Преподо́бных отце́в Пече́рских, и́хже нетле́нныя мо́щи в Да́льней пеще́ре почива́ют
Краткое наименование:08-28 Преподо́бных отце́в Пече́рских, и́хже нетле́нныя мо́щи в Да́льней пеще́ре почива́ют
Минея. Дата 2025-09-10 (28 августа по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол: Гал.5:22-6:2
Евангелие: Лк.6:17-23
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:Мы́сленное со́лнце и све́тлую луну́,/ первонача́льных Пече́рских,/ со всем собо́ром преподо́бных дне́сь почти́м,/ ти́и бо, церко́вную тве́рдь озаря́юще,/ просвеща́ют во тьме́ страсте́й бе́дствующих,/ и подаю́т от Христа́ Бо́га моли́твами свои́ми по́мощь во всех ско́рбех,/ и душа́м на́шим про́сят избавле́ния.
Кондаки
Глас 8:Избра́ннии от родо́в уго́дницы Бо́жии,/ святи́и преподо́бнии Пече́рстии,/ на сих гора́х доброде́тельми просия́вшим,/ вас земля́ не потаи́ла е́сть,/ но Не́бо отве́рзеся вам и ра́йское селе́ние./ Те́мже мы похва́льныя пе́сни Бо́гу, просла́вльшему вас,/ в па́мяти ва́шей прино́сим;/ вы же, я́ко иму́щии дерзнове́ние,/ ваш собо́р почита́ющих от всех бед моли́твами ва́шими заступа́йте,/ я́ко засту́пницы на́ши и к Бо́гу хода́таи.
Икос: Восхвали́ти по еди́ному кто возмо́жет святы́я Твоя́, Бла́же:/ изочту́ их, и па́че песка́ умно́жатся,/ но Сам, Влады́ко Христе́, исчита́яй мно́жество звезд и всем имена́ нарица́яй,/ приими́ всех их мольбы́ о нас и яви́ щедро́ты Твоя́ на лю́дех Твои́х;/ ве́мы бо, я́ко мно́го и́мут дерзнове́ние к вели́честву Твоему́ и хода́тайствуют к Тебе́,/ я́ко при́сно моли́твенницы о душа́х на́ших.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 8:Небе́снаго Царя́ воево́да, Феодо́сий Богому́дрый,/ полк во́инов духо́вных, преподо́бных оте́ц, собра́,/ и́хже по́двиги ублажа́юще,/ пе́сненныя похвалы́ им принесе́м и возопии́м, глаго́люще:/ я́ко иму́щим дерзнове́ние ко Влады́це всех и Бо́гу,/ проси́те душа́м на́шим ве́лия ми́лости/ и ми́ру всему́ умире́ния.
Ви́дение у́мным очесе́м зри́тся чуде́сно:/ пламеноно́снеи криле́ иму́ще, во́ини духо́внии,/ от Небе́с прихо́дят отцы́ всеблаже́ннии/ и в по́мощь на́шу ускоря́ют, на мироде́ржца ополча́ющеся./ К ни́мже припаде́м, зову́ще:/ вас призыва́ем, неусы́пнии засту́пницы на́ши,/ потщи́теся изба́вити нас от находя́щих враго́в на́ших/ и да́ти нам от скорбе́й избавле́ние.
Разруши́ нападе́ния вра́жия, преподо́бне о́тче наш Феодо́сие,/ ста́до твое́ огражда́я во́и Небе́сными,/ при́сно бо сове́туют нахожде́нии злы́ми разори́ти е,/ но ты, я́ко скор сый в по́мощь,/ да́ждь заступле́ние к тебе́ притека́ющим/ и прося́щим твоего́ избавле́ния/ и не отщети́ в печа́лех посеще́ния.
Престо́лу Трисо́лнечнаго Божества́ предстоя́щий/ и бога́тно осиява́ет ми непристу́пными све́тлостьми,/ отцы́ на́ши всеблаже́ннии,/ и́же на земли́ любе́зно предстоя́щих/ и собо́р ваш дне́сь гла́сы воспева́ющих/ страсте́й и бед свободи́те,/ я́ко при́снии к Бо́гу хода́таи/ и моли́твенницы о душа́х на́ших.
