07-17 Святы́я великому́ченицы Мари́ны

Святы́я великому́ченицы Мари́ны

Краткое наименование:

07-17 Святы́я великому́ченицы Мари́ны

Минея. Дата 2025-07-30 (17 июля по ст. стилю)

Знак типикона: Шестеричный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол: 2Кор.6:1-10

Евангелие: Лк.7:36-50


Прокимен

Прокимен, глас 4: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.
Стих: В це́рквах благослови́те Бо́га, Го́спода от исто́чник Изра́илевых.


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 1: Терпя́ потерпе́х Го́спода, и внят ми, и услы́ша моли́тву мою́.
Стих:


Причастен

В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, от слу́ха зла не убои́тся.


Тропари

Глас 4:

А́гница Твоя́, Иису́се, Мари́на/ зове́т ве́лиим гла́сом:/ Тебе́, Женише́ мой, люблю́,/ и, Тебе́ и́щущи, страда́льчествую,/ и сраспина́юся, и спогреба́юся креще́нию Твоему́,/ и стражду́ Тебе́ ра́ди,/ я́ко да ца́рствую в Тебе́,/ и умира́ю за Тя́, да и живу́ с Тобо́ю,/ но я́ко же́ртву непоро́чную приими́ мя, с любо́вию поже́ршуюся Тебе́./ Тоя́ моли́твами,/ я́ко Ми́лостив, спаси́ ду́ши на́ша.


Кондаки

Глас 3:

Де́вства добро́тами преиспещре́нна, де́во,/ нетле́нными венцы́ венча́лася еси́, Мари́но,/ кровьми́ же му́ченичества обагре́на,/ чудесы́ просвети́вшися исцеле́ний,/ благоче́стно, му́ченице, прия́ла еси́ по́честь побе́ды твоего́ страда́ния.

Икос: Жениху́ Христу́ раче́нием се́рдца твоего́ от младе́нства, честна́я, разже́гшися,/ потекла́ еси́, я́ко еле́нь, жа́ждущи исто́чником приснотеку́щим, девому́ченица,/ страда́нием же тебе́ саму́ю соблю́дша,/ в нетле́нном су́щно Зижди́теля твоего́, неве́сто благосла́вная, черто́зе дости́гла еси́,/ укра́шена и упещре́нна, венцено́сица победи́тельная, свещено́сица благоцвету́щая,/ нетле́ннаго неве́стника получи́вши и прие́мши, я́ко зла́то,/ по́честь побе́ды твоего́ страда́ния.

Глас 3:

Мари́на днесь вра́жию главу́ сокруша́ет,/ побе́ды вене́ц с Небесе́ прие́мши./ Его́же бо проро́цы удержа́ти не возмого́ша,/ того́ она́, связа́вши, уязви́./ Сего́ ра́ди показа́ся му́чеником украше́ние, вку́пе же и похвала́.

Икос:


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 8:

О, пресла́внаго чудесе́!/ Превознесе́нную горды́ню/ зе́млю и мо́ре потреби́ти ре́кшаго/ к земли́ смири́ла есть/ млада́ отрокови́ца и всенепоро́чная,/ кова́рствия его́ победи́вши./ О, си́лы Креста́ и благода́ти!/ я́же нам всю утверди́ я́ве не́мощь.

Му́ченице Мари́но прехва́льная,/ ни муче́ния тя огнь, ни пи́щи наслажде́ние,/ ни мирски́я ра́дости, ни красота́ ю́ности/ я́же ко Христу́ любве́ отлучи́,/ жела́ющую красоты́, ю́же па́че ума́,/ честна́го Жениха́ твоего́ получи́ти,/ ея́же сподо́билася еси́, Богоблаже́нная.

Му́ченице Мари́но всесла́вная,/ в Небе́сных оби́телех всели́вшися досто́йно/ с деви́ческими чи́нми/ и му́ченик во́инствы,/ творя́щих ве́рою па́мять твою́/ и приступа́ющих ве́рно покро́ву твоему́/ спаса́й моли́твами твои́ми/ и согреше́ний оставле́ние у Бо́га испроси́, и избавле́ние,/ и ве́лию ми́лость.

