Преподо́бнаго Моисе́я У́грина, в Бли́жних пеще́рах почива́ющаго
Краткое наименование:07-26 Преподо́бнаго Моисе́я У́грина, в Бли́жних пеще́рах почива́ющаго
Минея. Дата 2025-08-08 (26 июля по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол: Гал.5:22-6:2
Евангелие: Лк.6:17-23
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 3:Друга́го тя Ио́сифа,/ вели́кий чистоты́ и целому́дрия рачи́телю,/ всече́стне и равноа́нгельне Моисе́е,/ свяще́нными пе́сньми восхваля́юще, гре́шнии,/ мо́лимтися приле́жно:/ моли́ Христа́ Бо́га,/ я́ко да исцели́т вся на́ша стра́сти/ и пода́ст ве́лию ми́лость.
Глас 3:Труды́ и по́двиги со страстьми́ по чистоте́ твое́й ви́дя, свя́те,/ кто не удиви́тся?/ Глад бо, темни́цу и ра́ны прие́мля,/ не порабо́тился еси́ сласте́м ля́ховицы,/ но, я́ко царь, страстьми́ облада́яй,/ ны́не и тогда́ возпросла́вился еси́ от Всеви́дящаго челове́ческая сердца́,/ от Него́же во искуше́ниих всем посо́бствовати благода́ть прие́м,/ посо́бствуй и нам, твою́ па́мять чту́щим, Моисе́е преподо́бне.
Кондаки
Глас 3:В Вы́шних еди́наго Бо́га ища́,/ земна́я вся презре́л еси́,/ о телеси́ свое́м неради́в,/ на му́ки му́жески себе́ вдал еси́,/ глад, жа́жду, у́зы, в темни́це затворя́емь, до́блественно претерпе́л еси́,/ бие́ния, кро́ве излия́ние и удо́в отре́зание,/ чи́стаго ра́ди де́вства твоего́,/ му́жески поне́сл еси́./ И ны́не с де́вственными ли́ки предстоя́ Пресвяте́й Тро́ице,/ от всех искуше́ний моли́ изба́витися вопию́щим ти:/ ра́дуйся, Моисе́е, о́тче блаже́ннейший.
Икос:
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 1:Чистоте́ душе́вней прилежа́,/ чистоту́ теле́сную вы́ну соблю́л еси́,/ о́тче наш Моисе́е,/ е́юже укра́шен,/ , после́дуеши ны́не Непоро́чному и Пречи́стому А́гнцу,/ за весь мир закла́нному Сы́ну Бо́жию,/ Ему́же о нас моли́ся, преподо́бне,/ соблюсти́ ри́зу души́ на́шея в жи́зни сей нескве́рну/ и вни́ти в Черто́г Небе́сный.
Моисе́ю Богови́дцу уподо́бился еси́, сви́те,/ у́мне бо, я́коже в купине́, в души́ свое́й Бо́га зря,/ к стра́ху Его́ ум свой пригвозди́л еси́/ и, той при́сно пред очи́ма име́я,/ жела́нием, а́ки пла́менем, в любо́вь Бо́жию распали́лся еси́,/ от нея́же никогда́же не отступи́л еси́./ И ны́не Престо́лу Вели́чествия на высо́ких предстоя́,/ моли́ о нас, да жизнь на́шу безстра́стне пре́йдем/ и яви́мся лицу́ Бо́жию.
Ду́ха Пресвята́го благода́ть,/ все́льшися в чи́стую ду́шу твою́,/ непреодоле́нна тя сотвори́ все́ми прило́ги человекоуби́йцы,/ на него́же и побе́ду прие́м,/ по́мощию Христо́вою кова́рства того́ посе́кл еси́/ и непреобори́м во́ин показа́лся еси́;/ и ны́не Престо́лу Влады́чню предстоя́,/ моли́ дарова́ти нам мир и ве́лию ми́лость.