Стихиры на стиховне
Глас 2:Богоизбра́ннии де́лателие,/ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии,/ мы́сленный доброде́телей на земли́ виногра́д насади́сте,/ от него́же возрасте́ вам/ досто́йный плод ве́чнаго живота́.
Стих: Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве/ и возра́дуются на ло́жах свои́х.
Посе́ясте в горе́ сле́зы,/ да плод дово́льный,/ ра́дость во дво́рех Госпо́дних, процвете́т;/ ея́же вы наслажда́ющеся во ве́ки,/ моли́теся за ны ко Го́споду.
Стих: Блаже́ни вси боя́щиися Го́спода,/ ходя́щий в путе́х его́.
Молв жите́йских изба́витися жела́юще,/ всели́стеся в пеще́ру,/ иде́же трудолю́бие пожи́вше,/ в ве́чный поко́й внидо́сте;/ моли́теся та́мо за ны Влады́це Христу́.
Волнобу́рныя молвы́ жития́ избе́гше,/ ко оти́шию же пеще́ры святы́я дости́гше/ и та́мо трудолю́бие Го́сподеви угоди́вше,/ ны́не Вы́шняго Сио́на есте́ гра́ждане,/ и, Ца́рствия Бо́жия су́ще сы́нове,/ моли́теся, отцы́ Богоно́снии,/ прича́стие сла́вы ва́шея улучи́ти/ при́сно собо́р ваш любо́вию почита́ющим.
Стихиры на хвалитех
Глас 4:Плотско́е мудрова́ние,/ покоре́нием ума́ плени́сте в послуша́ние Христо́во,/ отцы́ преблаже́ннии,/ и, стра́стное мо́ре преплы́вше,/ достиго́сте кра́йняго жела́ния,/ тем дарова́ вам по́чести зва́ния Вы́шняго/ Иису́с Человеколю́бец/ и Спас душ на́ших.
Угаси́сте пе́щь мирски́х пристра́стий/ и самохо́тныя молвы́,/ сле́зными пото́ки и коне́чною нището́ю,/ отцы́ преподо́бнии,/ и, я́ко в черто́зе све́тле,/ в те́мных пребы́сте пеще́рах,/ а́нгельски славосло́вяще Иису́са Человеколю́бца/ и Спа́са душ на́ших.
От бре́нныя страсте́й глубины́,/ скорбе́й и попече́ний жите́йских/ ум очи́стивше, отцы́ Богоно́снии,/ упова́нием бу́дущия жи́зни вся тле́нная презре́сте./ И ны́не, в нетле́нней жи́зни су́ще,/ моли́те за ны Иису́са Человеколю́бца/ и Спа́са душ на́ших.
Блаже́нства непоро́чных вожделе́вше,/ в пу́ть за́поведей Госпо́дних теко́сте/ и, свиде́ния во́ли Бо́жией взыску́юще,/ в го́ры, в верте́пы и в те́мныя пеще́ры всели́стеся,/ мир с похотьми́ распя́сте/ и, бесо́вския полки́ победи́вше,/ ны́не жи́знь и сла́ву безконе́чную насле́дисте./ Моли́теся за ны, мо́лим вас, отцы́ преподо́бнии,/ улучи́ти прича́стие с ва́ми Вы́шняго Иерусали́ма/ и спасе́ние душа́м на́шим.
Седальны
Глас 4:Мно́гими скорбьми́ пу́ть жи́зни сея́ преидо́сте и, дости́гше кра́я у́мнаго жела́ния,/ в Черто́г Боже́ственный сла́вы всели́стеся;/ и ны́не, ра́дующеся со всех Царе́м и Бо́гом,/ моли́теся, я́ко да и мы ва́шего весе́лия прича́стницы бу́дем,/ ваш собо́р почита́ющим, отцы́ всеблаже́ннии.
Глас 3:Брак А́гнчий в Черто́зе Небе́снем услы́шавше,/ и зва́нию Царя́ Вы́шняго ко всем бы́вшу,/ вся мирска́я пристра́стия оста́висте, отцы́ Богоно́снии,/ и, сле́зными струя́ми ри́зы своя́ испра́вивше, чи́сти внидо́сте в трапе́зу Христа́ Бо́га;/ но, пре́жде да́же не затворя́тся две́ри того́ вхо́да,/ моли́теся, я́ко да и мы, покая́нием вше́дше, вам прича́стницы бу́дем.
