Святы́я благове́рныя вели́кия княги́ни Евдоки́и, во и́нокинях Евфроси́нии
Краткое наименование:07-07 Святы́я благове́рныя вели́кия княги́ни Евдоки́и, во и́нокинях Евфроси́нии
Минея. Дата 2024-07-20 (07 июля по ст. стилю)
Знак типикона: БденныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени: Мф.6:1-13
Апостол: Гал.3:23-29
Евангелие: Мф.25:1-13
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 8:По земне́м вдовстве́ Небе́сному Жениху́ себе́ уневе́стивши/ и в кня́жестем черто́зе подви́жнически пожи́вши,/ по́слежде и черто́г, и чад твои́х/ Бо́га ра́ди оста́вила еси́, преподо́бная Евфроси́ние,/ и вше́дши во оби́тель, тобо́ю созда́нную,/ и во и́ночестем о́бразе мно́ги по́двиги показа́ла еси́,/ и свято́е твое́ житие́ по благода́ти Бо́жией блаже́нною кончи́ною увенча́ла еси́./ И ны́не предстоя́щи Христу́ Бо́гу,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Глас 5:От ю́ности предызбра́нная Бо́гом уго́днице,/ оста́вльши све́тлый черто́г кня́жеский,/ уклони́лася еси́ во оби́тель, тобо́ю созда́нную,/ и, пучи́ну жите́йскаго мо́ря преплы́вши,/ ны́не со А́нгелы песносло́виши Христа́ Бо́га./ Ему́же непреста́нно моли́ся, преподо́бная,/ я́ко да сохраня́ет вы́ну оби́тель, тобо́ю созда́нную,/ и да́рует нам мир и ве́лию ми́лость.
Кондаки
Глас 2:Вся кра́сная ми́ра сего́, я́ко су́етная, презре́вши/ и те́ло твое́ посто́м и бде́нием изнури́вши,/ непреста́нными моли́твами Бо́гу угоди́ла еси́,/ преподо́бная Евфроси́ние,/ и, дар исцеле́ний от Него́ прия́ти сподо́бльшися,/ слепо́му прозре́ние и мно́гим неду́жным исцеле́ние дарова́ла еси́./ Те́мже ра́достно взыва́ем, глаго́люще:/ сла́ва Бо́гу, прославля́ющему святы́я Своя́.
Икос: Прииди́те, по́стническое сосло́вие и чистоты́ усе́рднии храни́телие,/ пе́сньми духо́вными воспои́м преподо́бную Евфроси́нию,/ красоты́ ми́ра сего́ возненави́девшую, вре́менную княже́ния сла́ву оста́вльшую,/ во оби́тели, е́ю созда́нней, о́браз мона́шествующим показа́вшую,/ мно́гими бде́нии и посто́м те́ло свое́ удручи́вшую,/ и мно́гих ра́ди по́двигов еще́ в житии́ сем дар исцеле́ний от Бо́га прия́вшую,/ и по сме́рти исцеле́ния неоску́дно источа́ющую всем,/ с ве́рою приходя́щим к честне́й ра́це моще́й ея́./ Те́мже ра́достно взыва́ем, глаго́люще:/ сла́ва Бо́гу, прославля́ющему святы́я Своя́.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 8:Ро́да свята́го Влади́мира о́трасль блага́я была́ еси́,/ о преподо́бная ма́ти Евфроси́ние,/ благи́ми нра́вы сла́ву княже́ния украси́вши:/ любо́вию к Бо́гу и моли́твою непреста́нною,/ поще́нием и благотворе́нием Бо́гу угоди́ла еси́,/ и еще́ в житии́ сем дар чудотворе́ний прия́ла еси́,/ и, земна́го ца́рства сла́ву оста́вльши/ и во оби́тель, тобо́ю созда́нную, всели́вшися,/ к Небе́сней сла́ве, ра́дующися, преста́вилася еси́./ Те́мже ны́не предстоя́щи Престо́лу Госпо́дню,/ помина́й нас, чту́щих святу́ю па́мять твою́.
