07-25 Успе́ние святы́я Анны, ма́тере Святы́я Богоро́дицы

Успе́ние святы́я Анны, ма́тере Святы́я Богоро́дицы

Краткое наименование:

07-25 Успе́ние святы́я Анны, ма́тере Святы́я Богоро́дицы

Минея. Дата 2024-08-07 (25 июля по ст. стилю)

Знак типикона: Славословный
Праздник: богородичный


Чтения

На Утрени:

Апостол: Гал.4:22-31

Евангелие: Лк.8:16-21


Прокимен

Прокимен, глас 4: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.
Стих: В це́рквах благослови́те Бо́га, Го́спода от исто́чник Изра́илевых.


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 1: Спасе́ние же пра́ведных от Го́спода, и защи́титель их есть во вре́мя ско́рби.
Стих:


Причастен

Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде, пра́вым подоба́ет похвала́.


Тропари

Глас 4:

Жизнь ро́ждшую во чре́ве носи́ла еси́, Чи́стую Богома́терь,/ Богому́драя А́нно./ Те́мже к прия́тию Небе́сному, иде́же веселя́щихся жили́ще,/ в сла́ве ра́дующися, ны́не преста́вилася еси́,/ чту́щим тя любо́вию/ прегреше́ний прося́щи очище́ние,/ присноблаже́нная.


Кондаки

Глас 2:

Прароди́телей Христо́вых па́мять пра́зднуем,/ тех ве́рно прося́ще по́мощи/ изба́витися всем от вся́кия ско́рби, зову́щим:/ Бог наш с на́ми, сих прославле́й, я́коже благоволи́.

Икос: Проро́чески сни́демся вси досто́йно пе́ти прама́тере Христо́вы блаже́нное преставле́ние:/ днесь бо от вре́менныя преста́вися жи́зни,/ на Небесе́х с ра́достию ше́ствие творя́щи, ра́дуется,/ я́ко су́щи ма́ти и́стинныя су́щия Богоро́дицы, и взыва́ет ве́рно:/ вели́чит душа́ моя́ Го́спода, я́ко роди́х Сего́ Ма́терь на земли́,/ И́же Сию́ прославле́й, я́коже благоволи́.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Зако́ны оправда́ния соблюда́ющи невреди́мо/ и Бо́гу Вседержи́телю непоро́чно рабо́тающи,/ сподо́билася еси́, А́нно, ма́ти бы́ти/ по пло́ти Христа́ ро́ждшей Чи́стей Богоотрокови́це,/ с Не́юже тя ублажа́ем/ и свято́е твое́ успе́ние/ ра́достною мы́слию пра́зднуем днесь.

Жи́зни пала́ту, А́нно Богому́драя, ро́ждши,/ к жи́зни преста́вилася еси́ вои́стинну нетле́нней/ и совокупля́ешися с ли́ки пра́ведных,/ пита́ющих тя бога́тно Влады́чнею ра́достию;/ те́мже твое́ преставле́ние соверша́ем, приснопомина́емая,/ и ве́рно почита́ем, Богому́дрии, днесь.

Дверь Небе́сную, А́нно Богому́драя, ро́ждши,/ к Небе́сному селе́нию востекла́ еси́, сла́вная,/ и сла́вы Боже́ственныя ны́не наслажда́ешися./ Е́йже и нас, честно́е твое́ успе́ние пра́зднующих,/ моли́твами твои́ми сподо́би,/ страсте́й мрак разоря́ющи/ и лю́тых обстоя́ний мглу отгоня́щи.

Се светоза́рное торжество́/ и све́тлый день и ми́ру, ра́достный,/ успе́ние честно́е и достохва́льное А́нны благосла́вныя,/ из нея́же роди́ся Жизнь ро́ждшая,/ одушевле́нный киво́т, невмести́мое Сло́во вмести́вшая,/ печа́ли разреше́ние и ра́дости Хода́таица,/ подаю́щая всем ве́рным ве́лию ми́лость.

О, пресла́внаго чудесе́!/ Исто́чник жи́зни пресла́вно ро́ждшая,/ еди́ну в жена́х благослове́нную Чи́стую,/ преставля́ется от вре́менныя жи́зни к безконе́чней/ А́нна благосла́вная,/ от земли́ взе́мшися к Небе́сным,/ днесь сра́доватися а́нгельским собо́ром,/ ея́же ны́не свято́е пра́зднуем торжество́.

Днесь све́тлое торжество́, ве́рных ли́цы,/ успе́ние твое́ честно́е почита́ем всеблагогове́йно/ Боже́ственным Ду́хом:/ наста́ бо нам исцеле́ний блиста́ющая благода́ть,/ и попаля́ющая возду́шных духо́в лука́вых совокупле́ния,/ и све́том наставля́ющая мы́сли/ ве́рою воспева́ющих твое́, досточу́дная А́нно/ честно́е преставле́ние.

