Происхожде́ние честны́х древ Честна́го и Животворя́щего́ Креста́ и па́мять святы́х седми́ му́ченик Маккаве́и, и ма́тере их Соломони́и, и учи́теля их Елеаза́ра
Краткое наименование:08-01 Происхожде́ние честны́х древ Честна́го и Животворя́щего́ Креста́ и па́мять святы́х седми́ му́ченик Маккаве́и, и ма́тере их Соломони́и, и учи́теля их Елеаза́ра
Минея. Дата 2025-08-14 (01 августа по ст. стилю)
Знак типикона: СлавословныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол: 1Кор.1:18-24
Евангелие: Ин.19:6-11,13-20,25-28,30-35
Прокимен
Прокимен, глас 6: Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́, / и благослови́ достоя́ние Твое́.
Стих: К Тебе́, Го́споди, воззову́, Бо́же мой, да не премолчи́ши от Мене́.
Аллилуарий
Аллилуарий, глас 1: Помяни́ сонм Твой, его́же стяжа́л еси́ испе́рва.
Стих: Бог же, Царь наш пре́жде ве́ка, соде́ла спасе́ние посреде́ земли́.
Причастен
Зна́менася на нас свет лица́ Твоего́, Го́споди.
Тропари
Глас 1:Боле́зньми святы́х, и́миже о Тебе́ пострада́ша,/ умоле́н бу́ди, Го́споди,/ и вся на́ша боле́зни исцели́,/ Человеколю́бче, мо́лимся.
Глас 1:Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́/ и благослови́ достоя́ние Твое́,/ побе́ды на сопроти́вныя да́руя/ и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.
Кондаки
Глас 2:Прему́дрости Бо́жия столпи́ седмочи́сленнии/ и Боже́ственнаго Све́та свети́льницы седмосве́щнии,/ Маккаве́и всему́дрии,/ пре́жде му́чеников преве́лии му́ченицы,/ с ни́миже всех Бо́гу моли́теся/ спасти́ся почита́ющим вас.
Икос: Хвали́ те́пле, Сио́не, Бо́га твоего́,/ я́ко укрепи́л есть сей вереи́ врат твои́х и сыны́ тво́я благослови́./ Си́и бо, я́ко во́инство непобеди́мое,/ ополче́ние вои́стинну до́блественно и крепкому́дренно,/ про́тиву кова́рством злочести́вых богому́дренно ста́ша,/ вку́пе побе́ды венцы́ Небе́снаго Сио́на прие́млют/ и Бо́жественному престо́лу предстоя́т, о всех непреста́нно моля́щеся./ Проси́те спасти́ся пою́щим вас.
Глас 4:Вознесы́йся на Крест во́лею,/ тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству/ щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же,/ возвесели ́нас си́лою Твое́ю,/ побе́ды дая́ нам на супоста́ты,/ посо́бие иму́щим Твое́ ору́жие ми́ра/ непобеди́мую побе́ду.
Икос: И́же до тре́тияго Небесе́ восхище́н бысть в рай,/ и глаго́лы слы́шав неизрече́нныя и Боже́ственныя,/ и́хже не леть язы́ки человече́скими глаго́лати,/ что гала́том пи́шет, я́ко рачи́телие писа́ний прочто́сте и позна́ете:/ мне, глаго́лет, хвали́тися да не бу́дет,/ то́кмо во еди́ном Кресте́ Госпо́дни, на не́мже страда́в, уби́ стра́сти./ Того́ у́бо и мы изве́стно да де́ржим, Крест Госпо́день, хвалу́ вси:/ есть бо нам спаси́тельное си́е Дре́во/ ору́жие, ми́ра непобеди́мая побе́да.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 4:Днесь ра́дуется ве́рных мно́жество Боже́ственное:/ явля́ется бо Небе́сныи Крест конце́м,/ осия́вает твердь Све́том непристу́пным,/ во́здух озаря́ет/ и земли́ лице́ укра́шает./ Пое́т Боже́ственными пе́сньми Це́рковь Христо́ва,/ слу́жит, почита́ющи/ свы́ше ю́ соблюда́ющии Крест Боже́ственный и пречу́дный./ Его́же силою укрепля́еми,/ Влады́це присту́пим, зову́ще:/ умири́ мир и просвети́ ду́ши на́ша.