От ю́ности и́го Христо́во на ра́мена твоя́ взе́мши,/ преподо́бная и прехва́льная княги́не Евфроси́ние,/ доброде́тельми ду́шу твою́ украси́ла еси́,/ оби́тели и хра́мы во сла́ву Бо́жию воздви́гла еси́,/ к ни́щим и убо́гим любо́вь милосе́рдую стяжа́ла еси́,/ в моли́твах и поще́ниих те́ло изнури́вши,/ стра́сти плотски́я вконе́ц искорени́ла еси́./ Те́мже ны́не в Небе́сней сла́ве прославля́ющися,/ помина́й нас, чту́щих святу́ю па́мять твою́.
В са́не кня́жестем преподо́бне пожила́ еси,/ прехва́льная ма́ти Евфроси́ние,/ сла́вою княже́ния, бога́тствы тле́нными/ и ми́ра уте́хами ника́коже прельща́ющися,/ но о́браз в себе́ всем лю́дем показу́ющи:/ моли́твы непреста́нныя, воздержа́ния и поще́ния/ и плотски́х страсте́й отсече́ния,/ к ни́щим благотворе́ния,/ в ско́рбех и вра́жиих обстоя́ниих несомне́ннаго на Бо́га упова́ния./ Те́мже ны́не предстоя́щи Престо́лу Госпо́дню,/ от прило́г вра́жиих спаса́й при́сно град сей, и оби́тель твою́,/ и всех, чту́щих пя́мять твою́.
Егдя́ тя, блаже́нная княги́не Евфроси́ние,/ свободи́ Госпо́дь от уз супру́жества,/ вта́йне Бо́гу рабо́тающи,/ труды́ ко трудо́м приложи́ла еси́/ и, в кня́жестем черто́зе пребыва́ющи,/ ри́зы же све́тлыми облача́ющися,/ посто́м и бде́нии плоть твою́ та́ко изнури́ла еси́,/ я́ко псало́мски, ко́сти твоя́, я́ко суши́ло, сосхо́шася,/ и плоть твоя́ прильпе́ ко́сти твое́й,/ я́коже ужаса́тися ча́дом твои́м,/ твое́ уве́девшим по́стническое житие́.
Егда́ прибли́жися вре́мя твоего́ к Бо́гу отше́ствия,/ преподо́бная княги́не Евфроси́ние,/ яви́ся тебе́ Арха́нгел Михаи́л,/ Небе́снаго све́та осия́нием/ и благода́ти Бо́жия сугу́бым прича́стием/ ду́шу твою́ ко исхо́ду уготовля́я/ и те́мныя ду́хи от Тебе́ дале́че отгоня́я;/ его́же явле́ние а́ще и сотвори́ тя безгла́сну,/ но уве́дано бысть в разреше́нии язы́ка твоего́,/ да вси, чудеси́ удивля́ющеся,/ просла́вят твое́ на земли́ а́нгельское житие́.
В ми́ре по́стнически пожи́вши,/ во и́ночестем ли́це Бо́гу порабо́тати возжела́ла еси́./ Те́мже сла́вы княже́ния и ми́ра кра́сных отре́кшися,/ егда́ ра́достно в созда́нную тобо́ю оби́тель потекла́ еси́,/ слепо́му прозре́ние дарова́ла еси́/ и три́десять неду́жных исцели́ла еси́,/ не я́ко в доброде́телех новонача́льная и́ноческаго жития́ и́щущи,/ но я́ко же́ртву соверше́нную себе́ Бо́гу принося́щи;/ Ему́же по ма́ле ду́шу в ру́це преда́вши,/ те́ло твое́ многоцеле́бное оби́тели твое́й во утвержде́ние/ и всем, с ве́рою притека́ющим,/ во исцеле́ние оста́вила еси́.
