08-21 Преподо́бнаго отца́ на́шего Авраа́мия, Смоле́нскаго чудотво́рца́

Преподо́бнаго отца́ на́шего Авраа́мия, Смоле́нскаго чудотво́рца́

Краткое наименование:

08-21 Преподо́бнаго отца́ на́шего Авраа́мия, Смоле́нскаго чудотво́рца́

Минея. Дата 2024-09-03 (21 августа по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 8:

Днесь возсия́ нам па́мять твоя́, сла́вне, я́ко со́лнце,/ светоза́рно луча́ми озаря́ющая мир/ и тьму но́щи злых духо́в от нас отгоня́ющая./ Днесь Небе́сныя си́лы святы́х А́нгел/ и ду́ши пра́ведных мы́сленно торжеству́ют, ра́дующеся./ Днесь и мы, гре́шнии, припа́дающе, мо́лимся:/ о́тче преподо́бне Авраа́мие,/ Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно/ спасти́ град и лю́ди, любе́зно тебе́ почита́ющия.


Кондаки

Глас 3:

Возсия́, Го́споди, гра́ду Твое́му/ па́мять Твоего́ уго́дника,/ я́ко све́тлое со́лнце,/ ра́достно всех, я́ко луча́ми, озаря́ющи,/ па́че же моли́твы Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере/ от всех бед избавля́ют нас/ и упраждня́ют ва́рварская шата́ния./ Тем мы, лю́дие Твои́ и град наш, вельми́ хва́лимся/ и спаса́емся моли́тва́ми/ Твоего́ уго́дника Авраа́мия, преподо́бнаго отца́.

Икос: Уясни́ ми язы́к и.укрепи́ ми ум, Христе́ Бо́же,/ моли́твами Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере./ Язы́к ми благ глаго́лати пода́ждь на похвалу́ и на умоле́ние Твоего́ уго́дника./ Свещу́ души́ моея́ уны́лую, ю́же, воздрема́вся, угаси́х,/ моли́твами преподо́бнаго Авраа́мия возжзи́/ и не отлучи́ мене́, Христе́, многосогре́шша, ли́ка преподо́бных Твои́х./ Все у́бо упова́ние к Тебе́ возлага́ю:/ Ты бо и град сохраня́еши моли́твами преподо́бнаго.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 5:

Яви́ся, гора́ у́мная нам ты,/ преподо́бне о́тче Авраа́мие,/ на ню́же возше́д, Богоно́се, я́ко на Не́бо, сла́вне,/ я́ко новый Моисе́й,/ скрижа́ли от Бо́га, свя́те, Христо́во Ева́нгелие прие́м,/ яви́ся, я́ко труба́ наро́чита,/ всем возвеща́ющи конце́м,/ утвержда́я и просвеща́я всех ду́ши к богора́зумию, глаго́ля:/ пока́йтеся и обрати́теся,/ уже́ бо прибли́жися день Госпо́день Су́дный и гро́зный,/ Христу́ Бо́гу безпреста́ни моли́теся/ дарова́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Яви́лся еси́, преподо́бне о́тче,/ ле́ствица высо́кая доброде́тели духо́вныя,/ благода́ти восхо́д,/ по не́йже возше́д, свя́те,/ зри́ши Боже́ственную добро́ту,/ и сла́ву Бо́жию,/ и святы́х А́нгел Небе́сных ликостоя́ния све́тлости/ и, гласо́в боголе́пных пе́ний наслажда́яся, блаже́нне,/ с ни́ми пое́ши, весели́ся ра́достно,/ Богоно́се Авраа́мие,/ Христу́ Бо́гу моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Яви́лся еси́, преподо́бне о́тче,/ вои́стинну Бо́жие возлюбле́ние,/ и освяще́н от утро́бы ма́терни,/ и святи́тель, от Бо́га по́сланный к нам,/ наставля́я на путь благода́ти Христо́ва смире́ния,/ по нему́же возше́д, свя́те,/ водворя́ешися в све́тлости блаже́ннаго рая,/ иде́же всех святы́х ду́ши, ра́дующеся, веселя́тся./ С ни́миже нас помина́й, Богоно́се Авраа́мие,/ Христу́ Бо́гу моля́ся/ дарова́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Ра́дуйся, по́стнических вои́стинну по́двигов благово́нный сосу́де:/ крест на ра́му у́бо взем/ и Влады́це Христу́ себе́, преблаже́нне, возложи́в,/ пло́ти попра́л еси́ до́лу влеку́щее мудрова́ние,/ доброде́тельми же ду́шу просвети́л еси́/ и к Боже́ственному впери́лся еси́ жела́нию./ Те́мже, всесвяту́ю твою́ окружи́вше ра́ку,/ прехва́льне Авраа́мие,/ Боже́ственнаго человеколю́бия про́сим получи́ти твои́ми моли́тва́ми/ и ми́ру дарова́ти ве́лию ми́лость.