Да ра́дуется тварь и игра́ет:/ днесь бо облиста́ Крест в конце́х с Небесе́,/ земна́я просвеща́я,/ и совоку́плены показа́ расточе́ныя./ Днесь лику́ют с ли́ки а́нгельскими челове́цы,/ ибо браня́щее средогра́дие1, Кресто́м разоре́но,/ во еди́но вся я́ве совокупи́./ Тем, предсия́я па́че со́лнца,/ всю тварь просвеща́ет благода́тию,/ и уясня́ет, и спаса́ет/ ве́рно того́ чту́щия.
Па́че со́лнечныи зари́/ хотя́й ми́рови, я́коже скиптр честны́и,/ Царя́ Христа́ и кончи́ну показа́ти,/ Крест Боже́ственныи се предсия́ет ясно в конце́х./ Сеи́ возведе́ из а́да род челове́ч,/ а́да вельми́ плени́в, врага́ низложи́в,/ де́монов горды́ню до конца́ погуби́./ Ны́не же проявля́ет воскре́сение Спа́сово/ и спаса́ет зову́щия:/ умири́ мир и просвети́ ду́ши на́ша.
Зако́на верх, седмию́ столпы́ возвы́шен,/ мучи́тельство не поколеба́,/ ибо скотски́ гони́теля гнев му́жески претерпе́ша,/ те́ло преда́вше секу́щим,/ благоро́днии ю́ноши и братия,/ Моисе́йским преда́нием храни́телие.
Па́че зри́мых ум вои́стинну возвы́сивше,/ у́ды пло́тския отсеца́ху/ благочести́вии и до́блии о́троцы/ с ма́терию Богому́дрою,/ вели́кими наде́ждами вжиля́еми,/ яже ны́не получи́ша,/ у Авраа́ма почи́вше на ло́нех, пра́отца́ своего́.
Душе́вною до́блестию тве́рдо себе́ вооружи́вше/ и я́рость я́ко преоби́девше,/ проти́ву борцу́ кре́пко прилежа́ху/ благоче́стия ра́ди/ и зако́на отече́скаго хране́нием/ свяще́ннейшии Елеаза́р и прему́дрии ю́ноши/ с ма́терию Богому́дрою.
Святи́и Маккаве́и мучи́телю глаго́лаху:/ нам, о Антио́ше, еди́н Царь Бог, от Него́же бы́хом/ и к Нему́ обраща́емся./ Мир ждет ин нас,/ ви́димаго высоча́йшии и тверде́йшии,/ оте́чество же нам – Иерусали́м кре́пкий и неги́бнущий,/ торжество́ же – е́же со А́нгелы житие́./ Го́споди, моли́твами их поми́луй и спаси́ нас.
Его́же дре́вле Моисе́й прообрази́в собо́ю,/ Амали́ка низложи́в, победи́,/ и Дави́д песнопе́вец/ подно́жию Твоему́, вопия́, кла́нятися повелева́ше,/ Честно́му Кресту́ Твоему́, Христе́ Бо́же,/ днесь, гре́шнии, кла́няемся,/ устна́ми недосто́иными/ Тя, изво́лившаго пригвозди́тися на нем, воспева́юще, мо́лимся:/ Го́споди, с разбо́иником Ца́рствия Твоего́ сподо́би нас.
Стихиры на стиховне
Глас 8:Ду́ши пра́ведных в руце́ Госпо́дни,/ я́коже Авраа́ма, и Исаа́ка, и Иа́кова,/ и́же пре́жде зако́на пра́отцы и Маккаве́ов пра́деди,/ ны́не восхваля́емых от нас:/ си́и бо крепкоду́шнии Авраа́мстии вну́цы су́ще,/ ве́ре поревнова́вше своего́ пра́отца́ Авраа́ма,/ и даже до смерти подвиза́шася за благоче́стие./ Благоче́стно бо воспита́вшеся/ и зако́нно пострада́вше,/ нече́стие обличи́ша го́рдаго Антио́ха/ и, ничто́же предпоче́тше вре́менныя жи́зни,/ ве́чныя ра́ди вся Бо́гу возложи́ша:/ ду́шу, му́жество, ра́зум,/ те́ло мя́гкое и воздая́ния чистоы́ воспита́нием./ О, ко́рене благочести́ва,/ из него́же вы прозябо́сте, Маккаве́и!/ О, ма́тере святы́я,/ ро́ждшия равночи́сленное седмери́цы число́!/ Но мо́лим вас, Маккаве́и,/ с ма́терию ва́шею Соломо́ниею/ и му́дрым свяще́нником Елеаза́ром,/ егда́ предстои́те Христу́ Бо́гу,/ Его́же ради потруди́стеся,/ труды́ плодо́в ва́ших прия́ти от Него́,/ приле́жну мольб́у́ сотвори́те о челове́честве:/ твори́т бо, ели́ко хо́щет,/ и испо́лнит хоте́ния ва́ша, боя́щихся Его́.