Прииди́те, празднолю́бных собо́ри,/ духо́вный лик соста́вльше,/ па́мять богоно́снаго отца́ на́шего Моисе́я, кре́пкаго страда́льца,/ в ле́тнем торжестве́ восхва́лим;/ той бо на неви́димаго врага́,/ нечи́стыми страстьми́ запя́ти чистоте́ его́ хотя́щаго, кре́пко подвиза́ся/ и чистоты́ ра́ди мно́го пострада́,/ упова́ние же имы́й к Бо́гу, венцено́сец показа́ся,/ и ны́не предстоя́ Святей Тро́ице,/ мо́лится о душа́х на́ших.
Богородичен,Кто Тебе́ не ублажи́т, Пресвята́я Де́во; / кто ли не воспое́т Твоего́ Пречи́стаго Рождества́; / безле́тно бо от Отца́ возсия́вый Сын Единоро́дный, / То́йже от Тебе́, Чи́стыя, про́йде, / неизрече́нно вопло́щься, / естество́м Бог Сый, / и естество́м быв Челове́к нас ра́ди; / не во двою́ лицу́ разделя́емый, / но во двою́ естеству́ / несли́тно познава́емый. / Того́ моли́, Чи́стая Всеблаже́нная, / поми́ловатися душа́м на́шим.
Стихиры на стиховне
Глас 1:Прехва́льному страстоте́рпцу Росси́йскому кня́зю Бори́су/ ве́рне рабо́тая, о́тче наш Моисе́е,/ научи́лся еси́ служи́ти и Царю́ Небе́сному в преподо́бии и пра́вде./ Ему́же ны́не предстоя́,/ не забу́ди и о нас моли́ти,/ да порабо́тим ду́хови у́ды на́ша/ и прии́мем венцы́ по́чести Небе́сныя.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Ты, преблаже́нне о́тче наш Моисе́е,/ боя́щемуся Бо́га влады́це после́дуя,/ научи́лся еси́ кро́тости и смире́нию/ и за того́ любо́вь гото́в был еси́ ду́шу свою́ положи́ти,/ ничто́же проти́вяся враго́м ви́димым,/ то́чию бо стал еси́ проти́ву неви́димым,/ и́хже до конца́ победи́в,/ моли́ся и о нас Вы́шнему Влады́це,/ е́же победи́ти ду́хи зло́бы поднебе́сныя.
Стих: Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве/ и возра́дуются на ло́жах свои́х.
Вы́шняго благода́ть соблюде́ тя, преподо́бне:/ убива́ему су́щу господи́ну твоему́,/ тебе́ покры́ всеще́драя десни́ца Христа́ Бо́га/ и сохрани́ тя, я́ко зе́ницу о́ка,/ до́ндеже сотвори́ тя ве́рнаго Себе́ раба́,/ Ему́же в жи́зни сей ве́рне порабо́тав,/ прия́л еси́ ра́достный дина́рий жи́зни ве́чныя,/ моли́ не лиши́тися сего́ и нам,/ чту́щим па́мять твою́.
Мона́хов Росси́йских собо́ри/ и чистоты́ рачи́телие,/ прииди́те к святе́й пеще́ре/ и ви́дите ра́ку многоцеле́бных моще́й преблаже́ннаго отца́ на́шего Моисе́я,/ и научи́теся от того́ смире́нию и чистоте́,/ терпе́нию же и великоду́шию,/ и просла́вите Отца́ Небе́снаго,/ да́рующаго рабо́м Свои́м ве́лию ми́лость.
Богородичен,Влады́чице, Ма́ти всех Творца́,/ днесь в пречестне́м Твое́м хра́ме,/ его́же в жили́ще Себе́ создала́ еси́/ и мно́гими чудесы́ обогати́ла еси́,/ нас, пою́щих, изба́ви/ от вся́кия ну́жды и печа́ли.