И́же от непло́дных чресл/ жезл святы́й, Богоро́дицу, прозя́бший/ из Нейже спасе́ние ми́ру возсия́ – Христо́с Бог,/ супру́г непоро́чный и дво́ице свята́я, Иоаки́м и А́нна;/ си́и бо, преста́вльшеся к Небе́сным селе́нием,/ со Дще́рию свое́ю Пречи́стою Де́вою/ и со А́нгелы лику́ют,/ о ми́ре моли́тву творя́ще./ И́хже и мы, соше́дшеся, благоче́стно пою́ще, глаго́лем:/ и́же Богоотрокови́цы ра́ди и Пречи́стыя Мари́и,/ пра́отцы Христо́вы бы́вше,/ моли́теся о душа́х на́ших.


Стихиры на стиховне

Глас 5:

Ра́дуйся, мы́сленная ла́стовице,/ ве́сну благода́ти нам возвести́вшая,/ непоро́чно в целому́дрии жи́тельствовавши до́бре,/ и де́вства сокро́вище,/ че́стно боле́зновавшая,/ Непоро́чную Богоро́дицу,/ а́гнице честна́я, я́же ро́ждшая Ю́ницу,/ взе́млющаго А́гнца ми́ра прегреше́ния,/ сло́вом Сло́во ро́ждшую, еди́ну Неискусому́жную,/ А́нно, прама́ти Госпо́дня, тя от земли́ пресе́льшаго./ Его́же ны́не моли́ душа́м на́шим дарова́ти ве́лию ми́лость.

Стих: Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде,/ пра́вым подоба́ет похвала́.

Ра́дуйся, вожделе́нная Бо́гу,/ избра́нная святостьми́ сия́ний зако́на,/ дво́ице честна́я,/ я́же изъявле́ния до́бре Боже́ственною благода́тию предлага́ющая,/ Христа́ ро́ждшую, Нача́льника жи́зни на́шея, Та роди́вши,/ Иоаки́м Богоприя́тный и Боже́ственная А́нна всечестна́я,/ свети́льницы, возсия́вшии свещу́ безсе́нную,/ благопра́вящии благода́ть, Пречи́стую Богоро́дицу./ С Не́юже моли́теся/ душа́м на́шим дарова́ти ве́лию ми́лость.

Стих: Блаже́ни вси, боя́щиися Го́спода,/ ходя́щии в путе́х Его́.

Ра́дуйся, благослове́нная земле́,/ я́же Богопрозя́бшую ми́рови зе́млю процве́тшая,/ я́же в зако́не Боже́ственнем безпреста́ни поуча́ющаяся/ и благода́ть всем подписа́вшая,/ сою́з непло́дствия рождество́м свои́м избе́гшая,/ и сме́ртию нетле́ние воздава́ющая,/ и к Боже́ственней преста́вльшаяся све́тлости А́нна Богоблаже́нная,/ прама́ти Христа́ Бо́га,/ я́же светоно́сный свети́льник – Богоро́дицу ро́ждшая./ С Не́юже испроси́ душа́м на́шим дарова́ти ве́лию ми́лость.

Прииди́те, вся тварь, в кимва́лех псало́мски, соше́дшеся,/ восхва́лим А́нну Богому́друю,/ Боже́ственную го́ру ро́ждшую от ложе́сн свои́х/ и к горе́ мы́сленней и ра́йским селе́нием/ днесь премину́вшую, и к ней возопие́м:/ блаже́нное чре́во твое́,/ носи́вшее вои́стинну Свет ми́рови внутрь во чре́ве носи́вшую,/ и сосца́ твоя́ кра́сная, я́же сса́ше дои́вшая Христа́,/ пищу жи́зни на́шея./ Его́же моли́ изба́вити нас от вся́кия ско́рби и прило́га вра́жия/ и спасти́ ду́ши на́ша.


Стихиры на хвалитех

Глас 1:

Па́мять соверша́юще честну́ю,/ Тебе́ воспева́ем, Христе́,/ пресла́вно А́нну от жи́зни привре́менныя/ к непрестаю́щей сла́ве преста́вльшаго ны́не,/ я́ко ма́терь су́щую без се́мене ро́ждшия Тя па́че естества́/ Богоро́дицы и Присноде́вы Ма́тере.

Па́мять святу́ю соверша́юще пра́отец Христо́вых/ Иоаки́ма и А́нны, честны́х и непоро́чных,/ прославля́ем непреста́нно Изба́вителя/ и Ще́драго Го́спода,/ сих преста́вльшаго к жи́зни/ нестаре́емей и нетле́нней.

К невеще́ственным лико́м и пра́ведных селе́нием,/ иде́же а́нгельстии чи́ни,/ иде́же святы́х собо́р,/ ра́дость пра́зднующих соверша́ется,/ и ны́не ду́хи пра́ведных Иоаки́ма и А́нны всели́,/ и́хже благоче́стно восхваля́юще, ублажи́м.

Прииди́те, любоде́вственнии вси/ и чистоты́ рачи́телие,/ прииди́те, пра́зднуем А́ннино честно́е успе́ние:/ и́бо та породи́ па́че естества́ исто́чника жи́зни,/ Мари́ю Богоотрокови́цу,/ из Нея́же роди́ся Изба́витель,/ просвеща́яй и освяща́яй ду́ши на́ша.


