08-07 Обретение мощей Святи́теля и чудотво́рца Митрофа́на, пе́рваго епи́скопа Воро́нежскаго

Святи́теля и чудотво́рца Митрофа́на, пе́рваго епи́скопа Воро́нежскаго

Краткое наименование:

08-07 Святи́теля и чудотво́рца Митрофа́на, пе́рваго епи́скопа Воро́нежскаго

Минея. Дата 2024-08-20 (07 августа по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени: Мф.11:27-30

Апостол: 1Тим.5:22-6:11

Евангелие: Лк.18:15-17,26-30


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

Пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости/ сло́вом и житие́м па́стве твое́й, о́тче смиренному́дре Митрофа́не, был еси́./ Те́мже и во све́тлостех святы́х/ со́лнца светле́йши возсия́л еси́,/ венце́м нетле́ния и сла́вы украша́емь,/ моли́ Христа́ Бо́га/ стра́не на́шей и гра́ду твоему́ в ми́ре спасти́ся.


Кондаки

Глас 8:

Воздержа́нием те́ло ду́ху порабо́тив,/ ду́шу же равноа́нгельну сотвори́в,/ святи́тельскою оде́ялся еси́ оде́ждою, я́ко вене́ц свяще́нства,/ и ны́не, всех Влады́це предстоя́,/ моли́, всеблаже́нне Митрофа́не, умири́ти и спасти́ ду́ши на́ша.

Икос: В пусты́ни высото́ю смиренному́дрия,/ я́ко ра́йский цвет, красу́яся,/ и на Воро́нежския Це́ркви престо́ле украси́лся еси́ высо́кими удобре́ниями, прему́дре,/ и́бо был еси́ иера́рх, о́браз ве́рным сло́вом и житие́м./ Те́мже и Бог я́ко уго́дника Своего́ вознесе́ тя,/ нетле́нием и чудесы́ в Це́ркви Свое́й прославля́я,/ да вси́ ве́рою зове́м ти:/ ра́дуйся, Воро́нежская похвало́, Митрофа́не приснопа́мятне.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 8:

О́тче Богому́дре Митрофа́не,/ ты от ю́ности возлюби́л еси́/ взыска́ние Го́рняго ми́ра прему́дрости,/ и, егда́ поще́нием и моли́твою от Бо́га стяжа́л еси́ ю,/ не в земли́ сокры́л еси́ тала́нт сво́й,/ но уча́ и творя́ па́стырски непреста́нно,/ во сто крат о́ный умно́жил еси́/ и был еси́ иера́рх свети́льник Це́ркви./ Те́мже в воздая́ние блаже́нным труда́м твои́м,/ вшед ны́не в ра́дость Го́спода своего́ Царя́ и Влады́ки,/ моли́ о душа́х на́ших.

О́тче преподо́бне Митрофа́не,/ ты, плени́в ум и се́рдце свое́ в послуша́ние Бо́гу,/ не о себе́, но о сла́ве Бо́жией раде́л еси́:/ тружда́яся бо в де́лании мы́сленнаго виногра́да Христо́ва,/ вся́ку ро́згу, не творя́щую плода́,/ жи́во и де́йственно Сло́ва Бо́жия мече́м отребля́л еси́,/ ве́ру же и чи́стыя нра́вы Ангелонра́вным по Бо́зе житие́м свои́м,/ я́ко опло́том, соблюда́л еси́./ И ны́не, венце́м нетле́ния от руки́ Госпо́дни украси́вся,/ моли́ о душа́х на́ших.

О́тче Богоно́се Митрофа́не,/ ты разу́мно пра́вил еси́/ вве́ренное тебе́ сло́во и́стины:/ стоя́ бо на неусы́пной стра́жи до́му Го́сподня/ и бдя о душа́х недре́мленно,/ па́ству свою́ угоди́ти Бо́гу/ сло́вом и де́лом наставля́л еси́./ Тем, я́ко до́брый па́стырь, Пастыренача́льнику, Сы́ну Бо́жию,/ о приставле́нии Его́ сло́во бла́го возда́л еси́,/ моли́ о душа́х на́ших.

