, блиста́ющии заря́ми духо́вными,/ в мир весь по́слани бы́сте,/ чуде́с де́йство незави́стно подаю́ще,/ служи́телие Христо́вых та́ин бы́вше/ и Богопи́санныя скрижа́ли, Бо́жия благода́ти напи́санныя/ Богонауче́ннаго зако́на,/ священнотаи́нницы пребога́тии.
Ры́барская трость любому́дрых шата́ние/ и вити́йския струи́ пречерта́,/ Богому́драя уче́ния, изображе́ний догма́ты/ и та́ин благи́х я́сно изложи́вше Ева́нгелие,/ и пи́щи присносу́щныя прича́стие,/ и а́нгельское наслажде́ние,/ и пребыва́ющую сла́ву.
Всечестны́й апо́столов приспе́ пра́здник Це́ркви Христо́ве,/ хода́тайствующий спасе́ние всем нам./ Та́йно у́бо восплеска́вше, к сим рцем:/ ра́дуйтеся, свети́льницы су́щим во тьме,/ мы́сленнаго Со́лнца зари́ облиста́ющии./ Ра́дуйтеся, Пе́тре и Па́вле,/ уче́ний Боже́ственных основа́ния незы́блема,/ дру́зи Христо́вы, сосу́ди честни́и,/ прииди́те посреди́ нас неви́димо,/ сподобля́юще даро́в невеще́ственных/ ваш пра́здник восхваля́ющих пе́сньми.
Стихиры на стиховне
Глас 4:Дал еси́ хвале́ние Це́ркви Твое́й, Го́споди,/ честны́я апо́столы Твоя́,/ в не́йже просиява́ют мы́сленнии свети́льницы,/ Петр же и Па́вел,/ я́коже зве́зды слове́сныя,/ вселе́нную озаря́юще,/ и́миже просвети́л еси́ за́падный мрак,/ Иису́се Всеси́льне,/ Спа́се душ на́ших.
Стих: Во всю зе́млю изы́де веща́ние их/ и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.
Дал еси́ утвержде́ние Це́ркви Твое́й, Го́споди,/ Петро́ву тве́рдость и Па́влов ра́зум,/ и све́тлую му́дрость, и обои́х богогла́сие и́стинное,/ е́ллинскую пре́лесть отгоня́щее./ Те́мже, тайноводи́ми от обои́х,/ пое́м Тя, Иису́се Всеси́льне,/ Спа́се душ на́ших.
Стих: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию,/ творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь.
Дал еси́ о́браз обраще́ния согреша́ющим,/ о́ба апо́столы Твоя́:/ о́ваго у́бо отве́ргшагося Тебе́ во вре́мя стра́сти и пока́явшася,/ о́ваго же про́поведи Твое́й сопротивля́ющася и ве́ровавши,/ и обою́ собо́ру первостоя́тельствующих, друго́в Твои́х,/ Иису́се Всеси́льне,/ Спа́се душ на́ших.
Пра́здник ра́достен возсия́ концо́м днесь:/ всечестна́я па́мять прему́дрых апо́стол/ и верхо́вных Петра́ и Па́вла./ Те́мже и Рим сра́дуется, ликовству́я в пе́снех и пе́ниих./ Пра́зднуем и мы, бра́тие,/ всечестны́й сий день соверши́вше./ Ра́дуйся, Пе́тре апо́столе,/ и́скренний дру́же твоего́ Учи́теля,/ Христа́ Бо́га на́шего./ Ра́дуйся, Па́вле вселюбе́знейший,/ и пропове́дниче ве́ры, и учи́телю вселе́нныя./ Я́ко име́я дерзнове́ние,/ супру́же святоизбра́нный,/ Христа́ Бо́га на́шего моли́те/ спасти́ся душа́м на́шим./
Стихиры на хвалитех
Глас 4:Верхо́вное основа́ние апо́столов,/ ты вся оста́вив/ и после́довал еси́ Учи́телю, вопия́ Ему́:/ с Тобо́ю умру́, да и живу́ блаже́нную жизнь./ Ри́ма же ты был еси́ пе́рвый епи́скоп,/ превели́каго градо́в сла́ва и похвала́/ и Це́ркве, Пе́тре, утвержде́ние,/ и врата́ а́дова не одоле́ют вои́стинну ея́,/ я́коже Христо́с предрече́./ Его́же молй спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
И́же из чре́ва ма́терия отлуче́н,/ ве́щнаго велича́ния тя́жести вся́кия избе́гл еси́,/ впери́вся раче́нием вои́стинну Боже́ственныя, Па́вле, любве́/ к высоте́ Боже́ственней,/ иде́же в пресве́тлый мрак Боже́ственнаго све́та возше́дый,/ я́ко не́кий безпло́тный,/ неизрече́нных глаго́л обогати́вся уче́нии,/ и посла́лся есй су́щим во тьме,/ свет пропове́дуяй Христа́ Бо́га на́шего./ Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
И́же Свет, Сый пре́жде всех век,/ егда́ изво́лил есй ко мне, челове́ку, приити́/ неизрече́ннаго ра́ди человеколю́бия/ и плоть бы́ти за благосты́ню,/ тогда́ све́ты вторы́я Твоея́ све́тлости/ и мо́лния блеща́щая,/ апо́столы и ученики́ Твоя́, Спа́се, показа́л еси́,/ и́же и, по́слани бы́вше,/ тварь всю Боже́ственным све́том Твои́м озари́ша,/ моля́ще Тя спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Пе́тре и Па́вле, Сло́ва де́лателие,/ Андре́е, Иа́кове и Иоа́нне прему́дре,/ Варфоломе́е и Фили́ппе, Фомо́ и Матфе́е,/ Си́моне, Иу́до, Боже́ственне Иа́кове,/ всеми́рная всечестна́я ученико́в двоенадеся́тице,/ и́же в ми́ре пропове́давшии Всесвяту́ю Тро́ицу,/ естество́м Бо́га присносу́щнаго,/ Це́ркве неразори́мыя вои́стинну сте́ны/ и непоколеби́мии столпи́,/ Влады́це всех моли́теся спасти́ся нам.
