07-10 Положе́ние ри́зы, я́же есть хито́н, Вели́каго Го́спода Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́

Краткое наименование:

07-10 Положе́ние ри́зы, я́же есть хито́н, Вели́каго Го́спода Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́

Минея. Дата 2024-07-23 (10 июля по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный

Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

Днесь притеце́м, ве́рнии,/ к Боже́ственней и цельбоно́сней ри́зе Спаси́теля на́шего Бо́га,/ благоизво́лившаго сию́ пло́тию носи́ти/ и на Кресте́ святу́ю Свою́ Кровь излия́ти,/ е́юже искупи́ нас от рабо́ты вра́жия./ Тем, благодаря́ще, вопие́м Ему́:/ спаси́ оте́чество на́ше! и архиере́ев, и град, и вся лю́ди,/ честно́ю Твое́ю ри́зою защити́/ и спаси́ ду́ши на́ша,/ я́ко Человеколю́бец.


Кондаки

Глас 4:

Одея́ние нетле́ния, спаси́тельнаго целе́ния/ всем челове́ком, Влады́ко, дарова́л еси́,/ Твое́ Боже́ственное сокро́вище – честну́ю ри́зу,/ я́же есть хито́н,/ е́юже живоно́сную и святу́ю плоть вочелове́чения Твоего́ оде́яти благоволи́л еси́./ Сию́ жела́нием прие́млюще, све́тло пра́зднуем,/ стра́хом же и любо́вию, я́ко Благода́телю воспева́юще, зове́м Ти, Христе́:/ сохрани́ в ми́ре оте́чество на́ше, и архиере́ев, и вся лю́ди,/ по вели́цей Твое́й ми́лости.

Икос: О, пресла́внаго чудесе́!/ Каково́ Бо́жие дарова́ние Росси́йстей земли́ дарова́ся?/ Ри́за, е́юже безгре́шный Госпо́дь оде́емь,/ сию́ неблагода́рнии лю́дие от да́льных стран,/ я́ко дар не́кий, в ца́рствующий град Москву́ принесо́ша./ Тогда́ у́бо ю благове́рный царь Михаи́л со отце́м свои́м Филаре́том Патриа́рхом,/ не я́ко зе́млен дар, но я́ко Небе́сную жизнь,/ вели́ким жела́нием и со свиде́тельством духо́вным ра́достно прия́ша/ и боголе́пным поклоне́нием Влады́це Христу́ Бо́гу на́шему/ благода́рственная хвале́ния возда́ша, си́це глаго́люще:/ сла́ва Ти, Го́споди,/ я́ко премно́гия ра́ди бла́гости Твоея́ Росси́йскую страну́ на́шу назира́еши;/ сла́ва Ти, Влады́ко,/ я́ко благи́м сокро́вищем святы́ни Твоея́ держа́ву, ю́же дал еси́ нам, обогаща́еши;/ сла́ва Ти, Святы́й,/ я́ко боготеле́сную Твою́ ри́зу на спасе́ние нам дарова́л еси́,/ по вели́цей Твое́й ми́лости.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 1:

Ри́за честна́я Твоя́, Влады́ко,/ я́же Твое́ Боже́ственное и пречи́стое те́ло покрыва́ющая,/ оде́жду исцеле́ний дарова́ нам/ и исто́чник, источа́ющий благода́ти присноживо́тныя во́ды,/ тоя́ пра́зднуем положе́ние,/ воспева́юще Тя, всех Соде́теля.

Храм Твой, Влады́ко,/ Твою́ свяще́нную ри́зу я́ко сокро́вище спасе́ния/ и исцеле́ния нося́, освяща́ет вся,/ и́же ве́рою притека́ющия/ и Тя по до́лгу пою́щия всегда́,/ упова́ние душа́м на́шим/ и тве́рдый покро́в и держа́ва.

Держа́ва непобеди́мая нам, христиа́ном, дарова́ся –/ ри́за Твоя́, Иису́се Спа́се наш,/ е́юже иноплеме́нных язы́цы при́сно побежда́ются,/ и мир Це́ркви Твое́й, Христе́, осеня́ет./ Сего́ ра́ди ве́рою целу́юще ю,/ покланя́емся Тебе́, Человеколю́бче, и мо́лим/ ча́сти сподо́бити нас святы́х Твои́х.

Кресту́ Твоему́ Честно́му/ и ри́зе святе́й покланя́емся, Преблаги́й,/ и любо́вию облобыза́ем,/ сла́вяще Твое́ е́же па́че ума́ соше́ствие,/ и безме́рную ми́лость, и бога́тую благосты́ню,/ и́миже исцеле́ния подава́еши боля́щим/ и спаса́еши челове́ческое естество́,/ содержи́мо бы́вшее во тьме прегреше́ний,/ я́ко Человеколю́бец.


