Преподо́бнаго Арсения Коме́льскаго, Волого́дскаго, и́же пре́жде бысть игу́мен Тро́ице-Се́ргиевы оби́тели
Краткое наименование:08-24 Преподо́бнаго Арсения Коме́льскаго, Волого́дскаго, и́же пре́жде бысть игу́мен Тро́ице-Се́ргиевы оби́тели
Минея. Дата 2024-09-06 (24 августа по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:Удали́вся ми́ра, и водвори́вся в пусты́ню,/ и ту подвиза́вся до́брым по́двигом,/ посто́м, и моли́твами, и мно́гим терпе́нием,/ и жив показа́л еси́ мно́гая чудеса́,/ и по преставле́нии свое́м источа́еши разли́чная исцеле́ния/ с ве́рою приходя́щим к честно́му гро́бу твоему́,/ Арсе́ние, о́тче наш,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
Кондаки
Глас 8:Жите́йския молвы́ отбе́г,/ и в пусты́ню всели́лся еси́,/ и та́мо житие́м жесто́ким пожи́л еси́,/ и зве́ря свире́паго а́ркуда41 моли́твами укроти́л еси́,/ и мно́гим был еси́ наста́вник ко спасе́нию,/ и того́ ра́ди получи́л еси́ жи́знь ве́чную на Небесе́х./ Всегда́ зря Святу́ю Тро́ицу,/ моли́ изба́витися нам от бед, да зове́м ти:/ ра́дуйся, о́тче наш Арсе́ние, пусты́нный жи́телю.
Икос: Ева́нгельский глас услы́шав,/ мир оста́вль, возлю́би́л еси́ Христо́вы Боже́ственныя за́поведи/ и, сла́дкия пи́щи оша́явся42 , му́дре,/ поще́ние и воздержа́ние изве́стно показа́,/ пусты́нное житие́ возлюби́л еси́,/ мы же вопие́м ти:/ ра́дуйся, ра́зума дарова́ние прия́л еси́;/ ра́дуйся, Арсе́ние преподо́бне, Небе́сный челове́че и земны́й а́нгеле;/ ра́дуйся, притека́ющим к тебе́ хода́тай быв ко спасе́нию;/ ра́дуйся, стране́ на́шей похвало́ и утвержде́ние;/ ра́дуйся, я́ко твои́х ра́ди моли́тв бе́сове сопроти́внии побежда́ются;/ ра́дуйся, я́ко с ве́рою прося́щим да́руеши дар, от Го́спода дарова́нный ти, исцеле́ния;/ ра́дуйся, Арсе́ние преподо́бне, пусты́нный жи́телю.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 8:Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ и́стинно все́ю душе́ю/ возложи́лся еси́ Бо́гу Вседержи́телю,/ мирски́й мяте́ж оста́вль,/ после́довал еси́ Христу́ ти́хим и безмо́лвным житие́м/ и был еси́ упра́влен в Ца́рствие Бо́жие,/ блаже́нне о́тче,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ своему́ Влады́це Христу́ подража́тель был еси́,/ ми́ра оста́вль, бога́тство и сла́ву ни во что́же поче́л еси́,/ Крест Христо́в на ра́мо свое́ восприя́т/ и тем попра́л еси́ ко́зни бесо́вския,/ мы же тя ве́рою и любо́вию почита́ем,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ Христо́вы ра́ди любве́/ оте́чество, род, и дру́ги, и сла́ву маловре́менную оста́вль,/ Влады́це после́довал еси́, благоподвиза́вся,/ моли́твою́, и посто́м, и слеза́ми Бо́гу угоди́л еси́,/ и сего́ ра́ди мы вопие́м ти, блаже́нне:/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