Глас проро́ка Твоего́ Моисе́я, Бо́же,/ испо́лнися, глаго́ляй:/ узри́те живо́т ваш, вися́щ пред очесы́ ва́шими./ Днесь Крест воздвиза́ется,/ и мир от ле́сти свобожда́ется;/ днесь Христо́во воскресе́ние обновля́ется,/ и концы́ земли́ ра́дуются,/ в кимва́лех дави́дски песнь Тебе́ принося́ще и глаго́люще:/ соде́лал еси́ спасе́ние посреде́ земли́, Бо́же,/ Крест и воскресе́ние,/ и́хже ра́ди нас спасл еси́, Бла́же и Человеколю́бче,/ Всеси́льне Го́споди, сла́ва Тебе́.
Стихиры на хвалитех
Глас 1:Небе́сная ше́ствия/ Крест Честны́й гото́вит всем,/ тому́ покланя́ющимся ве́рою несумне́нною,/ и лико́м невеще́ственных сил/ И́же на нем Пригвозди́выйся/ сочета́ет любо́вию пою́щия того́.
Кла́няющеся ве́рою Кресту́ Честно́му,/ на нем распе́ншагося воспое́м Влады́ку,/ Того манове́нием,/ устне́ вку́пе и ду́шу очища́юще,/ и сия́нии сего́ мы́сленными уясни́мся,/ хваля́ще его́.
Го́ресть дре́вле услажда́я, Моисе́й/ изба́ви Изра́иля,/ о́браз Креста́ напису́я,/ мы же сего́, вси ве́рнии,/ та́йно и Боже́ственно вообража́юще в сердца́х на́ших,/ всегда́ спаса́емся держа́вою его́.
Многострада́льная Ма́ти,/ к по́двигом созва́вши своя́ де́ти, глаго́лаше:/ авраа́мстей седи́не после́дуйте,/ да заколе́нию Иса́кову причасти́теся./ Ти́и же приима́ху наставля́ющую,/ предпостиза́ху уча́щую,/ друг по дру́зе томле́ния му́ки ви́дяще,/ и́хже моли́твами, Бо́же, поми́луй нас.
Седмь столпи́ избра́ннии/ от еди́наго ка́мене слове́снаго усе́чени бы́ша,/ непоколеби́м показа́ша зако́на столп./ Те́мже благоволи́, Спа́се,/ в ми́ре сохрани́тися душа́м на́шим.
И́же зако́на храни́телие/ и Соломони́и сыно́ве,/ на суди́щи стра́ждуще, ко Антио́ху вопия́ху:/ мы, Антио́ше, за оте́ческий зако́н терпи́м./ Не отлучи́т же нас ни огнь, ни меч, ни зве́рие, ни ра́ны,/ но вку́пе умре́м с ма́терию ста́рицею/ и учи́телем отце́м,/ живу́ще и сра́дующеся в неконча́емыя ве́ки.
На Маккаве́и собра́вшуюся рать,/ прииди́те, у́зрим, ве́рнии, му́жество:/ мучи́тель бо царь, вся язы́ки удержа́в,/ держи́м бе́яше от ста́рца и дете́й седьми́/ и еди́ныя жены́./ Те́мже моли́твами их, Бо́же,/ поми́луй нас.
