Слу́жба на прославле́ние святы́х чудотво́рцев Росси́йских, просла́вленных святи́телем Мака́рием, Митрополи́том Моско́вским и всея́ Руси́
Краткое наименование:07-16 Слу́жба на прославле́ние святы́х чудотво́рцев Росси́йских, просла́вленных святи́телем Мака́рием, Митрополи́том Моско́вским и всея́ Руси́
Минея. Дата 2025-07-29 (16 июля по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 3:Пречестна́я версто́, Бо́гом возлю́бленная,/ отцы́ преблаже́ннии, правосла́вию наста́вницы,/ в Небе́сныя оби́тели, я́ко на колесни́це, доброде́тельми взыдо́сте,/ те́плии засту́пницы Ру́сския земли́/ и всем ве́рным стено́ и утвержде́ние,/ Христу́ моли́теся/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Кондаки
Глас 8:Я́ко благоче́стия пропове́дники/ и нече́стия обузда́тели, Го́споди,/ Богоно́сных собо́р уясни́л еси́,/ Ру́сскую зе́млю озаря́я тех моли́твами, в ми́ре соверше́нне./ И Тебе́ сла́вящия и велича́ющия сохрани́,/ пою́щия Ти: аллилу́ия.
Икос: На кра́сная воззре́в по́мыслом, ви́дя быва́емая,/ изме́рив тех боле́зни, жизнь челове́ком окаля́х./ Вас же еди́ных ублажи́м, и́же до́брою че́стию избра́вших,/ е́же жела́ти Христа́, и пребыва́ти с Ним,/ и пе́ти при́сно со проро́ком Дави́дом: аллилу́ия.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 6:Святи́телю, о́тче блаже́нный Пе́тре,/ многосве́тлый свети́льниче Росси́йския земли́,/ чудесы́ повсю́ду, я́ко второ́е со́лнце, сия́я,/ всех нас помина́й, соверша́ющих па́мять твою́ свяще́нную,/ мы бо вои́стинну ча́да твоя́/ и твою́ па́мять све́тло пра́зднуем./ О́тче преблаже́нный Пе́тре,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
Святи́телю о́тче Алекси́е,/ апо́столом насле́дниче,/ ты Ру́сскую зе́млю всю уче́ньми свои́ми просвети́л еси́/ и, прии́м дар чуде́с от Бо́га,/ неве́рнаго царя́ цари́цу,/ прише́д во Орду́, исцели́л еси́./ Не забу́ди о́тчины твоея́, Ру́сския земли́,/ но всех помина́й, предстоя́ во сла́ве всех Бо́га,/ да спасе́т тебе́ ра́ди ду́ши на́ша.
Святи́телей па́мять/ ве́лие есть торжество́ ва́ше, отцы́ преблаже́ннии,/ и, о том хва́лящеся, глаго́лем:/ не забу́дите оте́чества ва́шего, Ру́сския земли́,/ но всех нас помина́йте,/ соверша́ющих па́мять ва́шу,/ вси святи́и отцы́,/ моли́теся о нас ко Го́споду.
Преподо́бне о́тче,/ ду́шу твою́ с те́лом очи́стил еси́/ и Свято́му Ду́ху прекра́сная оби́тель яви́ся,/ И́же сла́вна тя конце́м соде́я, преблаже́нне Се́ргие./ В чудесе́х тя вели́каго свети́льника,/ просвети́вшаго во мра́це су́щая,/ и наста́вника и́ноком,/ соше́дшеся, велему́дренно ублажа́ем.
Преподо́бне о́тче, сла́вне Евфи́мие,/ по́стником ты бысть похвала́,/ ми́ра красоты́ отню́дь возненави́дев,/ от ю́ности Бо́га возлюби́л еси́/ и те́сным путе́м ше́ствовал еси́./ Су́ждальский све́тлый свети́льниче/ и всея́ Росси́и те́плый засту́пниче,/ моли́ся о нас ко Го́споду,/ поми́ловати ду́ши на́ша.
Преподо́бнии отцы́,/ пое́м и воспева́ем торжество́ ва́ше,/ во псалме́х и пе́снех све́тло почита́ем па́мять ва́шу,/ препре́ли бо есте́ челове́ки небрещи́ сла́дких,/ ны́не же Боже́ственнаго Све́та чистото́ю облиста́емии,/ просвети́те на́ша помышле́ния,/ отцы́ преблаже́ннии.
