Пра́зднование Пресвяте́й Влады́чице на́шей Богоро́дице и Присноде́ве Мари́и ра́ди чудотво́рныя ико́ны Ея́, имену́емыя «Поча́евская»
Краткое наименование:07-23 Пра́зднование Пресвяте́й Влады́чице на́шей Богоро́дице и Присноде́ве Мари́и ра́ди чудотво́рныя ико́ны Ея́, имену́емыя «Поча́евская»
Минея. Дата 2024-08-05 (23 июля по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: богородичный
Чтения
На Утрени: Лк.1:39-49,56
Апостол: Флп.2:5-11
Евангелие: Лк.10:38-42,11:27-28
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 5:Пред свято́ю Твое́ю ико́ною, Влады́чице,/ моля́щиися исцеле́ний сподобля́ются,/ ве́ры и́стинныя позна́ние прие́млют/ и ага́рянская наше́ствия отража́ют./ Те́мже и нам, к Тебе́ припа́дающим,/ грехо́в оставле́ние испроси́,/ по́мыслы благоче́стия сердца́ на́ша просве́ти/ и к Сы́ну Твоему́ моли́тву вознеси́/ о спасе́нии душ на́ших.
Кондаки
Глас 1:Исто́чник исцеле́ний и ве́ры Правосла́вныя утвержде́ние/ Поча́евская Твоя́ ико́на, Богоро́дице, яви́ся,/ те́мже и нас, к ней притека́ющих,/ от бед и искуше́ний свободи́,/ ла́вру Твою́ невреди́му сохрани́,/ Правосла́вие во о́крест стоя́щих страна́х утверди́/ и грехи́ разреши́ моли́твенник Твои́х:/ ели́ка бо хо́щеши, мо́жеши.
Икос: Воста́ните от гроб ва́ших, и́ноцы Поча́евстии, и рцы́те нам:/ коли́ких чуде́с Пресвяты́я Богоро́дицы бы́сте зри́тели и свиде́тели,/ ка́ко ме́ртвии пред Тоя́ ико́ною воскреса́ху,/ ка́ко де́мони от му́чимых люде́й отбега́ху,/ ка́ко неду́жнии та́мо исцеля́хуся,/ ка́ко неве́рнии ве́роваху,/ ка́ко хули́тели та́мо ка́яхуся?/ Сия́ бо ди́вная быва́ху челове́ком и А́нгелом./ Мы же, вся сия́ бы́вшая и додне́сь быва́емая воспомина́юще,/ со стра́хом и умиле́нием ко святе́й ико́не Пречи́стыя Богома́тере моли́твенно припа́даем и глаго́лем си́це:/ о ми́лостей бе́здно и благодея́ний сокро́вище,/ грехи́ разреши́ моли́твенник Твои́х:/ ели́ка бо хо́щеши, мо́жеши.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 5:Прииди́те, росси́йстии собо́ри,/ и от всех язы́к, ве́рнии, собери́теся,/ на го́ру Поча́евскую взы́дем и в дом Ма́тере Бо́жия,/ и у́зрим ме́сто стопы́ Ея́,/ иде́же во о́гненнем столпе́ дре́вле яви́ся,/ и от исто́чника, отту́ду исте́кшаго,/ ве́рою окропле́ние прии́мем,/ и чудотво́рней ико́не Е́я́ поклони́мся,/ проще́ния прегреше́ний на́ших прося́ще,/ и душа́м на́шим ве́лия ми́лости.