Угль богосия́нен,/ огню́ прибли́жився, Богоно́се, Ду́ха,/ показа́лся еси́ в ми́ре, Авраа́мие,/ просвеща́я ду́ши на́ша,/ ве́рно, Богому́дре, приступа́ющих к тебе́,/ к све́ту наставля́я тех невече́рнему, преподо́бне,/ ороша́емь свы́ше Боже́ственною благода́тию./ Те́мже и побе́ды тебе́ проявле́нно дарова́ вене́ц, блаже́нне,/ пра́вды Смотри́тель Христо́с,/ Его́же моли́,/ душа́м на́шим дарова́ти ве́лию ми́лость.

Мона́хов мно́жества/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Авраа́мие,/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных,/ с ни́миже моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.


Стихиры на стиховне

Глас 1:

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных его́.

Ле́ствица, небеси́ подо́бна,/ я́ве житие́ твое́, Богому́дре, бысть,/ е́юже на высоту́ возвы́сився днесь,/ Влады́це Христу́ бесе́довати, блаже́нне, сподо́бился еси́,/ ум просве́щ та́мо су́щими сия́ньми,/ луча́ми же Того́ просвеща́емь,/ ра́вно А́нгелом прия́л еси́ све́тлость./ Ему́же ны́не предстоя́,/ моли́ся, преподо́бне,/ творя́щим Боже́ственную и свяще́нную па́мять твою́/ с тобо́ю предста́ти/ и ми́ру да́ти ве́лию ми́лость.

Прииди́те всеусе́рдно, вси боголюби́вии лю́дие,/ соше́дшеся, похва́лим честно́е преподо́бнаго отца́ успе́ние:/ сей бо от ю́ности возлю́блен,/ и от утро́бы ма́терни освяти́ся Бо́гу,/ и Того́ стопа́м после́довати изво́лил есть./ Те́мже мо́лим того́ Христа́ Бо́га моли́ти/ непреста́нно о ста́де свое́м,/ и умири́ти мир, и спасти́ ду́ши на́ша.


Стихиры на хвалитех

Глас 6:

Все упова́ние ко Го́споду возло́ж,/ всем серде́чным жела́нием горя́ к Бо́гу, преподо́бне,/ я́ко звезда́ све́тлая на восто́це,/ всем возсия́л еси́, свя́те./ Возра́дуйтеся и возвесели́теся, мона́хов со́нмы,/ торжеству́юще, воспое́м све́тло в па́мять его́:/ Христу́, еди́ному Бо́гу,/ со дерзнове́нием моли́ся о душа́х на́ших.

Весь от ю́ности прибли́жился еси́ Го́сподеви,/ преподо́бне о́тче Авраа́мие,/ всею душе́ю Го́рних сил,/ ви́димых и земны́х, свя́те, возненави́дев,/ Христа́ еди́наго возлю́би́л еси́, прехва́льне,/ и Того́ Крест усе́рдно тща́ся восприя́ти,/ возсле́довал еси́ ему́,/ не убоя́вся вра́жиих стреля́ний,/ я́ко всех по́мощь имея Бо́га./ Ему́же со дерзнове́нием моли́ся о душа́х на́ших.

Ле́ствица, небеси́ подо́бна,/ я́ве житие́ твое́, Богому́дре, бысть,/ е́юже на высоту́ возвы́сився днесь,/ Влады́це Христу́ бесе́довати, блаже́нне, сподо́бился еси́,/ ум просве́щ та́мо су́щими сия́ньми,/ луча́ми же Того́ просвеща́емь,/ ра́вно А́нгелом прия́л еси́ све́тлость./ Ему́же ны́не предстоя́,/ моли́ся, преподо́бне,/ творя́щим Боже́ственную и свяще́нную па́мять твою́/ с тобо́ю предста́ти/ и ми́ру да́ти ве́лию ми́лость.

Преподо́бне о́тче,/ глас Ева́нгелия Госпо́дня услы́шав,/ мир оста́вил еси́,/ бога́тство и сла́ву ни во что́же вмени́в./ Тем всем возопи́л еси́:/ возлюби́те Бо́га, и обря́щете благода́ть ве́чную;/ ничто́же предпочти́те па́че любве́ его́,/ да, егда́ прии́дет в сла́ве Свое́й,/ обря́щете поко́й со все́ми святы́ми./ Его́же моли́твами, Христе́,/ сохрани́ и спаси́ ду́ши на́ша.


Седальны

Глас 1:

Житие́ на земли́ благоче́стно сконча́в,/ прия́телище чистоты́ и Ду́ха яви́лся еси́,/ просвеща́я к тебе́ ве́рою притека́ющия, блаже́нне./ Те́мже моли́ твоего́ Влады́ку Христа́ Бо́га просвети́ти ду́ши на́ша,/ воспева́ющих тя, Авраа́мие Богому́дре, о́тче наш.

Глас 4:

Возсия́в, я́ко со́лнце,/ зари́ облиста́еши, преподо́бне, всему́ ми́ру издале́ча уче́ний твои́х,/ чу́дный Авраа́мие светоно́сче, преподо́бных похвало́.