Егда́ Боже́ственное ране́ние на́йде на тя, блаже́нне Арсе́ние,/ тогда́, мирска́я мудрова́ния дале́че отри́нув,/ Христа́ еди́наго возлю́би́л еси́,/ Боже́ственно вооружи́вся,/ Ла́вры вели́каго Се́ргия дости́гл еси́/ и судо́м Бо́жиим та́мо па́стырем поставля́емь быва́еши,/ мно́гим доброде́тели о́браз быв./ Те́мже моли́м тя:/ моли́, преподо́бне,/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Егда́ Боже́ственное раче́ние на́йде на тя, блаже́нне Арсе́ние,/ тогда́ мирска́я возненави́дел еси́,/ и в Ла́вру Святы́я Тро́ицы отше́л еси́,/ и та́мо о Го́споде труди́лся еси́,/ и, ревни́тель быв житие́м свои́м вели́кому отцу Се́ргию,/ равноа́нгельное житие́ пожи́л еси́,/ мно́гим воздержа́нием и моли́твами/ подо́бник ему́ во всем быв./ Те́мже моли́м тя:/ моли́ся, преподо́бне,/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Егда́ Боже́ственное раче́ние на́йде на тя,/ Богому́дре и всеблаже́нне Арсе́ние,/ тогда́ вся су́щая в ми́ре преоби́дел еси́,/ и Христа́ еди́наго от ду́ши возлю́би́л еси́,/ и, Того́ живоно́сным стопа́м после́дуя,/ пусты́ню дости́гл еси́,/ и, си́ю насе́яв се́мены трудо́в твои́х/ и напои́в ту́чами слез твои́х,/ умно́жил еси́ плоды́ доброде́телей,/ и, те́ми напита́в ча́да, приве́л еси́ Христу́,/ Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Воструби́м тру́бою пе́сней,/ взыгра́ем пра́зднственная в це́ркви Бо́жии,/ возвели́чим па́мять отца́ на́шего, Богому́драго Арсе́ния,/ пе́сньми и пе́нием просла́вим Спа́са Христа́,/ И́же такова́ уго́дника нам дарова́,/ к нему́ же воспои́м и ра́достно ему́ рцем:/ ра́дуйся, ру́сская похвало́/ и и́ноком наста́вниче, Арсе́ние вели́кий,/ прииди́ и ны́не и о нас помоли́ся,/ пра́зднующих твое́ торжество́,/ да твои́ми моли́твами да́рует Христо́с Бог наш/ всем ве́рным ве́лию и бога́тую ми́лость.
Стихиры на стиховне
Глас 1:Прехва́льне о́тче Арсе́ние,/ стопа́м вели́каго Се́ргия после́довал еси́,/ он бо Ла́вру свою́ град сотвори́л есть/ и А́нгелом собесе́дник бы́ти сподо́бися,/ ты же Го́сподеви потруди́ся,/ и да́льную страну́ дости́же,/ и свет неизрече́нный зре́ти сподо́бися,/ о́ного жити́ю поревнова́в,/ с ни́мже Святе́й Тро́ице предстоя́,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных его́.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ я́ко пресве́тлое свети́ло,/ в да́льней стране́, в пусты́нях, просия́л еси́,/ и, я́ко фи́никс, в дому́ Бо́жии проро́чески процве́л еси́,/ и плод прече́стен сам себе́ Влады́це,/ жи́ву же́ртву без кро́ве, прине́сл еси́,/ те́мже тя, любо́вию соше́дшеся,/ по досто́инству при́сно ублажа́ем.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех его́ восхо́щет зело́.
Пусты́ня, в не́йже лежи́т свяще́нное те́ло твое́,/ преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ Ду́ха Пресвята́го си́лою/ неду́ги разли́чныя исцеля́ет с ве́рою приходя́щим,/ бе́си отгони́ми быва́ют,/ и разсла́бленнии здра́вие прие́млюще отхо́дят,/ мы же, похваля́юще Го́спода, глаго́лем:/ честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных его́.
Мона́хов мно́жества,/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Арсе́ние,/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных,/ с ни́миже моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.
