07-11 Преставле́ние святы́я блаже́нныя и равноапо́стольныя О́льги, княги́ни Росси́йския, во свято́м Креще́нии нарече́нныя Еле́ны

Преставле́ние святы́я блаже́нныя и равноапо́стольныя О́льги, княги́ни Росси́йския, во свято́м Креще́нии нарече́нныя Еле́ны

Краткое наименование:

07-11 Преставле́ние святы́я блаже́нныя и равноапо́стольныя О́льги, княги́ни Росси́йския, во свято́м Креще́нии нарече́нныя Еле́ны

Минея. Дата 2024-07-24 (11 июля по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени: Мф.25:1-13

Апостол: Деян.16:12-15

Евангелие: Лк.7:36-50


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 1:

Крила́ми богоразу́мия впери́вши твой ум,/ возлете́ла еси́ превы́ше ви́димыя тва́ри,/ взыска́вши Бо́га и Творца́ вся́ческих,/ и, То́го обре́тши, па́ки рожде́ние Креще́нием прия́ла еси́,/ дре́ва живо́тнаго наслажда́ющися, нетле́нна во ве́ки пребыва́еши,/ О́льго присносла́вная.

Глас 8:

В тебе́, Богому́драя Еле́но, изве́стен спасе́ния о́браз бысть в Ру́сстей стране́,/ я́ко, прии́мши ба́ню свята́го Креще́ния, после́довала еси́ Христу́,/ творя́щи же и уча́щи, е́же оста́вити и́дольскуто пре́лесть,/ восприя́ти же попече́ние о души́, ве́щи безсме́ртней,/ те́мже и со А́нгелы ра́дуется, равноапо́стольная, дух твой.

Глас 4:

Оста́вивши лесть и́дольскую,/ после́довала еси́ Христу́, Безсме́ртному Жениху́, О́льго Богому́драя,/ в Его́же черто́зе ра́дующися,/ непреста́нно моли́ся/ о чту́щих ве́рою и любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 3:

Свята́я равноапо́стольная избра́ннице Христо́ва, княги́не О́льго,/ наро́д твой слове́сным и чи́стым Христо́вым млеко́м напои́вшая,/ моли́ся Ми́лостиву Бо́гу,/ да прегреше́ний оставле́ние/ пода́ст душа́м на́шим.


Кондаки

Глас 4:

Воспое́м днесь Благоде́теля всех Бо́га,/ просла́вльшаго в Росси́и О́льгу Богому́друю,/ да моли́твами ея́/ пода́ст душа́м на́шим/ грехо́в оставле́ние.

Икос: Христиа́н житие́ ви́дящи и непотре́бство язы́ческое уразумева́ющи,/ си́це в себе́ рекла́ еси́, О́льго Богому́драя:/ о, бе́здна прему́дрости и бла́гости всех Творца́!/ Ка́ко утаи́лся еси́ от мене́ досе́ле?/ Ка́ко возмогу́ и́долы отны́не чти́ти?/ Никто́же бо, сла́дкаго вкуси́в, восхо́щет го́рькаго,/ сего́ ра́ди, а́ще и в ста́рости, призови́ мя, Свята́я Тро́ице,/ и пода́ждь ми грехо́в оставле́ние.

Глас 4:

Яви́ся днесь благода́ть всех Бо́га,/ просла́вльши в Руси́ Ольгу Богому́друю,/ моли́твами ея́, Го́споди,/ лю́дем пода́ждь/ грехо́м оставле́ние.

Икос: Ру́сскому язы́ку, Пско́встей стране́,/ богоизбра́нному от варя́г кня́жескому пле́мени прама́ти нарече́ся, О́льго,/ и ходя́щих пре́жде во тьме неразу́мия всех честны́м озари́ кресто́м,/ па́че нас святы́м Креще́нием,/ и́мже омы́вше и́дольскую скве́рну, мизи́ннии Бо́гу нареко́хомся лю́дие,/ к Нему за вся ны я́ко с дерзнове́нием мо́лишися,/ лю́дем пода́ждь грехо́м оставле́нне.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Я́ко со́лнце, возсия́ нам/ пресла́вная па́мять твоя́, О́льго Богому́драя,/ ма́ти князе́й Росси́йских,/ Христо́ва мизи́ница46,/ апо́стольским уче́нием воспита́на,/ возмогла́ еси́ на куми́ры,/ па́че же на диа́вола,/ си́лою Свята́го Ду́ха просвеща́ема,/ от тьмы неразу́мия всю страну́/ и лю́ди к Бо́гу привела́ еси́,/ Его́же моли́ о творя́щих твою́ па́мять.