Ко Твоему́ заступле́нию притека́ем, Пречи́стая,/ и чудеса́, во оби́тели Поча́евстей от Тебе́ бы́вшая, воспева́ем:/ исцеле́ния бо зде слепи́и и хро́мии ра́достно приима́ху,/ бесни́и свобожда́хуся,/ и ме́ртвии воскресо́ша,/ и несть такова́го жесто́каго се́рдца,/ е́же зре́нием святы́ни Твоея́ ие умили́тся./ Но утверди́, Всепе́тая,/ благо́е изволе́ние моля́щихся Тебе́/ и пода́ждь душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Ра́дуйся, Благода́тиая Богоро́дице,/ Твое́ ста́до от Небе́с назира́ющи,/ от А́нгел у́бо пе́ние прие́млющи,/ от нас же излива́емыя умиле́нныя сле́зы ви́дящи/ и моли́твенная воздыха́ния душ на́ших слы́шащи:/ сия́ бо па́че вити́йства слове́снаго/ на милосе́рдие Тебе́ преклоня́ют,/ во е́же пода́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Твою́ ико́ну целу́юще, Влады́чице,/ и сле́ду стопы́ Твоея́ покланя́ющеся,/ и заступле́ния Твоя́ мно́гая помина́юще,/ досто́йных слове́с о прославле́нии Тебе́ не обрета́ем,/ но, благогове́йныя сле́зы Тебе́ в молча́нии принося́ще,/ а́ки на Небеси́, себе́ мним,/ Твое́й сла́ве предстоя́щия,/ спаси́ Тебе́ велича́ющия.
На горе́ Фаво́рстей Петр со дру́ги/ Госпо́дне Преображе́ние ви́дев/ и ле́потою сла́вы Его́ услажда́яся,/ та́ко вопия́ше Ему́:/ Го́споди, добро́ есть нам зде бы́ти./ Сицевы́й же глаго́л рцем, бра́тие,/ на го́ру явле́ния Ма́тере Бо́жия собра́вшеся,/ и преображе́ние сла́вы Ея́, зде бы́вшее, помышля́юще,/ и во умиле́нии вопию́ще к Ней:/ спаси́ Тебе́ велича́ющия.
На скале́ пусты́нней пе́рвее яви́лася еси́, Влады́чице,/ све́том огня́ просвеще́ние ве́рных зде прообразу́ющи/ и Купину́ Неопали́мую на па́мять лю́дем приводя́щи;/ пото́мже с Небе́с виде́ние Твоего́ заступле́ния/ и́ноком Поча́евским яви́ла еси́,/ я́ко покро́в Твой, Андре́ем дре́вле ви́денный./ Нас же, моля́щихся, све́том озари́ духо́вным/ и спаси́ Тебе́ велича́ющия.
Богородичен,Непроходи́мая врата́, та́йно запеча́тствованная,/ Благослове́нная Богоро́дице Де́во,/ приими́ моле́ния на́ша/ и принеси́ Твоему́ Сы́ну и Бо́гу,/ да спасе́т Тобо́ю ду́ши на́ша.
Стихиры на стиховне
Глас 3:Кто возглаго́лет си́лы Твоя́, Богоро́дице,/ цельбоно́сный Поча́евский исто́чниче?/ Неистощи́мыми бо дарова́нии изоби́лующи,/ мно́гая и па́че естества́ содева́еши исцеле́ния,/ не то́кмо теле́сныя боле́зни врачу́ющи,/ но и душе́вныя стра́сти на́ша измыва́ющи,/ и всем подае́ши ве́лию ми́лость.
Стих: Слы́ши, Дщи, и виждь,/ и приклони́ у́хо Твое́.
Твои́ми чудесы́, Богоро́дице, неве́рнии умили́вшеся,/ Правосла́вную ве́ру испове́даху,/ и еретицы́ от е́реси отреко́шася/ и ко ста́ду церко́вному сопричто́шася,/ бесни́и от мучи́тельства де́монов свобожда́хуся,/ и жесто́кая сердца́ смири́шася./ У́бо и ду́ши на́ша покая́нием просвети́,/ подаю́щи на́м ве́лию ми́лость.
Стих: Лицу́ Твоему́ помо́лятся/ бога́тии лю́дстии.
