08-16 От Еде́са пренесе́ние в Константи́нь град Нерукотворе́ннаго о́браза Го́спода на́шего Иису́са Христа́, ре́кше свята́го убру́са

От Еде́са пренесе́ние в Константи́нь град Нерукотворе́ннаго о́браза Го́спода на́шего Иису́са Христа́, ре́кше свята́го убру́са

Краткое наименование:

08-16 От Еде́са пренесе́ние в Константи́нь град Нерукотворе́ннаго о́браза Го́спода на́шего Иису́са Христа́, ре́кше свята́го убру́са

Минея. Дата 2025-08-29 (16 августа по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени: Лк.9:51-56,10:22-24

Апостол: Кол.1:12-18

Евангелие: Лк.9:51-56,10:22-24


Прокимен

Прокимен, глас 4: Воспо́йте Го́сподеви песнь но́ву, / я́ко ди́вна сотвори́ Госпо́дь.
Стих: Ви́деша вси концы́ земли́ спасе́ние Бо́га на́шего.


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 4: Го́споди, во све́те лица́ Твоего́ по́йдем, и о и́мени Твое́м возра́дуемся во ве́ки.
Стих:


Причастен

Го́споди, во све́те Лица́ Твоего́ по́йдем/ и о И́мени твое́м возра́дуемся во ве́ки.


Тропари

Глас 2:

Пречи́стому Твоему́ о́бразу покланя́емся, Благи́й,/ прося́ще проще́ния прегреше́ний на́ших, Христе́ Бо́же:/ во́лею бо благоволи́л еси́ пло́тию взы́ти на Крест,/ да изба́виши я́же созда́л еси́ от рабо́ты вра́жия./ Тем благода́рственно вопие́м Ти:/ ра́дости испо́лнил еси́ вся, Спа́се наш,/ прише́дый спасти́ мир.


Кондаки

Глас 2:

Неизрече́ннаго и Боже́ственнаго Твоего́ к челове́ком смотре́ния,/ неопи́санное Сло́во О́тчее,/ и о́браз непи́санный, и богопи́санный победи́телен,/ ве́дуще нело́жнаго Твоего́ воплоще́ния,/ почита́ем, того́ лобыза́юще.

Икос: Уверя́я челове́ком Госпо́дь вочелове́чения Своего́ та́йну ужа́сную,/ самопису́ет богому́жный Свой о́браз на убру́се,/ и первообра́зное у́бо возне́с от го́ры Елео́нския,/ на престо́ле спосажда́ет О́тчи, покланя́тися от безтеле́сных А́нгел./ Подо́бию же первообра́знаго нам дарова́ покланя́тися:/ Его́же объе́млюще душе́ю же и се́рдцем,/ почита́ем, того́ лобыза́юще.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 2:

Ки́има, земноро́днии, очи́ма/ воззри́м на о́браз Твой,/ его́же а́нгельская во́инства зре́ти удо́бь не мо́гут,/ све́том Боже́ственным блиста́ющаго?/ Отхо́дит бо от земли́ неве́рных дне́сь/ и к гра́ду Ца́рствующему и благочести́вым лю́дем прихо́дит/ Боже́ственным ма́нием,/ на его́же восхожде́ние явля́ются ца́рие,/ припа́дающе сему́ со стра́хом, Христе́, и ве́рою.

Ки́ими, земни́и, ося́жем о́браз Твой, Сло́ве, дла́ньми,/ оскверне́ны грехми́,/ безгре́шнаго Бо́га на́шего,/ И́же во оскверне́нных непристу́пнаго?/ Покрыва́ют Херуви́ми очеса́, трепе́щуще,/ не терпя́т Серафи́ми зре́ти сла́вы Твоея́,/ стра́хом Тебе́ рабо́тает тва́рь./ Да не у́бо осу́диши нас,/ недосто́йне Твой зрак, Христе́,/ с тре́петом целу́ющих ве́рно.

Па́ки Влады́чняго торжества́/ наста́ Боже́ственный де́нь:/ се бо в Вы́шних Седя́й/ ны́не я́ве нас посети́/ честны́я ра́ди Его́ ико́ны./ И́же в Вы́шних Херуви́мы Сый Неви́димый/ зри́тся пи́санне, и́мже уподо́бися,/ пе́рстом пречи́стым О́тчим изображе́н неизрече́нно,/ по подо́бию Того́./ Е́йже ве́рою и любовью покланя́ющеся, освяща́емся.

Человеколю́бче Влады́ко,/ вели́ка Твоего́ смотре́ния бе́здна:/ в ро́ды бо родо́в Твое́ благоде́тельствуя созда́ние,/ пречи́стаго Твоего́ лица́ зрак изобрази́в,/ А́вгарю ве́рному посла́л еси́,/ возжела́вшу Тя ви́дети,/ по Божеству́ Херуви́мы неви́димаго,/ я́ко Твой о́браз зря́ще,/ нас ра́ди вопло́щшагося и пострада́вшаго во́лею./ К Твое́й любви́ распаля́емся,/ ю́же на нас излия́ вели́кия ра́ди Твоея́ ми́лости.