Ублажи́м ны́не преподо́бную Евфроси́нию,/ в ми́ре свя́то пожи́вшую/ и во и́ночестем чи́не к Бо́гу преста́вльшуюся,/ в са́не кня́жестем о́браз благоче́стия всем лю́дем в себе́ показа́вшую,/ в бога́тствах на ни́щия и убо́гия при́сно призира́вшую,/ в черто́зех кня́жеских и́ночески пожи́вшую,/ во оби́лии благ пост и бде́ние возлю́бльшую,/ све́тлыми ри́зами пло́ти изможде́ние сокрыва́вшую,/ арха́нгельскаго явле́ния сподо́бльшуюся,/ еще́ в житии́ сем дар чуде́с прии́мшую/ и доны́не исцеле́ния неоску́дно подаю́щую/ с ве́рою восхваля́ющим святу́ю па́мять ея́.
Богородичен,В Чермне́м мо́ри, / Неискусобра́чныя Неве́сты о́браз написа́ся иногда́: / та́мо Моисе́й, раздели́тель воды́, / зде же Гаврии́л, служи́тель чудесе́. / Тогда́ глубину́ ше́ствова немо́кренно Изра́иль; / ны́не же Христа́ роди́ безсе́менно Де́ва. / Мо́ре по проше́ствии Изра́илеве пребы́сть непрохо́дно; / Непоро́чная по рождестве́ Эмману́илеве пребы́сть нетле́нна. / Сый и пре́жде Сый, / явле́йся я́ко Челове́к, / Бо́же, поми́луй нас.
Стихиры на стиховне
Глас 2:До́бре земно́е житие́ соверши́ла еси́,/ преподо́бная ма́ти Евфроси́ние,/ к Бо́гу любо́вь ве́лию иму́щи,/ к моли́твам во дни и нощи́ прилежа́щи,/ посто́м и бде́нии пло́ти мудрова́ния смира́ющи,/ чистото́ю и целому́дрием ду́шу украша́ющи,/ ко всем кро́тость и смире́ние явла́ющи,/ ни́щим и убо́гим благотворе́ния источа́ющи,/ те́мже в Небе́сных оби́телех ны́не водворя́ешися,/ при́сно мола́щися о чту́щих тя.
Стих: Воззва́ша пра́веднии,/ и Госпо́дь услы́ша их.
Ве́лию любо́вь к Бо́гу в се́рдце твое́м име́ла еси́, преподо́бная,/ те́мже ни сла́вы земна́го княже́ния,/ ни бога́тств земны́х оби́лие,/ ни жи́зни вре́менныя сла́дости/ ника́коже возмого́ша от любве́ Бо́жия тя отлучи́ти/ и от жесто́каго по́стническаго жития́ отврати́ти,/ но да́же до конца́ ве́ру и терпе́ние соблюла́ еси́./ Те́мже и Небе́сным венце́м увенча́вшися,/ в Небе́сных черто́зех водворя́ешися,/ при́сно моля́щися о чту́щих тя.
Стих: Мно́ги ско́рби пра́ведным,/ и от всех их изба́вит я́ Госпо́дь.
Мно́ги ско́рби в житий твое́м претерпе́ла еси́,/ преподо́бная ма́ти Евфроси́ние:/ смертоно́сныя я́звы о́крест губи́тельство,/ мно́гажды враго́в безбо́жных нахожде́ния/ и гра́да ца́рствующаго разоре́ния и запале́ния,/ супру́жника в ю́ных ле́тех лише́ние,/ от клеветы́ и злоре́чия поноше́ния;/ но, во всем Бо́гу себе́ предаю́щи/ и те́плыя Тому́ моли́твы непреста́нно возсыла́ющи,/ а́ко адама́нт непоколеби́мый,/ во упова́нии на Бо́га пребыла́ еси́, преподо́бная.