Стихиры на хвалитех
Глас 4:В гла́се ра́дования соше́дшеся днесь, празднолю́бцы,/ похва́льныя пе́сни принесе́м Бо́гу,/ прославля́юще преблаже́ннаго отца́,/ и к ра́це моще́й его́ припаде́м, зову́ще:/ не забу́ди нас, предстоя́ Влады́це,/ но моли́ изба́витися от всех искуше́ний и лю́тых обстоя́ний,/ па́мять твою́ любо́вию почита́ющим.
Кто тя по достоя́нию воспое́т, преподо́бне о́тче?/ Ты бо во вре́менней сей жи́зни,/ а́ще и в ме́ртвеннем телеси́,/ но духо́вне пожи́л еси́,/ вне ми́ра и пло́ти быв,/ жела́ние непреста́нно име́я,/ е́же от пло́ти разреши́тися и со Христо́м бы́ти,/ с Ни́мже ны́не ца́рствуя,/ помяни́ и нас, тебе́ прославля́ющих.
Ра́дуйся, богоно́сных оте́ц пече́рских пречестны́й ли́че,/ я́ко стяжа́л еси́ до́брое свети́ло,/ де́вственных верх и му́чеников красоту́,/ Ду́ха Свята́го чи́стое пребыва́ние,/ Моисе́я, у́мнаго Богови́дца,/ его́же па́мять хвала́ми венча́юще, мо́лим вас:/ моли́те Христа́ Бо́га и Влады́ку,/ нам, ча́дом ва́шим, от бед изба́витися/ и не лиши́тися Вы́шняго Ца́рствия.
И́стиннаго после́дователя Христо́ва/ и ве́рнаго Ева́нгелия Его́ послу́шателя,/ тя, преподо́бне о́тче, днесь восхваля́ем,/ ты бо, на ве́чное воздая́ние взира́я,/ вся кра́сная ми́ра сего́ во уме́ты вмени́л еси́,/ пле́нник изволя́я бы́ти,/ да свобо́ден ум от греха́ име́еши,/ о телеси́ неради́в, на му́ки е́ преда́л еси́,/ да му́чащаго мы́сленнаго врага́ кро́вными струя́ми потопи́ши;/ сам ны́не в ме́сте поко́йне сый/ и ра́дости святы́х наслажда́яся,/ дарова́нии твои́ми свы́ше и нас уще́дри,/ любе́зно соверша́ющих па́мять твою́.
Богородичен,Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная,/ возрасти́вшая нам Плод живота́,/ Тебе́ мо́лимся:/ моли́ся, Влады́чице, со святы́ми апо́столы,/ поми́ловати ду́ши на́ша.
Седальны
Глас 4:Красоте́ лица́ твоего́ враг всезло́бный зави́дя,/ да благоле́пие душе́вное льсти́вно окра́дет,/ обложи́ страстьми́ ум жене́ беззако́нней,/ я́же вся́кими ле́стьми тща́шеся поколеба́ти тя, преподо́бне,/ но ты, разуме́в того́ ко́зни, я́ко други́й Ио́сиф, извину́лся еси́ от рук любоде́йцы/ и обою́ соблю́л еси́ красоту́ неврежде́нну./ Сего́ у́бо ра́ди наслажда́ешися ны́не на Небеси́ красоты́ Тро́ицы Единосу́щныя.
Глас 4:Терпе́нию и му́жеству твоему́, преподо́бне, почуди́шася вся а́нгельская ликостоя́ния,/ ка́ко, огне́м стра́сти любодея́ния обложе́н сый,/ от жены́ скве́рныя не опали́лся еси́, ни хоте́нию тоя́ повину́лся еси́,/ огне́м бо любве́ Бо́жия разжже́но се́рдце име́я, пла́мень стра́сти погаси́л еси́.
