07-03 Святи́теля Васи́лия, епи́скопа Ряза́нскаго

Краткое наименование:

07-03 Святи́теля Васи́лия, епи́скопа Ряза́нскаго

Минея. Дата 2025-07-16 (03 июля по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: памятная дата


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

Пе́рвее в Му́роме святи́тельством почте́н был еси́,/ из него́же непра́ведно изгоня́емь,/ на ма́нтию, я́ко на ле́гкий кора́бль, возше́л еси́,/ на не́йже па́че естества́, я́ко безпло́тен, по вода́м ше́ствие творя́,/ промышле́нием Вы́шняго и заступле́нием Богома́тере управля́емь,/ богоспаса́емаго гра́да Ряза́ни дости́гл еси́/ и, в нем архиере́йства престо́л восприи́м,/ богода́нную па́ству Ряза́нскую до́бре упа́сл еси́./ Святи́телю о́тче наш Васи́лие,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.


Кондаки

Глас 8:

Я́ко многосве́тлая звезда́, от гра́да Му́рома возсия́л еси́, святи́телю Васи́лие,/ по вода́м же доше́д до гра́да на́шего Ряза́ни,/ Це́рковь Бо́жию до́бре упа́сл еси́,/ просвеща́я лю́ди уче́нием и житие́м твои́м./ Помина́й и ны́не ча́да твоя́, мо́лим тя, наста́вниче наш до́брый,/ и за ны Христу́ Бо́гу и Пречи́стей Его́ Ма́тери моли́ся,/ да благода́рною душе́ю зове́м ти:/ ра́дуйся, уго́дниче Христо́в и те́плый к Бо́гу о нас моли́твенниче.

Икос: У́мная очеса́ всегда́ к Вы́шним возводя́,/ Небе́сных непреста́нно жела́л еси́,/ свята́го же ра́ди жития́ твоего́ архиере́йства са́ном украше́н быв,/ Це́рковь и лю́ди твои́ми уче́нии обогати́л еси́/ и, тече́ние благоче́стно соверши́в, к Бо́гу пресла́вно ду́хом преше́л еси́,/ нам святы́я мо́щи твоя́ в па́мять и освяще́ние оста́вив,/ и́мже ны́не со умиле́нием покланя́ющеся,/ мо́лимся от страсте́й треволне́ния нас сохрани́ти,/ я́ко да в тишине́ богоуго́дно пожи́вше, тебе́ благода́рно вопие́м, глаго́люще:/ ра́дуйся, о́тче Васи́лие, ско́рый помо́щниче и те́плый к Бо́гу о нас моли́твенниче.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 8:

О́тче Богоно́сне Васи́лие,/ возложи́в упова́ние на Влады́ку вся́ческих,/ ше́ствие твое́ по вода́м ди́вно сотвори́л еси́:/ изгоня́емь бо непра́ведно из гра́да Му́рома,/ возше́д на просте́ртую верху́ вод ма́нтию,/ глубину́ водну́ю безбе́дно преплы́л еси́,/ и, гра́да Ряза́ни дости́г,/ престо́л архиере́йства та́мо утверди́л еси́,/ и па́ству твою́ богому́дренно упа́сл еси́./ Те́мже, припа́дающе, мо́лим тя:/ пла́вающим нам в жите́йстем мо́ри/ бу́ди приста́нище ми́ра и утеше́ния/ и моли́ся ко Го́споду,/ да простре́т нам высо́кую Свою́ мы́шцу/ и, я́ко Петра́, изба́вит нас от бу́ри и потопле́ния/ и спасе́т ду́ши на́ша.

О́тче Богому́дре Васи́лие,/ восприи́м от Бо́га да́нное тебе́ ста́до слове́сных ове́ц,/ труды́ и по́ты о нем полага́л еси́,/ расточе́нныя наше́ствием ва́рварским собира́я воеди́но,/ изнемога́ющия укрепля́я ве́рою,/ сокруше́нныя се́рдцем исцеля́я,/ заблу́ждшия на путь пра́вый наставля́я./ Те́мже и мы, твоея́ огра́ды слове́сныя о́вцы,/ цельбоно́сному гро́бу твоему́ предстоя́ще,/ мольбы́ приле́жныя тебе́ прино́сим:/ не забу́ди чад твои́х, па́стырю до́брый,/ но моли́ся о ста́де твое́м Пастыренача́льнику Христу́,/ да упасе́т нас во единомы́слии, любви́ и правове́рии/ и спасе́т ду́ши на́ша.

