07-08 Свята́го блаже́ннаго Проко́пия, Христа́ ра́ди юро́диваго, У́стюжскаго чудотво́рца

Свята́го блаже́ннаго Проко́пия, Христа́ ра́ди юро́диваго, У́стюжскаго чудотво́рца

Краткое наименование:

07-08 Свята́го блаже́ннаго Проко́пия, Христа́ ра́ди юро́диваго, У́стюжскаго чудотво́рца

Минея. Дата 2024-07-21 (08 июля по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

Просвети́вся Боже́ственною благода́тию, Богому́дре,/ и весь ра́зум и се́рдце от су́етнаго ми́ра сего́ к Зижди́телю неукло́нно возложи́в/ целому́дрием и мно́гим терпе́нием,/ во вре́менней жи́зни тече́ние до́бре сконча́л еси́/ и ве́ру соблю́л еси́ непоро́чну./ Те́мже и по сме́рти яви́ся све́тлость жития́ твоего́:/ источа́еши бо чудесе́м исто́чник неисчерпа́емый/ ве́рою притека́ющим ко свято́му твоему́ гро́бу,/ Проко́пие всеблаже́нне,/ моли́ Христа́ Бо́га,/ да спасе́т ду́ши на́ша.

Глас 4:

В терпе́нии твое́м от Бо́га мзду дарова́ний проро́чества/ прия́л еси́, блаже́нне,/ моли́твами, бде́нием и поще́нием/ те́ло свое́ изнури́в,/ ду́шу же возвы́сив на Небе́сная,/ Царя́ всех Христа́ Бо́га сла́вы зре́ти сподо́бися/ и неувяда́емым венце́м увязе́ся./ Ему́же с ли́ки святы́х предстоя́,/ за лю́ди своя́ моле́ние предлага́я,/ те́пле пролия́ слез исто́чник,/ изба́вил еси́ град Вели́кий У́стюг и лю́ди своя́/ от тру́са стра́шнаго, и огня́, и напра́сныя сме́рти./ Те́мже и мы, к честне́й ра́це твое́й припа́дающе, вопие́м ти:/ о Проко́пие чудоно́сне,/ хода́тай нам бу́ди ко Го́споду/ во дни наше́дших печа́лей, рабо́м твои́м,/ и моли́ся, да спасе́т ду́ши на́ша.

Глас 4:

От земли́ Воззва́вый тя к ве́чным оби́телем/ соблюда́ет и по сме́рти неврежде́нно те́ло твое́, свя́те,/ ты бо, в целому́дрии и чистоте́ житие́ пожи́в, блаже́нне,/ не оскверни́л еси́ пло́ти истле́нием сме́ртным./ Те́мже тя любо́вию чтим, Проко́пие.

Глас 2:

В терпе́нии твое́м, свя́тче Бо́жий,/ от Го́спода мзду восприя́л еси́/ и пожа́л еси́ ни́ву пи́щи ра́йския,/ безсо́нным бде́нием и юро́дством те́ло твое́ изнури́л еси́/ и му́дростию ду́шу твою́ спасл еси́,/ живота́ земна́го небре́гл еси́,/ но Небе́снаго Ца́рствия зре́ти возжеле́л еси́,/ и Небе́снаго Царя́ ви́дети сподо́бился еси́,/ и Тому́ поклони́лся еси́./ Мы же, недосто́йнии раби́ твои́, ко гро́бу твоему́ уми́льно припа́дающе/ и сокруше́нным се́рдцем взира́юще на о́браз ико́ны твоея́, си́це вопие́м:/ о Проко́пие чу́дный,/ хода́тай бу́ди и моли́твенник ко Го́споду о рабе́х твои́х/ и засту́пник гра́ду на́шему/ во дни наше́дших печа́лей/ и моли́ся ко Го́споду о спасе́нии душ на́ших.