Стихиры на стиховне

Глас 6:

Го́споди, воплоти́лся еси́, я́коже восхоте́л,/ изво́лил еси́ восприя́ти нищету́ на́шу/ и бога́тство благосе́рдия показа́л еси́,/ и́мже мя, пе́рсть, обожи́л еси́./ Сла́вим Тя, Человеколю́бче,/ смотре́ния о́браз ви́дяще зра́ка Твоего́,/ сим невозбра́нно во Еде́м вход, Спа́се, да́руй рабо́м Твои́м,/ презира́я вся прегреше́ния.


Стихиры на хвалитех

Глас 4:

И́же во зра́це Бо́жии Бог Сый,/ я́ко сла́вы Сия́ние/ и изображе́ние О́тчее,/ за милосе́рдие безме́рное/ хоте́нием Боже́ственным о́браз ви́ден бы́сть,/ раба́ носи́в зрак./ Сего́ подо́бие еди́н, я́коже ве́сть Сам,/ изве́стно вообрази́ богоначерта́нно/ в подо́бии лица́ Своего́,/ Его́же прише́ствием совокупи́ с челове́ки А́нгел мно́жество/ и просвети́ мир ви́димый и неви́димый.

И́же Боговиде́нием иногда́ за́дних/ Моисе́ово лице́ просла́вивый Бог/ и тем богоначерта́нный зако́н посла́в/ неве́рующим изра́ильтеским лю́дем,/ се прии́де, я́ко от Еги́пта,/ от земли́ иноро́дныя прише́д,/ во христоимени́тый град но́вых люде́й/ Боже́ственным начерта́нием/ первообра́знаго Его́ стра́шнаго о́браза./ Его́же, лице́м к лицу́/ ви́дети сподобля́емии, сла́вим.

И́же Ца́рствуяй тва́рию все́ю,/ нищету́ во́льную прие́мь,/ обогаща́ет Божество́м позна́вших Его́ госпо́дство,/ те́мже и ко А́вгарю богоначерта́нна пи́сьмена посла́в,/ прося́щему спасе́ния и здра́вия сему́,/ е́же от подо́бия Твоего́ зра́ка Боже́ственнаго./ Его́же прише́ствие ра́достно пра́зднующе ны́не,/ возвесели́мся ве́рою,/ просвеще́ние почерпа́юще.

Да ка́плют о́блацы сла́дость/ и го́ры да взыгра́ются ра́достно/ о пресла́вных вели́чиих Христа́ Бо́га на́шего:/ вчера́ бо на Фаво́рстей горе́ свет облиста́ Божества́,/ уверя́я ученико́в верхо́вныя,/ Моисе́я же и Илию́ со сла́вою предста́ви,/ Того́ свиде́тельствующих, зако́ном облада́юща/ и живы́ми и ме́ртвыми владя́ща./ Дне́сь посреди́ вселе́нныя/ светоза́рное воображе́ние возсия́,/ уверя́я вся́ческая,/ я́ко Той е́сть вочелове́чивыйся Бог наш,/ Ему́же вопие́м:/ Сла́ва, Христе́, человеколю́бию Твоему́.


Седальны

Глас 1:

Благода́ть Твоя́, Спа́се, на нас излия́ся,/ ви́диму бы́вшу Тебе́, Непостижи́ме, и пре́лести тьма́ угасе́,/ тем во све́те лица́ Твоего́ стопы́ на́ша напра́ви,/ да в за́поведех Твои́х ходя́ще, Тебе́ сподо́бимся узре́ти,/ Све́те Непристу́пный.

Глас 5:

Собезнача́льный Сын Отцу́, и преве́чный, и неви́димый существо́м, и неосяза́емый,/ под ле́том быв за ми́лость неизрече́нную,/ опи́санныя пло́ти Твоея́, Влады́ко, нам оста́ви сла́дкое изображе́ние,/ на спасе́ние душа́м на́шим.

Глас 1:

Еде́сский ца́рь всех Царя́, не ски́птры, ниже́ во́и,/ но мно́жества чуде́с сло́вом износя́щаго, позна́в Тя, моля́ше:/ богочелове́чное к себе́ получи́ти,/ во о́бразе же, я́ко узре́ Тя, взыва́ше:/ Бог Ты и Госпо́дь.


Светильны

Свет невече́рний, Христе́,/ просвети́ нас лица́ Твоего́ зра́ком/ и све́тлости святы́х сподо́би, егда́ ся́деши возда́ти кому́ждо по де́лом его́,/ моли́твами ро́ждшия Тя Богоро́дицы.