Днесь благода́ть Свята́го Ду́ха/ просвети́ и освяти́ зе́млю Ру́сскую,/ грехо́м обветша́вшу:/ Го́споди, Дух Твой посла́л еси́/ в крепкоразу́мную ду́шу благове́рнаго кня́зя Влади́мира,/ позна́ти Тебе́, Еди́наго от Тро́ицы/ и в Тро́ице Христа́ Бо́га./ Сей же Твои́м Креще́нием просвети́/ Богоизбра́нныя своя́, от Тебе́ поруче́нныя ему́ лю́ди,/ и приведе́ я́ к Тебе́,/ ве́рою вопию́щия:/ ускори́, Ще́дрый,/ потщи́ся спасти́ от прегреше́ний ми́ра.
Царь Небе́сный за человеколю́бие на земли́ яви́ся, / и с челове́ки поживе́, / от Де́вы бо Чи́стыя плоть прие́мый / и из Нея́ проше́дый с восприя́тием. / Еди́н есть Сын, сугу́б естество́м, / но не Ипоста́сию. / Те́мже соверше́нна Того́ Бо́га / и соверше́нна Челове́ка вои́стину пропове́дающе, / испове́дуем Христа́ Бо́га на́шего: / Его́же моли́, Ма́ти Безневе́стная, / поми́ловатися душа́м на́шим.
Стихиры на стиховне
Глас 2:Свети́ла ру́сская, му́ченики прехва́льныя,/ святи́тели и просвети́тели и ве́ры утвержде́ние,/ преподо́бныя гра́жданы пусты́нныя/ и наста́вники благоче́стию,/ и́хже, соше́дшеся, согла́сно ублажи́м:/ преподо́бнии и пра́веднии и вси святи́и,/ моли́те Христа́ Бо́га/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Стих: Блаже́ни вси, боя́щиися Го́спода,/ ходя́щии в путе́х Его́.
Вси помо́лимся Христу́,/ и́же творя́щии па́мять днесь/ отцу́ на́шему Влади́миру,/ нача́льнику просвеще́ния Ру́сския земли́ на́шея./ И с ним вку́пе воспои́м согла́сно/ Боже́ственныя отцы́ на́ша,/ и́же посто́м просия́вшия./ К ни́мже возопии́м, глаго́люще:/ отцы́ вси святи́и,/ моли́теся о нас ко Го́споду,/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Стих: Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве/ и возра́дуются на ло́жах свои́х.
Вси пе́сньми духо́вными возопие́м:/ ра́дуйся и весели́ся, гра́де Су́ждале,/ и́же израсти́ нам плод дре́ва ра́йскаго,/ Евфроси́нию благове́рную, по́стником кре́пкое утвержде́ние./ Вку́пе блажи́м с не́ю О́льгу пребога́тую/ и Февро́нию Му́ромскую, пресве́тлую свети́льницу./ Преподо́бныя всеблаже́нныя ма́тери,/ моли́теся о нас ко Го́споду,/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Оте́ческий соста́в, празднолю́бцы, прииди́те, пе́сньми восхва́лим:/ святи́телей Пе́тра, и Алекси́я, и Ио́ну, и Лео́нтия./ С ни́ми же ку́пно преподо́бных Се́ргия и Варлаа́ма блажи́м,/ Кири́лла и Евфи́мия,/ Авраа́мия, Дими́трия, Пафну́тия, Мака́рия,/ и́же Христа́ ра́ди юро́дивых Макси́ма и Васи́лия,/ Иси́дора, Нико́лу и Иоа́нна,/ вку́пе О́льгу и Евфроси́нию,/ и́же в посте́ просия́вшия./ Вси святи́и и преподо́бнии,/ моли́теся о нас ко Го́споду,/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Богородичен,Творе́ц и Изба́витель мой, Пречи́стая, / Христо́с Госпо́дь, из Твои́х ложе́сн проше́д, / в мя оболки́йся, пе́рвыя кля́твы Ада́ма свободи́. / Те́мже Ти, Всечи́стая, / я́ко Бо́жии Ма́тери же и Де́ве, / вои́стинну вопие́м немо́лчно: / ра́дуйся, А́нгельски, ра́дуйся, Влады́чице, / предста́тельство и покро́ве, / и спасе́ние душ на́ших.
Стихиры на хвалитех
Глас 8:Земля́ весели́тся, и не́бо ра́дуется,/ отцы́ преподо́бнии,/ по́двигом и трудо́м ва́шим,/ душе́вному благомо́щию и уму́ непобеди́мому,/ естества́ бо зако́ном не победи́стеся./ О собо́ре святы́й и Боже́ственный по́лче,/ Росси́йскому оте́честву утвержде́ние/ вы есте́ вои́стинну.