Стихиры на стиховне

Глас 4:

Во гла́сех воскли́кнем, пе́сньми воспои́м,/ Крест Честны́й облобыза́юще, и к нему́ возопии́м:/ Кре́сте преблаже́нне,/ освяти́ на́ша ду́ши и телеса́ си́лою Твое́ю/ и от вся́каго вре́да сопроти́вна соблюди́ неврежде́ны/ благоче́стно покланя́ющияся Тебе́.

Стих: Бог же, Царь наш пре́жде ве́ка,/ соде́ла спасе́ние посреде́ земли́.

Приступи́вше, челове́цы,/ почерпи́те неистоща́емыя во́ды,/ Креста́ благода́тию пролива́емы./ Се предложи́ма, зри́тся ны́не/ и ри́за Христа́ Бо́га на́шего,/ дарова́ния исто́чник,/ напое́на кро́вию Боже́ственною Влады́ки всех,/ оде́ющаго не́бо о́блаки,/ И́же в сию́ облещи́ся изво́ливый,/ Го́споди, сла́ва Тебе́.

Стих: Возноси́те Го́спода Бо́га на́шего/ и покланя́йтеся подно́жию но́гу Его́, я́ко свя́то есть.

Це́ркве утвержде́ние,/ благове́рных христиа́н держа́ва,/ мона́шествующих похвало́ и спасе́ние,/ ты еси́, Кре́сте всече́стне./ Те́мже покланя́емся тебе́ се́рдцем и душе́ю/ и просвеща́емся днесь ри́зою Боже́ственною,/ ю́же плотска́го ра́ди соше́ствия Своего́/ поноси́ти изво́лившему Христу́ Бо́гу на́шему/ и честне́ю Кро́вию Свое́ю обагри́вшему.

Пре́жде Честна́го Твоего́ Креста́/ во́ином руга́ющимся Тебе́, Го́споди,/ у́мная во́инства дивля́хуся:/ обложи́лся бо еси́ венце́м поруга́ния,/ зе́млю живописа́вый цве́ты,/ багряни́цею поруга́ния оде́ялся еси́,/ облака́ми одева́яй твердь./ Таковы́м бо смотре́нием разуме́ся Твое́ благоутро́бие, Христе́,/ ве́лия Твоя́ ми́лость, сла́ва Тебе́.


Стихиры на хвалитех

Глас 4:

Зако́ну Творца́ от ученика́ купи́ша беззако́ннии/ и, я́ко законопресту́пника,/ Того́ Пила́тову суди́щу предста́виша, зову́ще:/ распни́, И́же в пусты́ни сим Маннода́вшаго./ Мы же, Христе́, страсте́м Твои́м/ и честне́й ри́зе покланя́ющеся,/ ве́рою, Спа́се, зове́м:/ поми́луй нас.

Живоно́сная Твоя́ ре́бра,/ я́ко из Еде́ма исто́чник источа́ющая,/ Це́рковь Твою́, Христе́,/ я́ко слове́сный напая́ет рай,/ отсю́ду разделя́яся, я́ко в нача́ла, в четы́ре Ева́нгелия,/ мир напая́я, тварь веселя́./ Тем вси притека́ем, покланя́ющеся святе́й ри́зе Твое́й,/ ве́рою зову́ще:/ Спа́се, поми́луй нас.

Распина́ему Тебе́, Христе́,/ вся тварь, ви́дящи, трепета́ше,/ основа́ния земли́ поколеба́шася/ стра́хом держа́вы Твоея́./ Во́ини же тогда́ ри́зы Твоя́ раздели́ша себе́/ и о имати́сме Твое́й мета́ша жре́бия,/ ю́же ны́не предложе́ну зря́ще, ве́рнии,/ стра́хом и любо́вию зове́м:/ тоя́ ра́ди, Спа́се, поми́луй нас.

Избавле́ние це́ну вели́кую,/ пречи́стую кровь Твою́ изво́лил еси́ да́ти нас ра́ди,/ Безгре́шне Христе́ мой,/ всем хотя́й спасе́ние получи́ти./ Те́мже воспева́ем Твое́ сла́вное хоте́ние/ и, покланя́ющеся, чтим копие́, и гу́бу, и трость,/ с си́ми же святу́ю и честну́ю ри́зу Твою́,/ ю́же на боготеле́сней пло́ти Твое́й/ нас ра́ди, гре́шных, носи́л еси́,/ и́миже да́руеши всем нам нетле́ние и жизнь,/ просвеще́ние и ве́лию ми́лость.


