07-12 Преподо́бнаго Арсе́ния Новгоро́дскаго
Минея. Дата 2024-07-25 (12 июля по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйЧтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:Оте́чество свое́ и род оста́вил еси́,/ Христу́ прилепи́ся,/ и Вели́каго Новагра́да дости́гл еси́,/ и в нем во юро́дстве трудолю́бное твое́ те́ло изнури́л еси́/ мно́гим посто́м и воздержа́нием,/ и проро́чествия дар прия́ти сподо́бися,/ и многошве́нныя ри́зы изво́лил еси́ на себе́ носи́ти,/ и, те́ло в нем предложи́в,/ оби́тель себе́ в преми́рнем Ца́рствии у Христа́, всех Бо́га, сотвори́л еси́./ Его́же моли́, свя́те Арсе́ние преподо́бне,/ Це́ркви и стране́ на́шей в ми́ре пребыва́ти от всех наве́т вра́жиих,/ уще́дрити нас, почита́ющих твое́ торжество́,/ и спасти́ ду́ши на́ша.
Глас 1:Боже́ственною любо́вию возгоре́вся,/ вся мирска́я пристра́стия отри́нул еси́,/ крест же Христо́в на ра́мо взем,/ восле́д Его́ изво́лил еси́ ходи́ти,/ оте́чество твое́ оста́вив, Вели́каго Новагра́да дости́гл еси́/ и, рабо́тая Бо́гови невозвра́тным по́мыслом,/ дарова́ния чудотворе́ний сподо́бился еси́./ Те́мже, чту́ще тя, преподо́бне Арсе́ние, вопие́м:/ сла́ва Да́вшему ти кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,/ сла́ва Де́йствующему тобо́ю всем исцеле́ния.
Кондаки
Глас 4:Тяжелоно́сныя во́лны тиме́ния отгна́,/ и вся плотска́я двиза́ния/ и по́хоти паля́щия ни во что́же вмени́в,/ взем крест и по́йде вслед Христа́,/ И́мже наставля́емь,/ лука́выя се́ти до конца́ раздра́/ и под нога́ми предложи́,/ мо́лимтися, преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ изба́ви нас от належа́щих на ны собла́зн,/ ты бо еси́ Вели́кому Новугра́ду похвала́ и утвержде́ние/ и су́щим в печа́лех ра́дость.
Икос: Ка́ко, преподо́бне о́тче, возмогу́ восхвали́ти тя от ма́лаго своего́ скудоу́мия/ и вели́ку похвалу́ принести́ к твоему́ преподо́бию,/ и кто твоя́, преблаже́нне, по́двиги и воздержа́ние мо́жет испове́дати,/ прему́дре о́тче Арсе́ние, небе́сный челове́че, земны́й а́нгеле, многосве́тлый свети́льниче и моли́твенниче к Бо́гу!/ К твоему́ многочуде́сному гро́бу приходя́щим и устна́ми прикаса́ющимся к цельбоно́сней твое́й ри́зе/ отира́еши о́чи и мно́гим подае́ши здра́вие телесе́м, а душа́м спасе́ние./ Сего́ ра́ди вопие́м ти:/ ра́дуйся, я́ко подъя́л еси́ на земли́ вели́кия труды́ и по́двиги;/ ра́дуйся, я́ко сподо́бися в немерца́ющем све́те пребыва́ти,/ иде́же вси святи́и лику́ют в Небе́сных селе́ниих./ Ра́дуйся, я́ко обеща́лся еси́ спосо́бствовати и моле́ние и мольбы́ приноси́ти за град и лю́ди;/ ра́дуйся, Вели́кому Новугра́ду похвала́ и утвержде́ние и су́щим в печа́лех ра́дость.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 8:Преподо́бен и че́стен свети́льник Боже́ственный и светоно́сный, под спу́дом жите́йския толстоты́ никогда́же скрыва́ется: но на версе́ полага́ет его́ высо́ких чуде́с человеколю́бец. Того́ моли́твами, Христе́, да́руй лю́дем твои́м ве́лию ми́лость.
На ра́ло возложи́л еси́, всече́стне, де́лание ру́к твои́х, де́лая всегда́ Боже́ственная, и не возврати́лся еси́ зря́ вспя́ть: но бы́л еси́ упра́влен во Ца́рствие Христа́ вопло́щшагося Бо́га, во спасе́ние ду́ш на́ших.