Глас 8:Зва́нию Го́спода своего́ после́дующе,/ крест, а́ки жезл, в ру́це восприе́мше, не убоя́стеся стра́ха, предстоя́щаго во тьме́,/ но упова́нием преидо́сте к безбе́дному приста́нищу/ и, по́двигов свои́х обре́тше воздая́ние, весели́теся во Све́те непристу́пнем;/ те́мже вас почита́ем, отцы́ всеблаже́ннии,/ я́ко при́сно моля́щих Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.
Глас 2:Поще́нием просия́вших и све́тлыми по́двиги/ преподо́бных оте́ц Пече́рских чи́стое житие́ и труды́ кто восхвали́ти мо́щен?/ Оба́че от любве́, я́же к ним, пе́сненныя да́ры прино́сим,/ ти́и бо, со А́нгелы предстоя́ще, при́сно мо́лятся Го́сподеви о всех нас.
Светильны
Ца́рское свяще́ние, ро́де избра́нный,/ иера́рси святи́и, свяще́нницы, мона́си, де́вственницы, чудотво́рцы/ и все по́стническое сосло́вие преподо́бных оте́ц Пече́рских,/ собери́теся дне́сь на моли́тву,/ да вас ра́ди Ца́рь сла́вы спасе́т правосла́вныя лю́ди,/ благоче́стно собо́р ваш почита́ющих.
Богородичен: Святы́х Святе́йшую Тя сла́вим, Чи́стая Де́во,/ и велича́ем от Тебе́ рожде́нное Сло́во,/ Ты же приими́ и от нас славосло́вие сие́, и да́ждь сла́вити и Тя,/ иде́же вси святи́и Ма́терь Тя Бо́жию сла́вят.
Каноны
Кано́н преподо́бных, глас 8 (основной)
Житие
Собор преподобных отцов Киево-Печерских, в Дальних пещерах почивающих. Колыбель русской иноческой жизни, Киево-Печерская Лавра, основанная в 1051 году преподобными Антонием и Феодосием Печерскими, распространяла сияние великих духовных подвигов по всей земле Русской. Монахи Киево-Печерского монастыря стали первыми тружениками Русского иноческого подвижничества. Их молитвенные подвиги воодушевили последующие поколения на великие духовные труды.
Эта обитель, по словам Киево-Печерского Патерика, была поставлена «слезами, пощением, молитвою́, бдением». Преподобный Антоний, говорит один из авторов Патерика, «не имел ни золота, ни серебра, да приобрел все слезами и постом». В бытность преподобного Феодосия игуменом Лавра жила милостыней, которую в изобилии получала от князя и от мирян, привлекаемых благочестием и святостью жизни монашеской общины.
Приняв монастырь на свое попечение по благословению преподобного Антония преподобный Феодосий усугубил в нем воздержание, «великое пощение и молитвы со слезами»; когда же число братии превысило 100 человек, он стал искать подходящий монастырский устав для устроения внутренней жизни монастыря. Преподобный Феодосий избрал Студийский устав, который в дальнейшем. был заимствован у Киево-Печерской Лавры другими русскими монастырями.
В условиях строгой монастырской жизни и каждодневных аскетических подвигов иноки Киево-Печерской обители, как «светила сияли на Руси». «Одни были крепкие постники, другие подвизались в бдении, иные на земных поклонах; иные постились по дню и по два, иные ели хлеб с водою, иные одну вареную зелень, или одну сырую», – свидетельствует Киево-Печерский Патерик.
Большое внимание уделялось в обители послушанию: «Меньшие покорялись старшим и не смели говорить перед ними; но все делали с покорностью и с великим послушанием».
В обители царила истинно христианская любовь в отношениях между братией. В Патерике особо отмечается взаимная забота иноков друг о друге, попечение о младших со стороны старших насельников, которые «научали меньших и утешали, как детей возлюбленных. Если брат впадал в какое-нибудь прегрешение, другие утешали его и по великой любви своей епитимию разделяли трое или четверо... Если который-нибудь брат уходил из монастыря, вся братия сильно почалилась о том; посылали за ушедшим и, призвав его в монастырь, шли к игумену, кланялись, просили за него и принимали в монастырь с радостью. «Такие то были любящие, воздержные постники!» – восклицает инок Киево-Печерской обители преподобный Нестор Летописец.