Вта́йне Бо́гу рабо́тати жела́ла еси́,/ преподо́бная ма́ти Евфроси́ние,/ твоя́ моли́твенная бде́ния но́щию/ от при́сных и чад твои́х утаева́ющи/ и по́стническое те́ла изможде́ние/ во мно́гих све́тлых ри́зах сокрыва́ющи./ Бог же, испыту́яй сердца́ и ве́дый та́йная,/ всем явле́но сотвори́ твое́ свято́е житие́,/ да́ра чуде́с еще́ в жи́зни тя сподо́бив/ и по преставле́нии твое́м при́сно и доны́не/ неоску́дно да́руя исцеле́ния всем,/ с ве́рою призыва́ющим тя,/ преподо́бная ма́ти Евфроси́ние.
Богородичен,О чудесе́ но́ваго всех дре́вних чуде́с! / Кто бо позна́ Ма́терь, без му́жа ро́ждшую / и на руку́ нося́щую всю тварь Содержа́щаго; / Бо́жие есть изволе́ние Ро́ждшееся. / Его́же я́ко Младе́нца Пречи́стая, / Твои́ма рука́ма носи́вшая, / и ма́тернее дерзнове́ние к Нему́ иму́щая, / не преста́й моля́щи о чту́щих Тя, / уще́дрити и спасти́ ду́ши на́ша.
Стихиры на хвалитех
Глас 2:Разуме́ние доброразсу́дное име́ла еси́ в душе́ твое́й, преподо́бная,/ и смире́ние, и кро́тость,/ ве́ру, наде́жду и любо́вь, я́же к Бо́гу,/ и всено́щными моли́твами/ Ему́ послужи́ла еси́.
Сообра́вшеся днесь, лю́дие христоимени́тии,/ возвели́чим Христа́ Бо́га на́шего,/ возвели́чившаго преподо́бныя Евфроси́нии свяще́нную па́мять,/ в не́йже, пра́зднующе, возопии́м к преподо́бней:/ помина́й нас, ве́рно почита́ющих тя.
Земну́ю сла́ву и ри́зы мя́гкия презре́ла еси́,/ о́строю власяни́цею оде́ялася еси́,/ теле́сныя боле́зни терпе́ла еси́ бу́дущаго ра́ди наслажде́ния,/ е́же ны́не получи́вши/ и Престо́лу Влады́ки всех предстоя́щи,/ помяни́ и нас, ма́ти преподо́бная.
О, блаже́ннаго изволе́ния!/ Я́ко усе́рдно Бо́га возжела́вши,/ презре́ла еси́ мирски́й мяте́ж и земны́я сла́сти,/ в по́стничестве и труде́х пожи́вши,/ Го́споду угоди́ла еси́.
Седальны
Глас 5:До́блественне Бо́гу рабо́тавши,/ злоко́зненнаго врага́ низложи́ла еси́/ и в терпе́нии мно́зе земно́е житие́ препроводи́ла еси́, преподо́бная Евфроси́ние,/ и ны́не ра́достно предстои́ши Престо́лу Госпо́дню, моля́щися о всех нас.
Глас 4:Плоть распя́ла еси́ со страстьми́ и похотьми́,/ и всем се́рдцем возлюби́ла еси́ Христа́ Бо́га,/ и все жела́ние к Нему́ устреми́ла еси́, преподо́бная Евфроси́ние./ Те́мже прия́ла еси́ неоску́дный дар исцеле́ний:/ от челове́к бо изгоня́еши бе́сы и здра́вие в боле́знех ско́ро подае́ши,/ водворя́ющися в Небе́сных селе́ниих.
Глас 2:Тве́рдое изволе́ние Бо́гу усе́рдно служи́ти име́ла еси́, преподо́бная ма́ти./ Те́мже ни мирска́го жития́ широта́, ни ско́рби те́снаго пути́ подви́жническаго/ отню́д не возмого́ша от любве́ Бо́жия отлучи́ти тя,/ но, до́брым по́двигом подвиза́вшися на земли́, Небе́сную сла́ву улучи́ла еси́ на Небесе́х,/ иде́же при́сно веселя́щися, моли́ Бо́га о чту́щих тя.