Святи́телей удобре́ние и отце́в сла́ву/ священноле́пно воспои́м днесь/ и, Царя́ царе́й, Христа́ Бо́га на́шего восхва́лим:/ Сей бо я́ко Освяти́тель святы́х и Творе́ц чудотво́рцев/ чуде́с благоле́пием того́ та́ко просла́ви,/ я́ко архиере́и, свяще́нницы и мона́си/ и вси благове́рнии лю́дие от честны́х моще́й его́,/ я́ко от многоцеле́бнаго исто́чника,/ благода́ть и исцеле́ние прие́млюще, уми́льно глаго́лют:/ ра́дуйся, Бо́жиих дарова́ний сокро́вище,/ Митрофа́не, святи́телю блаже́нне.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Ки́ими благогове́йными усты́ воспои́м Митрофа́на?/ святи́теля смире́нна, смире́нному Пастыренача́льнику подража́теля,/ подвиго́м вели́ких отце́в Це́ркви соуча́стника/ и высо́ким нра́вом их насле́дника,/ му́жа жела́ний чи́ста, слугу́ Госпо́дня ве́рна,/ ревни́теля уста́вов Це́ркви непоколеби́ма,/ его́же венча́ет Христо́с Бог наш,/ име́яй мно́жество щедро́т и ве́лию ми́лость.

Стих: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость,/ и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум.

Ки́ими свяще́нными пе́сньми ублажи́м Митрофа́на?/ иера́рха Богому́дра, Ева́нгельскаго Правосла́вия наста́вника,/ воздержа́ния учи́теля, А́нгелов собесе́дника,/ ни́щих и сиро́т пита́теля,/ оби́димым засту́пника и немощству́ющих врача́ преизря́дна,/ его́же венча́ет Христо́с Бог наш,/ име́яй мно́жество щедро́т и ве́лию ми́лость.

Стих: Услы́шите сия́, вси язы́цы,/ внуши́те, вси, живу́щии по вселе́нней.

Ки́ими похва́льными венцы́ почти́м Митрофа́на?/ па́стыря блаже́нна, Це́ркви свети́льника,/ гра́да Воро́нежа сла́ву, Росси́йстей стране́ утвержде́ние,/ и́ночествующих о́браз, свяще́нства вене́ц,/ иера́рхов святоле́пное украше́ние,/ его́же венча́ет Христо́с Бог наш,/ име́яй мно́жество щедро́т и ве́лию ми́лость.

Сра́дуйтеся нам, Росси́йстии собо́ры, днесь/ в све́тлой па́мяти Богоно́снаго отца́ на́шего и па́стыря,/ и́же, до́брым житие́м свои́м ве́рно угоди́в Бо́гу,/ и во гро́бе сла́вою иера́ршеских доброде́телей свои́х/ сия́ет, я́ко свети́ло,/ подая́ от нетле́ннаго сокро́вища моще́й свои́х/ благоуха́ние Свята́го Ду́ха./ Те́мже у́бо, соше́дшеся,/ о́бщий лик тому́ соста́вим, пе́сньми Боже́ственными зову́ще:/ помина́й нас, о́тче, и за ны Христу́ моли́ся,/ я́ко вели́кий наш хода́таю, Митрофа́не.