Кондаки

Глас 4:

Христа́ ра́ди юро́дством/ возду́шная мыта́рства на рука́х а́нгельских неприкоснове́нно преше́д,/ ца́рскаго дости́гл еси́ престо́ла/ и от Царя́ всех Христа́ Бо́га дар прие́м благода́ть исцеле́ний,/ мно́гими бо чудесы́ твои́ми и зна́мением стра́шным/ удиви́л еси́ град твой Вели́кий У́стюг:/ лю́дем твои́м ми́лость испроси́в,/ ми́ро от честна́го о́браза Пресвяты́я Богоро́дицы моли́твою изве́л еси́/ и неду́жным по́дал еси́ цельбы́./ Те́м же мо́лим тя, чудоно́сче Проко́пие:/ моли́ Христа́ Бо́га непреста́нно пода́ти грехо́в на́ших проще́ние.

Икос: Ка́ко возмогу́ гре́шный и скве́рный аз душе́ю вку́пе и те́лом/ исписа́ти во пло́ти су́щее равноа́нгелом житие́ твое́ и пресла́вная чудеса́?/ А́ще у́бо мно́зи прему́дрии не дости́гнут испове́дати мно́гаго твоего́ терпе́ния,/ и смире́ния, и те́плыя ко Христу́ любве́,/ но, оба́че наде́яся на твое́ беззло́бие, о блаже́нне, си́це вопию́ ти:/ ра́дуйся, пресве́тлая звездо́, от восто́ка доброде́телей возсия́вшая/ и вселе́нную чудесы́ озари́вшая./ Ра́дуйся, возненави́девый роди́тельскую любо́вь,/ Христа́ же еди́наго, над все́ми су́щаго Бо́га, всем се́рдцем возлюби́вый/ и Тому́ невозвра́тным жела́нием после́довавый./ Ра́дуйся, я́ко бу́йственное и юро́дственное, е́же по апо́столу, жи́тельство избра́вый./ Ра́дуйся, премени́вый тле́нная и настоя́щая наде́ждею бу́дущих благ./ Ра́дуйся, дре́внему И́ову уподо́бивыйся терпе́нием./ Ра́дуйся, страстоте́рпче Христо́в непобеди́мый,/ но при́сно победи́вый диа́вола твои́м смире́нием./ Ра́дуйся, я́ко дре́вний он Ла́зарь ни́щий, ны́не почива́еши в не́дрех Авраа́млих./ Ра́дуйся, и́же по отше́ствии ми́ра сего́/ су́щим в беда́х и искуше́ниих гото́в обрета́яйся предста́тель и засту́пник./ Ра́дуйся, везде́ призыва́ющия тя бы́стро предваря́яй,/ мо́лиши бо Христа́ Бо́га непреста́нно пода́ти грехо́в на́ших проще́ние.

Глас 4:

Ве́рою па́мять твою́, блаже́нне, соверша́ющих/ и любо́вию пра́зднующих свято́е торжество́ твое́/ соблюда́й от вся́кия зло́бы и собла́зна змии́на,/ и́маши бо дерзнове́ние ко всех Влады́це,/ Его́же моли́ изба́витися от бед рабо́м твои́м, Богому́дре Проко́пие.

Икос:


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 8:

Блаже́нне Проко́пие Богому́дре,/ чи́стая твоя́ душа́/ правове́рным смы́слом сия́ющи,/ облиста́ющи доброде́телей светлостьми́,/ озаря́ет ве́рных исполне́ние,/ бесо́вскую тьму отгоня́щи,/ те́мже, я́ко прича́стника тя невече́рней благода́ти,/ ублажа́ем благоче́стно вси, досточу́дне.

Име́я ду́шу ми́лостивну,/ и чист по́мысл, и се́рдце бо́дро,/ ве́ру небла́знену и любо́вь воистинну нелицеме́рну,/ от земли́ преста́вился еси́ к Небе́сным/ и с ли́ки пра́ведных водворя́ешися./ Те́мже тя почита́ем свяще́нными пе́сньми/ и благоче́стно вси сла́вим,/ досточу́дне Проко́пие.

