07-30 Преподо́бнаго Ге́рмана, Солове́цкаго чудотво́рца

Преподо́бнаго Ге́рмана, Солове́цкаго чудотво́рца

Краткое наименование:

07-30 Преподо́бнаго Ге́рмана, Солове́цкаго чудотво́рца

Минея. Дата 2024-08-12 (30 июля по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 8:

Жела́нием духо́вным от ю́ности распаля́емь, преподо́бне Ге́рмане,/ Христу́ те́сным жития́ путе́м после́довал еси́/ и, в морски́й пусты́нный о́стров, а́ки в ти́хое приста́нище, всели́вся,/ в нем мно́га ле́та по́стнически пожи́л еси́,/ иде́же блаже́нным отце́м Зоси́ме и Савва́тию сожи́тель был еси́,/ с ни́миже моли́ Христа́ Бо́га о нас,/ любо́вию чту́щих святу́ю па́мять твою́.

Глас 8:

Украси́вся, прему́дре, по́стническим житие́м,/ спо́стник был еси́ и сожи́тель в морсте́м ото́це/ преподо́бным отце́м Зоси́ме и Савва́тию,/ сподвиза́вся в моли́твах, и труде́х, и в поще́ниих,/ преподо́бне о́тче Ге́рмане,/ но, я́ко име́я дерзнове́ние к Бо́гу,/ моли́ изба́вити нас от враг и спасти́ ду́ши на́ша.


Кондаки

Глас 4:

Вы́шних жела́я,/ вся до́лу влеку́щая возненави́дел еси́/ и, оте́чество свое́ оста́вль,/ в помо́рие пусты́нное отше́л еси́,/ та́же в морски́й о́стров удали́вся,/ в нем мно́га ле́та Го́сподеви порабо́тал еси́./ Те́мже, па́мять твою́ пра́зднующе,/ любо́вию вопие́м ти:/ ра́дуйся, Ге́рмане Богому́дре, о́тче наш.

Икос: Ду́ху Свято́му в жили́ще себе́ угото́вав,/ от Него́ все́ми Боже́ственными добро́тами укра́шен был еси́/ и наста́вник мона́хом яви́лся еси́, о́тче, де́лы благи́ми поуча́я ча́да твоя́./ Те́мже, па́мять твою́ пра́зднующе, взыва́ем тебе́ такова́я:/ ра́дуйся, богоизбра́ннаго ме́ста о́строва Солове́цкаго небе́сное насажде́ние;/ ра́дуйся, селе́ний и́ноческих Боже́ственное удобре́ние;/ ра́дуйся, пусты́ннаго жития́ люби́телю;/ ра́дуйся, безмо́лвия до́брый рачи́телю;/ ра́дуйся, преподо́бнаго Савва́тия во о́стров Солове́цкий приведы́й и сожи́тель ему́ бы́вый;/ ра́дуйся, преподо́бному Зоси́ме в созда́нии оби́тели и́ноческия послужи́вый;/ ра́дуйся, от нас ку́пно с си́ми преподо́бными отцы́ ублажа́емый;/ ра́дуйся, на Небесе́х со все́ми святы́ми от Христа́ Бо́га прославля́емый;/ ра́дуйся, Ге́рмане Богому́дре, о́тче наш.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 6:

Все отри́нув мирско́е пристра́стие/ и пло́ти уго́дия возненави́дев,/ Христа́ Еди́наго возлюби́л еси́,/ Его́же ра́ди во о́строве пу́сте всели́лся еси́,/ иде́же пустынножи́тия раче́нием/ и́стинный подража́тель дре́вним святы́м отце́м яви́лся еси́,/ с ни́миже по преставле́нии твое́м/ и а́нгельским лико́м прича́стник показа́лся еси́;/ о́тче преподо́бне Ге́рмане,/ моли́ся о чту́щих честну́ю па́мять твою́.

Егда́ Боже́ственное раче́ние на́йде на тя, преподо́бне,/ тогда́ жите́йския молвы́ отлуча́яся/ и вся до́лу влеку́щая презира́я,/ в помо́рие пусты́нное отше́л еси́,/ та́же, в морски́й о́стров удали́вся,/ в нем мно́га ле́та терпели́вне пребыва́л еси́,/ му́жественно со враги́ неви́димыми боря́ся,/ и́хже и победи́л еси́ си́лою Христо́вою,/ те́мже вене́ц прия́л еси́ от Христа́ Бо́га,/ Ему́же моли́ся о чту́щих честну́ю па́мять твою́.