Стихиры на хвалитех
Глас 2:Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ основа́ние име́я доброде́телей,/ дре́вняго челове́ка совле́кся с похотьми́,/ и во Христа́ облече́ся вои́стинну./ Тем обличи́л еси́, блаже́нне,/ мно́гая кова́рствия вра́жия,/ наста́вник и́ноком быв,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ любве́ ра́ди Христо́вы,/ вся, я́же на земли́ кра́сная, преоби́дел еси́/ и в пусты́ню всели́ся,/ по́стническими труды́ уясни́л еси́ житие́ свое́,/ тем и Христо́с чуде́с да́ры обогати́ тя,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ вси почита́ют све́тло па́мять твою́,/ сподо́би твои́ми моли́твами/ лю́тых напа́стей и страстны́х бурь всех избы́ти ны́не,/ и грехо́м проще́ние получи́ти,/ и доити́ ми́лости и ра́дости неизрече́нныя,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Днесь вели́кий град Во́логда/ пресла́вно ра́дуется,/ име́я в преде́лех свои́х Богора́дованное сокро́вище,/ преподо́бнаго Арсе́ния блаже́ннаго,/ оби́тель твоя́, иму́щи мо́щи твоя́ в себе́, зело́ весели́тся,/ и Ла́вра Се́ргиева лику́ет,/ прославля́ющи па́стыря своего́,/ мы же, ча́да твоя́, воспева́ем пресла́вную святу́ю па́мять твою́./ О всеблаже́нне, вели́кий о́тче,/ пусты́нный жи́телю и засту́пниче наш и моле́бниче,/ ускори́ на моли́тву, и потщи́ся на по́мощь,/ и моли́ Христа́ Бо́га изба́вити нас от всех бед/ и спасти́ся душа́м на́шим.
Богородичен,Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная,/ возрасти́вшая нам Плод Живота́,/ Тебе́ мо́лимся:/ моли́ся, Влады́чице, со святы́ми апо́столы/ поми́ловати ду́ши на́ша.
Седальны
Глас 4:Зва́нию Го́спода твоего́ после́довал еси́,/ мир отве́рг и вся, я́же в ми́ре кра́сная, всеблаже́нне Арсе́ние,/ претерпе́л еси́ пусты́нное озлобле́ние усе́рдно,/ полки́ же отрази́л еси́ де́монов му́жественне./ Те́мже твою́ па́мять при́сно пе́сньми восхваля́ем ве́рно.
Глас 5:По́стника Госпо́дня пе́сньми почти́м,/ я́ко умертви́вша вся прило́ги страсте́й воздержа́нием и тве́рдым терпе́нием вои́стинну,/ и посрами́вша зело́ противобо́рца врага́ и всю его́ горды́ню,/ и ны́не моля́щася Го́сподеви поми́ловатися душа́м на́шим.
Глас 1:Погре́бл еси́ страсте́й все воста́ние умерщвле́нием пло́ти, свяще́нный о́тче,/ жи́знь безконе́чную по сме́рти прия́л еси́./ Те́мже днесь Христо́ва Це́рковь пра́зднует твою́ досточу́дную па́мять, преподо́бных украше́ние.
Глас 8:Простри́ дла́ни свои́ ко Всеми́лостивому Спа́су Христу́, преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ Ему́же, от ю́ности до́бре потруди́вся, и угоди́,/ и тре́бующим твое́й по́мощи пода́й неоску́дное утеше́ние,/ и устне́ свои́ простри́ на моли́тву, и́миже Бо́га хвали́,/ и нас, чад свои́х, на благора́зумие наста́ви, и ускори́ на по́мощь на́шу,/ и изба́ви нас от находя́щих бед и зол и вся́кия ну́жды,/ и моли́ Христа́ Бо́га дарова́ти чту́щим пресла́вную святу́ю па́мять твою́/ спасти́ся душа́м на́шим.