В ра́зуме духо́вном,/ и́мже посрами́ла еси́ врага́, прельсти́вшаго Е́ву,/ и сего́ ору́жие сломи́ла еси́,/ богосажде́нный рай церко́вный создала́ еси́,/ в не́мже дре́во живо́тное, Крест, водрузи́ла еси́,/ и трапе́зу Бо́жия бра́шна иму́щи,/ исто́чник неисчерпа́емый кро́ве Христо́вы,/ его́же пи́вши, нетле́нна пребыва́еши,/ за вся ны моля́щися при́сно.

Духо́вно возвесели́теся, росси́йстии концы́,/ па́мять чту́ще Ольги Богому́дрыя:/ мо́лится бо вы́ну ко Христу́/ с чудотво́цами и му́чениками,/ помо́щницу иму́щи Святу́ю Богоро́дицу,/ изба́витися от бед и печа́лей/ ве́рою пою́щим ю́/ и кла́няющимся ра́це нетле́ннаго ея́ те́ла.

Прииди́те, христоимени́тии лю́дие росси́йстии,/ возвели́чим во хвале́ниих прама́терь на́шу,/ ве́лию му́дрость и му́жество показа́вшую,/ сла́ву ми́ра презре́вшую/ и Христа́ Бо́га и́стиннаго па́че всех возлюби́вшую,/ и та́ко к ней воззове́м:/ о пресла́вная уго́днице Христо́ва,/ моли́ о лю́дех росси́йских,/ да ни ко́ими ко́зньми вра́жиими от пра́выя ве́ры отвратя́тся/ и в благоче́стии непоколеби́ми да пребу́дут.

Прииди́те, ро́ди росси́йстии,/ пе́сньми восхва́лим Ольгу прему́друю,/ прииди́те, ра́зумом богатя́щиися,/ ра́зум свой в послуша́ние ве́ры/ приводи́ти от нея́ научи́теся,/ прииди́те, му́жие, честь жене́ пресла́вней возда́йте,/ прииди́те, жены́, му́жеству ея́ вели́кому подража́йте,/ прииди́те, владя́щии, и уразуме́йте/ вся земна́я превосходя́щую сла́ву нетле́нную,/ прииди́те, вси вну́цы ея́,/ и в день ея́ све́тло восторжеству́йте,/ мо́лится бо те́пле ко Го́споду,/ е́же просвети́ти ду́ши на́ша.


Стихиры на стиховне

Глас 8:

О, пресла́внаго чудесе́!/ жено́ю па́дший род челове́ческий/ Жено́ю возставля́ет пречу́дно Человеколю́бец Госпо́дь/ и в после́дняя ле́та жену́ посыла́ет/ на обраще́ние ро́да росси́йскаго,/ О́льгу пресла́вную,/ ея́же Креще́нием/ нача́ло полага́ет просвеще́нию страны́ Росси́йския/ во спасе́ние душ на́ших.

Стих: Близ Госпо́дь всем, призыва́ющим Его́,/ всем, призыва́ющим Его́ во и́стине.

Ра́дуйся, гра́де богоспаса́емый Ки́еве,/ всем конце́м земли́ на́шея/ свет Христо́в источи́вый/ и пе́рвую уго́дницу в ней показа́вый,/ О́льгу пречестну́ю,/ ра́дуйся, Вышегра́де, насле́дие ея́ честно́е,/ ра́дуйся, жен росси́йских сосло́вие,/ похвалу́ на́шу да́вшее/ во спасе́ние душ на́ших.

Стих: Во́лю боя́щихся Его́ сотвори́т,/ и моли́тву их услы́шит, и спасе́т я́.

Возвесели́ся, непло́дная Росси́йская земле́,/ лику́й, нечревоболе́вшая:/ ны́не ражда́еши ча́до твое́ –/ Еле́ну блаже́нную,/ та же призове́т ко Го́споду отца́ на́шего Васи́лия/ и подража́ти себе́ приведе́т ли́ки уго́дников Его́,/ по́двиги свои́ми просла́вити иму́ших/ гра́ды и де́бри твоя́,/ во спасе́ние душ на́ших.