Боже́ственными уче́нии укрепля́яся,/ стра́сти плотски́я от души́ отгна́л еси́/ и Святе́й Тро́ице селе́ние преочище́нное был еси́./ Тем к Боже́ственней жи́зни преста́вился еси́,/ Бо́гу, соблюда́ющу ны́не невреди́мо/ твое́ блаже́нное те́ло,/ Боже́ственным судо́м, и́мже Сам весть,/ прославя́яй тя я́ве, Проко́пие.

Я́ко тече́ние до́бре сконча́вшему,/ и ве́ру соблю́дшему непоро́чну,/ и враги́ безпло́тныя терпе́нием свои́м попра́вшему,/ возложи́ся на честны́й твой верх/ побе́ды вене́ц пресве́тел/ от руки́ Вседержи́теля Бо́га,/ Его́же ра́ди мир и я́же в нем су́етства преоби́дел еси́./ Тем и свята́я твоя́ чи́стая душа́/ на Небеса́ востече́, ра́дующися,/ пра́ведных же ли́цы срето́ша тя, веселя́щеся,/ и Небе́сная селе́ния све́тло восприя́ша,/ блаже́нное же и честно́е те́ло твое́/ на земли́ пребыва́ет нетле́нно,/ ве́рным подава́я исцеле́ние./ Те́мже ве́рою пра́вою и те́плым жела́нием/ к свято́му твоему́ гро́бу припа́дающе,/ Богому́дре Проко́пие,/ про́сим испроси́ти у Христа́ Бо́га на́шего/ гра́ду твоему́ непоколеби́му и безмяте́жну/ пребы́ти от наве́т вра́жиих и пога́нскаго наше́ствия,/ оте́честву на́шему побе́ды на враги́,/ умире́ния ми́ру/ и спасе́ние душа́м на́шим.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Дом и жили́ще/ Ду́ха Пресвята́го,/ прему́дре Проко́пие, был еси́./ Те́мже и нас до́мы Того́ соде́лай,/ святу́ю твою́ па́мять почита́ющих.

Стих: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде/ и упова́ет на Него́.

Житие́ твое́, я́ко со́лнце/ в сердца́ ве́рных возсия́,/ чуде́с зарю́ испуща́я,/ те́мже и нас све́том невече́рним озари́,/ всечестну́ю твою́ па́мять почита́ющих.

Стих: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т,/ я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.

Не преста́й моля́ся, Проко́пие,/ о при́сных твои́х рабе́х,/ и́хже духо́вным твои́м житие́м просвети́л еси́,/ да вси честно́е твое́ успе́ние,/ веселя́щеся, почита́ем.

Богородичен,

Све́том разу́мным от Бо́га просвеще́н,/ мирска́го пристра́стия отбе́гл еси́,/ бу́йство Христа́ ра́ди стяжа́в,/ тем гра́да на́шего У́стюга засту́пник был еси́,/ в не́мже чи́стым и непоро́чным житие́м Го́сподеви угоди́л еси́/ и мно́гия лю́ди удиви́л еси́ чудесы́,/ Богоблаже́нне Проко́пие./ Но и ны́не име́я дерзнове́ние ко Влады́це всех Христу́ Бо́гу,/ моли́ о ве́рою творя́щих всечестну́ю па́мять твою́/ и притека́ющих со усе́рдием к чудотво́рному гро́бу твоему́,/ изба́витися страсте́й, душе́вных же вку́пе и теле́сных,/ и вся́ких бед и скорбе́й/ и спасти́ся душа́м на́шим.


Стихиры на хвалитех

Глас 4:

Дал еси́ при́тчу терпе́ния и му́жества,/ Преблаги́й Го́споди,/ пра́веднаго Проко́пия и многочуде́снаго,/ доброде́тельми, и словесы́, и де́лы сия́юща,/ целому́дрием украша́ема и кро́тостию,/ тем Твое́ неизрече́нное смотре́ние сла́вим,/ Иису́се Всеси́льне/ и Спа́се душ на́ших.