О́тче досточу́дне Васи́лие,/ приими́ же́ртву хвалы́ от духо́вных чад твои́х,/ све́тло пра́зднующих честну́ю па́мять твою́./ Ты бо, первосвяти́тельствуя во гра́де Ряза́ни,/ трудолю́бно во утвержде́нии пра́выя ве́ры подвиза́лся еси́,/ и многотру́дному те́лу твоему́/ та́мо положи́тися Бог изво́ли,/ иде́же и честны́я мо́щи твоя́/ по мно́гих ле́тех обрето́шася нетле́нны/ и благода́тию во святы́х Почива́ющаго/ отъе́млют неду́ги и стра́сти душе́вныя и теле́сныя./ Те́мже усе́рдно мо́лим тя:/ моли́ Христа́ Бо́га дарова́ти нам прегреше́ний оставле́ние/ и спасти́ ду́ши на́ша.

О́тче преблаже́нне Васи́лие,/ Христо́ву Престо́лу ны́не предстоя́,/ испроси́ твои́ми к Бо́гу моли́твами/ це́ркви и гра́ду твоему́ утвержде́ние,/ христолюби́вым па́стырем благо́е во всем поспеше́ние;/ о всех же, притека́ющих к цельбоно́сному гро́бу твоему́/ и ко всечестне́й ико́не Богома́тере припа́дающих,/ моли́ся приле́жно Христу́ Бо́гу/ от находя́щих искуше́ний нас изба́вити и спасти́ ду́ши на́ша.

Егда́, чу́дное по вода́м ше́ствие творя́,/ ко гра́ду Ряза́ни прибли́жился еси́,/ тогда́ весь освяще́нный собо́р со благове́рным кня́зем и боля́ры/ и всенаро́дное мно́жество изыдо́ша во сре́тение твое́/ и, зря́ще тя, на ма́нтии плову́ща и сия́юща луча́ми,/ исходя́щими от пречи́стаго о́браза Богома́тере,/ на руку́ твое́ю держи́маго,/ просте́рше ру́це к тебе́, вопия́ху:/ о богоявле́нне наш святи́телю,/ прииди́ и низпосли́ нам благода́ть спаси́тельную,/ ю́же от Бо́га прия́л еси́;/ о богоизбра́нный наш па́стырю и учи́телю,/ прииди́ и просвети́ ны, во тьме седя́щия,/ и упаси́ на па́жити правове́рия и благоче́стия./ Те́мже и мы, па́ствы твоея́ ча́да духо́вная,/ обстоя́ще чудотво́рный гроб твой,/ иде́же положе́но есть честно́е те́ло твое́,/ святоле́пными пе́сньми тя почита́ем, глаго́люще:/ ра́дуйся, избра́нный Ду́ха Свята́го сосу́де,/ при́сно источа́яй нам дарова́ния духо́вная/ от живу́щия в тебе́ благода́ти;/ ра́дуйся, свети́льниче наш богосве́тлый,/ озаря́яй достоя́ние твое́ све́том жития́ твоего́/ и наставля́яй на стези́ за́поведей Боже́ственных;/ ра́дуйся, свяще́нная похвало́/ и утвержде́ние гра́ду на́шему.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Ки́ими смире́нными усты́/ воспои́м святи́теля Васи́лия,/ раба́ Госпо́дня, освяще́нна от пеле́н,/ священнотаи́нника богому́драго,/ Небе́сным та́йнам ве́рныя научи́вшаго,/ свети́льника многосве́тлаго,/ на высоте́ церко́вней поста́вленнаго/ и све́том богове́дения достоя́ние свое́ озари́вшаго,/ ему́же моля́щеся, любо́вию вопие́м:/ святи́телю о́тче наш Васи́лие,/ моли́ся Христу́ Бо́гу/ дарова́ти ста́ду твоему́ мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве/ и возра́дуются на ло́жах свои́х.

