Святы́х преподобному́чеников Фео́дора и Васи́лия, в Бли́жних пещерах почива́ющих
Краткое наименование:08-11 Святы́х преподобному́чеников Фео́дора и Васи́лия, в Бли́жних пещерах почива́ющих
Минея. Дата 2024-08-24 (11 августа по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 1:Сою́зом любве́ связа́вшеся, преподо́бнии,/ всяк сою́з ко́зней вра́жиих попра́сте,/ страда́ние же и сме́рть непови́нне/ от сребролюби́ваго кня́зя претерпе́сте до́бле,/ тем мо́лим вас, вку́пе пожи́вших/ и венцы́ муче́ния прие́мших,/ моли́теся Го́сподеви о нас,/ я́ко да во мно́зей любви́, ве́ре и наде́жди до́бре пожи́вше,/ всегда́ ублажа́ем вас,/ Фео́доре и Васи́лие добропобе́днии.
Кондаки
Глас 2:Добр сове́тник я́влься блаже́нному Феодо́ру, Богому́дре Васи́лие,/ изба́вил еси́ того́ сове́том свои́м от пре́лести диа́воли/ и ко све́ту богора́зумия наста́вль./ С те́мже по́слежде блаже́нную прия́л еси́ кончи́ну,/ устреле́н непра́ведно быв во утро́бу от сребролюби́ваго князя./ И ны́не, предстоя́ Го́сподеви,/ моли́ся непреста́нно о всех нас.
Икос: Премно́жеством доброде́телей ва́ших, преподо́бнии,/ я́ко сад кра́сный, испо́лнь су́ще/ и, я́ко от ра́я, процвели́ есте́ поще́нием и моли́твами,/ всех благоуха́юще от вони́ мно́гих ва́ших трудо́в, и по́двигов, и пото́в преподо́бнических,/ в ни́хже преидо́сте благоиску́сно к безско́рбному животу́/ и венце́м побе́дным увязо́стеся;/ моли́те непреста́нно о всех нас.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 6:Все собра́л еси́ тле́нное сокро́вище,/ и, Христо́ву после́дуя рече́нию,/ о́тче наш Феодо́ре блаже́ннейший,/ разда́л еси́ то тре́бующим,/ и сих рука́ми внесл еси́ на ме́сто некра́домо,/ отню́дуже све́том благода́ти обогати́вся,/ просия́л еси́ в ми́ре, а́ки со́лнце;/ и ны́не предстоя́ со дерзнове́нием Влады́це,/ све́тлых твои́х дарова́ний луча́ми просвети́ пою́щия па́мять твою́.
Жела́я у́мное восприя́ти бога́тство,/ о чу́вственней не ради́л еси́,/ е́же преда́в в руки ни́щих,/ сам изво́лил еси́ в нищете́ обнища́вшему нас ра́ди Христу́ после́довати,/ и, того́ крест на ра́мо восприе́мь,/ те́сный путь проше́л еси́,/ и по кончи́не блаже́нней простра́нная места́ насле́довал еси́,/ иде́же со А́нгелы водворя́лся,/ моли́ о восхваля́ющих тя, Фео́доре преблаже́нне.
Вся оста́вль кра́сная сего́ ми́ра,/ и́ноческий о́браз восприе́мь ра́достно/ и в нем до́бре подвиза́вся,/ в те́мную всели́лся еси́ пеще́ру,/ иде́же мно́гим воздержа́нием и труды́ плоть свою ду́хови покори́л еси́/ и, уязви́в уязвля́ющаго тя супоста́та,/ прогна́л еси́ того́ кре́стным ору́жием./ И ны́не во све́те живы́й непристу́пнем,/ помяни́ и нас, пра́зднующих честно́е твое́ преставле́ние.
Зако́н, и́же в писании, исполня́я,/ преподо́бне Васи́лие,/ стяжа́в любо́вь к Бо́гу,/ возлюби́л еси́ и бли́жняго, я́ко сам себе́,/ и того́ утверди́л еси́, блаже́нне,/ не поколеба́тися от неви́димаго врага́,/ на́ньже дарова́ Тебе́ кре́пость Иису́с Человеколю́бец/ и Спас душ на́ших.