Пра́веден и незло́бив,/ и́стинен же, и непоро́чен, и ве́рен,/ уклоня́яся от вся́кия зло́бныя ве́щи,/ показа́лся еси́, Проко́пие блаже́нне,/ просвеще́н доброде́тельми/ и благоче́стием сия́я./ Тем тя ублажа́ем/ и свято́е твое́ и честно́е днесь пра́зднуем успе́ние,/ ра́дующеся, Богому́дре.

Целому́дрием и благове́рием,/ я́ко благряни́цею многоце́нною, оде́явся, Проко́пие,/ пра́вдою же и кро́тостию,/ я́ко Боже́ственным венце́м, увя́злся еси́,/ со стра́ждущими Христа́ ра́ди/ ца́рствовати возжеле́л еси́./ И ны́не Царю́ сил предстои́ши,/ Иису́су Всеми́лостивому/ и Спа́су душ на́ших.

Доброде́телей твои́х, Богому́дре,/ исправле́ния уясни́ша ве́рных сердца́:/ кто́ бо, слы́шав безлме́рное твое́ смире́ние и терпе́ние, не удиви́тся?/ Е́же ко всем кро́тость и беззло́бие,/ к скорбя́щим ми́лование и к су́щим в беда́х ско́рое поможе́ние,/ в путь ше́ствующим благо́е поспеше́ние/ и к пла́вающим немяте́жное приста́нище./ Вся боголе́пно предвари́л еси́, досточу́дне Проко́пие,/ и ны́не неувяда́емым увя́злся еси́ венце́м от руки́ Вседержи́теля Бо́га,/ Его́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Богородичен,

Все упова́ние мое́ / на Тя возлага́ю, Ма́ти Бо́жия, / сохрани́ мя под кро́вом Твои́м.


Седальны

Глас 8:

От ю́ности, я́ко свети́льник, возсия́л еси́, блаже́нне,/ зе́льным воздержа́нием, умертви́л еси́ плотска́я взыгра́ния,/ тем и на высоту́ восте́кл еси́ Богоразу́мия, пресла́вне,/ пожи́в в ми́ре богоуго́дно, посрами́л еси́ бесо́вская ополче́ния, Проко́пие всеблаже́нне./ Сего́ ра́ди вопие́м ти:/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 4:

Был еси́ бездо́мен на земли́, Богому́дре Проко́пие, вся́ко озлобле́ние претерпева́я,/ до́брыя де́тели, я́коже фимиа́м благово́нен и же́ртву благоприя́тну, Бо́гу прине́сл еси́./ Тем ны́не на Небеси́ дерзнове́ние стяжа́в к Нему́,/ моли́ дарова́ти согреше́ний очище́ние ве́рою хва́лящим святу́ю па́мять твою́.

Глас 8:

Я́ко врача́ прему́дра и уго́дника Госпо́дня благоприя́тна,/ к чудоно́сному твоему́ гро́бу прикаса́ющеся, Богому́дре,/ соше́дшеся любо́вию и ве́рою, во псалме́х и пе́ниих возра́дуемся, сла́вяще Христа́,/ такову́ю благода́ть тебе́ дарова́вшаго исцеле́ний, Проко́пие всеблаже́нне./ Моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ ве́рою и любо́вию пра́зднующим всечестну́ю па́мять твою́.

Глас 8:

Возду́шная мыта́рства на рука́х а́нгельских неприкоснове́нно преше́л еси́/ и Небе́сным врато́м ско́ро приспе́л еси́,/ ра́дость мно́гу А́нгелом сотвори́л еси́/ и гра́ду У́стюгу от Го́спода ми́лость испроси́л еси́,/ бесо́м мног плач сотвори́л еси́ и струп соде́лал еси́./ За сла́вящия же и почита́ющия тя ко Го́споду помоли́ся,/ я́ко да твои́ми моли́твами, вели́кий Проко́пие, умоле́н бу́дет Влады́ка/ и изба́вит нас от беззако́ний на́ших,/ прости́т нам согреше́ния на́ша и спасе́т ду́ши на́ша.