Пусты́нное озлобле́ние до́блественне претерпева́я/ и безпло́тных жи́тельству уподобля́яся,/ те́ло твое́ посто́м и бде́нием удручи́л еси́/ и моли́твою непреста́нною да́ры духо́вныя стяжа́л еси́,/ о́тче преподо́бне Ге́рмане,/ те́мже на ме́сте вселе́ния твоего́/ вку́пе со преподо́бными отцы́ Зоси́мою и Савва́тием/ основа́тель и́ноческаго жития́ яви́лся еси́,/ с ни́миже тя почита́ем,/ соверша́ющии любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Оте́ческую добро́ту,/ по́стников украше́ние,/ ско́раго в беда́х помо́щника,/ неду́гов чудоде́йственнаго цели́теля/ и моли́твенника к Бо́гу непосты́днаго/ пе́сненными похвала́ми воспои́м, глаго́люще:/ ра́дуйся, и́ноческаго жития́ до́брый наста́вниче;/ ра́дуйся, свети́льниче пресве́тлый,/ озаря́яй ду́ши ве́рных све́тлостию чуде́с твои́х;/ ра́дуйся, со преподо́бными отцы́ Зоси́мою и Савва́тием/ люботру́дне подвиза́выйся в житии́/ и по успе́нии неразлу́чно с ни́ми Святе́й Тро́ице предстоя́й,/ Е́йже моли́ся, Ге́рмане преподо́бне, о нас, ча́дех твои́х,/ благоче́стно пра́зднующих па́мять твою́.

Богородичен,

Кто Тебе́ не ублажи́т, Пресвята́я Де́во; / кто ли не воспое́т Твоего́ Пречи́стаго Рождества́; / безле́тно бо от Отца́ возсия́вый Сын Единоро́дный, / То́йже от Тебе́, Чи́стыя, про́йде, / неизрече́нно вопло́щься, / естество́м Бог Сый, / и естество́м быв Челове́к нас ра́ди; / не во двою́ лицу́ разделя́емый, / но во двою́ естеству́ / несли́тно познава́емый. / Того́ моли́, Чи́стая Всеблаже́нная, / поми́ловатися душа́м на́шим.


Стихиры на стиховне

Глас 4:

А́нгельски пожи́л еси́ на земли, о́тче преподо́бне,/ поще́нием и бде́нием плоть свою́ умерщвля́я,/ и, в па́мяти сме́ртней вы́ну поуча́яся,/ в ме́ру соверше́нну безстра́стия дости́гл еси́,/ и дарова́нии духо́вными обогати́лся еси́,/ те́мже и благода́ть прия́л еси́ от Бо́га/ моли́тися о душа́х на́ших.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Внима́нием и моли́твою и безмо́лвием пусты́нным/ побе́ду на стра́сти восприя́л еси́/ и бесо́вския полки́ посрами́л еси́,/ А́нгелов же возвесели́л еси́, о́тче преблаже́нне,/ с ни́миже дерзнове́ние и́маши ко Го́споду/ моли́тися о душа́х на́ших.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Ча́янием бу́дущих благи́х веселя́ся,/ те́сный и приско́рбный ра́достно шел еси́ путь,/ в де́брех пусты́нных скита́яся и в гора́х превита́я./ Те́мже ны́не ра́йския добро́ты наслажда́ешися,/ о́тче преподо́бне,/ ея́же не лиши́тися и нам хода́тайствуй,/ Христу́ моля́ся о душа́х на́ших.

Мона́хов мно́жества,/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Ге́рмане,/ тобо́ю бо путь пра́вый ходи́ти позна́хом;/ блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче и преподо́бных Зоси́мы и Савва́тия соприча́стниче,/ с ни́миже моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.

Богородичен,

Безневе́стная Де́во, / я́же Бо́га неизрече́нно заче́нши пло́тию, / Ма́ти Бо́га Вы́шняго, / Твои́х рабо́в мольбы́ приими́, Всенепоро́чная, / всем подаю́щи очище́ние прегреше́ний, / ны́не на́ша моле́ния прие́млющи, / моли́ спасти́ся всем нам.