Глас 5:До́бляго страда́льца и непреобори́маго во́ина,/ и́ночествующих похвалу́ и чистоты́ рачи́теля,/ богоно́снаго отца́ на́шего Моисе́я, прииди́те, лю́дие, пе́сньми воспои́м,/ похваля́юще Бо́га, укрепля́ющаго рабы́ Своя́ и даю́щаго побе́ду на ви́димыя и неви́димыя враги́;/ Того́ бо по́мощию сей препоя́сався,/ победи́ вся полки́ мироде́ржца,/ и ны́не, в Небе́сных селе́ниих Престо́лу Влады́чню предстои́,/ мо́лит и нам от всех прило́гов вра́жиих и того́ искуше́ний свободи́тися.
Глас 5:Огне́м красоты́ твоея́ любоде́йца вы́ну опаля́ющися, на лука́вый сове́т устреми́ся,/ помы́сли бо, а́ще тя цено́ю у плени́вшаго иску́пит,/ удо́бь во́ли свое́й преклони́ти возмо́жет;/ ты же, преподо́бне, имы́й страх Бо́жий в се́рдце, непреста́нно взыва́л еси́:/ спаси́ мя, Бо́же, от такова́го неи́стовства,/ к Тебе́ бо, Влады́це моему́, прибега́ю.
Светильны
Све́те Трисоста́вный, Соде́телю, И́стинный Бо́же,/ просвети́ мрак душ на́ших,/ се бо приво́дим Тебе́ в моли́тву уго́дника Твоего́ и с ним мо́лимся:/ ути́ши бу́рю грехо́в на́ших и от печа́ли всех нас изба́ви.
Богородичен: Светле́йшая па́че со́лнца Ма́рие Богоро́дице,/ просвети́ благода́тию всех, кла́няющихся пред Тобо́ю и призыва́ющих и́мя Твое́,/ и соблюди́ оби́тель сию́ от вся́каго зла,/ живу́щих же в ней присносу́щнаго весе́лия и ра́дости духо́вныя испо́лни,/ Ты бо еси́ Хода́таица ра́дости на́шея.
Каноны
Кано́н преподо́бному, глас 2 (основной)
Житие
Преподобный Моисей Угрин был родом из Венгрии. Вместе со своими братьями святыми Георгием и Ефремом (впоследствии преподобный Ефрем основал Борисоглебский монастырь в городе Торжке; †1053; память 28 января) пришел на Русь и поступил на службу к Ростовскому князю святому страстотерпцу Борису. В 1015 году, когда коварным Святополком Окаянным был убит благоверный князь Борис (память 2 мая и 24 июля), вместе с ним погиб и святой Георгий (память 24 июля). Святой Моисей избежал смерти и нашел приют в Киеве у сестры святых страстотерпцев Бориса и Глеба и князя Ярослава Предиславы. В 1018 году тесть Святополка польский король Болеслав захватил Киев. Выбитый из города великим князем Ярославом, он увел в плен двух сестер князя и многих бояр с их слугами. В числе других святой Моисей в тяжелых оковах был отведен в Польшу и заключен в темницу, где томился пять лет.
Находясь в темнице, преподобный Моисей усердно молился Господу и дал обет, если вернется в Киев, принять монашеский постриг и оставшиеся дни своей жизни посвятить служению Богу. Испытывая искренность его желания и верность данному обету, Господь попустил святому Моисею тяжелое искушение. Однажды его увидела знатная молодая полячка, муж которой погиб в походе на Киев. Она поразилась красотой и стройностью преподобного Моисея и воспылала к нему нечистой страстью. Панна за большие деньги выкупила святого Моисея, одела его в роскошные одежды, предоставила в его распоряжение свое имение, повелела слугам почитать его, как своего господина. За все это она требовала от преподобного одного: вступить с ней в брак. Но святой был верен своему слову и отверг предложение. Он снял богатые одежды и еще более предался посту и молитве. Разгневанная панна бросила святого в темницу и морила голодом. Но и это не принесло ей исполнения желания. Однако панна не оставила своего намерения. Она вновь окружила святого всевозможной роскошью и почетом, надеясь пробудить в нем тщеславие и любовь к роскоши и удобствам жизни. По ее наущению слуги также пытались уговорить святого к браку с их госпожой, указывая на святость брака. Преподобного Моисея возили по имениям панны, где крестьяне воздавали ему почести, а сама она говорила, что все это принадлежит ему, но и это было напрасно. «Праведники спасались и в брачной жизни, – говорил преподобный Моисей, – но я, грешный, не могу спастись с женой. Нужно быть верным своему слову». Тогда панна стала угрожать ему, но святой отвечал: «Бог – моя защита, ничего не боюсь».