Бо́дрии свети́льницы яви́стеся,/ не усну́сте бо когда́ мно́гими прило́ги бесо́вскими,/ похоте́нием ва́шим испо́лнени./ Но а́ки безпло́тнии на земли́ яви́стеся,/ о Боже́ственное во́инство и по́лче всепреподо́бный,/ доброде́тельми победи́вше/ ду́хи лука́выя тве́рдо.
Вся стра́сти умертви́вше/ безстра́стием души́, и ума́ чистото́ю, и обы́чаем про́стым,/ по́двиг проидо́сте,/ посто́м бо и бде́нием ва́шим/ Христу́ сокро́вище и сосу́ди яви́стеся./ О зва́ние свято́е, отцы́ Боже́ственнии,/ ны́не Христу́ моли́теся вси/ спасти́ся нам.
И́нок мно́жества,/ наста́вники вас чтим, отцы́ всечестни́и,/ ва́ми бо стезю́ вои́стинну пра́вую ходи́ти позна́хом, блаже́ннии,/ о Христе́ укре́пльшеся, вра́жию низложи́сте си́лу,/ Госпо́дни уго́дницы, А́нгелом собесе́дницы, святы́м сожи́телие,/ с ни́ми же моли́теся о нас Го́сподеви,/ поми́ловатися душа́м на́шим.
Седальны
Глас 8:Оте́ческими мо́лниями озари́вшеся, я́ко в рай красе́н входя́ще,/ пи́щи поте́ка наслади́мся/ и, сих до́блести чу́дно смотря́юще, поревну́ем доброде́телем их, Спа́су взыва́юще:/ моли́твами их, Бо́же, Ца́рствию Твоему́ прича́стники нас сотвори́.
Глас 8:Я́ко в рай, доброде́телей цве́ты взира́юще, богоно́сных по́стник обходя́ще,/ вони́ исполня́емся мироуха́нныя,/ святи́и бо, страда́ньми наостри́вшеся, искуше́ни, те́ло воздержа́нием раболе́пно покори́ша ду́ху,/ а́нгельски на земли́ пожи́вше житие́, те́мже сла́вы сподо́бишася.
Глас 6:В па́мяти преподо́бных Твои́х, Го́споди, вся тварь пра́зднует:/ Небеса́ ра́дуются со А́нгелы и земля́ весели́тся с челове́ки./ Тех моли́твами поми́луй нас.
Глас 8:Анто́ниеву кро́тость, и чистоту́ Феодо́сия вели́каго, и чу́днаго Диони́сия по́двиги,/ Се́ргия, сла́внаго в по́стницех, и Евфи́мия, кро́ткаго в разсужде́ниих,/ и про́чих Боже́ственных оте́ц чудеса́, ве́рнии, просла́вим./ И почти́м вку́пе Евфроси́нию Су́ждальскую, жены́ Богому́дрыя воспои́м и согла́сно вопие́м:/ вси святи́и, моли́те Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.
Светильны
В пе́снех восхва́лим и́же посто́м просия́вшия/ преподо́бныя учи́тели и таи́нники Боже́ственнаго Сло́ва с жена́ми святы́ми,/ Христа́ просла́вим, И́же сих возлюби́вшаго и помо́щники нам да́вща во вре́мя ско́рби.
Богородичен: Боже́ственное очисти́лище, ковче́г всезлаты́й,/ Богоро́дицу Мари́ю, прииди́те, ве́рнии, соше́дшеся, ублажи́м./ Припаде́м, воспла́чемся, приле́жно возопие́м:/ Богоро́дице Всепе́тая, преподо́бных моли́твами помози́ рабо́м Свои́м.
Каноны
Житие
В службе новым Российским чудотворцам прославляются русские святые, канонизированные на Московских Соборах 1547 и 1549 годов. На этих Соборах, которые возглавлял Митрополит Московский Макарий (†31 декабря 1563), решался только один вопрос – о прославлении русских подвижников благочестия и веры. В окружной грамоте, посланной от лица участников Собора 1547 года в Вологду, говорится: «Уставили есмы ныне праздновати новым чудотворцам в Руской земли, что их Господь Бог прославил, Своих угодников, многими и различными чудесы и знаменми, и не бе им доднесь соборнаго пения».