Стихиры на хвалитех

Глас 8:

О́тче преподо́бне Ге́рмане,/ ты измла́да Бо́гови прилепля́тися возжеле́л еси́/ и, вся кра́сная ми́ра сего́ во уме́ты вмени́в,/ в пусты́ню всели́лся еси́,/ иде́же в терпе́нии мно́зе привре́менно потруди́вся,/ в поко́ище жи́зни ве́чныя дости́гл еси́;/ те́мже мо́лим тя: моли́ Христа́ Бо́га,/ да спасе́т ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рд.

О́тче Богому́дре Ге́рмане,/ ты, от ю́ности крест свой на ра́мо взем,/ Христу́ невозвра́тным по́мыслом после́довал еси́/ и, всяк вид доброде́телей испо́лнив,/ о́браз вои́стинну был еси́ мона́хом,/ те́мже по сме́рти сия́еши чудесы́,/ Бо́гу прославля́ющу тя,/ Его́же моли́, мо́лимтися,/ да спасе́т ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рд.

О́тче Богоно́сне Ге́рмане,/ ты, от пеле́н сосу́д избра́нный Бо́гу быв,/ благода́ти Свята́го Ду́ха испо́лнен яви́лся еси́/ и по сме́рти источа́еши исцеле́ния,/ власть прие́м на ду́хи нечи́стыя,/ е́же прогони́ти ты́я от челове́к,/ и́хже наси́лия и нас свободи́,/ моля́ся приле́жно Го́сподеви,/ да спасе́т ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рд.

Прииди́те, и́ночестии собо́ри,/ пе́сньми увенча́им приснопа́мятнаго отца́ на́шего,/ сей бо яви́ся я́ко ма́слина плодови́та, в дому́ Бо́жии,/ еле́й цельбы́ иска́пающая на одержи́мыя неду́ги разли́чными,/ и, я́ко фи́никс, процвете́ нетле́нием моще́й свои́х,/ и, я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жися ча́ды в пусты́ни,/ слез его́ тече́нии напое́нней,/ и я́ко крин, процветы́й/ благода́тию Христа́ Бо́га на́шего.

Богородичен,

Все упова́ние мое́ на Тя возлага́ю,/ Ма́ти Бо́жия,/ сохрани́ мя под кро́вом Твои́м.


Седальны

Глас 1:

Зва́нию Го́спода твоего́ после́дуя,/ вся, я́же в ми́ре кра́сная, презре́л еси́, о́тче наш Ге́рмане,/ и, во о́стров пусты́нный со блаже́нным Савва́тием всели́вся,/ сподви́жник и собесе́дник тому́ был еси́,/ с ни́мже ку́пно прославля́емь,/ моли́ся о чту́щих честну́ю па́мять твою́.

Глас 4:

Трудолю́бное по Бо́зе житие́ возлюби́л еси́, о́тче наш Ге́рмане,/ и, преподо́бному отцу́ Зоси́ме в пусты́ни Солове́цстей сожи́тельствовав,/ сотру́дник и сотаи́нник тому́ был еси́,/ с ни́мже ку́пно, я́ко нача́льник мона́хов, прославля́ешися;/ моли́ся о нас, ча́дех твои́х, соверша́ющих сла́вно па́мять твою́.

Глас 3:

Ка́ко тя ублажи́м, преподо́бне Ге́рмане?/ Ты бо измла́да и́ноческое житие́ избра́л еси́/ и, оте́чество свое́ оста́вль, в преде́лы студе́наго мо́ря удали́лся еси́,/ иде́же, пустыннолюби́ваго Савва́тия обре́т,/ нача́ло отше́льническому житию́ во о́строве Солове́цстем уедине́ннем с ним ку́пно положи́л еси́,/ та́же со избра́нником Бо́жиим Зоси́мою оби́тель и́ноческую во о́нем согради́л еси́,/ те́мже па́мять твою́ при́сно велича́ем.

Глас 8:

Возше́д на высоту́ доброде́телей, о́браз был еси́ ученико́м твои́м,/ воздержа́нию и кро́тости, смире́нию же и послуша́нию тех наставля́я,/ и, я́ко па́стырь, ста́ду своему́ предходя́,/ до́бре ше́ствовати путе́м же́стоким пусты́ннаго жития́ научи́л еси́./ Те́мже ублажа́ем твое́ успе́ние, Ге́рмане преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.