Стихиры на хвалитех

Глас 8:

Те́сен путь в житии́ твое́м, преподо́бне Митрофа́не,/ преше́л еси́, по́двигом до́брым в пусты́ни подвиза́яся,/ и тече́ние благо́е во святи́тельстве соверша́я,/ Бо́гу же все́ю душе́ю рабо́тая/ и до конца́ угожда́я ве́рно, я́ко сосу́д Богоизбра́нный./ Тем простра́нное обре́л еси́ воздая́ние/ у пра́веднаго Мздовоздая́теля и Царя́ святы́х, Го́спода,/ Ему́же, свя́те, моли́ся,/ мир Росси́йстей Це́ркви дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Житие́ чи́стое, терпе́ние, кро́тость и любо́вь нелицеме́рну,/ воздержа́ние соверше́нное, умиле́ние Боже́ственное,/ ве́ру же и наде́жду и́стинну и милосе́рдие стяжа́в,/ равноа́нгельно, Митрофа́не, на земли́ пожи́л еси́/ и на Небеси́ с ли́ки А́нгел предстои́ши,/ с ни́миже, свя́те, моли́ся/ мир Росси́йстей Це́ркви дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Боже́ственною благода́тию Свята́го Ду́ха просвети́вся,/ и по сме́рти благода́тное ми́лости ми́ро/ от честны́х твои́х и многоцеле́бных моще́й источа́еши./ Тем по до́лгу о тебе́, Митрофа́не, ра́дуемся/ и, па́мять твою́ священноле́пно соверша́юще,/ священноле́пными пе́сньми зове́м ти:/ сла́ва Да́вшему ти кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,/ сла́ва Де́йствующему тобо́ю всем исцеле́ния.

Благи́й и ве́рный ра́бе,/ усе́рдный де́лателю виногра́да Христо́ва,/ ты я́ко до́брый па́стырь/ вар и тяготу́ дневну́ю поне́сл еси́,/ уча́ слове́сныя о́вцы/ се́рдцем ве́ровати в пра́вду,/ усты́ же испове́дати во спасе́ние,/ те́мже и Бог я́ко избра́ннаго Своего́ вознесе́ тя/ и па́мять твою́, досточу́дне Митрофа́не, просла́ви./ Ты же непреста́нно моли́ся, испроси́ оте́честву на́шему мир,/ христиа́ном же в доброде́телех преспе́яние/ и ве́лию ми́лость.


Седальны

Глас 2:

Во святи́тельстве благоче́стно пожи́л еси́, святи́телю Богоявле́нне,/ лю́ди к Богоразу́мию сло́вом и де́лом наста́вил еси́/ и Бо́гу до конца́ угоди́л еси́./ Сего́ ра́ди от Него́ нетле́нием и чудесы́, о́тче Митрофа́не, почти́лся еси́,/ я́ко прича́стник Бо́жия благода́ти.

Глас 8:

Украси́в ду́шу твою́ доброде́тельми/ и вре́меннаго жития́ по́прище в стра́се Бо́жии преше́д,/ обре́л еси́ благода́ть пред Бо́гом./ Ему́же с ли́ки А́нгел предстоя́,/ моли́, свя́те Митрофа́не, дарова́ти нам живо́т ве́чный и ве́лию ми́лость.

Глас 2:

Упра́вив па́ству твою́ до́бре,/ сло́во бла́го Пастыренача́льнику Бо́гу возда́л еси́,/ и от руку́ Его́ пра́ведное воздая́ние прия́в,/ моли́, о́тче наш Митрофа́не,/ да блаже́ннаго в Ца́рстве Святы́х пребыва́ния/ и нас хода́тайством твои́м по бога́той ми́лости Свое́й сподо́бит.

Глас 8:

О всех сла́вных, Це́ркви Святе́й благода́тию Бо́жиею от Тебе́ быва́емых,/ благода́рственная Бо́гу воздаю́ще и Того́ Боголе́пное снизхожде́ние сла́вяще,/ мо́лим тя, святи́телю Христо́в Митрофа́не,/ помози́ нам обрести́ всем благода́ть и ми́лость в День су́дный.


Светильны

Светоза́рна свети́льника ве́ры,/ Боже́ственно и пресла́вно от Светонача́льныя Тро́ицы возсия́вша/ и нас со́лнца светле́йше чудесы́ свои́ми просвети́вша,/ Митрофа́на, па́стыря блаже́нна, пе́сньми восхва́лим.