Имы́й во усте́х, преблаже́нне,/ со́лию благода́ти сло́во растворе́нно,/ согни́вшееся сребролю́бием се́рдце утверди́л еси́ в добростоя́ние па́ки,/ кры́ющагося же зми́я яви́л еси́ ко́зни/ и прогна́л того́ дале́че о И́мени Христо́ве,/ Его́же устраша́ются проти́вныя си́лы.
Тве́рдый любве́ сою́зом связа́вшеся, преблаже́ннии отцы́,/ обрето́стеся еще́ в жи́зни сей а́ки град тверд,/ его́же не возмого́ша ле́стнии подкопа́ти лю́таго велиа́ра служи́телие/ и, претво́ршеся в бе́гство, я́звеннии падо́ша,/ вы же воспе́сте во хвале́нии:/ си́ла на́ша и кре́пость Иису́с Человеколю́бец/ и Спас душ на́ших.
Треблаже́ннии отцы́,/ до́блии ору́жницы Христо́вы,/ вы глаго́лом непреста́нныя моли́твы,/ восприе́мше щит несумне́нныя ве́ры,/ упова́нием же на Бо́га препоя́савшеся,/ побе́дили есте́ де́монския полки́/ и, в кро́ви муче́ний ва́ших ри́зы испра́вше14,/ внидо́сте в Черто́г Небе́сный,/ отню́дуже и нас не забу́дите,/ но уще́дрите ны,/ прося́ще нам у Христа́ Бо́га ми́ра и ве́лия ми́лости.
Стихиры на стиховне
Глас 2:Егда́ благода́ть Ду́ха Пресвята́го/ огне́м те́плыя любве́ к Бо́гу/ распали́ твое́ се́рдце, преподо́бне,/ тогда́, вся презре́в кра́сная ми́ра сего́/ и Влады́чним стопа́м после́дуя,/ те́сный в жи́зни сей изво́лил еси́ путь ше́ствовати,/ крест Христо́в на ра́му нося́,/ и долготерпе́нием вшел еси́ в простра́нная места́,/ отню́дуже и нас не забу́ди,/ ве́рою блажа́щих твою́ честну́ю па́мять, Васи́лие.
Стих: Восхваля́тся преподо́бнии во сла́ве/ и возра́дуются на ло́жах свои́х.
Бе́гая молвы́ и мятежа́,/ пленя́ющаго ум челове́ческий в напа́сти,/ вся отве́рг, преблаже́нне,/ на безмо́лвное отше́л еси́ ме́сто,/ в те́мную всели́вся пеще́ру,/ и ту сотвори́л еси́ а́ки рай не́кий прекра́сен,/ мно́гими же труды́ в ней пожи́в,/ неви́димыя враги́ одоле́л еси́/ и А́нгелом собесе́дник показа́лся еси́./ И ны́не с ни́ми Влады́це Христу́ предстоя́,/ моли́ и о нас, свя́те Фео́доре,/ да изба́вимся от вся́кия молвы́ и напа́сти.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных его́.
Ле́ствицу ви́дяще, отцы́ свяще́ннейшии,/ от горы́ святы́я Пече́рския к небеси́ утвержде́нну,/ на не́йже Бо́жия Ма́ти положи́ Свое́ селе́ние,/ и а́нгельстии ли́цы со святы́ми по ней к Небеси́ восхожда́ху,/ тех стопа́м после́довали есте́, а́ки безпло́тни,/ и, возше́дше ве́дением и дея́нием,/ ны́не предстои́те́ Святе́й Тро́ице,/ иде́же помяни́те и нас, покланя́ющихся моще́м ва́шим, преблаже́ннии.
Мно́гими по́двиги просия́вше в ми́ре,/ святи́и му́ченицы, Фео́доре чу́дне с Васи́лием доблему́дрым,/ преиспещре́нною ри́зою оде́ястеся/ и живете́ ны́не во све́те присносу́щнем,/ отню́дуже прини́кше на земна́я,/ све́тлых дарова́ний ва́ших луча́ми/ нас, во тьме жития́ сего́ бе́дствующих, просвети́те/ и испроси́те от Христа́ Бо́га ве́лию ми́лость.