Во гра́де Бо́га на́шего, в горе́ святе́й Его́,/ ту всели́ся свята́я,/ свещу́ неугаси́му соблю́дши,/ услы́шим де́выя похвалу́./ О де́вство, Це́ркви Бо́жия!/ О де́вство, му́чеником сла́ва!/ О де́вство, А́нгелом соприча́стниче!

Крестобогородичен,

Дре́ву Кре́стному Тя, Иису́се,/ пригвожде́на зря́щи Неискусобра́чная,/ пла́чущи, глаго́лаше:/ Ча́до сла́дкое,/ почто́ оста́вил еси́ Мене́, ро́ждшую Тя еди́ну?/ Све́те Непристу́пный Пребезнача́льнаго Отца́,/ потщи́ся и просла́вися,/ я́ко да сла́ву получа́т Боже́ственную/ и́же Боже́ственныя стра́сти Твоя́ сла́вящии.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Во гла́се ра́дования и во псалме́х восклица́ния/ воспои́м Мари́ну му́ченицу,/ я́ко низложи́ на зе́млю и́дольскую пре́лесть/ и сопроти́внаго врага́ му́жески под но́зе свои́ подложи́./ Те́мже и, сконча́вшися, на Небеса́ возлете́,/ на главе́ вене́ц нося́щи и взыва́ющи:/ Тебе́, Женише́ мой, жела́ю/ и, жела́ния любо́вь иму́щи ,/ за Тя плоть мою́ огню́ преда́х,/ да вселю́ся у́бо в ве́чныя Твоя́ оби́тели,/ иде́же есть веселя́щихся жили́ще.

Крестобогородичен,

Егда́ Нескве́рная А́гница ви́де Своего́ А́гнца,/ на заколе́ние я́ко Челове́ка во́лею влеко́ма,/ пла́чущи, глаго́лаше:/ безча́дствовати Мя ны́не тщи́шися, Христе́, ро́ждшую Тя,/ что́ сие́ сотвори́л еси́, Изба́вителю вся́ческих?/ Оба́че воспева́ю и сла́влю Твою́,/ ю́же па́че ума́ и сло́ва,/ кра́йнюю бла́гость, Человеколю́бче.


Стихиры на хвалитех


Седальны

Глас 4:

Наста́, празднолю́бцы, све́тло торжество́, па́мять сла́вныя страстоно́сицы Христо́вы,/ веселя́щи вся́ческая, сия́ющи заря́ми чуде́с в ми́ре,/ нося́щи челове́ком непреста́нную благода́ть,/ тоя́ моли́твами, Христе́, спаси́ ду́ши на́ша.


Светильны

Укре́пльшися, до́брая де́во, Кресто́м Го́спода твоего́,/ мучи́телей погуби́ла еси́ горды́ню, пострада́вши, му́ченице, му́жески,/ и от Христа́ прия́ла еси́ по́чести побе́ды, всему́драя Мари́но господоимени́тая,/ о нас моля́щи, тя почита́ющих любо́вию.

Богородичен: Стоя́ще о́крест Тебе́ де́вы Богому́дрыя, Богороди́тельнице Мари́е,/ я́ко Цари́це ро́да, Твоему́ Сы́ну приведо́шася,/ женихоле́пно, Пречи́стая, я́ко Царю́ вся́ческих,/ Его́же, Ма́ти Де́во Отрокови́це, о нас умоли́.


Каноны

Кано́на святы́я, глас 8 (основной)


Житие

Святая великомученица Марина пострадала за веру в Христа во времена гонения на христиан императора Диоклитиана (284–305). Она родилась в Антиохии Писидийской в Малой Азии в семье языческого жреца Едесия. Еще будучи грудным ребенком, святая Марина лишилась матери, и отец отдал ее на воспитание кормилице, жившей в селении, расположенном в окрестностях Антиохии.