Глас 3:Яви́лася еси́, преподо́бная Евфроси́ние, во гра́де Москве́, я́ко со́лнце ино́е,/ озаря́ющи ве́рных луча́ми чуде́с твои́х/ и исцеле́ния подаю́щи всем, с ве́рою приходя́щим к тебе́ и вопию́щим ти:/ ра́дуйся, в ми́ре благоче́стно живу́щих похвало́ и мона́шествующих удобре́ние.
Светильны
Избе́гла еси́ ко́зней врага́ иско́ннаго,/ возгнуша́вшися всея́ его́ и ми́ра сего́ пре́лести,/ и прешла́ еси́ в Небе́сныя черто́ги,/ иде́же ны́не лику́еши со все́ми преподо́бными.
Богородичен: Богоро́дице Де́во,/ неве́дущии Тя не и́мут ви́дети Све́та,/ ро́ждшагося из Тебе́, Пречи́стая.
Каноны
Кано́н преподо́бныя, глас 6 (основной)
Житие
Святая благоверная великая княгиня Московская Евдокия, в иночестве преподобная Евфросиния. Время жизни святой благоверной великой княгини Евдокии (†1407) совпадает с эпохой великого игумена земли Русской Преподобного Сергия Радонежского, тайнозрителя Святой Троицы. Княгиня Евдокия была супругой великого князя Московского Димитрия Донского. Благочестивую чету можно с полным основанием считать учениками Преподобного Сергия. Не случайно летописец сравнивает их со святыми равноапостольными Ольгой и Владимиром.
Святая благоверная великая княгиня Евдокия была дочерью Димитрия Константиновича, князя Суздальского. Детство провела она в Суздале и Переяславле-Залесском, в неспокойной обстановке постоянных междоусобных распрей, которые вели с ее отцом удельные князья. С ранних лет княгиня Евдокия привыкла полагать все свое упование на Бога. В 1367 году она вступила в брак с великим князем Московским Димитрием Иоанновичем, впоследствии прозванным Донским. Любовь к супругу и детям княгини Евдокии освящалась ее любовью к Богу. Дела христианского милосердия княгиня и ее супруг сочетали с подвигами поста и молитвы. В своей жизни они опирались на помощь святых, трудами которых была в те времена столь достославна Русская земля. Святитель Алексий, митрополит Московский, был близок княжескому семейству; духовником Евдокии и Димитрия был ученик Преподобного Сергия, игумен Симонова монастыря, святой Феодор (впоследствии архиепископ Ростовский). Преподобный Сергий был крестным отцом их двоих детей (всего у княжеской четы было 5 сыновей и 3 дочери).
Подвиг великого князя Димитрия по освобождению Руси от монголо-татарского ига разделяла княгиня Евдокия. Поход благоверного князя Московского Димитрия против Мамая, победоносно завершившийся 8 сентября 1380 года на Куликовом поле, поддерживался с ее стороны горячими молитвами и делами любви. В память победы княгиня построила внутри Московского Кремля храм в честь Рождества Пресвятой Богородицы (всемирно-историческая победа русских на Куликовом поле совершилась в этот праздник). Храм был расписан выдающимися иконописцами Феофаном Греком и Симеоном Черным. Храмоздательство и основание монастырей трудами святой благоверной княгини Евдокии содействовали расцвету русского храмостроительства в XIV веке, начало которому было положено постройкой храма в честь Пресвятой Троицы Преподобным Сергием.
Постепенно жизнь святой княгини Евдокии становилась подвигом самоотречения и предания себя всецело воле Божией. В 1383 году великий князь Московский должен был явиться к татарскому хану Тохтамышу. Но из-за крайнего озлобления Тохтамыша на князя Димитрия решили послать в Орду его старшего сына Василия, которому в то время было около 13 лет. Святая Евдокия отпустила сына и тем самым обрекла себя на двухлетнее страдание: князь Василий был задержан в Орде как заложник. В 1389 году благоверный князь Димитрий, не достигнув сорока лет, опасно заболел и отошел ко Господу (память 19 мая).