Стихиры на хвалитех
Глас 1:Кто по достоя́нию восхвали́ти возмо́жет труды́ и по́двиги ва́ша,/ отцы́ достоблаже́ннии,/ в теле́сных бо соста́вех а́ки безпло́тнии пожи́сте/ и, к Бо́гу умы́ ва́ша впери́вше,/ на Небеса́ возлете́сте,/ и, ны́не Престо́лу Вы́шняго предстоя́ще,/ приле́жно моли́теся/ умири́ти мир и спасти́ ду́ши на́ша.
Кто не удиви́тся терпе́нию ва́шему, святи́и,/ я́ко, непови́нне враго́м оклевета́нни,/ от сребролюби́ваго кня́зя мно́гая томле́ния подъя́сте,/ и, до конца́ претерпе́вше,/ борю́щагося с вами неви́димо побе́дили есте́,/ и прия́сте вене́ц побе́дныя по́чести от руки́ Госпо́дни,/ от Не́йже и мы сию́ да восприи́мем, моли́теся.
Блаже́нна земля́, напи́вшаяся кро́ви ва́шея,/ до́блии испове́дницы Христо́вы,/ блаже́нна пеще́ра,/ храня́щая мо́щи ва́ша,/ я́ко многоце́нное сокро́вище,/ не под спу́дом, но я́ве лежа́щия во гро́бе,/ в не́мже су́ще те́лом,/ душа́ми предстоите́ со а́нгельскими ли́ки/ и на земли́ прого́ните ду́хи лука́выя,/ от ни́хже и нас сохрани́те/ и моли́теся Христу́ Бо́гу спасти́ся душа́м на́шим.
Прииди́те, восхва́лим, бра́тие, достоблаже́нныя отцы́ на́ша,/ Васи́лия с Фео́дором чу́дным,/ си́и бо, пе́рвее вся́каго пристра́стия отре́кшеся/ и в безстра́стие тща́щеся дости́гнути,/ о жи́зни сей неради́ша,/ и сме́рть изво́лиша ра́ди Го́спода своего́ подъя́ти от сребролюби́ваго кня́зя,/ и, победи́телие яви́вшеся,/ ра́тника и супоста́та врага́ победи́ша,/ и ны́не сла́вою и че́стию венча́ются от Вы́шняго Влады́ки,/ Его́же и моля́т непреста́нно/ дарова́ти мир ми́рови и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Богородичен,Наде́ждо ми́ру, Благослове́нная Де́во,/ не забу́ди нас, пою́щих Тя,/ но моли́ся вы́ну за непотре́бныя рабы́ Своя́,/ изба́вится нам от вся́ких бед и обсто́ний.
Седальны
Глас 1:До́брую дво́ицу преблаже́нных оте́ц, прииди́те, лю́дие, пе́сньми почти́м:/ си́и бо, мно́го искуше́ни бы́вше, чисте́е злата яви́шася в ми́ре/ и ны́не, Престо́лу Влады́чню предстоя́ще,/ во мно́гих напа́стех бе́дствующим посо́бствуют,/ да прии́мут от всех искуше́ний свобожде́ние.
Глас 4:Мно́гими по́ты потруди́вшеся и муче́ние непови́нне прие́мше, отцы́ богому́дрии,/ прейдо́сте на место упокое́ния,/ иде́же со А́нгелы лику́юще, моли́те Всеще́драго Влады́ку/ прия́ти и нам отра́ду, от враго́в стра́ждущим:/ мы бо есмы́ ча́да ва́ша и о́вцы слове́сныя уче́ний ва́ших.
Глас 8:Вертогра́д заключе́нный Бо́жия Ма́тере/ израсти́ нам два цветца́ неувяда́емыя, Феодо́ра и Васи́лия, до́блия му́ченики,/ и́миже и́ночествующии ра́дости исполня́ются и чу́дная оби́тель облагоуха́ется;/ сих лю́дие хвала́ми почита́ют, прие́млюще от моще́й их исцеле́ние/ и иму́ще их к Бо́гу те́плыя моли́твенники.