Ки́ими похва́льными венцы́/ почти́м свяще́нную па́мять святи́теля на́шего,/ па́стыря незло́биваго и смиренному́драго,/ смире́нному Пастыренача́льнику Христу́ подража́теля,/ целому́дрия столпа́ непоколеби́маго,/ подвиго́м отце́в Це́ркве соуча́стника и ревни́теля,/ в моли́твах и поще́ниих о́браз ста́ду своему́ показа́вшаго/ и ны́не в Це́ркви перворо́дных со архиере́и ликовству́ющаго,/ его́же ублажа́юще, любо́вию взыва́ем:/ святи́телю о́тче Васи́лие,/ моли́ся Христу́ Бо́гу/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

Стих: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т,/ я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.

Ки́ими свяще́нными пе́сньми/ ублажи́м блаже́ннаго святи́теля на́шего,/ земна́го А́нгела и Небе́снаго челове́ка,/ А́нгелов собесе́дника,/ страсте́й те́мных и ко́зней де́монских низложи́теля,/ до́бляго побо́рника на ви́димыя и неви́димыя враги́,/ предста́теля и засту́пника на́шего,/ дарова́ний духо́вных и исцеле́ний теле́сных пода́теля/ и всем, притека́ющим к нему́ с ве́рою, ско́раго помо́щника,/ ему́же со усе́рдием взыва́ем:/ святи́телю о́тче Васи́лие,/ моли́ся Христу́ Бо́гу изба́вити нас от бед и скорбе́й/ и дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.

Егда́ обрето́шася святы́я мо́щи твоя́,/ святи́телю о́тче Васи́лие,/ тогда́ испо́лнися град Пересла́вль Ряза́нский ра́дования духо́внаго/ и стеко́шася вси, живу́щии в нем,/ кня́зи же и боля́ре,/ весь освяще́нный собо́р и вси правосла́внии лю́дие,/ благода́ти освяще́ния сподо́битися/ и исцеле́ние от неду́гов прия́ти жела́юще,/ и ра́достно со слеза́ми вопия́ху, глаго́люще:/ о святы́й о́тче наш и уго́дниче Христо́в Васи́лие!/ Сла́ва Бо́гу, просла́вльшему тя,/ сла́ва нетле́нием венча́вшему тя,/ сла́ва я́вльшему тя гра́ду на́шему засту́пника./ Те́мже и мы, духо́вная ча́да твоя́,/ па́мять твою́ честну́ю пра́зднующе/ и цельбоно́сному гро́бу твоему́ предстоя́ще,/ моле́бно вопие́м ти и глаго́лем:/ о преблаже́нне о́тче наш Васи́лие,/ моли́ Христа́ Бо́га сохрани́ти град твой от вся́кия напа́сти/ и дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.


Стихиры на хвалитех

Глас 2:

Преблаже́нне о́тче Васи́лие,/ я́ко безпло́тен, пожи́л еси́ на земли́/ и, тече́ние благоче́стно соверши́в,/ к Бо́гу пресла́вно ду́хом преше́л еси́,/ нам честны́я мо́щи оста́вив,/ и́мже ны́не предстоя́ще,/ мы́сли и сердца́ на́ша к тебе́ простира́ем, глаго́люще:/ помина́й нас, о́тче, свяще́нную па́мять твою́ пра́зднующих,/ и за ны Христу́ Бо́гу моли́ся,/ да твои́ми моли́твами просвети́т и спасе́т ду́ши на́ша.

Богому́дре о́тче Васи́лие,/ Христо́во ста́до слове́сных ове́ц/ на па́жити благоче́стия до́бре упа́сл еси́/ и ева́нгельскими словесы́ люде́й твои́х сердца́ напои́л еси́./ Те́мже, и по блаже́ннем преставле́нии твое́м,/ не забу́ди посеща́ти ду́хом церко́вная ча́да твоя́,/ Престо́лу же Сла́вы со святи́тели предстоя́,/ моли́ся Христу́ Бо́гу спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Святи́телю о́тче Васи́лие,/ град и лю́ди твоя́, честну́ю па́мять твою́ пра́зднующия,/ от вся́кия ско́рби изба́ви/ и свы́ше Боже́ственную благода́ть нам низпосли́,/ да вси, тя ублажа́юще, любо́вию вопие́м:/ святи́телю наш, Бо́гу возлю́бленне,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