Ве́лия сла́ва твоя́, и па́мять твоя́ с похвала́ми,/ О́льго прему́драя,/ тщету́ и́долов презре́вши/ и и́стину Ева́нгельскую уразуме́вши,/ в седи́нах ум твой Христу́/ в послуша́ние плени́ла еси́/ и всем родо́м росси́йским/ путь и́стинный живота́ показа́ла еси́,/ моли́ о нас Еди́наго Человеколю́бца.


Стихиры на хвалитех

Глас 3:

Восхва́лим, о бра́тие,/ Спа́са на́шего и Го́спода/ за превели́кая благодеяния Его́:/ Той бо, Человеколю́бец сый,/ в се́рдце прама́тере на́шея О́льги/ вложи́ огнь любве́ Боже́ственныя/ и по ней в земли́ на́шей яви́ се́яния Своего́ плоды́ пребога́тыя:/ в князе́х на́ших – к Ца́рствию Го́рнему вожди́ неле́стныя,/ во архиере́ех – наста́вники му́дрыя ко спасе́нию/ и во вся́ком ли́це преподо́бных – столпы́ ве́ры и благоче́стия,/ и́хже моли́твами спаса́ет от сме́рти ду́ши на́ша.

Воспо́йте Го́сподеви песнь но́ву,/ дубра́вы и до́ли земли́ Росси́йския,/ в па́мять наста́вницы на́шея,/ и воскли́кните Бо́гу гла́сом ра́дования,/ го́ры и хо́лми, и́дольскими же́ртвами дре́вле оскверни́вшиися/ и поги́бели оте́ц на́ших служи́вшии,/ ны́не же росо́ю благода́ти Творца́ Своего́ окропи́вшиися,/ и Кресто́м Сы́на Его́ осене́ннии,/ и спокло́ншиися с на́ми Спаса́ющему ду́ши на́ша.

По грехо́м на́шим умно́жишася в нас безу́мнии,/ и́же не то́кмо глаго́лют в сердце́х свои́х – несть Бог,/ но и пропове́дуют нам уче́ния поги́бельная и развраще́нная,/ малоду́шныя от Святы́я Це́ркве отторга́ющая,/ оба́че от сих, моли́твами блаже́нныя О́льги,/ да спасе́т Госпо́дь ду́ши на́ша.

О ма́ти на́ша возлю́бленная,/ рцы нам, ка́ко благода́тию Вы́шняго/ вся ко́зни вра́жия препобеди́ла еси́,/ да и мы, тобо́ю науче́ннии,/ иску́сни яви́мся спаса́ти ду́ши на́ша.

Богородичен,

Богоро́дице, Ма́ти Безневе́стная,/ Ты нам прнбе́жище и си́ла,/ Ты еси́ упова́ние на́ше и стена́ неруши́мая,/ не отве́рзи нас от Твоего́ лица́,/ но моли́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего,/ да спасе́т Тобо́ю ду́ши на́ша.


Седальны

Глас 3:

Вои́стинну в жена́х мудре́йшею показа́лася еси́, О́льго сла́вная,/ лесть язы́ческую отве́ргши, и во Христа́ ве́ровавши,/ и Влади́мира к тому́ подви́гши;/ не забу́ди у́бо, я́ко прама́ти, нас, недосто́йных чад твои́х,/ и утверди́ в правове́рии и благоче́стии/ богоуго́дными твои́ми моли́твами.

Глас 4:

От Го́спода стопы́ челове́ку исправля́ются;/ тем и тебе́, свята́я О́льго, напра́ви/ сердца́ Испыту́яй и утро́бы к Ца́рствию Небе́сному,/ его́же да не лиши́т и нас моли́твами твои́ми.

Глас 5:

Досто́йно равноапо́стольныя цари́цы и́менем нарече́на еси́, блаже́нная,/ о́ной бо, Крест Христо́в приле́жно взыска́вшей, подража́ла еси́,/ Христа́ Бо́га и́стиннаго взыска́вши и Крест Того́ на себе́ возло́жши,/ Его́же моли́ и́го благо́е Креста́ понести́ и нам, грехи́ обремене́нным,/ и упова́ние Небе́сное улучи́ти.

Глас 3:

По́двиг твой чтим, блаже́нная,/ ди́вна бо кре́пость ду́ха твоего́, в не́мощи телесе́ я́вльшаяся;/ язы́ческую лесть презре́вши,/ дерзнове́нно ве́ру пропове́дала еси́ Христо́ву,/ о́браз нам подаю́щи ре́вности о Го́споде.