Седальны

Глас 4:

Твое́ пра́зднуем, пра́ведная А́нно, успе́ние,/ сла́вою бо неизрече́нною просла́ви тя Христо́с Бог, я́ко прама́терь Свою́./ Те́мже, преста́вльшися, Того́ моли́ мир моли́твами твои́ми пода́ти нам,/ покрыва́ющи от сопроти́вных ду́ши на́ша.

Глас 4:

В ру́це нас ра́ди от Де́вы вочелове́чшагося преда́вши ду́шу,/ и́бо Зижди́тель твой и Бог к нетле́нней жи́зни преста́ви тя./ Те́мже ны́не че́стно ублажа́ем тя,/ я́ко еди́ной Честне́й и непоро́чней вои́стинну Богоро́дице су́щую ма́терь, и согла́сно взыва́ем:/ Зижди́теля Твоего́ и Бо́га, Христа́ Спа́са на́шего, моли́/ спасти́ся душа́м на́шим.

Глас 8:

Ма́тере Влады́ки и Творца́/ ма́ти была́ еси́, А́нно всехва́льная, Того́ повеле́ния при́сно храня́щи,/ сего́ ра́ди, уме́рши, к жи́зни безсме́ртней преста́вилася еси́ вои́стинну/ и к Све́ту невече́рнему./ Те́мже светоно́сную и святу́ю твою́ па́мять соверша́ем,/ ду́хом просвеща́еми всегда́, и согла́сно вопие́м ти:/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.


Светильны

Достодо́лжно воспое́м Богозва́нную А́нну:/ Богоро́дицу бо та Де́ву Мари́ю ро́ждши па́че наде́жды,/ сро́дница по пло́ти Христа́, Изба́вителя на́шего, яви́ся,/ сию́ боголе́пно прие́мшаго днесь в Вы́шних, о нас моля́щуюся и о умире́нии ми́ра.

Богородичен: Не́бо ро́ждши, А́нно, но́вое, Мари́ю, Е́юже возсия́ сла́вы Со́лнце,/ днесь от земли́ к Небе́сным прехо́диши,/ Христу́ сра́дующися, пресла́вная.


Каноны

Кано́ны святы́я, глас 4 (основной)


Житие

Успение праведной Анны. Праведная Анна, мать Пресвятой Богородицы, происходила родом из мессианского колена Левина (по отцу) и мессианского колена Иудина (по матери). Дочь Матфана, она была супругой праведного Иоакима, потомка царя Давида, которому Бог обещал, что от семени его потомства родится Спаситель мира.

После двадцати лет брачной жизни праведные Иоаким и Анна не имели детей и глубоко скорбели об этом. Но они не роптали на Бога и со смирением переносили бесплодие, считавшееся у древних иудеев позором. После того как однажды во время большого иудейского праздника дары праведного Иоакима, принесенные Богу в ветхозаветный храм в Иерусалим, были отвергнуты израильским книжником Рувимом (на том основании, что у Иоакима нет потомства), праведный Иоаким удалился в пустыню. Здесь он постился 40 дней и 40 ночей, пребывая в молитве. Праведная Анна в это время также молилась Богу, умоляя Его даровать ей ребенка. Праведная Анна дала обет, если у нее будет ребенок, посвятить его Богу. Внезапно ей явился Ангел Господень и сказал: «Не бойся, Анна, ибо твой отпрыск предрешен Богом и то, что родится от тебя, будет в почитании во все века, до окончания их».

В то же время Ангел Господень явился святому Иоакиму со словами утешения: «Знай о твоей жене, что она зачнет Дочь, Которая пребудет в храме Бога, и Дух Святой почиет на Ней, и благословение Ее будет на всех святых женах... и Сама Она будет благословенна и станет Матерью вечной благодати».

По возвращении домой из пустыни праведный Иоаким совершил Богу принятые по закону жертвоприношения. Через девять месяцев праведная Анна родила дочь. Благочестивые супруги нарекли Ее Марией.

Праведный Иоаким преставился в 80-летнем возрасте, через несколько лет после введения во Храм Пресвятой Девы Марии. Праведную Анну в возрасте 70 лет Бог сподобил провести два года при Иерусалимском храме, где она воспитывала свою Благословенную Дочь. По преданию, праведная Анна мирно почила о Господе в Иерусалиме через два года после блаженной кончины праведного Иоакима.

При святом благоверном царе Иустиниане (527–565) в Девтере был выстроен в ее честь храм. Император Иустиниан II (685–695; 705–711) обновил этот храм после того, как праведная Анна явилась его беременной супруге. После этого события тело праведной Анны и ее мафорий (покрывало) были перенесены в Константинополь. В память святых праведных Богоотец Иоакима и Анны воздвигались храмы и монастыри и в Русской Православной Церкви. В литургической жизни имена праведных Иоакима и Анны ежедневно воспоминаются во время Богослужений.

Литература:

Книга о Рождестве Блаженнейшей Марии и о детстве Спасителя. СПб., 1913.