Живя милостыней мира, монастырь и сам стремился помогать от своих избытков сирым, голодным и неимущим людям. Неподалеку от Киево-Печерской Лавры преподобным Феодосием был построен странноприимный дом для нищих и больных, которым оказывалась всемерная помощь. Каждую субботу монастырь отправлял в город воз хлеба, предназначенного для заключенных в тюрьмах. Бывали случаи, когда милостыня оказывалась даже пойманным на попытке ограбления монастыря разбойникам, против которых в духе великой христианской любви не возбуждалось никакого преследования.
Из всех аскетических подвигов особое распространение среди иноков Киево-Печерской Лавры получило затворничество. Претерпевая великие искушения, подвижники выходили из них победителями благодаря глубочайшей вере, многотерпению, беспредельной верности Богу, усердной непрестанной молитве и суровому посту. Среди преподобных отцов Киево-Печерских, почивающих в Дальних пещерах, память которых Церковь празднует 28 августа, более половины прославились затворничеством и великим постничеством.
В число этих преподобных отцов входят иноки, совершавшие свой духовный подвиг в разные периоды времени – с XI по XV век. О каждом из них не сохранилось подробных житийных сведений, за исключением имени, времени несения подвига и указания о том, на какой стезе тот или иной инок нес духовные труды и подвиги. В общем списке празднуемых 28 августа преподобных отцов Киево-Печерских Церковь чтит память следующих подвижников: преподобный Феодосий Великоименитый (1074; память 3 мая, 14 августа и 2 сентября); Моисей, чудотворец (XIII-ХIV; память 28 июля); Лаврентий, Затворник (XIII-ХIV; память 20 января); Иларион Схимник (1066; память 21 октября); Пафнутий Затворник (XIII; память 15 февраля); Мартирий Диакон (ХIV; память 25 октября); Феодор, князь Острожский (ок. 1483; память 11 августа); Афанасий Затворник (XIII; память 2 декабря); Дионисий иеромонах, Затворник (XV, память 3 октября); Феофил, епископ Новгородский (ок. 1482; память 26 октября); Зинон Постник (ХIV; память 30 января); Григорий чудотворец (ХIV; память 8 января); Ипатий Целебник (XIV; память 31 марта); священномученик Лукиан (1243; память 15 октября); Иосиф Многоболезненный (XIV; память 14 апреля); Павел Послушливый (XIII; память 10 сентября); Сисой Схимник (XIII; память 6 июля); Нестор Некнижный (XIV; память 27 октября); Памва Затворник (1241; память 18 июля); Феодор Молчальник (XIII; память 17 февраля); Софроний Затворник (XIII; память 11 марта); Панкратий иеромонах, Затворник (ХIIІ; память 9 февраля); Анатолий Затворник (ХIII; память 3 июля); Аммон Затворник (XIII; память 4 октября); Мардарий Затворник (XIII; память 13 декабря); Пиор Затворник (ХIIІ; память 4 октября); Мартирий Затворник (XIII-ХIV; память 25 октября); Руф Затворник (ХГѴ; память 8 апреля); Вениамин Затворник (XIV; память 13 октября); Кассиан Затворник (ХІII-ХIV; память 8 мая); Арсений Трудолюбивый (ХIV; память 8 мая); Евфимий Схимник (XIV; память 20 января); Тит Воин (XIV; память 27 февраля); Ахила Диакон (ХIV; память 4 января); Паисий (ХIV; память 19 июля); Меркурий Постник (ХIV; память 24 ноября); Макарий диакон (XIII-ХIV; память 19 января); Пимен Постник (XII; память 8 мая); Леонтий (память 18 июня) и Геронтий, Канонархи (ХIV; память 1 апреля); Захария Постник (XIII-ХIV; память 24 марта); Силуан Схимник (XIII-XIV; память 10 июня); Агафон чудотворец (ХIII – ХIV; память 20 февраля); Игнатий архимандрит (1435; память 20 декабря); Лонгин Вратарь (XIII-XIV; память 16 октября).
Литература:
1. Киево-Печерский Патерик. Киев, 1870.
2. Словарь исторический о святы́х, прославленных в Российской Церкви. СПб., 1862.
3. Книга, глаголемая описание о Российских святых. Дополненная графом М. В. Толстым. Б. г.
4. Игнатий (Малышев), архимандрит. Краткие жизнеописания Русских святых. X-ХIV вв. СПб., 1875.