Светильны

Удали́лся еси́, бе́гая мирска́го сожи́тельства,/ и Христу́, су́щему над все́ми Бо́гу на́шему,/ непоро́чным житие́м благоугоди́л еси́, всеблаже́нне Проко́пие./ Его́же и ны́не моли́ о нас, рабе́х твои́х,/ ве́рою пра́зднующих всечестну́ю па́мять твою́.

Богородичен: Прему́дрость Ипоста́сную, Сло́во О́тчее присносу́щное,/ врача́ челове́ком Христа́ ро́ждшая, Де́во Пречи́стая,/ я́звы и стру́пы се́рдца моего́ исцели́, лю́тыя и многовре́менныя,/ и страстна́я взыгра́ния утиши́ пло́ти моея́.


Каноны

Кано́н свята́го Проко́пия, глас 2 (основной)


Житие

Блаженный Прокопий, Христа ради юродивый, Устюжский чудотворец был иностранным купцом, торговавшим в Великом Новгороде во второй половине ХIII века. Ему так полюбилось православное богослужение и строгие уставы Русской Церкви, что он перешел из католичества в Православие. Наставление в Православной вере и благодать святого Крещения святой Прокопий получил в обители преподобного Варлаама Хутынского (†1192; память 6 ноября). Желая подражать подвигу иноков, он раздал свое имущество бедным, пожертвовал его часть в Варлаамо-Хутынский монастырь и удалился из Новгорода, где его стали прославлять за нестяжательство, в Великий Устюг. Там святой Прокопий вступил на путь юродства Христа ради: ночи проводил в молитве на паперти Успенского собора, а днем ходил по городу в изорванной одежде, смиренно перенося насмешки и побои. Блаженный Прокопий молился за обидчиков словами распятого Спасителя: «Господи, не постави им греха сего». Спал блаженный обычно на сырой земле или на камнях. Утешением для блаженного Прокопия была праведная чета – Иоанн Буга (принявший православие ханский баскак) и жена его Мария, а другом и собеседником – блаженный Киприан (†1276), основатель Устюжской обители в честь Архистратига Михаила. Но и у них блаженный не искал прибежища от холода и голода.

Однажды зимой во время лютой стужи, когда птицы замерзали на лету, святой Прокопий хотел найти приют в домах бедноты, но никто не принял его. По Промыслу Божию, даже собаки, около которых блаженный Прокопий хотел погреться, убежали от него. Восприняв это как волю Божию, святой не стал более искать приют и отправился к Успенскому храму, где он обычно ночевал. Блаженный Прокопий уже замерзал на паперти со словами благодарения на устах: «Буди Имя Господне благословенно», как внезапно повеяло неземной теплотой, и Ангел Господень коснулся его лица прекрасной райской ветвью... Об этом блаженный поведал клирику соборного храма Симеону с просьбой не говорить о том до его кончины. Впоследствии Симеон сделал записи о праведном Прокопии, где изложил и это событие из жизни святого.

Блаженный Прокопий любил подолгу сидеть на большом камне на берегу реки Сухоны, смотря на проплывавшие мимо суда с молитвой о тех, кто находился на них. Он так любил это место, что в последние годы своей жизни говорил, чтобы его здесь и погребли.