Богородичен: Богоро́дице Де́во, ра́дуйся,/ от А́нгела ра́дость прии́мшая;/ ра́дуйся, Влады́чице,/ и спаси́ на Тя упова́ющих.


Каноны

Кано́н свята́го, глас 8 (основной)


Житие

Святитель Митрофан, епископ Воронежский. Духовная жизнь великого угодника Божия святителя Митрофана, как и жизнь всех святых, сокровенна, и только Господу Богу вполне известны его подвиги, его труды для стяжания Царства Небесного, его непрестанные молитвы, его пламенное сердечное стремление к единению с Богом.

Родился святитель Митрофан (в миру Михаил) в ноябре 1623 года во Владимирском крае, в семье потомственного священника Василия и Марии (или Мавры). Из духовного завещания святителя известно, что он «родился от благочестивых родителей и воспитан ими в непорочном благочестии Восточной Церкви, в православной вере». До сорокалетнего возраста святитель жил в миру: был женат, имел сына Иоанна и служил приходским священником в селе Сидоровском. Лишившись супруги, священник Михаил в 1663 году принял постриг с именем Митрофан в Золотниковской Успенской пустыни, находившейся недалеко от Суздаля.

Через три года иеромонах Митрофан избран в настоятели Успенского Яхромского Космина монастыря. Этим монастырем он управлял 10 лет, проявив себя усердным игуменом. Его заботами воздвигнут храм в честь Нерукотворенного Образа Спасителя. Патриарх Иоаким (1674―1690), узнав о святой жизни игумена Митрофана, возвел его в 1675 году в сан архимандрита знаменитого Мариево-Унженского монастыря во имя Живоначальной Троицы. Там попечением нового настоятеля был сооружен храм в честь Благовещения Пресвятой Богородицы.

На Московском Соборе 1681–1682 годов в числе мер для борьбы с расколом и в целях улучшения просвещения среди православных было решено увеличить число епархий.

На новую Воронежскую кафедру 2 апреля 1682 г. был посвящен Патриархом Иоакимом и шестнадцатью архипастырями святой Митрофан. По прибытии в Воронеж Святитель, прежде всего, учитывая трудность времени и низкое нравственное состояние духовенства и паствы, разослал по епархии Окружное послание, в котором призывал к исправлению. «Честны́е иереи Бога Вышнего!– писал Святитель.– Вожди стада Христова! Вы должны иметь светлые умные очи, просвещенные светом разумения, чтобы вести других по правому пути. По слову Господа, вы должны быть самим светом: «вы есте свет миру» (Мф. 5:14)... Христос Спаситель, вручая паству апостолу Своему, трижды сказал ему: паси, как бы внушая тем, что три есть различные образа пасения: слово учения, молитва при пособии Святых Таин и пример жизни. Действуйте и вы всеми тремя способами: подавайте пример доброй жизни, учите людей своих и молитесь о них, укрепляя их Святыми Тайнами; наипаче же неверных просвещайте святым Крещением, и согрешивших приводите к покаянию. Будьте внимательны к болящим, чтобы не отошли от сей жизни без причащения Святых Таин и помазания святым елеем».

За время 20-летнего епископства святителя Митрофана количество храмов в епархии возросло с 182 до 239 и основано 2 монастыря.

Известно о большой дружбе святителя Митрофана Воронежского со святителем Питиримом Тамбовским (память 28 июля).

Они поддерживали переписку и встречались для духовных бесед. История основания близ Тамбова Трегуляевского Предтеченского монастыря связана с дружбой святых архипастырей.

Первый Воронежский Святитель ревностно заботился о нуждах паствы: искоренял нестроения и беспорядки в обителях, утверждал в них жизнь по иноческому уставу, утешал всех без различия звания и состояния, был покровителем вдов и сирот, заступником обиженных. Его дом служил гостиницей для странников и лечебницей для больных. Молился он о живых и об усопших христианах, а особенно о воинах, павших за Отечество.