Светильны
А́нгельское житие́ поживе́,/ удали́л еси́ себе́ всех кра́сных жития́,/ водвори́ся во дво́рех за́поведей Госпо́дних/ и со А́нгелы всегда́ ра́дуешися.
Богородичен: Богоро́дицу пе́сньми почти́м немо́лчными,/ благоче́стно пое́м, вопию́ще:/ ра́дуйся, А́нгелом ра́досте и преподо́бным похвало́.
Каноны
Кано́н преподо́бному, глас 2 (основной)
Житие
Преподобный Арсений Комельский родился во второй половине XV века в Москве в семье боярина Сахарусова. Несмотря на знатность рода и богатство, святой Арсений с отроческих лет желал оставить суету мира и посвятить свою жизнь служению Богу. Достигнув совершеннолетия, он испросил благословение родителей и пришел в обитель Преподобного Сергия Радонежского, где и принял монашеское пострижение. С усердием исполнял святой Арсений монастырские послушания на скотном дворе и в хлебне. По своему глубокому смирению преподобный считал себя хуже всех и старался быть каждому слугой. Трудами и постом изнуряя тело и умерщвляя страсти, он в то же время старался укрепить свою душу молитвой, чтением Священного Писания и переписыванием священных книг, подолгу молился в храме. Известно переписанное преподобным Арсением в 1506 году Евангелие.
В 1525–1527 годах святой Арсений был игуменом Троице-Сергиевой обители. Заботясь о благе иноков, преподобный Арсений трудился больше всех. Подражая Преподобному Сергию, он носил ветхую одежду, похожую на рубище. Преподобный Арсений не оставлял без отеческого попечения и приписанные к обители монастыри и пустыни. По его благословению в Махрищской обители над могилой преподобного Стефана, основателя монастыря, была устроена гробница, украшенная покровом. Святой Арсений благословил ежегодно праздновать в обители память преподобного Стефана. Стремясь к подвигу безмолвия, преподобный Арсений хотел удалиться в пустыню, но братия и великий князь Василий Иоаннович (1505–1533) просили его не оставлять обитель. Со временем любовь к уединению разгоралась в сердце святого все более. В 1527 (или в 1529) году он тайно оставил монастырь и ушел в вологодские леса.
Святой Арсений построил келлию в 40 верстах от Вологды, в верховьях небольшой речки Бабайки, где около 1525 года явилась чудотворная икона Божией Матери Одигитрии. Однако многочисленные богомольцы, приходившие к иконе, нарушали его уединение. Через некоторое время святой Арсений отправился странствовать по дебрям Комельского леса, молитвенно обращаясь к Богу с просьбой указать ему место для жительства. В 1530 году в густой чаще леса, у слияния речек Лежа и Кохтыш, в сорока верстах от Вологды, с его плеч сорвало ношу. Преподобный присел отдохнуть и вдруг увидел необыкновенный свет, озаривший окрестность. Уразумев откровение Божие, святой Арсений поставил там келлию и стал подвизаться в иноческих трудах. Бесы старались смутить подвижника, но он отгонял их молитвой. Тогда враг настроил против святого крестьян, которые не хотели, чтобы на их земле возникла обитель. Злые люди оскорбляли святого и угрожали убийством. Преподобный терпел обиды с кротостью и смирением. Однажды крестьяне пришли в келлию святого и, не застав его там, убили его келейника. Тогда преподобный Арсений ушел из Комельского леса за 30 верст в дикий Шилегонский лес на реке Шингор. Полное уединение этого места вполне соответствовало сердечному влечению святого Арсения служить Господу в безвестной пустыни.
Через несколько лет место подвигов преподобного Арсения было открыто охотившимся в тех местах крестьянином Алексеем Охотиным. К святому подвижнику стали приходить жаждавшие спасения иноки и миряне, некоторые поселялись с ним. Постепенно возникла обитель, получившая название Александро-Коровинской (позднее Троицкая пустынская церковь).