От ю́наго во́зраста рачи́тель благоче́стия был еси́:/ плоть бо ду́ху повину́в,/ воздержа́ния брозда́ми себе́ обложи́л еси́/ и, у́мным о́ком всегда́ к Вы́шним зря,/ та́мошних непреста́нно жела́л еси́./ Те́мже и по честне́м твое́м преставле́нии/ с Небе́сными ликостоя́нии совокупля́ешися/ и соца́рствуеши всеми ца́рствующему Влады́це Христу́,/ Ему́же моли́ся спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Богородичен,

Я́ко Всенепоро́чная Ма́ти всех Изба́вителя,/ потщи́ся от ко́зней душетле́ннаго врага́ мя изба́вити/ и ду́шу мою́ во све́тлое жили́ще доброде́телей устро́ити,/ тьму страсте́й дале́че от мене́ отгоня́ющи/ и Вы́шняго прича́стия и Све́та невече́рняго мя сподобля́ющи,/ да Тя ублажа́ю, Присноблаже́нную, ны́не и во ве́ки.


Седальны

Глас 4:

Вельми́ ра́дуется о тебе́, святи́телю о́тче Васи́лие, град твой Ряза́нь,/ помо́щника и засту́пника тя име́я:/ пребу́ди, влады́ко, ду́хом твои́м при́сно с на́ми, моли́твы творя́ за ны к Бо́гу,/ я́ко да изба́вит нас от вся́кия ско́рби и ну́жды,/ да тя всегда́ ублажа́ем.

Глас 4:

Святи́тельства сан восприи́м,/ приле́жное попече́ние о ста́де твое́м име́л еси́, святи́телю Васи́лие,/ мрак душетле́нных искуше́ний отгоня́я,/ просвеща́я же лю́ди твоя́ све́том богове́дения,/ о всех нас приле́жно моли́ Христа́ Бо́га,/ спасти́ся душа́м на́шим.

Глас 1:

Влады́це Христу́ после́довав, мир оста́вил еси́/ и, плоть покори́в ду́ху воздержа́нием, на высоту́ безстра́стия и, богоподо́бия восте́кл еси́,/ те́мже ны́не с ли́ки А́нгел Престо́лу Сла́вы предстоя́,/ моли́ Человеколю́бца Влады́ку Христа́, да спасе́т ду́ши на́ша.

Глас 2:

Окрили́в ум ве́рою и любо́вию к Бо́гу,/ мирска́го смеше́ния возгнуша́лся еси́, святи́телю Васи́лие,/ и, крест на ра́мена твоя́ взем,/ после́довал еси́ Влады́це Христу́,/ и был еси́ храм Ду́ха Свята́го./ Те́мже вопие́м ти:/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.


Светильны

Ца́рственное и́мя нося́, Всецарю́ Христу́ житие́м твои́м после́довал еси́,/ Ему́же ны́не в черто́зе Небе́снем соца́рствуеши, преблаже́нне Васи́лие,/ Того́ моли́ и нас облиста́ти сла́вою Его́ Боже́ственною.

Богородичен: Све́том Твои́м озари́ мя, Всенепоро́чная, во тьме грехо́вней содержи́маго,/ и помози́ ми ходи́ти во дни Бо́жиих повеле́ний,/ я́ко да сла́влю Тя, Всепе́тую, во ве́ки.


Каноны

Кано́н, его́же краегране́сие: Па́мять Васи́лия, святи́теля Ряза́ни, хвалю́, глас 8 (основной)


Житие

Святитель Василий, епископ Рязанский, чудотворец жил в XIII столетии. Первые подвиги благочестия он совершал в Муроме. Там он принял монашество и, когда Промыслу Божию угодно было поставить его святителем пастве Муромской и Рязанской, был уже известен как «муж праведен и благочестив».