Глас 8:От зло́бы нача́льника врага́ уязви́лся еси́, о́тче,/ изли́шнее с тем бесе́довав о непо́лезных,/ не помина́я сего́, я́ко тлят бесе́ды злы обы́чаи благи́я,/ но сие́ все бысть Бо́гом попуща́емо,/ да искуше́ние твое́ яви́тся чисте́е зла́та и бо́льший вене́ц Тебе́ исхода́тайствует,/ его́же и прие́м последи́, моли́ся Христу́ Бо́гу и нам того́жде не лиши́тися,/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Светильны
В темни́цу вве́ржени, отцы́ блаже́ннии,/ по мно́гих му́ках изведе́ ду́ши ва́ша Госпо́дь от уз плотски́х/ и введе́ во свет присносу́щный испове́датися И́мени Его́ свято́му,/ иде́же со а́нгельскими ликостоя́нии веселя́щеся,/ помяни́те и нас, ле́тнюю па́мять ва́шу почита́ющих.
Богородичен: Уловле́н сый грехолю́бными сетьми́ от супоста́та/ и в темни́цу со́вестнаго ослепле́ния вве́ржен,/ не ви́жду со́лнца за́поведей Го́спода моего́,/ но к Тебе́, Чи́стая, вопи́ю:/ возсия́й ми покая́ния со́лнце и согре́й луча́ми бла́гости Твоея́ оледене́вшее се́рдце,/ да сла́влю вы́ну Твою́ ско́рую по́мощь.
Каноны
Кано́н преподо́бным, глас 2 (основной)
Житие
Преподобномученики Феодор и Василий Печерские подвизались в XI в. в Ближних пещерах Киева. Святой Феодор роздал свое богатство нищим, удалился в монастырь и поселился в варяжской пещере, соседней с пещерами преподобного Феодосия. Много лет пробыл он тут в строгом воздержании. Когда враг посеял в нем скорбь о розданном имении, святой Василий утешал его: «Прошу тебя, брат Феодор, не теряй награды; если хочешь имения, возьми все, что есть у меня». Преподобный Феодор раскаялся и сердечно полюбил преподобного Василия́, вместе с которым жил в келлии. Однажды преподобный Василий в течение трех месяцев нес послушание вне монастыря. Бес, приняв его облик, явился к преподобному Феодору и указал сокровища, когда-то сокрытые в пещере разбойниками. Инок хотел уже выйти из монастыря, чтобы купить имение и жить в миру. Но когда вернулся преподобный Василий, бесовский обман раскрылся. С тех пор преподобный Феодор стал внимательнее к себе. Чтобы в праздности не увлекаться помыслами, он поставил у себя жернов и по ночам перемалывал зерно. Так долгими и усердными подвигами он освободился от страсти сребролюбия.
До князя Мстислава Святополковича дошел слух, что Феодор нашел много сокровищ в пещере. Он вызвал к себе преподобного и велел указать место, где спрятаны ценности. Святой Феодор ответил князю, что и в самом деле он видел в пещере много золота и сосудов, но от соблазна он вместе с иноком Василием зарыл их, а Бог отнял у него память, где оно сокрыто. Не поверив святому, князь приказал замучить его до смерти. Святого Феодора избили так, что вся власяница его была смочена в крови, затем его повесили вниз головой, разложив под ним костер. В пьяном состоянии князь повелел истязать и святого Василия, а затем сам убил его стрелой. Умирая, преподобномученик Василий бросил стрелу к ногам князя Мстислава и предсказал, что скоро тот сам будет смертельно уязвлен ею. Пророчество исполнилось: 15 июля 1099 года на стене Владимирской крепости князь Мстислав во время междоусобной войны с Давидом Игоревичем был неожиданно сквозь отверстие доски поражен стрелой в грудь и в следующую ночь скончался. Узнав свою стрелу, князь сказал: «Умираю за преподобномучеников Василия́ и Феодора».
Вторая память святых совершается 28 сентября.