По избавле́нии от неве́рных Твоея́ Ла́вры, Влады́чице,/ ико́ну Твою́ правосла́внии лю́дие ра́достно прия́ша,/ я́коже древле Животворя́щий Крест Сы́на Твоего́ от плене́ния пе́рсскаго,/ те́мже исцеле́ния, от нея́ быва́емая, та́кожде умно́жишася,/ и́хже не лиши́ и нас, моля́щих Ти ся,/ подаю́щи душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Богородичен,Седя́й на Херуви́мех и пева́емый от Серафи́м/ из утро́бы Де́вы благоволи́ роди́тися/ и Сию́, я́ко Ма́терь Бо́жию,/ в моли́тву призыва́ти нас научи́,/ пе́рвее в Ка́не Галиле́йстей/ Тоя́ моле́ния о лю́дех прие́мый/ и доны́не моли́тв Ея́ ра́ди проше́ния на́ша исполня́яй./ Прииди́те у́бо, христоимени́тии лю́дие,/ на ме́сто чуде́с Пресвяты́я Богоро́дицы/ и, моле́ния ваша пред ико́ною Ея́ излива́юще,/ несомне́нною ве́рою утверди́теся,/ е́же прия́ти нам от Нея́ ве́лию ми́лость.
Стихиры на хвалитех
Глас 4:Воспои́м, лю́дие,/ Пресвяту́ю Де́ву Чи́стую,/ на горе́ Поча́евстей дре́вле па́стырем я́вльшуюся,/ ны́не же всю страну́ на́шу отту́ду благоде́ющую:/ весть бо Влады́чица проше́ния на́ша во благо́е исполня́ти,/ и сердца́ на́ша умиле́нием растворя́ти,/ и рабы́ Своя́ от бед и зол сохраня́ти.
Не возгнуша́йся нас, гре́шных,/ Милосе́рдая Ма́ти,/ малове́рия ра́ди на́шего от нас не отврати́ся,/ но па́че ве́ру на́шу/ благода́тною по́мощию Твое́ю умно́жи/ и же́ртву хвалы́ приноси́ти Тебе́/ рабы́ Твоя́ научи́.
Слепы́я, и хромы́я, и сля́ченныя,/ ко Твое́й святе́й ико́не припа́дающия,/ всемо́щным де́йством Твоего́ предста́тельства/ исцели́ла еси́, Богоро́дице:/ бе́сы, люде́й му́чащия, отгна́ла еси́,/ Правосла́вную ве́ру ага́ряном и еретико́м откры́ла еси́./ У́бо и на́ших моле́ний не отри́ни, Пренепоро́чная,/ но я́же ко спасе́нию проше́ния на́ша испо́лни.
Богородичен,О Твои́х зна́мениих, Богоро́дице Влады́чице,/ сла́вится гора́ Поча́евская,/ и всяк язы́к христиа́нский си́лу Твою́ испове́дует,/ и́хже ра́ди неве́рнии правове́рни соде́яшася,/ гре́шнии в покая́ние приидо́ша./ лени́вии к духо́вному де́ланию устреми́шася./ И́мже и нас подража́ти, Блага́я, научи́,/ Тебе́ те́пле благодари́ти устро́й нас/ и воздви́гни вы́ну воспева́ти славу Сы́на Твоего́,/ Еди́наго от Святы́я Тро́ицы сла́вимаго Бо́га на́шего.
Седальны
Глас 4:Богоро́дица христиа́ном всегда́ бысть Ми́лостивая Услы́шательница,/ от коне́ц земли́ к Ней вознося́щим моли́твенныя гла́сы,/ Поча́евскую же го́ру я́ко ме́сто явле́ний Свои́х избра́,/ и сего́ ра́ди зде бы́ти поспеша́ют христиа́не,/ и́хже моле́ния не отврати́, Влады́чице,/ но и пра́ведным, и гре́шным бу́ди Хода́таица.