В лодии́ теле́сней вози́мь, кро́ткими дыха́нии кро́ткаго ду́ха, легко́ преше́л еси́ жите́йскую пучи́ну, му́дре: и на би́сере многоце́ннем твоя́ име́ния прода́в, и обре́т его́ в себе́ удержа́л еси́, блаже́н бы́в Боже́ственными добро́тами его́.
Стихиры на стиховне
Глас 1:Наста́ Богоно́се, со́лнца светле́йший тво́й пра́здник, озаря́ет приходя́щыя к Тебе́ ве́рою, и безсме́ртием облагоуха́ет, и душа́м источа́ет исцеле́ния, Арсение преподо́бне, моли́твенниче о душа́х на́ших.
Стих: Честна́ пред Го́сподем сме́рть преподо́бных Его́.
Чу́вственныя стра́сти теле́сныя, победи́в воздержа́ния брозда́ми, чудоде́йственниче Арсение, и ре́вности безпло́тных на земли́ показа́в, вся́ плотска́я жела́ния ду́ху повину́л еси́: те́м ны́не в небе́сных селе́ниих водворя́яся, моли́ о душа́х на́ших.
Стих: Блаже́н му́ж боя́йся Го́спода, в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Блаже́нне Арсение, основа́ние положи́в доброде́тели, дре́вняго челове́ка совле́клся еси́ с похотьми́, и во Христа́ обле́клся вои́стинну: те́м и обличи́л еси́, преподо́бне, мно́гая вра́жия ополче́ния, наста́вник мона́хов бы́в, моли́ спасти́ся душа́м на́шым.
Мона́хов мно́жества наста́вника тя́ почита́ем, о́тче на́ш Арсение: твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом: блаже́н еси́ Христу́ рабо́тав, и вра́жию обличи́л еси́ си́лу, а́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных, с ни́миже моли́ся Го́сподеви, поми́ловатися душа́м на́шым.
Стихиры на хвалитех
Глас 6:Богоно́се преблаже́нне Арсение, все́ плотско́е мудрова́ние ду́ху повину́л еси́, поще́ния страда́ньми утверди́вся, я́ко зла́то в горни́ле искуше́но сия́я яви́вся, прия́телище бы́л еси́ Ду́ха Пресвята́го. Собра́в мона́шествующих мно́жества, и уче́нии твои́ми, я́ко не́коею ле́ствицею восхо́дною на не́бо, на высоту́ доброде́телей возве́л еси́. Помина́й на́с чту́щих па́мять твою́ при́сно свяще́нную, и моли́ спасти́ся душа́м на́шым.
Возсия́ дне́сь пресве́тлая и всепра́зднственная па́мять твоя́, пресла́вне Арсение, созыва́ющи многочи́сленное по́стник сосло́вие, и преподо́бных ликостоя́ния: а́нгелы же с челове́ки я́ко вои́стинну к похвале́нию в Тро́ице покланя́ема Христа́ Бо́га на́шего. Те́мже притека́юще ко свяще́нней ра́це моще́й твои́х, исцеле́ния да́ры оби́льно прие́млем, и тебе́ венча́вшаго Христа́ прославля́ем, Спа́са ду́ш на́ших.
Богоно́се преблаже́нне, о́тче Арсение, ты́ проро́чески слеза́ми зе́млю омака́л еси́, и не да́л еси́ сна́ твои́ма очи́ма, ни ве́ждома твои́ма дрема́ния: серде́чное жела́ние ко Христу́ явля́я, его́же возлюби́л еси́. Те́м мона́хов о́браз бы́л еси́, и вся́кия доброде́тели ви́д испра́вил еси́: те́мже тя́ ублажа́ем велича́юще тебе́ просла́вльшаго.
Преподо́бне о́тче, из младе́нства доброде́тели приле́жно обучи́вся, орга́н бы́л еси́ Свята́го Ду́ха, и от него́ прии́м чуде́с де́йство, увеща́л еси́ челове́ки преоби́дети сла́дкая: ны́не же Боже́ственным све́том чисте́йше осиява́емь, просвети́ и на́ша мы́сли, Арсение, о́тче на́ш.