Седальны

Глас 6:

Днесь проро́ческое испо́лнися сло́во,/ се бо покланя́емся на ме́сто, иде́же стоя́сте но́зе Твои́, Го́споди,/ и, Дре́во спасе́ния вкуси́вше, грехо́вных страсте́й свобо́ду улучи́хом/ моли́твами Богоро́дицы, еди́не Человеколю́бче.

Глас 8:

На Кресте́ Тя возвы́шена ви́девши со́лнце,/ незаходи́маго Со́лнца, Христе́, стра́хом помрачи́ся а́бие,/ земля́ же поколеба́ся, ка́мение тре́петом распада́шеся, и церко́вная раздра́ся заве́са,/ и ме́ртвии от гробо́в воста́ша,/ славосло́вяще стра́шное и Боже́ственное схожде́ние/ еди́наго Тебе́ Бо́га на́шего.

Глас 6:

На дре́во Кре́стное, Спа́се, за милосе́рдие ми́лости возне́слся еси́/ и, в ре́бра пробо́дься копие́м,/ раздра́л еси́ согреше́ний рукописа́ние лю́тое, я́ко Всеси́лен Бог./ Те́мже Твое́ неизглаго́ланное, Сло́ве, смотре́ние пое́м благоче́стно.

Глас 4:

Сше́дый с Небесе́ за милосе́рдие ми́лости, Благоутро́бне Спа́се,/ пло́ти Твоея́ пресвяты́я днесь Боже́ственную ри́зу гра́ду, чту́щему Тя,/ и лю́дем христоимени́тым, сокро́вище пода́л еси́, я́ко тве́рдое всеору́жие,/ от нея́же почерпа́юще освяще́ние, сию́ ве́рою те́пле вси почита́ем.


Светильны

Се́рдца моего́ стру́пы, от мно́гих грехо́в прозя́бшия, ми исцели́, Спа́се,/ я́ко душа́м и телесе́м Врач,/ и, подая́ прося́щим прегреше́ний проще́ние и неду́гов всех исцеле́ние,/ от честны́я Твоея́ и боготеле́сныя ри́зы благода́ти сподо́би,/ я́ко Благ и Всеми́лостив.


Каноны

Канон Положения ризы, глас 4 (основной)


Житие

Честная Риза Господа нашего Иисуса Христа была перенесена в Москву в 1625 году из Персии. Первоначально честная Риза хранилась в древней столице Иверии (Грузии), городе Мцхета, в ризнице патриаршего собора во имя святых Двенадцати Апостолов Светицховели. После завоевания Иверии персидским шахом Аббасом I в марте 1625 года, в период правления царя Михаила Феодоровича (1613–1645), персидский посол Урусамбек привез честную Ризу в Москву в дар Святейшему Патриарху Филарету (1619–1633) от шаха Аббаса.

Подлинность Ризы Господней была засвидетельствована лицами, знавшими о ее нахождении в Иверии, например, Нектарием, впоследствии архиепископом Вологодским, который, будучи архидиаконом Константинопольского Патриарха, быв в Грузии и видел Ризу Господню в храме, называемом Илета (или Ислета). Святейший Патриарх Филарет установил семидневный пост и особую молитву, а в Неделю Крестопоклонную Великого поста повелел возлагать принесенную Ризу на больных, которые тотчас получали исцеление. Это неоспоримо свидетельствовало о подлинности Ризы Господней. 27 марта честная Риза была торжественно положена в Успенском соборе Московского Кремля, в приделе во имя святых апостолов Петра и Павла.

Хотя Риза Господня была перенесена в Москву в марте, из-за бывшего в те дни Великого поста празднование Положения честной Ризы в Москве было установлено 10 июля в канун дня возведения на царство Михаила Феодоровича. Службу празднику, по благословению Святейшего Патриарха Филарета, составил митрополит Крутицкий и Сарский Киприан. В день праздника Положения Ризы Господней в Москве священнослужители выносили Ризу на середину храма для поклонения верующим. В 1681 году соборным постановлением Риза Господня была переложена в другой ковчег вместе с частью Животворящего Древа. Этот ковчег раз в год, в Великий Пяток, воздвигали в храме. В прежнем ковчеге была оставлена часть Ризы, которая выносилась, как и прежде, в праздник Положения Ризы.

Не следует смешивать Ризу Господню с Его святым Хитоном, который и поныне, по преданию Грузинской Православной Церкви, хранится в мцхетской земле под кафедральным собором Светицховели в Грузии.

Литература:

Извольский С. П. Жития святых. М., 1877, с. 98–99.