Глас 7:Отве́рзи врата́ твоя́, свята́я Ла́вро Поча́евская,/ и приими́ приходя́щия безчи́сленныя наро́ды,/ святу́ю ико́ну Влады́чицы облобыза́ти умиле́нно тща́щияся/ и вку́пе со бра́тиею мона́шествующих усе́рдная моле́ния вознося́щия ко Христу́ Бо́гу,/ да моли́твами Присноде́вы, Ма́тере Своея́, ми́лостив бу́дет рабо́м Свои́м.
Глас 6:Днесь о всех чудесе́х Твои́х, Влады́чице, на горе́ Поча́евстей бы́вших,/ благодаре́ния Ти Це́рковь прино́сит./ Те́мже соше́дшияся лю́ди Твоя́ от Небе́с благослови́,/ ра́зум наш уцелому́дри,/ и житие́ на́ше испра́вити помози́,/ и о спасе́нии душ на́ших моле́ние к Бо́гу вознеси́, мо́лим Ти ся.
Глас 6:Река́, оби́льно теку́щая, поко́ю не навы́че,/ ниже́ преста́ти от тече́ния водна́го возмо́жет,/ та́ко и моле́ния Твоя́, Влады́чице, о лю́дех при́сно возноси́мая, не престаю́т,/ но пра́ведныя от паде́ний храня́т,/ па́дшая же на покая́ние возставля́ют./ Нам же, Твоему́ о́бразу покланя́ющимся,/ сугу́бую умиле́ния благода́ть да́руют/ и вопи́ти Тебе́ со Арха́нгелом и Елисаве́тою воздвиза́ют:/ благослове́на Ты еси́ в жена́х,/ и Твоего́ чре́ва Плод благослове́ниесть.
Светильны
Виде́ние ди́вное:/ во огни́ Пресвята́я Де́ва,/ чудеса́ же неисчи́слимая от ико́ны Поча́евския нам извести́шася./ Воспря́нем у́бо, о лю́дие, от грехо́внаго сна,/ исправле́ния житию́ на́шему со слеза́ми да про́сим/ и Ма́тери Бо́жией с ве́рою днесь поклони́мся.
Каноны
Житие
Почаевская икона Божией Матери.
История этой чудотворной иконы неразрывно связана с Почаевским монастырем в честь Успения Пресвятой Богородицы, который находится в юго-западной Руси (ныне в пределах Львовской области). Основанный еще в средине ХIII века, Почаевский монастырь до XVI века оставался небольшой обителью. Расцвет монастыря относится к концу XVI–началу XVII века, когда монастырь получил в дар от владелицы поместья А. Е. Гойской чудотворную икону Пресвятой Богородицы (в 1597 году), а во главе обители стал преподобный Иов Почаевский (†1651; память 28 октября и 28 августа).
Чудотворный образ Пресвятой Богородицы, названный Почаевской иконой, получен в дар от греческого митрополита Неофита, проезжавшего в 1559 году через имение Гойской Орля (близ Почаева) в Москву. Около 30 лет простояла эта икона в замковой молельне, пока не было замечено, что от иконы исходит необычайный свет. После того, как от иконы получил чудесное исцеление слепой от рождения брат А. Е. Гойской Филипп Козинский, благочестивая жительница передала святыню инокам Почаевской обители. Чудотворная икона с крестным ходом была перенесена в Почаевский монастырь.
На небольшой по размерам иконе Матерь Божия изображена с Предвечным Младенцем на правой руке. В левой руке Она держит плат, которым прикрыт Богомладенец Иисус. Господь положил левую руку на плечо Своей Пречистой Матери, а правую поднял для благословения; Матерь Божия преклонила Свой лик к главе Сына. На клеймах иконы есть семь миниатюрных изображений святых: пророка Илии, мученика Мины, первомученика Стефана, преподобного Авраамия, великомученицы Екатерины, мученицы Параскевы и мученицы Ирины. Славянское письмо на иконе свидетельствует о том, что «образ Почаевский писан рукою русскою». «Книга записей чудес Почаевских» сообщает о множестве исцелений по молитвам к Пресвятой Богородице, явленным чрез Ее Почаевскую икону.
