Свята́го проро́ка Саму́ила
Краткое наименование:08-20 Свята́го проро́ка Саму́ила
Минея. Дата 2024-09-02 (20 августа по ст. стилю)
Знак типикона: ВседневныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 2:Дар многоче́стен дан бысть непло́дней утро́бе/ и принесе́н в же́ртву, я́ко всесожже́ние благоприя́тно, Го́сподеви своему́,/ послужи́в тому́ в преподо́бии и пра́вде,/ тем тя почита́ем, проро́че Бо́жий Саму́иле,/ я́ко моли́твенника о душа́х на́ших.
Глас 5:От ма́тере умоле́нный, тезоимени́те да́ния Бо́жия,/ от Бо́га зва́ния во младе́нчестве сподо́бися,/ честны́й проро́че Саму́иле,/ до́бре пасы́й непокори́выя лю́ди/ и царе́м яви́выйся устрои́тель,/ и о нас, ве́рно чту́щих тя, моли́ И́стиннаго Бо́га,/ да спасе́т души на́ша.
Глас 2:Проро́ка Твоего́ Саму́ила па́мять, Го́споди, пра́зднующе,/ тем Тя моли́м:/ спаси́ души на́ша.
Кондаки
Глас 8:Я́ко многоче́стный дар, пре́жде зача́тия вдан Бо́гу,/ и из мла́да тому́, я́ко А́нгел, послужи́л еси́, всеблаже́нне,/ и сподо́бился еси́ предбу́дущая веща́ти./ Те́мже вопие́м ти:/ ра́дуйся, проро́че Бо́жий Саму́иле, архиере́ю вели́кий.
Икос:
Глас 5:Пома́зателю ца́рский,/ па́че же свята́го богови́дца Дави́да,/ вели́кий Саму́иле,/ потщи́ся умоли́ти о нас,/ да пома́жемся Свята́го Ду́ха ма́стию/ и будем стра́нни неприя́зни,/ я́коже Дави́д нечи́стому духу Сау́лову.
Икос:
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 4:Дар благоприя́тен,/ от мате́рних тя рук возложи́ ро́ждшая,/ моли́твы досто́ин, Саму́иле, плод тя насле́довавши/ и отда́вши Бо́гу Благоде́телю, я́коже обеща́ся./ Те́мже в тебе́ упоко́ися благода́ть Ду́ха, сла́вне,/ беззло́бием возрасти́вши/ и му́дростию украси́вши.
Ма́стию свяще́нною я́ко свяще́нник обложи́мь/ и проро́к явля́емь, прозира́еши пре́дняя,/ и повеле́нием Боже́ственным помазу́еши царя́,/ и бу́дущая сказу́еши,/ судя́ пра́ведно изра́ильтеским лю́дем,/ непреста́нно согреша́ющим/ и от Бо́га удаля́ющимся,/ Саму́иле досточу́дне, Богоно́се пребога́те.
Ны́не не в гада́ниих,/ ниже́ в се́нех, я́ко пе́рвее,/ к лицу́ же лице́м зри́ши,/ Его́же возжела́л еси́,/ плотски́й мрак и тяготу́ отложи́в,/ и, Небеса́ обходя́, ра́дуешися,/ проро́че всече́стне,/ проро́ком равностоя́телю,/ пра́ведным собесе́дниче/ и А́нгелом соприча́стниче.
Стихиры на стиховне
Стихиры на хвалитех
Седальны
Глас 3:Зако́на судьба́ми воспита́н, пома́зание че́стно яви́лся еси́,/ я́коже Ааро́н, свяще́нствовав, и, просвети́в се́рдце Ду́хом,/ я́ко настоя́щая, да́льная прови́дел еси́, проро́че честны́й./ Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Светильны
Саму́ил пет бу́ди,/ пре́жде зача́тия да́нный дар Бо́гу Вы́шнему от ма́тере всеблагосла́вныя,/ и цари́ помазу́яй сей, я́ко иере́й и проро́к.
Каноны
Кано́н свята́го, глас 4 (основной)
Житие
Пророк Самуил был пятнадцатый и последний судия Израильский, живший за 1146 лет до Рождества Христова. Он происходил от колена Левиина, был сыном Елканы из Рамафаим-Цофима, с горы Ефремовой. Родился испрошенный у Господа молитвами своей матери Анны (почему и получил имя Самуил, что значит «испрошенный») и еще до рождения был посвящен Богу. Когда мальчику исполнилось 3 года, мать пошла с ним в Силом и по обету отдала его в скинию на попечение первосвященника Или́я, который в то же время был и судьей над народом Израильским.
Пророк возрастал в страхе Божием, и уже в 12 лет ему было откровение о том, что Бог покарает весь дом первосвященника Или́я за то, что он не обуздывает своих нечестивых сыновей.
Пророчество сбылось, когда филистимляне, убив 30 000 израильтян (среди них были и сыновья первосвященника Офни и Финеес), одержали победу и взяли Ковчег Божий. Услышав об этом, первосвященник Или́й упал с седалища навзничь у ворот и, сломав хребет, умер. Жена Финееса, до которой слух о происшедшем дошел в тот час, когда рождался младенец, умерла со словами: «Отошла Слава от Израиля, ибо взят Ковчег Божий» (1Цар.4:22).
По смерти Или́я Самуил сделался судьей народа Израильского. При нем Ковчег Божий был возвращен из плена самими филистимлянами, а после обращения израильтян к Богу они вернули себе и все города, которые взяли филистимляне. Состарившись, пророк Самуил поставил своих сыновей – Иоиля и Авию – судьями над Израилем, но они не наследовали честности и правосудия отца, так как были корыстолюбивы. Тогда старейшины Израиля, желая, чтобы народ Божий был «как прочие народы» (1Цар.8:20), потребовали у пророка Самуила поставить им царя. Пророк Самуил увидел в этом глубокое падение народа, которым до того времени управлял Сам Бог, возвещая волю через святых избранников. Оставляя должность судии, пророк Самуил спрашивал народ, не обидел ли он кого в продолжение своего правления, но никто не нашел за ним ничего. После обличения первого царя Саула в непослушании Богу, пророк Самуил помазал на царство святого Давида, который находил у него прибежище, спасаясь от преследования царя́ Саула. Пророк Самуил скончался, достигнув глубокой старости. Жизнь его описана в Библии (1Цар.; Сир.46:16–23). В 406 году мощи пророка Самуила были перенесены из Иудеи в Константинополь.