В 1538 году на Вологодские земли напали казанские татары. Жители соседних с обителью святого Арсения деревень нашли себе прибежище в глухом лесу, где стоял монастырь. После ухода татар многие остались на новом месте, безмолвие пустыни было нарушено появлением большого села. Тогда преподобный Арсений ушел на прежнее место на реке Кохтыш в Комельском лесу. Вместе с преподобным отправился его ученик Герасим. Отшельники расчистили участок земли под огород. Никто не тревожил их безмолвия, кроме медведей. Однажды, когда медведь схватил корову, преподобный послал инока Герасима, чтобы он высек медведя лозой. Медведь не только не бросился на Герасима, но поклонился ему до земли и с тех пор не вредил.
Когда рядом с отшельниками стали селиться иноки, преподобный Арсений, по благословению епископа Вологодского Алексия (1525–1543) построил храм, который был освящен 2 июля 1541 года в честь Положения Ризы Пресвятой Богородицы во Влахерне. Так возникла Комельская Ризоположенская обитель. Преподобный Арсений не жалел ни сил, ни времени, чтобы наставить иноков и приходивших поселян истинам Православной веры и правилам христианской жизни. Он часто сам ходил в селения, на покосы и проповедовал слово Божие. Не забывал святой Арсений и Шилегонской обители, которую также нередко посещал и назидал братию.
Преподобный Арсений не любил лжи и обличал людей, допускавших обман. Однажды крестьяне близлежащего села испросили у преподобного разрешение на ловлю рыбы в пределах монастырского участка в реке Леже. Старец, благословив их, сказал, чтобы в случае хорошего улова они принесли часть рыбы в монастырь. По молитве преподобного улов был хороший, но рыбаки скрыли лучшую долю. Преподобный Арсений обличил их лукавство, и рыбаки принесли искреннее покаяние. Особенно строг был преподобный к тем, кто нарушал воскресные дни и оскорблял их святость работой на пользу своего дома. Однажды одна крестьянка в воскресный день вышла в поле жать. В то время преподобный находился в этом селе и, узнав об этом, велел ей прекратить работу и молиться Богу. Крестьянка сначала послушалась, а затем вновь пошла в поле. Тогда по молитве праведника поднялся ветер и разметал все снопы непослушной женщины.
В служении Богу и ближним, в труде и молитве прошла жизнь преподобного Арсения. Предчувствуя кончину, святой старец назначил преемником своего ученика Герасима и, затворившись в келье, стал готовиться к смерти. Незадолго до кончины он преподал последнее наставление братии: любить друг друга и хранить монастырский устав. Преподобный Арсений мирно скончался 24 августа 1550 года, причастившись Святых Христовых Таин. Братия погребли святого близ алтаря монастырского храма.
Вскоре после кончины преподобного от его гробницы стали совершаться чудесные исцеления болящих. 2 июля 1602 года исцелился внезапно лишившийся рассудка крестьянин Трофим Васильев; в 1646 году у гробницы святого исцелился расслабленный по имени Елевферий; в 1654 году – диакон Иосиф. Описание многочисленных чудес, входившее в житие преподобного, сгорело во время пожара в 1596 году. Позднее житие было восстановлено в кратком виде по сохранившимся записям иноком обители Иоанном.
Через сто лет игумен Комельского монастыря Иоасаф (1656–1665) построил на месте прежнего храма новый, каменный, с двумя приделами: во имя Преподобного Сергия Радонежского и преподобного Арсения – над местом его погребения. Позднее над мощами преподобного была устроена гробница.
Литература:
1. Следников Н. Преподобный Арсений Комельский. – Церковное слово (Приложение к Вологодским епархиальным ведомостям), 1907, № 46.
2. Исторические сказания о жизни святых, подвизавшихся в Вологодской епархии. Вологда, 1880, с. 457 474.