Во время гонения на христиан многие клирики и учители слова Божия скрывались в пещерах, в пустынях и в небольших селениях. Они продолжали учить вере Христовой и обращали язычников к Истинному Богу. Когда Марине исполнилось двенадцать лет, она услышала от одного из таких проповедников о Христе Спасителе и уверовала в Него. Узнав, что святая Марина – христианка, отец отрекся от нее. В течение трех лет святая отроковица укреплялась в вере и любви ко Господу. Подражая святым мученикам, она решила принять святое Крещение через пролитие своей крови за Господа Иисуса Христа.

Однажды святая Марина вышла в поле, чтобы посмотреть овец своего отца. В это время в Антиохию ехал епарх (правитель) восточных областей Олимврий, который был жестоким гонителем христиан. Увидев святую Марину, он был очарован красотой пятнадцатилетней девушки и предложил ей стать его женой. Во время беседы с епархом святая Марина простосердечно отвечала на вопросы и не скрыла, что она христианка. Тогда Олимврий приказал своим слугам вести святую Марину с собой в город. Там он отдал ее на попечение знатной женщине, надеясь, что та уговорит святую Марину отречься от Христа. На другой день, призвав святую, епарх сам пытался уговорить ее принести жертвы идолам, обещал ей почести и богатство, но святая Марина отвергла все предложения епарха.

Тогда ее подвергли страшным пыткам: сначала избили, а затем, пригвоздив к доске, стали строгать тело трезубцами до тех пор, пока не показались кости. Народ плакал от жалости, сам епарх не смог смотреть на такие истязания и закрыл лицо руками. Святую Марину бросили в глубокую и мрачную темницу, где она всю ночь молилась, чтобы Господь исцелил ее растерзанное тело и обновил душу святым Крещением. В темнице святую постигло искушение: ей явился диавол в образе чудовища. Но святая Марина не поколебалась в вере и уповании на милость Божию. Господь послал ей утешение через видение святого Креста и обетование блаженной жизни. Благодатью Христовой святая Марина была исцелена от ран.

Утром Олимврий, увидев святую невредимой, стал убеждать ее принести благодарственные жертвы идолам за исцеление, но мученица вновь исповедала себя христианкой. Тогда ее подвесили и стали опалять тело огнем. Во время пыток святая молилась Господу: «Господи, Ты сподобил меня за Имя Твое пройти через огонь, сподоби меня пройти и через воду святого Крещения». Услышав, что святая Марина говорит о воде, епарх приказал утопить ее в большом чане. Когда святую Марину стали топить, земля содрогнулась, оковы спали с рук мученицы, над ее головой засиял необыкновенный свет, в котором кружила голубица с золотым венцом в клюве. Затем все увидели восходящий к небу огненный столп, на котором сиял крест. Голубица взлетела и села на крест. В это время раздался голос свыше: «Мир тебе, Христова невеста Марина! Ныне получишь неувядаемый венец от Господа и почиешь в Царстве Небесном со святыми!» Пораженный этим чудом народ стал вместе с великомученицей Мариной славить Святую Троицу. Разгневанный епарх приказал казнить святую мученицу и тех, кто уверовал в Господа. По дороге на казнь святая Марина молилась о всех и укрепляла народ в вере во Христа Спасителя.

Страдания святой великомученицы Марины описаны очевидцем Феотимом. В тот же день вместе с ней были обезглавлены пятнадцать тысяч мучеников. Честные мощи святой великомученицы Марины находились в Константинополе, в монастыре Пантепонта (Всевидца-Христа), до взятия города в 1204 году крестоносцами. По другим сведениям, они хранились в Антиохии, откуда в 908 году были перенесены в Тоскану (Италия).

Часть святых мощей (рука) находится в Ватопедском монастыре на Афоне. В Проскинитарии 1701 года (описание святых мест) говорится, что от мощей святой великомученицы Марины исцеляются бесноватые и больные.

Литература:

1. Жития святых, на русском языке изложенные по руководству Четьих-Миней святителя Димитрия Ростовского. Кн. 11. М., 1910, с. 376–385.

2Филарет (Гумилевский), архиепископ. Жития святых, чтимых Православною Церковью. Июль. Изд. 3-е. СПб., 1900, с. 150–153.

3. Извольский С. П. Жития святых. Месяц июль. М., 1877, с. 151–154.