Блаженный Прокопий проводил свою жизнь в строгом посте, принимая пищу лишь от благочестивых и богобоязненных людей, но не каждый день, от богачей, нажившихся неправдой, он не брал ничего. За свои подвиги блаженный стяжал у Господа дар прозорливости. В 1290 году, за неделю до сильной бури с грозой и смерчем большой разрушительной силы, блаженный Прокопий ходил по городу, призывая со слезами жителей Великого Устюга каяться и молиться, чтобы Господь избавил город от участи Содома и Гоморры. В течение недели праведник предупреждал о скором суде Божием, но ему никто не верил. Когда же разразилась буря, жители бросились в соборный храм, где уже был блаженный, молившийся перед иконой Благовещения Пресвятой Богородицы. Вместе с ним долго и истово молились устюжане. От иконы Божией Матери потекло благовонное миро и по храму распространилось благоухание. В то же время огненный смерч внезапно миновал город. За 20 верст от Устюга пали градом раскаленные камни, раздробив и уничтожив множество деревьев, но при этом, по милости Божией, явленной благодаря заступничеству блаженного Прокопия, никто из людей не пострадал и даже скот остался невредим. Между тем, святого мира от чудотворной иконы Божией Матери истекло столько, что молящиеся в храме наполнили им церковные сосуды; больные от помазания этим миром получали исцеление. В том же году было установлено празднование Устюжской иконе Божией Матери (8 июля) в память об избавлении города от гибели. В 1597 году чудотворная икона была перенесена в московский Успенский собор в Кремле. Сохранилось предание и о другом пророчестве праведного Прокопия. Однажды мимо соборной церкви проходила чета благочестивых супругов со своей трехлетней дочерью Марией. Блаженный Прокопий, выйдя из храма, трижды до земли поклонился отроковице и сказал, что она будет матерью великого просветителя зырян святителя Стефана Великопермского (†1396; память 26 апреля).

Святой Прокопий носил в руке три кочерги, причем, было замечено, что когда он держал их опрокинутыми, то это предвещало неурожайный год.

Блаженному Прокопию было открыто Ангелом время его кончины. В благодарность об этом откровении он перед смертью пошел к устюжскому Михаило-Архангельскому монастырю и помолился у ворот обители. Затем блаженный Прокопий отошел от ворот, лег на землю и, сложив крестообразно руки на груди, мирно отошел ко Господу. Кончина праведного Прокопия последовала в глубокой старости 8 июля 1303 года. Согласно желанию блаженного, его тело было предано погребению на берегу реки Сухоны, близ соборного храма в честь Успения Пресвятой Богородицы. Камень, на котором блаженный Прокопий любил подолгу молиться, был украшен изображением его лика и положен над его гробом. На месте преставления блаженного была возведена часовня, в которой находилась икона с изображением святого.

В 1471 году в Великом Устюге, на месте погребения праведного Прокопия, был построен храм – благодарность за молитвенную помощь блаженного, спасшего устюжскую дружину от опасной болезни в Нижнем Новгороде. Святой Прокопий являлся тогда многим дружинникам с обещанием исцеления от страшной болезни, если они дадут обет построить над его могилой храм. Храм был освящен во имя святых страстотерпцев Бориса и Глеба. Этот храм сгорел 1 августа 1490 года от молнии. В 1495 году также ратными людьми был построен новый храм, освященный во имя блаженного Прокопия, так как к тому времени святость праведного Прокопия была засвидетельствована многими чудесами. Тогда же установлена гробница над его могилой. Церковное прославление блаженного Прокопия совершилось на Московском Соборе в 1547 году, память ему была установлена 8 июля. По молитвенному ходатайству блаженного многие, обращавшиеся к его молитвенной помощи, получали исцеление от различных болезней. Житие блаженного Прокопия написано около 1500 года. В Иконописном подлиннике о блаженном Прокопии сказано: «Подобием средовек, власы на главе русы и терховаты, брада аки Козмина, риза на нем дикобагрянная, с правого плеча спущена, в руке три кочерги, на ногах сапоги раздранные и персты видны, колени голы».

Литература:

1. Шляпин В. Житие праведного Прокопия, Устюжского чудотворца, и историческое описание Устюжского Прокопиевского собора. СПб., 1903.

2Филарет (Гумилевский), архиепископ. Русские святые, чтимые всею Церковью или местно. Опыт описания жизни их. Чернигов, 1864.

3Димитрий (Самбикин), архиепископ. Месяцеслов святых, всею Русскою Церковью или местно чтимых, и указатель празднеств в честь икон Божией Матери и святых угодников Божиих в нашем Отечестве. Вып. 11, июль. Тверь, 1901.