Митрополит Макарий начал собирать сведения о русских святых еще будучи архипастырем Новгородским. Его агиологические труды показали необходимость созыва Собора, который должен был упорядочить канонизацию святых и составить списки почитаемых святых. Подготовка к Собору длилась несколько лет, и так как материалы были изучены, заседания Собора 1547 года проходили в течение двух дней – 1–2 февраля. На этом Соборе свидетельствовались службы и жития святым и было установлено «по всем градом великого царства Российского пети и праздновати повсюду» следующим святым:
Митрополиту Московскому Ионе (30 марта), епископу Новгородскому Никите (30 апреля), архиепископу Новгородскому Иоанну (7 сентября), благоверному князю Александру Невскому (23 ноября), преподобным Макарию Калязинскому (17 марта), Пафнутию Боровскому (1 мая), Никону Радонежскому (17 ноября), Павлу Комельскому (10 января), Михаилу Клопскому (11 января), Савве Сторожевскому (3 декабря), Зосиме (17 апреля) и Савватию (27 сентября) Соловецким, Дионисию Глушицкому (1 июня), Александру Свирскому (30 августа). Местное празднование было установлено блаженному Максиму, Христа ради юродивому, Московскому (13 августа), благоверным князьям Константину и чадам его Михаилу и Феодору Муромским (21 мая), Петру и Февронии Муромским (25 июня), святителю Арсению Тверскому (2 марта), блаженным Прокопию и Иоанну, юродивым Христа ради, Устюжским (8 июля). Условием причисления к лику святых на Соборе служило прославление этих подвижников даром чудотворений.
После Собора 1547 года архиереям Русской Церкви было поручено собирать в монастырях и пустынях «и во всех весех» сведения о подвижниках, чудесах, мощах, а также собирать жития, каноны, молитвы. В результате были изучены многие материалы о русских местночтимых или со временем забытых святых. На Соборе 1549 года были причислены к лику святых святители Нифонт, Иона и Евфимий Новгородские, Стефан Пермский, Иаков Ростовский, Арсений Сербский; благоверные князья Всеволод Псковский и Михаил Тверской; преподобные Евфимий Суздальский, Авраамий Смоленский, Савва Вишерский, Евфросин Псковский, Ефрем Перекомский и Григорий Пельшемский; мученики Иоанн, Антоний и Евстафий Литовские и Иоанн Болгарский. Так как документы Собора 1549 года не сохранились, список имен канонизированных на этом Соборе святых установлен по другим источникам и может быть неполным. Возможно, что на Соборе 1549 года были также канонизированы преподобные Ферапонт и Мартиниан Белозерские и другие святые. Современник по поводу Соборов 1547 и 1549 годов замечает: «С того времени церкви Божии в Русской земле не вдовствуют памятями святых, и Русская земля сияет Православием, верою и учением...» Соборы, созванные Митрополитом Макарием, стали особенно известными в истории Русской Церкви, после этих Соборов с особой силой проявилось почитание русских подвижников. Появилось много рукописных сборников, в которых были объединены и помещены службы новым святым. Святые, внесенные в диптих Русской Церкви на этих Соборах, были названы новыми чудотворцами. Прославление новых святых вызвало стремительное развитие агиографии и гимнографии.
В XVI веке была составлена служба, в которой соборно прославлялись все русские святые. В каноне, после перечисления имен всероссийских святых, прославленных еще прежде, следуют имена святых, канонизированных на Соборах 1547 и 1549 годов. С прославлением подвижников, вновь написанные жития были внесены во вторую и третью редакции Великих Четьих-Миней – Успенский и Царский списки. Жития новых чудотворцев читались в храмах во время Богослужений и были «самым лучшим родом проповеди в XV–XVI веках».
Служба новым чудотворцам, составленная монахом Спасо-Евфимиева Суздальского монастыря Григорием, ранее правилась 17 июля, вероятно потому, что под 16 июля помещается служба святым отцам Шести Вселенских Соборов. Но служба святым отцам совершается 16 июля лишь тогда, когда это число придется на воскресный день, а обыкновенно совершается в ближайший воскресный день к 16 июля. Поэтому более целесообразно править службу новым Российским чудотворцам 16 июля, на следующий день после памяти равноапостольного князя Владимира.
Литература:
1. Спасский Ф. Г. Русское литургическое творчество. Париж, 1951, с. 220–221.
2. Спасский И. Первая служба Всем русским святым и ее автор. – Журнал Московской Патриархии, 1949, № 8, с. 50–55.