Господь дал возможность преподобному Моисею исполнить желание его сердца: к нему пришел афонский черноризец и постриг его в монашество. Узнав об этом, искусительница приказала бить святого палками, пока не снимет монашеское одеяние. Когда преподобного немилосердно избивали, он говорил: «Бейте, но не требуйте невозможного». Тогда панна пожаловалась королю. Болеслав сначала уговаривал святого исполнить желание панны, но видя безуспешность своей попытки, разрешил делать с праведником все, что она захочет, и в угоду ей изгнал из своих владений всех монахов. Преподобный Моисей предсказал Болеславу и полячке скорую гибель.
В течение четырех лет панна пыталась совратить святого Моисея, доходя в своем стремлении до крайнего бесстыдства. Когда же все меры оказались безуспешными, она приказала оскопить святого и сделать его евнухом.
Господь не оставил подвижника без отмщения: в 1027 году Болеслав внезапно умер, в народе произошел мятеж, во время которого были убиты многие паны, в том числе и нечестивая панна. Преподобный Моисей был настолько измучен и истерзан, что только через несколько лет, после улучшения здоровья, отправился в Киев. Возможно, это произошло в 1031 году, когда великий князь Ярослав вернул на Русь многих пленников. Святой Моисей пришел в пещеру к преподобному Антонию и в течение десяти лет подвизался там в посте и молитве. За великое целомудрие Господь дал преподобному Моисею власть исцелять плотские страсти. Однажды к святому пришел инок, боримый плотской страстью, и молил его помочь в искушении. Преподобный Моисей взял с инока обет никогда не говорить с женщинами, а затем исцелил его прикосновением своего посоха, без которого не мог ходить из-за прежних ран.
Преподобный Моисей провидел свою кончину. Причастившись Святых Христовых, Таин, он мирно почил 26 июля 1043 года и был погребен в Ближних (Антониевых) пещерах. Святые мощи и молитвенная помощь преподобного Моисея исцеляют от блудной страсти. Известно, что преподобный Иоанн Многострадальный (†1160; память 18 июля), более тридцати лет, мучимый плотской похотью, по повелению Божию, обратился с молитвой к святому Моисею и получил исцеление. Частицей мощей преподобного Моисея он исцелил приходившего к нему инока, также страдавшего от плотской страсти. Божественный голос сказал святому Иоанну, что преподобный Моисей в своем подвиге за целомудрие стал выше Иосифа Прекрасного.
В Иконописном подлиннике о святом Моисее сказано: «Преподобный отец наш Моисей Угрин, Печерский чудотворец, подобием бел, лицем чист, власы русы, брада не велика, аки Златоустаго, руса, на главе клобук черный, в руке четки, ризы преподобническия».
Житие преподобного Моисея Угрина написано монахом Киево-Печерского монастыря преподобным Поликарпом в первой половине XIII века и помещено во второй части Печерского Патерика.
Литература:
1. Патерик Печерский, сиесть Отечник. Киев, 1895, л. 137–142 об.
2. Киево-Печерский Патерик. М., 1911.
3. Жития святых, на русском языке изложенные по руководству Четьих-Миней святителя Димитрия Ростовского, кн. 11. М., 1910, с. 606–615.
4. Филарет (Гумилевский), архиепископ. Жития святых, чтимых Православной Церковью. Изд. 3-е, дополн., июль, СПб., 1900, с. 243–247.