Светильны

Све́том благода́ти Бо́жией просвеще́нная,/ свети́льник ве́ры и́стинныя во оте́чествии свое́м возжгла́ еси́, О́льго Богому́драя,/ и о́браз подала́ еси́ отцу́ на́шему Влади́миру,/ и́мже и мы от тьмы неве́дения к Све́ту Христо́ву приведо́хомся.

Богородичен: Во тьме беззако́ний су́щии и нечистото́ю грехо́вною оскверне́ннии,/ Тя Путеводи́тельницу к Све́ту невече́рнему и́мамы;/ тем и мою́ окая́нную ду́шу к Небе́сней чистоте́ возведи́/ всеси́льным предста́тельством Твои́м, Де́во Пречи́стая.


Каноны

Канон равноапостольной, глас 5 (основной)


Житие

Святая равноапостольная княгиня Российская Ольга

Утверждению христианства на Руси при святом равноапостольном великом князе Киевском Владимире предшествовало княжение великой княгини Ольги, которую в древности называли корнем правоверия. В период ее правления на Руси успешно насаждались семена веры Христовой. По словам летописца, святая равноапостольная Ольга «во всей Рустей земли первая разорительница кумирьским требищам бысть и правоверию основание».

Равноапостольная Ольга родилась в Псковской земле, ее родословная восходит к Гостомыслу. Иоакимовская летопись сообщает, что святая Ольга принадлежала к роду древнерусской княжеской династии Изборских. Она родилась в языческой семье в селении Выбуты неподалеку от Пскова, стоящем на реке Великой. Ей были присущи уже в юности глубокий ум и исключительная в языческой среде нравственная чистота. Богомудрой, мудрейшей в роде называют святую княгиню древние авторы, и именно чистота была той доброй почвой, на которой принесли такой богатый плод семена христианской веры.

Святая Ольга отличалась и внешней, телесной красотой. Когда ее увидел во время охоты в северных лесах будущий Киевский князь Игорь, он воспылал к ней нечистой похотью и стал склонять ее к плотскому греху. Однако мудрая и целомудренная девица стала вразумлять князя не быть рабом своих страстей. «Вспомни и подумай, – сказала она, – что ты князь, а князю для людей должно быть, как правителю и судии, светлым примером добрых дел». Она так мудро беседовала с Игорем, что князь устыдился.

Когда Игорь утвердился в Киеве, он решил выбрать себе жену среди самых красивых девушек княжества. Но ни одна из них не пришлась ему по сердцу. Тогда он вспомнил об Ольге и послал за ней своего опекуна и родственника князя Олега. В 903 году святая Ольга стала женой князя Игоря. С 912 года, после смерти князя Олега, Игорь стал править в Киеве единовластно. Он успешно осуществил несколько военных походов. В правление Игоря, лояльно относившегося к христианской религии, вера Христова распространилась в Киеве настолько, что христиане составляли значительную часть общества. Именно поэтому мирный договор с греками, заключенный незадолго до смерти князя Игоря, утверждался двумя религиозными общинами Киева: христианами и язычниками. В 945 году князь Игорь был убит древлянами. Боясь мести за убийство Киевского князя и желая укрепить свое положение, древляне отправили послов к княгине Ольге, предлагая ей вступить в брак со своим правителем Малом. Но Ольга, тогда еще язычница, отвергла предложение древлян. Хитростью заманив в Киев старейшин и всех знатных мужей древлян, она мучительной смертью отомстила им за смерть мужа. Ольга еще неоднократно мстила древлянам, пока они не покорились Киеву, а их столица Коростень не была до тла сожжена. Как язычница, она не могла взойти тогда до заповеди о прощении и любви ко врагам.

После смерти князя Игоря она успешно управляла государством и укрепила власть Киевского великого князя. Великая княгиня объезжала Русскую землю с целью упорядочения гражданской и хозяйственной жизни народа. При ней Русская земля была разделена на области, или волости, во многих местах она поставила погосты, ставшие административными и судебными центрами. Богомудрая Ольга вошла в историю и как великая созидательница культуры Киевской Руси. Она решительно отказалась от вторичного брака, сохраняя великокняжеский престол для подраставшего сына Святослава. Много трудов приложила святая княгиня Ольга для укрепления обороны страны. Ко времени правления Ольги историки относят установление первых государственных границ России – на западе, с Польшей.