Пособи́вый, Го́споди, кро́ткому Дави́ду покори́ти иноплеме́нника,/ ве́рному на́шему во́инству спобо́рствуй/ и ору́жием Креста́ низложи́ враги́ на́ша./ Покажи́, Благоутро́бне, на нас дре́вния ми́лости Твоя́,/ и да разуме́ют вои́стинну, я́ко Ты еси́ Бог,/ и, на Тя наде́ющиися, побежда́ем,/ моля́щиися обы́чно Пречи́стей Твое́й Ма́тери/ дарова́тися нам ве́лией ми́лости.
Седальны
Глас 8:лагоче́стно наказа́вшеся, о́троцы му́дрии, му́ченически,/ мучи́телей преще́ния му́жески посрами́сте,/ я́ко зако́на побо́рницы и отцу́ послу́шницы бы́сте, святи́и,/ с ма́терию Богому́дрою усе́рдно пострада́сте./ Те́мже и сме́ртию живот иску́пльше вои́стинну Небе́сный,/ ве́чно ра́дуетеся, Маккаве́и крепкоду́шнии,/ моли́те Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.
Светильны
Чу́дныя воспое́м Маккаве́и, Елиаза́ра, о́троки и Соломони́ю:/ си́и бо низложи́ша шата́ния началозло́бнаго зми́я/ и, зако́на служи́телие бы́вше, венча́шася.
Богородичен: Крест – храни́тель всея́ вселе́нныя,/ Крест – красота́ Це́ркве,/ Крест – на́ша держа́ва,/ Крест – ве́рных утвержде́ние,/ Крест – А́нгелов сла́ва и де́монов я́зва.
Каноны
Кано́н Креста́, глас 6 (основной)
Ин кано́н му́чеников, глас 8 (основной)
Житие
Происхождение (изнесение) Честных Древ Животворящего Креста Господня. В греческом часослове 1838 года так объясняется происхождение этого праздника: «По причине болезней, весьма часто бывавших в августе, издревле утвердился в Константинополе обычай износить Честное Древо Креста на дороги и улицы для освящения мест и отвращения болезней. Накануне (31 июля), износя его из царской сокровищницы, полагали на святой трапезе Великой Церкви (в честь Святой Софии Премудрости Божией). С настоящего дня и далее до Успения Пресвятой Богородицы, творя литии по всему городу, предлагали его потом народу для поклонения. Это и есть предысхождение Честного Креста».
В Русской Церкви это празднество соединилось с воспоминанием Крещения Руси 1 августа 988 года. В «Сказании действенных чинов святыя соборныя и апостольския великия Церкви Успения», составленном в 1627 году по повелению Патриарха Московского и всея Руси Филарета, дается такое объяснение праздника 1 августа: «А на происхождение в день Честного Креста бывает ход освящения ради водного и просвещения ради людского по всем градам и весем».
Известие о дне Крещения Руси сохранилось в хронографах XVI века: «Крестися князь великий Владимир Киевский и вся Русь августа 1».
По принятому Ныне в Русской Церкви чинопоследованию малое освящение воды 1 августа совершается до или после Литургии. Вместе с освящением воды совершается освящение меда (т. н. первый медовый Спас: «Спас на воде», «Мокрый Спас»). С этого дня благословляется вкушение его нового сбора. Праздничное Богослужение, посвященное юбилею 1000-летия Крещения Руси в 1988 году, решением Священного Синода от 29 июля 1986 года определено на день праздника Всех святых, в земле Российской просиявших – в Неделю 2-ю по 50-це. День 1 августа является церковно-исторической датой воспоминания Крещения Руси. В связи с этим Святейший Патриарх Московский и всея Руси Пимен писал в юбилейном обращении, помещенном в Православном церковном календаре на 1988 год: «Крещение Руси, как свидетельствуют традиция и древние летописи, святой князь Владимир совершил в Киеве 1 (14) августа, чему ежегодным напоминанием является освящение вод в этот день – в праздник Происхождения Честных Древ Креста Господня».