Святитель Митрофан, как человек высокого патриотизма, своим авторитетом, пожертвованиями и молитвами содействовал преобразованиям Петра I, необходимость и цель которых хорошо понимал. При постройке флота в Воронеже Святитель убеждал народ всемерно помогать Петру, а сам отдавал все свои средства, сознавая, что они идут на благо Родины. Это было очень важно, так как многие считали устройство флота делом бесполезным.

Высокий патриотизм святого епископа соединялся в его душе с твердой верой и строгостью православных убеждений, ради которых он не боялся навлечь на себя царский гнев.

Хотя за ослушание царской воли святителю грозила опала, но он отказался идти во дворец к Петру I, потому что там стояли статуи языческих богов. Царь приказал убрать статуи и с того времени проникся еще большим уважением к святому.

Е. Поселянин описывает случай, свидетельствующий о духовной связи между святителем Митрофаном и чтившим его Петром I уже после их кончины. Однажды в Петропавловском соборе Петербурга увидели человека, усердно молившегося перед гробницей Петра I. На вопрос, почему он это делает, человек тот ответил, что ему повелел молиться святитель Митрофан. Однажды во сне святой епископ явился ему и сказал: «Если хочешь быть мне угодным, молись о упокоении души императора Петра Великого».

Скончался святитель Митрофан 23 ноября 1703 года, в глубокой старости, приняв перед смертью схиму с именем Макарий, в честь преподобного Макария Унженского, с которым духовно сроднился во время настоятельства над Макариево-Унженской Троицкой обителью.

Гроб с телом великого святителя нес до усыпальницы сам Петр. Прощаясь, он сказал: «Не осталось у меня такого святого старца. Ему же буди вечная память».

Современники Святителя не оставили нам никаких памятников с описанием его христианских подвигов, и только Духовное завещание открывает нам те благодатные сокровища любви и смирения, которыми была преисполнена его душа.

В этом завещании, исполненном духом молитвы, он обнимает всех своей любовью, желая и по кончине своей всегда поучать паству свою. Обращаясь к пастырям и пасомым, святитель говорит: «Для всякого человека таково правило мудрых мужей: употреби труд, храни мерность – богат будеши; воздержно пий, мало яждь – здрав будеши; твори благо, бегай злаго – спасен будеши... Да пребывают все православные христиане в прародительстве своем благочестиво и праведно, во всякой чистоте, в воздержании, святыне и покаянии. Веру же Православную заповедую любить; и Церковь Святую едину во всей вселенной, как мать, чествовать и пребывать в ней неотступно, и предание и учение святых отцов содержать крепко и ни в чем не поругано и непоколебимо иметь. Как без веры правой угодить Богу невозможно, так и без Церкви Святой Восточной и светлого Богопреданного ее учения невозможно кому спастись».

С 1820 года число почитателей памяти святителя Митрофана чрезвычайно увеличилось, и Воронежский архиепископ Антоний II неоднократно доносил в Синод о чудесах по молитвам святого.

В 1831 году обретено нетленное тело святителя Митрофана и совершено прославление его в лике святых. С того времени Русская Церковь совершает память Святителя дважды в год: 23 ноября – день преставления, и 7 августа (1832 г.) – день прославления.

В Воронежской епархии архиепископ Антоний II (1827–1846) установил следующие празднования в честь святителя Митрофана: 4 июня – день тезоименитства; 2 апреля – день архиерейской хиротонии (1682 г.); 11 декабря – обретение мощей (1831 г.).

Первая икона святителя Митрофана написана в 1830 г. художником Швецовым после явления ему святого архипастыря в видении, о котором предсказал Воронежский архиепископ Антоний.

Совершая память великого и смиренного угодника Божия святителя Митрофана, епископа Воронежского, вчитываясь в его житие и внимательно слушая прославляющие его церковные песнопения, мы учимся у него как надо любить ближних, заботиться о каждом человеке, исполняться любовью к своему Отечеству, ценить и твердо хранить православную веру и всем сердцем и разумом любить Господа.