История не сохранила имен первых христианских наставников святой Ольги, вероятно потому, что обращение блаженной княгини ко Христу связывали с Божественным вразумлением. Один из древних текстов говорит об этом так: «О дивство! Сама не ведущи Писания, ни закона христианьскаго и учителя о благочестии не слыша, а нравом благочестия усердно поучашася и веру христианьскую от всея души возлюби. О неизреченнаго Промысла Божия! Не от человек блаженная научашася истине, но свыше учителя име Божию Премудрость». Ко Христу святая Ольга шла через поиски Истины, ища удовлетворения для своего пытливого ума; древний автор называет ее «богоизбранной рачительницей премудрости». Преподобный Нестор-летописец повествует: «Блаженная Ольга с малых лет искала мудрости, что есть самое лучшее в свете этом, и нашла многоценный жемчуг – Христа».

В 955 году княгиня отправилась в Константинополь, где была с почетом принята императором Константином VII Багрянородным (913–959) и Патриархом Феофилактом (933–956). По свидетельству летописи, вскоре она приняла святое Крещение с именем Елена – в честь святой равноапостольной царицы Елены (†327; память 21 мая). Восприемником ее стал сам император Константин. Патриарх Феофилакт наставил русскую княгиню в истинах Православной веры и дал ей заповеди о сохранении церковного Устава, о молитве, посте, милостыне, соблюдении чистоты. «Она же, наклонив голову, стояла, внимая учению, как губка напояемая», – пишет преподобный Нестор. Святая Ольга вернулась в Киев, взяв с собой святой крест, иконы, Богослужебные книги. Здесь началось ее апостольское служение. Она привела ко Христу и святому Крещению многих киевлян, предпринимала попытки повлиять на сына, убежденного язычника, малодушно боявшегося осуждения дружины. Но князь Святослав остался глух к призывам матери. Не принуждая сына, святая Ольга молилась со смирением: «Воля Божья да будет. Аще Бог хощет помиловати рода моего и земле русския, да возложит им на сердце обратитися к Богу, яко же и мне Бог дарова». Святая Ольга построила в Киеве, на могиле князя Аскольда, храм во имя Святителя Николая, заложила деревянный храм во имя Святой Софии Премудрости Божией.

Затем с проповедью святой веры святая княгиня отправилась на север. По пути она сокрушала идолов и на местах языческих капищ устанавливала каменные кресты, от которых для вразумления язычников происходили многочисленные чудотворения. При впадении в реку Великую реки Псковы святая Ольга увидела «луч Трисиятельного Божества» – знамение попечения Божия о Руси. Блаженная княгиня поставила на том месте крест и основала храм во Имя Святой Живоначальной Троицы. Она пророчески возвестила о том, что здесь будет воздвигнут «град велик». Исторически достоверно, что святая равноапостольная Ольга явилась основательницей Пскова. По возвращении в Киев она отправила много золота и серебра на постройку псковского храма.

В конце жизни блаженная Ольга претерпела много скорбей. Святослав, не принявший святое Крещение, покинул престарелую мать и переселился в город Переяславец на Дунае. Кроме того, он мешал ее мероприятиям по утверждению Христианства на Руси. В 968 году Киев осадили печенеги. Святая княгиня с внуками, в числе которых был князь Владимир, оказались в смертельной опасности. Когда весть об осаде достигла Святослава, он поспешил на помощь, и печенеги были обращены в бегство. Святая княгиня, будучи уже тяжело больной, просила сына не уезжать до ее кончины. Она не теряла надежды обратить сердце сына к Богу и на смертном одре не прекращала проповеди. 11 июля 969 года святая Ольга преставилась ко Господу, завещав не устраивать по себе тризны, а совершить погребение по-христиански.

Через 19 лет внук святой княгини Ольги святой равноапостольный великий князь Владимир принял Крещение. Он построил в Киеве каменный храм в честь Пресвятой Богородицы (Десятинная церковь), куда были перенесены нетленные мощи святой равноапостольной Ольги. Над ее гробницей было устроено оконце, которое открывалось само, если к мощам подходили с верою. По вере христиане сподоблялись видеть светозарные мощи святой княгини и получать от них исцеления. Русский народ чтит святую равноапостольную Ольгу как основоположницу христианства на Руси, обращаясь к ней словами преподобного Нестора: «Радуйся, русское познание Бога, начало нашего с Ним примирения».