Глас 8:

От утро́бы освяти́лся еси́, я́ко вои́стинну, свяще́нне Авраа́мие,/ и на земли́, я́ко А́нгел, пожи́л еси́:/ плоть бо умертви́в воздержа́нием, Тро́ицы уго́дник показа́лся еси́, блаже́нне./ Те́мже и к ре́вности Боже́ственнаго твоего́ жити́я/ ли́ки совокупи́л еси́ мона́шествующих, сла́вне, Богоно́се о́тче наш,/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние пода́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 4:

Удиви́ся, преподо́бне и Богоно́се Авраа́мие, во всем ми́ре житие́ твое́,/ я́ко от утро́бы ма́терни воззва́н был еси́, свя́те, я́ко Саму́ил, сла́вне./ Веселя́тся Це́ркви Христо́вы, и ра́дуются мона́хов стада́,/ и весь мир пра́зднует, Христу́ Бо́гу моля́щеся приле́жно:/ Го́споди, спаси́ град и лю́ди, моли́тва́ми Влады́чицы,/ и преподо́бнаго ра́ди поми́луй нас.


Светильны

Мирско́е пристра́стие оста́вль и бога́тство мимотеку́щее/ и Крест твой взем, о́тче, Христо́ви, Авраа́мие, усе́рдно после́довал еси́,/ по́стнически же умертви́л еси́ стра́сти, и к безстра́стию прите́кл еси́,/ и моли́шися о нас, Богоно́се.


Каноны

Кано́н преподо́бнаго, глас 6 (основной)


Житие

Преподобный Авраамий Смоленский, проповедник покаяния и грядущего Страшного Суда, родился в середине XII в. в Смоленске от богатых родителей, которые до него имели 12 дочерей и молили Бога о сыне. С детства он рос в страхе в Божием, часто посещал церковь и имел возможность учиться по книгам. Родители надеялись, что их единственный сын вступит в брак и продолжит знатный род, но он искал другой жизни. По смерти родителей, раздав все имущество монастырям, церквам и бедным, преподобный ходил по городу в рубище, моля Бога указать путь спасения. Он принял постриг в монастыре Пресвятой Богородицы, который стоял в пяти верстах от Смоленска, на месте Селище, Проходя в нем различные послушания, преподобный усердно занимался списыванием и собиранием книг, черпая из них духовное богатство, Смоленский князь Роман Ростиславич (†1170) завел в городе училище, в котором учились не только по славянским, но и по греческим и латинским книгам. У самого князя было большое собрание книг, которым пользовался преподобный Авраамий. Более 30 лет подвизался он в обители, когда игумен убедил его принять в 1198 г. сан пресвитера. Каждый день он совершал Божественную литургию и исполнял послушание духовника не только для братии, но и для мирян. Вскоре преподобный стал широко известен. Это возбудило зависть братии, а затем и игумена, и через 5 лет преподобный вынужден был перейти в Крестовоздвиженский монастырь в самом Смоленске. На пожертвования богомольцев он украшал соборный храм бедного монастыря иконами, завесами и свечами. Сам он написал две иконы на темы, которые более всего занимали его: на одной изобразил Страшный Суд, а на другой – истязания на мытарствах. Сухой и бледный от крайних трудов, подвижник был похож в священных одеждах на святителя Василия Великого. Святой был строг и к себе, и к духовным детям. Он неустанно проповедовал в церкви и приходящим в его келлию, беседуя равно с богатыми и бедными. Городская знать и духовенство требовали у епископа Игнатия предать преподобного суду, обвиняя его в прельщении женщин и переманивании духовных детей. Но страшнее были обвинения его в еретичестве и чтении запрещенных книг. За это предлагали утопить или сжечь подвижника. На суде князя и епископа преподобный отвел все лживые обвинения, но, несмотря на это, ему запретили священнодействовать и перевели в прежний монастырь в честь Пресвятой Богородицы. Страшная засуха была Божиим наказанием за несправедливый суд, и лишь когда святитель Игнатий попросил прощения у преподобного Авраамия и разрешил ему служить и проповедовать, дождь напоил Смоленскую землю. Святитель Игнатий построил новый монастырь в честь Положения ризы Пресвятой Богородицы и поручил в нем настоятельство преподобному Авраамию, а сам, оставив по старости епархию, поселился в нем. Много было желавших поступить под руководство преподобного Авраамия, но он принимал их весьма разборчиво и после больших испытаний, так что в его монастыре у него было только 17 братий. Преподобный Авраамий после смерти святителя Игнатия, бывшего его духовным другом, более прежнего внушал братии помнить о смерти и молиться день и ночь о том, чтобы не быть осужденными на Суде Божием. Скончался преподобный Авраамий до 1224 г., пожив в иночестве 50 лет. Уже в конце XIII в. ему была составлена служба, совместная с учеником преподобным Ефремом. Страшное монголо-татарское нашествие, бывшее наказанием Божиим за грехи, не только не заглушило памяти преподобного Авраамия Смоленского, но напомнило людям его призыв к покаянию и памятованию Страшного Суда.