На протяжении четырех столетий Царица Небесная являет Свою всесильную помощь и Почаевской обители. Так, летом 1675 года турецкие войска под предводительством хана Нурредина осадили Почаевскую Лавру с трех сторон. Слабая монастырская ограда не была серьезным препятствием для турецкого войска. Осажденные иноки и укрывавшиеся в обители миряне в страхе ожидали начала штурма. Игумен монастыря Иосиф Добромирский призвал православных обратиться за помощью к небесным заступникам – Пресвятой Богородице и преподобному Иову Почаевскому. Всю ночь осажденные усердно молились перед чудотворной Почаевской иконой и у гробницы с мощами преподобного Иова. Утром 23 июля, когда взошло солнце, стали петь акафист Божией Матери. Когда запели «Взбранной Воеводе», произошло дивное чудо. Пресвятая Богородица Сама явилась над храмом обители с многочисленными Ангелами, держащими обнаженные мечи. Преподобный Иов был рядом с Божией Матерью и молил Ее о защите обители. Турки, увидев небесное воинство, приняли его за привидение и стали пускать в Царицу Небесную и Ангелов стрелы. Но стрелы возвращались и поражали тех, кто их направлял. В турецком войске произошло смятение, обезумевшие воины убивали друг друга, а затем обратились в паническое бегство. Защитники монастыря, воспользовавшись паникой неприятеля, многих захватили в плен. Некоторые из пленных приняли святое Крещение и навсегда остались в Почаевской Успенской Лавре. В память о чудесном избавлении обители от врагов 23 июля было установлено ежегодное празднование в честь Почаевской иконы Божией Матери – Заступницы и Помощницы во всякой скорби и печали.
Попущением Божиим с 1721 по 1831 год Почаевский монастырь пребывал в руках униатов. В этот период, 8 сентября 1733 года, по распоряжению Папы Римского Климента XIV (1769–1774) было совершено так называемое коронование Почаевской иконы, что в практике Римо-Католической Церкви означает формальное каноническое признание данной иконы поистине чудотворной. С 1721 по 1831 год засвидетельствовано 539 чудесных исцелений от Почаевской иконы. В 1831 году Почаевский монастырь возвратился в лоно Русской Православной Церкви. Матерь Божия продолжала чрез Свою Почаевскую икону оказывать неисчислимые благодеяния верующим христианам, приходящим к Ее молитвенному предстательству. Особенно известно исцеление слепой девятилетней девочки Анны Акимчуковой в 1832 году.
В 1859 году император Александр II, посетивший Почаевский монастырь, пожертвовал ему новый иконостас для соборного Успенского храма. В этом иконостасе и поныне в 3-ем ярусе находится чудотворная икона Божией Матери, в звездообразном серебряном киоте над Царскими вратами. Каждое утро после полунощницы при пении тропаря «Непроходимая Врата» чудотворная икона медленно опускается вниз на особых лентах и останавливается на уровне человеческого роста. Верующие подходят и благоговейно поклоняются иконе. Опускается икона и по субботам, после соборного пения акафиста Пресвятой Богородице, а также по воскресным и праздничным дням, после поздней литургии. И поныне не оскудевает благодатная сила, источаемая этой прославленной общехристианской святыней.
Литература:
1. Повесть историческая о святой чудотворной иконе Божией Матери Почаевской. Почаев, 1893.
2. Слава Богоматери. Сведения о чудотворных и местно чтимых иконах Божией Матери. М., 1907.
3. Почаевская Успенская Лавра. Историческое описание. Труд А. Ф. Хойнацкого, исправленный и дополненный Г. Я. Крыжановским. Почаев, 1897.
4. Успенская Почаевская Лавра. М., издание Московской Патриархии, 1982.