Овдовевшая княгиня видела свою обязанность пред Богом прежде всего в завершении воспитания детей. Вместе с тем она начала устроение Вознесенского женского монастыря в Московском Кремле, отдав под него княжеские чертоги. Видимо, изначально она мыслила этот монастырь местом своего будущего иночества. Одновременно она строила несколько храмов и монастырей в Переяславле-Залесском. Однако не только о строительстве храмов думала княгиня Евдокия: ее главной сокровенной целью после смерти супруга стало устроение внутреннего монашества, созидание храма в собственном сердце. Княгиня Евдокия стала вести тайную подвижническую жизнь. По пышным одеждам, в которых святая княгиня являлась перед людьми, нельзя было догадаться о том, что она изнуряла себя постом, бдением, тяжелыми веригами. Пришлось ей претерпеть и человеческую клевету. Ее подвиг увенчался явлением ей Архангела Михаила, предвозвестившего скорую кончину. Образ Архангела, написанный по ее указаниям, был помещен в кремлевском храме в честь Рождества Пресвятой Богородицы.
Святая княгиня после блаженной кончины мужа воздерживалась от непосредственного участия в государственных делах. Но все же именно с ее советом связано перенесение из Владимира в Москву чудотворной иконы Пресвятой Богородицы, вызванное нашествием на Москву хана Тамерлана. Пресвятая Богородица отозвалась на всенародную мольбу. В день сретения иконы в Москве (26 августа 1395 года) Тамерлану было грозное видение во сне Светоносной Жены; устрашенный завоеватель отступил от Москвы. В 1407 году, после видения ей Архангела Михаила, княгиня Евдокия, «явлением Ангельским от всего земного отрешенная» (см. Акафист), решила оставить великокняжеский терем и принять монашество, к которому она шла всю свою жизнь. При переходе в Вознесенский монастырь княгиня Евдокия исцелила слепца, который прозрел, отерев глаза краем ее одежды, также от различных недугов во время этого ее шествия исцелились 30 человек. В обители княгиня приняла постриг с именем Евфросиния. Кроме смиренного несения иноческих подвигов, святая княгиня заложила в монастыре новую каменную церковь Вознесения. В иночестве святая Евфросиния прожила несколько месяцев: 7 июля 1407 года мирно преставилась ко Господу.
Святость преподобной Евфросинии удостоверена чудесными знамениями милости Божией, совершавшимися на ее гробнице в течение нескольких столетий. Много раз видели, что у гроба святой Евфросинии сама возгоралась свеча. И в XIX веке здесь совершилось несколько чудесных исцелений. Так, в 1869 году, приложившись к гробнице с мощами преподобной, исцелился одержимый отрок. В 1870 году преподобная Евфросиния явилась во сне парализованной девице и вернула ей здоровье. Неизлечимо больной был возвращен к жизни через возложение на него пелены с гробницы святой Евфросинии. Ее духовный подвиг свидетельствует о том, что ни богатство, ни высокое общественное положение, ни семейные узы не могут быть непреодолимым препятствием для стяжания благодати Божией и святости.
Литература:
1. Житие святой благоверной княгини Московской Евдокии, во инокинях Евфросинии. М., 1871.
2. Акафист святой благоверной великой княгине Евдокии, во инокинях Евфросинии. М., 1893.
3. Святая благоверная великая княгиня Московская Евдокия, во инокинях преподобная Евфросиния, основательница Московского Вознесенского девичьего монастыря. М., 1898.
4. Гурьянов В. П. Сказание о блаженной великой княгине Евдокии, во инокинях Евфросинии. Выпись из лицевого Царственного Летописца. М., 1907.