Ю́же проидо́сте, тварь/ просве́щше, Спа́совы ученицы́,/ лесть и́дольскую, я́ко хвра́стие70, попали́вше уче́нии ва́шими,/ язы́ки от неразу́мия глубины́ к Боже́ственному ра́зуму улови́вше, спасо́сте,/ и ны́не моли́теся Христу́,/ я́ко да ми́лостив нам бу́дет в День су́дный.
Седальны
Глас 1:Лик духо́вный апо́стольский ми́ру посла́ся та́йно от Бо́га Вы́шняго,/ и нево́лею стра́ждущим вра́чеве яви́шася:/ Триипоста́снаго еди́нственне призыва́юще,/ Боже́ственное воплоще́ние Емману́ила Го́спода му́дре написа́ша.
Глас 3:Боже́ственныя трубы́ Уте́шителя, возглаша́юще дыха́ние слове́с спасе́ния, ми́ру возгласи́те/ и и́же во мра́це пре́лести спя́щия к све́ту Богоразу́мия возста́вивше, приведи́те,/ Боже́ственнаго Све́та апо́столи, моля́ще Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Глас 8:Всели́вшеся во Све́те Непристу́пнем, я́ко жили́ще Све́та су́щии,/ храм ваш святы́й просвеща́ете при́сно Боже́ственными пропове́дании./ Те́мже ве́рою вопие́м:/ тьмы нас избавля́йте, и вся́ческих бед, и лю́таго язы́ческаго наше́ствия,/ умоля́юще Зижди́теля, апо́столи.
Светильны
Ученико́в всечестну́ю двоенадеся́тицу ра́достно восхвали́ти стеце́мся,/ ра́дуйтеся, и́же всю подсо́лнечную обше́дше и язы́ков уло́вльше злове́рныя чреды́,/ научи́вшеся Боже́ственным.
Богородичен: Мы о Тебе́ хва́лимся, Богоро́дице, и к Бо́гу Тя и́мамы предста́тельство:/ простри́ ру́ку Твою́ святу́ю и сокруши́ враги́ на́ша,/ Твои́м низпосли́ рабо́м по́мощь от Свята́го.
Каноны
Кано́н 12-ти апо́столом, глас 4 (основной)
Житие
Собор святых славных и хвальных апостолов: Петра, Андрея, Иакова, сына Зеведеева, Иоанна, Филиппа, Варфоломея, Фомы, Матфея, Иакова Алфеева, Иуды Иаковлева (Фаддея), Симона (Зилота) и Матфия
Празднование памяти 12 ближайших учеников Христа установлено в древности; уже в IV веке император Константин Великий (306–337) построил в Константинополе храм во имя святых Двенадцати апостолов. Блаженный даже Феофилакт в Толковании на Евангелие от Матфея так пишет о избрании 12 апостолов: «Христос избирает двенадцать учеников по числу двенадцати колен. Дав им силу, Он послал их, хотя и мало было их, так как вообще мало таких, которые идут тесным путем. Дал им силу чудотворений, чтобы, поражая чудесами, они имели внимательных к своему учению слушателей» («Благовестник». СПб., изд. Сойкина, с. 56).
Святой Иоанн Златоуст пишет об апостолах следующее: «Апостолы блистательнее самых звезд; и не ошибся бы тот, кто назвал бы их светилами Вселенной, светилами не тогда только, пока они жили, но даже и теперь, когда они уже умерли. Благодать святых мужей не исчезает с их смертью, не слабеет с их кончиною, не разрешается в землю. Они (т. е. апостолы) были рыбарями, они и умерли, но сети их деиствуют и ныне, о чем свидетельствует множество ежедневно получающих спасение. Они были виноградарями, и, по их смерти, виноградные лозы доселе зеленеют своими листьями и обременены плодом. Они – и виноградари, и рыбари, и столпы, и врачи, и военачальники, иучители. Столпы – потому что поддерживали крышу веры; гавани – потому что они уняли волны нечестия; кормчие – потому что руководили Вселенную на пути от земли к небу; пастыри – потому что прогнали волков и сохранили овец; виноградари – потому что вырвали терние и посеяли семена благочестия; врачи – потому что исцелили наши раны» («Творения», т. 3. СПб., 1897, с. 863).
Память святых апостолов празднуется также: Петра (16 января и 29 июня), Иакова, сына Зеведеева (30 апреля), Иоанна (8 мая и 26 сентября), Филиппа (14 ноября), Варфоломея (11 июня и 25 августа), Фомы (6 октября), Матфея (16 ноября), Иакова Алфеева (9 октября), Иуды Иаковлева (Фаддея) (19 июня), Симона (Зилота) (10 мая) и Матфия (9 августа).