Семь святых мучеников Маккавеев: Авим, Антонин, Гурий, Елеазар, Евсевон, Алим и Маркелл, мать их Соломония и учитель их Елеазар пострадали в 166 году до Рождества Христова от нечестивого сирийского царя Антиоха Епифана. Приверженный к эллинскому культу, Антиох Епифан ввел в Иерусалиме и всей Иудее языческие обычаи. Он осквернил храм Господень, поставив в него статую языческого Бога Зевса Олимпийского, к поклонению которому принуждал иудеев. Многие отпали тогда от Истинного Бога. Однако были и такие, которые глубоко скорбели о падении народа Божия и продолжали верить в грядущее пришествие Спасителя. Девяностолетний старец – законоучитель Елеазар, который за приверженность к Моисееву закону был судим, с твердостью пошел на мучения и скончался в Иерусалиме. Такое же мужество показали ученики святого Елеазара – семь братьев Маккавеев и их мать Соломония. Они были судимы в Антиохии царем Антиохом Епифаном, где, бесстрашно признав себя последователями Истинного Бога, отказались принести жертву языческим Богам. Старший из отроков, дававший первым ответ царю от имени всех семи братьев, был предан ужасным истязаниям на глазах у остальных братьев и их матери; остальные пять братьев один за другим претерпели те же мучения. Остался седьмой брат, самый младший. Антиох предложил святой Соломонии склонить отрока к отречению, чтобы ей остался хоть последний сын, но мужественная мать укрепляла и его в исповедании Истинного Бога. Отрок решительно отклонил ласкательства царя и так же твердо перенес муки, как его старшие братья. После смерти всех детей Святая Соломония, стоя над их телами, воздела руки с благодарной молитвой Богу и скончалась. Подвиг святых семи братьев Маккавеев воодушевил Иуду Маккавея, и он поднял восстание против Антиоха Епифана и с помощью Божией одержал победу, очистив Иерусалимский храм от идолов. О всех этих событиях повествуется во 2-й Книге Маккавейской, входящей в состав Библии. Похвальные слова святым мученикам Маккавеям посвятили отцы Церкви – святители Киприан Карфагенский, Амвросий Медиоланский, Григорий Назианзин и Иоанн Златоуст.
В Слове на память святых мучеников Маккавеев святитель Григорий Богослов говорил: «Что скажем о Маккавеях? Настоящее собрание – для них. И хотя не многие их чествуют, потому что подвизались не после Христа; однако же они достоины, чтобы все их чествовали, потому что терпели за отеческие законы. Сделавшись мучениками прежде Христовых страдании, чего не совершили бы они, подвергшись гонению после Христа и став подражателями Его за нас смерти? И без такого образа, показав столько доблести, не оказались ли бы они еще более мужественными, если бы страдали, взирая на пример Христов? Но есть также таинственное и сокровенное учение (весьма вероятное для меня и для всякой Боголюбивой души), по которому, из достигавших совершенства прежде пришествия Христова, никто не достигал Сего без веры во Христа. Ибо Слово, хотя ясно открылось уже впоследствии, в определенное время, однако же умам чистым было ведомо и прежде, как показывают многие прославленные до Христа. Почему и Маккавеев нельзя унижать за то, что страдали прежде Христа. Но поскольку пострадали по закону крестному, то и достойны похвал, и должны быть почтены Словом, почтены не для Того, чтобы получила приращение собственная их Слава (Слово прибавит ли славы тем, чьи дела славны?), но чтобы прославились восхваляющие...
... Будем подражать Маккавеям – и Священники, и матери, и дети. Священники – в честь Елеазара, духовного Отца, показавшего превосходнейший пример и Словом, и делом; матери, в честь мужественной матери, да окажутся истинно чадолюбивыми, и да представят чад своих Христу, чтобы самый брак освятился таковою жертвою; дети да почтят святых юношей и да посвящают время юности не постыдным страстям, но борьбе со страстями, мужественному ратоборству с ежедневным нашим Антиохом, который воюет посредством всех членов наших, и многоразлично гонит нас. Ибо желаю, чтобы были подвижники для всякого времени и случая, из всякого рода и возраста, подверженного и явным нападениям и тайным наветам врагов. Желаю, чтобы пользовались древними сказаниями, но пользовались также и новыми, и, подобно пчелам, отвсюду собирали полезнейшее в состав единого сладкого сота, дабы и чрез Ветхий и чрез Новый Завет прославлялся в нас Бог, славимый в Сыне и в Духе, знающий Своих и знаемый Своими, исповедуемый и исповедующий, прославляемый и прославляющий в Самом Христе, Которому Слава во веки. Аминь». (Творения иже во святых Отца нашего Григория Богослова, архиепископа Константинопольского. Т. 2. М., 1868).