Седальны
Глас 5:О сме́рти роди́телей твои́х, в ми́ре сый, во мно́зе чистоте́ пребыва́я,/ Вели́каго Новагра́да дости́гл еси́/ и та́мо усе́рдно восприя́л еси́ и́ноческое пребыва́ние,/ преподо́бне о́тче Арсе́ние, моли́ Человеколю́бца Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Светильны
Каноны
Кано́н преподо́бнаго Арсе́ния, глас 8 (основной)
Житие
Преподобный Арсений Новгородский, в миру Амвросий, родился в г. Ржеве, в семье благочестивых христиан. Отец его Григорий занимался выделкой кож и научил своему ремеслу сына. По воле матери Пелагии (в монашестве Аполлинария) святой Амвросий вступил в брак с девицей Марией. Однако Амвросий горел желанием принять монашеский постриг и через пять месяцев после брака тайно ушел из родительского дома в Новгород. В Новгороде он исполнял кожевенные работы, тайно совершая спасительный подвиг поста и молитвы. Через пять лет святой Амвросий написал письмо жене и матери, в котором утешал их Евангельским обещанием вечной блаженной жизни тем, кто оставит ради Господа мать, жену, детей, имущество (Мф.19:29).
Узнав о подвижнической жизни святого Амвросия, благочестивый строитель храмов и монастырей Феодор Димитриевич Сырков предложил ему средства для постройки храма и обители. Святой Амвросий принял монашеский постриг с именем Арсений и в 1562 году основал обитель и храм в честь Рождества Пресвятой Богородицы, что на Ярославском дворище (торговая сторона Новгорода, на правом берегу реки Волхов), по соседству с храмом в честь святых жен-мироносиц. Преподобный Арсений вел жизнь строгую, довольствовался малым. На теле он носил вериги, которые были прикрыты такой бедной и ветхой одеждой, что никакой бедняк не позарился бы на нее. Угодник Божий наряду со строгим постом и утруждением плоти занимался внутренним деланием: его ум был постоянно занят молитвой, сопровождавшейся благодатным даром слез. В последние годы земной жизни преподобный Арсений жил в затворе в своем монастыре. Из его очей постоянно текли слезы покаяния. Святой Арсений плакал также о своей земной Отчизне, провидя грозные беды, готовые обрушиться на гордых новгородцев за их беззакония.
В 1570 году царь Иоанн Грозный предал жестокой казни тысячи новгородцев. Узнав о преподобном Арсении, царь пришел к нему с щедрыми подарками. Но святой не принял даров, упрекнув царя в смерти многих невинных. Когда, собираясь в Псков, Иоанн Грозный вновь пришел к преподобному Арсению и просил благословение на дорогу, подвижник сказал: «Завтра, государь, готов и я в путь свой». Приобщившись Святых Христовых Таин, преподобный Арсений мирно отошел ко Господу 12 июля 1570 года. Погребли святого Арсения в том же затворе, где он совершал спасительный подвиг. После обретения нетленных мощей преподобного над ними была построена часовня, а затем деревянная церковь в честь Рождества Христова. Сохранилась запись 1634 года: «На торговой стороне, в монастыре Арсеньеве мощи преподобного Арсения лежат под спудом; от мощей его приходящим с верою исцеления бывают. Тропарь и кондак ему составлен»... Не ранее 1701 года было написано житие святого Арсения и составлена ему служба. 21 января 1787 года нетленные мощи подвижника были перенесены в Кириллов монастырь близ Новгорода и положены на южной стороне соборной церкви во имя святителей Афанасия (†373) и Кирилла (†444) Александрийских (память 18 января). Там же был устроен и освящен в сентябре 1793 года придел во имя преподобного Арсения, а в 1812 году устроена новая позолоченная гробница. Память преподобного Арсения праздновалась в обители в первое воскресенье после 18 января, т. е. после храмового праздника монастыря. В честь преподобного Арсения был освящен также придел в храме в честь Владимирской иконы Божией Матери в г. Ржеве.
В древнем Житии преподобный Арсений назван юродивым Христа ради.
Литература:
1. Филарет (Гумилевский), архиепископ. Жития святых, чтимых Православною Церковью. Месяц июль. СПб., 1892.
2. Димитрий (Самбикин), архиепископ. Месяцеслов святых. Вып. 11, июль. Тверь, 1901.
3. Леонид (Кавелин), архимандрит. Святая Русь. СПб., 1891.
4. Словарь исторический. СПб., 1862.