Светильны

Я́ко вои́стинну звезда́ путево́дная яви́лся еси́, Ге́рмане преподо́бне,/ блаже́нным отце́м на́шим Зоси́ме и Савва́тию и с ни́ми мно́жеству мона́хов,/ приве́дшая их в немяте́жное приста́нище Солове́цкаго о́строва/ и све́тлостию жития́ твоего́ озаря́ющая стези́ пусты́ннаго жи́тельства нам,/ почита́ющим святу́ю па́мять твою́.

Богородичен: Ра́дуйся, Тебе́ зове́м, Благослове́нная Богоро́дице Де́во,/ я́ко Тобо́ю присносу́щныя ра́дости прича́стницы бы́хом,/ Жизнь бо Ипоста́сную родила́ еси́ во спасе́ние всем пою́щим Тя.


Каноны

Канон святаго, глас 8 (основной)


Житие

Преподобный Герман Соловецкий родился в городе Тотьме Пермской епархии. Благочестивые родители не могли научить его грамоте, но воспитали ум и сердце сына в строгих правилах христианского благочестия.

Преподобный Герман от юности посвятил себя Богу. Летом 1428 года вместе с рыболовами он прибыл на Поморский берег и поселился при часовне на реке Выги. Там нашел его преподобный Савватий (†1435; память 27 сентября), постриженник Валаамской Преображенской обители.

Около 1429 года оба подвижника переселились на пустынный Соловецкий остров. Под Секирной горой, на расстоянии одной версты от берега, они устроили келлию, где совершали спасительный подвиг пустынножительства. Господь благословил Соловецкий остров для уединенной монашеской жизни, поэтому миряне не могли на нем долго оставаться. Но один рыбак дерзнул поселиться там с женой. Однажды, в раннее воскресное утро, испуганная женщина в слезах прибежала к супругу. Она рассказала, что два светоносных юноши высекли ее, наказав. Это были Ангелы Божии. С тех пор никто из мирских людей не поселялся на острове. В суровом подвиге преподобные Герман и Савватий провели около шести лет. В 1435 году преподобный Герман уехал на Онегу за припасами, а преподобный Савватий в его отсутствие отошел ко Господу. Однако в скором времени Господь привел к преподобному Герману другого пустынника – юного отшельника Зосиму (†1478; память 17 апреля), который соорудил келлию на берегу пресноводного озера в полуверсте от келлии преподобного Германа. Когда на острове собралось несколько отшельников, был основан монастырь.

Более пятидесяти лет провел преподобный Герман на суровом, холодном острове, проводя жизнь в непрестанной Иисусовой молитве и трудах. Часто путешествовал он с острова на материк по различным нуждам возникшей обители. В 1479 году игумен Арсений послал преподобного Германа в Новгород. Там, в обители преподобного Антония Римлянина, исповедовавшись и причастившись Животворящих Таинств, святой Герман мирно отошел ко Господу. Соловецкие иноки хотели перевезти тело святого старца в родную обитель, но ввиду распутицы погребли его на берегу реки Свири, рядом с часовней в деревне Хавроньино. Через пять лет, в 1484 году, игумен Исаия благословил перенести мощи преподобного Германа в Соловецкую обитель. Честные мощи святого были обретены нетленными. Святые мощи преподобного с честью положили с правой стороны алтаря в монастырском храме во имя Святителя и Чудотворца Николая, рядом с мощами преподобного Савватия. Впоследствии над местом погребения преподобного Германа была устроена часовня, а в 1860 году в обители был освящен каменный храм его имени.

Около 1602 года преподобный Герман явился пресвитеру Григорию, служившему в городе Тотьме, и повелел ему написать его образ вместе с преподобными Зосимой и Савватием и составить ему тропарь. Пресвитер Григорий исполнил повеление святого. Все с верою приходившие к иконе преподобного Германа получали исцеления от недугов.

Празднование преподобному, по благословению Патриарха Московского и всея Руси Иоакима (1674–1690) и архиепископа Холмогорского Афанасия, совершается с 1692 года.

Сохранилось рукописное житие святого, составленное около 1627 года иноком Соловецкой обители. К Житию приложено описание чудес, совершившихся от иконы преподобного Германа в Тотьме.

В Иконописном подлиннике приводится внешний облик святого: «Подобием сед, брада аки Александра Свирскаго, и власы таковы, ризы монашеския, в руке свиток, а в нем написано: «Аз явихся пресвитеру, повеле написати тропарь и образ моего явления».