Об избрании святого Василия во епископа предание, сохранившееся в письменных источниках, повествует следующее: «По преставлении благоверного князя Константина с чады его, многим летом минувшим, и по запустении града (Мурома) от неверных людей, и после благоверного князя Петра и благоверныя княгини Февронии, тогда же многим летом минувшим прииде из Киева в Муром град благоверный князь Георгий Ярославич, и поставил себе двор в Муроме, такожде и боляре его и вси купцы муромстии. Благоверный же князь Георгий Ярославич первоначальную церковь Благовещения Пресвятыя Богородицы обновил, и второй храм святых страстотерпцев такожде обновил, и епископа попрежнему у их церкви устроил именем Василия, мужа праведна и благочестива».

Приняв высокий святительский сан, епископ Василий много трудов положил на устроение своей паствы: рассеянных татарским нашествием собирал в единое стадо, изнемогавших укреплял, сокрушенных сердцем утешал твердой надеждой на милость Божию, заблудших возвращал на правый путь. Он явил себя пастырем добрым, мудрым и неусыпным, милостивым и любвеобильным, был примером своим пасомым в молитвах и подвигах.

Однако, как повествует Житие, по проискам врага рода человеческого святителя Божия оболгали, он был заподозрен в нецеломудрии и изгнан народом из Мурома. Некоторые в ослеплении были даже готовы убить его, но святитель Василий просил их: «Отцы и братия! Дайте мне немного времени, до третьего часа следующего дня». Кротость святителя смягчила жестокие сердца, и народ разошелся по домам. Праведник всю ночь молился со слезами в Борисоглебском храме: совершив всенощное бдение, он утром отслужил Божественную литургию, затем в Благовещенском храме совершил молебен перед чтимой иконой Божией Матери. Взяв с собой эту икону и предав себя воле Божией, он пошел к реке Оке, снял с себя мантию, разостлал ее на воде и, встав на нее с образом Богоматери, поплыл вверх по реке, против течения. Господь совершил это чудо, чтобы явить людям невинность святителя. Пораженные чудом, муромцы раскаялись и со слезами просили святителя вернуться. Но святитель Василий был взят от муромских жителей «во мгновение ока».

Предание повествует, что жители Старой Рязани перед самым появлением там святителя Василия собрались в храм к вечернему богослужению. Диакон, выйдя из алтаря на амвон, вместо обычного возглашения «Благослови, Владыко» по наитию воскликнул: «Владыка грядет, сретайте его». Тогда весь народ поспешил на берег Оки и, увидев архипастыря, плывущего на мантии святителя, принял его с великой радостью. Великий князь Рязанский Олег «срети его со кресты».

Недолго пришлось рязанской пастве быть под окормлением чудесно дарованного им святителя. В 1288 году, во время одного из опустошительных набегов татар, Рязань и все ее храмы были разрушены. Святитель Василий под покровом Муромской иконы Божией Матери приплыл на своей мантии по Оке и ее притоку Трубежу к церкви святых Бориса и Глеба в Переяславле Рязанском (нынешняя Рязань, в отличие от Старой Рязани). Там он основал новую епископию, и церковь святых страстотерпцев Бориса и Глеба с того времени стала соборной. 3 июля 1295 года (по рукописным святцам, в 1292 г.) святитель Василий отошел ко Господу. Святое тело его было погребено в Борисоглебском соборе. (При перестройках собора могила оказалась снаружи храма.)

Житие святителя Василия, епископа Рязанского, помещено в Прологе 21 мая вместе с житием Муромских чудотворцев благоверных князей Константина и чад его Михаила и Феодора, а также 21 апреля – в день празднования чудотворной Муромской иконы Божией Матери.

Сказание, или Повесть, о святителе Василии в составе Жития князя Константина и чад его Михаила и Феодора известно в трех редакциях: пространной, средней и сокращенной. Известны и самостоятельные списки Сказания, или Повести, о святителе Василии, восходящие к XVI веку.

Автором Повести считают Ермолая Прегрешного (в иночестве Еразма) – протопопа Московской церкви Спаса-на-Бору, который собрал сведения о святителе Василии в Муроме в том виде, как хранила их память народная. Известно, что автор Повести был близок к кругу Митрополита Московского Макария (†1563; память 31 декабря), известного собирателя Житий русских святых. Повесть о святителе Василии предназначалась для царя Иоанна Грозного.