Каноны

Кано́н о́браза, глас 6 (основной)


Житие

Перенесение из Едессы в Константинополь Нерукотворного Образа Господа нашего Иисуса Христа было в 944 г. Предание свидетельствует, что во времена проповеди Спасителя в сирийском городе Едессе правил Авгарь. Он был поражен по всему телу проказой. Слух о великих чудесах, творимых Господом, распространился по Сирии (Мф.4:24) и дошел до Авгаря. Не видя Спасителя, Авгарь уверовал в Него как в Сына Божия и написал письмо с просьбой прийти и исцелить его. С этим письмом он послал в Палестину своего живописца Ананию, поручив ему написать изображение Божественного Учителя. Анания пришел в Иерусалим и увидел Господа, окруженного народом. Он не мог подойти к Нему из-за большого стечения людей, слушавших проповедь Спасителя. Тогда он стал на высоком камне и попытался издали написать образ Господа Иисуса Христа, но это ему никак не удавалось. Спаситель Сам подозвал его, назвал по имени и передал для Авгаря краткое письмо, в котором, ублажив веру правителя, обещал прислать Своего ученика для исцеления от проказы и наставления ко спасению. Потом Господь попросил принести воду и убрус (холст, полотенце). Он умыл лицо, отер его убрусом, и на нем отпечатлелся его Божественный Лик. Убрус и письмо Спасителя Анания принес в Едессу. С благоговением принял Авгарь святыню и получил исцеление; лишь малая часть следов страшной болезни оставалась на его лице до прихода обещанного Господом ученика. Им был апостол от 70-ти святой Фаддей (память 21 августа), который проповедал Евангелие и крестил уверовавшего Авгаря и всех жителей Едессы. Написав на Нерукотворном Образе слова «Христе Боже, всякий, уповая на Тебя, не постыдится», Авгарь украсил его и установил в нише над городскими воротами. Много лет жители хранили благочестивый обычай поклоняться Нерукотворному Образу, когда проходили через ворота. Но один из правнуков Авгаря, правивший Едессой, впал в идолопоклонство. Он решил снять Образ с городской стены. Господь повелел в видении Едесскому епископу скрыть его изображение. Епископ, придя ночью со своим клиром, зажег перед ним лампаду и заложил глиняной доской и кирпичами. Прошло много лет, и жители забыли о святыне. Но вот, когда в 545 г. персидский царь Хозрой I осадил Едессу и положение города казалось безнадежным, епископу Евлавию явилась Пресвятая Богородица и повелела достать из замурованной ниши Образ, который спасет город от неприятеля. Разобрав нишу, епископ обрел Нерукотворный Образ: перед ним горела лампада, а на глиняной доске, закрывавшей нишу, было подобное же изображение. После совершения крестного хода с Нерукотворным Образом по стенам города персидское войско отступило. В 630 году Едессой овладели арабы, но они не препятствовали поклонению Нерукотворному Образу, Слава о котором распространилась по всему Востоку. В 944 году император Константин Багрянородный (912–959) пожелал перенести Образ в тогдашнюю столицу Православия и выкупил его у эмира – правителя города. С великими почестями Нерукотворный Образ Спасителя и то письмо, которое Он написал Авгарю, были перенесены духовенством в Константинополь. 16 августа Образ Спасителя был поставлен в Фаросской церкви Пресвятой Богородицы. О последующей судьбе Нерукотворного Образа существует несколько преданий. По одному – его похитили крестоносцы во время их владычества в Константинополе (1204–1261), но корабль, на который была взята святыня, потонул в Мраморном море. По другим преданиям, Нерукотворный Образ был передан около 1362 года в Геную, где хранится в монастыре в честь апостола Варфоломея. Известно, что Нерукотворный Образ неоднократно давал с себя точные отпечатки. Один из них, т. н. «на керамии», отпечатался, когда Анания прятал образ у стены по пути в Едессу; другой, отпечатавшись на плаще, попал в Грузию. Возможно, что разность преданий о первоначальном Нерукотворном Образе основывается на существовании нескольких точных отпечатков.

Во времена иконоборческой ереси защитники иконопочитания, проливая кровь за святые иконы, пели тропарь Нерукотворному Образу. В доказательство истинности иконопочитания папа Григорий II (715–731) прислал письмо к восточному императору, в котором указывал на исцеление царя Авгаря и пребывание Нерукотворного Образа в Едессе как на общеизвестный факт. Нерукотворный Образ помещался на знаменах Русских войск, ограждая их от врагов. В Русской Православной Церкви есть благочестивый обычай при входе верующего в храм читать вместе с другими молитвами тропарь Нерукотворному Образу Спасителя.

По Прологам известны 4 Нерукотворных Образа Спасителя: 1) в Едессе, царя Авгаря – 16 августа; 2) Камулианский; обретение его описал святитель Григорий Нисский (память 10 января); по сказанию преподобного Никодима Святогорца (†1809; память 1 июля), Камулианский образ явился в 392 году, но он имел в виду образ Матери Божией – 9 августа; 3) при императоре Тиверии (578–582), от которого получила исцеление святая Мария синклитикия (память 11 августа); 4) на керамии – 16 августа.

Празднество в честь перенесения Нерукотворного Образа, совершаемое в попразднство Успения, называют третьим Спасом, «Спасом на холсте». Особое почитание этого праздника в Русской Православной Церкви выразилось и в иконописании: икона Нерукотворного Образа – одна из наиболее распространенных.