В начале ХVII века Промыслу Божию угодно было еще более прославить святителя Василия. 10 июня 1609 года при архиепископе Рязанском и Муромском Феодорите (1605–1617) состоялось открытие и перенесение его святых мощей в Успенский (впоследствии Рождественский) собор в Кремле Переяславля Рязанского, который со времени епископа Рязанского и Муромского Ионы II (1522–1547) был кафедральным. Мощи святителя Василия были положены под спудом на левом клиросе, рядом с иконостасом. Тогда же были составлены тропарь и кондак святителю.

С того времени имя святителя Василия «поминается во всех церквах Рязанской епархии». К нему прибегают как к «присному заступнику своему, в скорби и напасти помощнику».

При архиепископе Моисее (1638–1651), в 1638 году, над мощами святителя Василия была устроена каменная гробница, а над ней помещен образ Пресвятой Богородицы «Моление Василия» (Муромской). Известно, что в это время в рязанских храмах совершались молебны святителю Василию. 10 июня 1645 года впервые торжественно праздновалось перенесение мощей святителя Василия. Особенно усердным почитателем Рязанского Первосвятителя был сподвижник Патриарха Никона архиепископ Рязанский и Муромский Мисаил (1651–1655).

В 1712 году, при митрополите Рязанском и Муромском Стефане Яворском, над местом первоначального погребения святителя Василия, у Борисоглебской церкви, была устроена каменная часовня усердием подьячего Никиты Алтухова. В 1722–1723 годах, при императоре Петре I, состоялось свидетельствование святости святителя Василия. После этого святитель Василий был изображен на иконе вместе с другими русскими святыми.

Митрополит Новгородский Димитрий (Сеченов), в бытность епископом Рязанским и Муромским (1752–1757), составил службу святителю Василию, «взяв во внимание прежде написанный тропарь, кондак и канон». При нем же над мощами святителя Василия была сделана новая гробница с иконой святителя. В 1782 году гробница над мощами святителя Василия была великолепно украшена архиепископом Рязанским и Зарайским Симоном (Лаговым; 1778–1804).

В 1810 году, при архиепископе Рязанском и Зарайском Феофилакте (Русанове; †19 июля 1821), последовал указ Святейшего Синода о праздновании святителю Василию в Неделю Всех святых. 4 октября 1836 года был торжественно открыт новый памятник на месте обретения мощей святителя Василия, воздвигнутый усердием ктитора Борисоглебской церкви Симеона Панова.

В 1871 году архиепископ Рязанский и Зарайский Алексий (Ржаницын; 1867–1876) первый раз отслужил Божественную литургию в Борисоглебской церкви в день памяти святителя Василия, 3 июля, положив начало этому празднику. В 1881 году, при архиепископе Палладии (Раеве; 1876–1882), указом Святейшего Синода утверждены дни празднования памяти святителя Василия: 3 июля – день блаженной кончины и 10 июня – день перенесения его святых мощей.

В настоящее время святитель Василий особенно почитается на Рязанской земле. В каждом храме Рязанской епархии имеется его икона, а в большинстве храмов, кроме того, настенное изображение святителя, плывущего по воде на мантии с Муромской иконой Богоматери в руках. В кафедральном соборе Рязани каждую среду вечером ему совершается акафистное пение.

Литература:

1. Лаврентьевская летопись. СПб., 1897.

2. Повесть о святом Василии, епископе Рязанском. – Рязанские достопамятности. Рязань, 1889.

3Филарет (Гумилевский), архиепископ. Рязанские иерархи. – Христианское чтение, 1859, май, с. 358--359.

4. Житие святого Василия, епископа Рязанского. 6-е изд. Рязань, 1916.

5. См.: Г. К. Вагнер. Повесть о Рязанском епископе Василии и ее значение для ранней истории Переяславля-Рязанского. – Труды Отдела древнерусской литературы. Т. XVI. М, – Л., 1960.

6. Симон, епископ Рязанский и Касимовский. Рязанская епархия и ее покровитель святитель Василий, епископ Рязанский. – Журнал Московской Патриархии, 1978, № 4, с. 68–73.