09-07 Святи́теля Иоа́нна Новгоро́дскаго

Святи́теля Иоа́нна Новгоро́дскаго

Краткое наименование:

09-07 Святи́теля Иоа́нна Новгоро́дскаго

Минея. Дата 2024-09-20 (07 сентября по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 8:

Днесь све́тло красу́ется сла́внейший Вели́кий Но́вград,/ име́я мо́щи твоя́ в себе́, святи́телю Иоа́нне,/ я́ко со́лнечныя лучи́ испуща́ющия/ и подаю́щия исцеле́ния притека́ющим с ве́рою к ра́це моще́й твои́х./ Моли́ся Христу́ Бо́гу изба́вити град сей невреди́мь от ва́рварскаго плене́ния,/ и междоусо́бныя бра́ни, и о́гненнаго запале́ния,/ святи́телю богому́дре и чудоно́сче,/ Небе́сный челове́че и земны́й Ангеле:/ да соше́дшеся любо́вию в па́мять твою́,/ све́тло пра́зднуем, в пе́снех и пе́ниих ра́дующеся/ и Христа́ сла́вяще, тебе́ такову́ю благода́ть дарова́вшаго исцеле́ний/ и Вели́кому Нову́граду заступле́ние и утвержде́ние.

Глас 4:

Го́споди Бо́же наш,/ творя́й при́сно с на́ми по Твоему́ смотре́нию,/ не отста́ви ми́лости Твоея́ от нас,/ но моли́твами святи́теля Твоего́ Иоа́нна/ в ми́ре устро́й живо́т наш.


Кондаки

Глас 4:

Возвесели́ся явле́нно честна́я Це́рковь Христо́ва/ в па́мять днесь приснослову́щаго святи́теля Иоа́нна,/ от Вели́каго Нова́града возсия́вшаго,/ и всю страну́ удиви́вшаго пресла́вными чудодея́нии,/ и все́ми доброде́тельми украси́вшагося./ И по преставле́нии бо честно́е те́ло его́ обре́теся нетле́нно,/ источа́ющее ве́лия чудеса́./ Те́мже зове́м ему́: о всеблаже́нне!/ Моли́ Христа́ Бо́га непреста́нно о всех нас.

Икос: Пра́зднуем све́тло днесь, к це́ркви теку́ще, весь свяще́нный собо́р, и мона́си, и мно́жество наро́да, и все христоимени́тое ста́до,/ в па́мять отца́ на́шего святи́теля Иоа́нна./ Прославля́ем бо просла́вленнаго от Бо́га,/ его́же житию́ А́нгели удиви́шася,/ и ненака́занным в наказа́ние бысть,/ и огражде́ние помышле́нием челове́ческим,/ и Це́ркви основа́ние,/ непа́дающий бо столп Прему́дрости Бо́жия,/ и Вели́каго Нова́града стена́ и утвержде́ние,/ и всея́ Росси́йския земли́ удобре́ние,/ и вселе́нную удиви́вшаго пресла́вными чудодея́нии,/ и все́ми доброде́тельми украси́вшагося./ Те́мже по достоя́нию блажи́м его́,/ мо́лит бо Христа́ о всех нас.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 2:

Егда́ Боже́ственный глас свыше услы́шав,/ святи́телю Иоа́нне блаже́нне,/ столп непоколеби́мый Це́ркве/ и гра́ду основа́ние яви́лся еси́, пресла́вне,/ наде́жди е́же на Бо́га/ наро́дом не отпа́дати глаго́лал еси́;/ оба́че ве́рою несумне́нно держи́мь,/ ра́дуйся, вопия́л еси́ Христу́:// сла́ва, Человеколюбче, Твоему́ смотре́нию.

О́браз был еси́ святи́телем, блаже́нне,/ о ста́де Христо́ве попече́ние неле́ностно стяжа́в,/ Вели́каго Нова́града похвала́, и Росси́йския земли́ утвержде́ние,/ и всея́ вселе́нныя удобре́ние./ Те́мже се́рдцем и усты́ тя, святи́телю Иоа́нне, ублажа́ем/ и, ра́дующеся, вопие́м:/ сла́ва Бо́жию е́же к нам смотре́нию.

Ду́ха Свята́го оби́тель был еси́,/ ду́ху плоть покори́л еси́,/ вся ко́зни искуси́теля попра́в,/ стоя́нии всено́щными по́двиг твои́х, му́дре./ Лю́дем Росси́йския земли́ на сопоста́ты пода́ждь одоле́ние/ моли́твами твои́ми, блаже́нне./ Гро́бу твоему́ покланя́емся/ и многоцеле́бным моще́м/ и, ра́дующеся, вопие́м:/ сла́ва Бо́гу, преди́вна тя показа́вшему чудотво́рца,// челове́ком в наказа́ние.

Святи́телей о́браз/ и ве́ры утвержде́ние,/ Иоа́нне преблаже́нне,/ и пра́вило мона́хов,/ не дал еси́ сна твои́ма очи́ма во всено́щных стоя́ниих,/ я́ко безпло́тен,/ и в зре́ниих к Бо́гу ве́ждома твои́ма дрема́ния,/ до́ндеже глас Боже́ственный услы́шал еси́,/ свобожда́ющ град от плене́ния ра́тных/ и богопоруче́нное тебе́ ста́до от расхище́ния./ Те́мже, соше́дшеся днесь, любо́вию ублажа́ем тя:/ о служи́телю Единосущныя Тро́ицы!// Не преста́й моля́ся о творящих ве́рою святу́ю па́мять твою́.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Дом Ду́ха Свята́го/ и Правосла́вия утвержде́ние,/ святи́телей похвало́,/ соверше́нный ве́рою,// Иоа́нне прехва́льне, Христу́ Бо́гу.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся пра́вдою,/ и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Дом Прему́дрости Бо́жия,/ Ея́же при́сно/ наслажда́емся, сла́вне,/ и ве́ры и́стинный учи́телю,/ еси́, блаже́нне, ко Го́споду.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Дом неску́дныя благода́ти,/ и град кре́пкий,/ и на враги́ побе́да,/ возвы́си рог правосла́вных христиа́н/ моли́твами твои́ми ко Го́споду.

Чи́стое житие́ твое́ похваля́ем,/ пречестне́йший о́тче Иоа́нне блаже́нне:/ сосу́д избра́нный Бо́жий,/ муж жела́ний духо́вных/ и Ду́ха Свята́го был еси́ оби́телище;/ ду́хи же нечи́стыя попра́в, сих без ве́сти сотвори́л еси́,/ и по преставле́нии твое́м к Бо́гу, я́ко жив, явля́лся/ и о поле́зных наказу́я./ И ны́не, предстоя́ Святе́й Тро́ице, моли́ся/ мир ми́ру дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.


Стихиры на хвалитех

Глас 2:

Дом Ду́ха Свята́го/ и Правосла́вия утвержде́ние,/ святи́телей похвало́,/ соверше́нный ве́рою,// Иоа́нне прехва́льне, Христу́ Бо́гу.

Дом Прему́дрости Бо́жия,/ Ея́же при́сно/ наслажда́емся, сла́вне,/ и ве́ры и́стинный учи́телю,/ еси́, блаже́нне, ко Го́споду.

Дом неску́дныя благода́ти,/ и град кре́пкий,/ и на враги́ побе́да,/ возвы́си рог правосла́вных христиа́н/ моли́твами твои́ми ко Го́споду.

Чи́стое житие́ твое́ похваля́ем,/ пречестне́йший о́тче Иоа́нне блаже́нне:/ сосу́д избра́нный Бо́жий,/ муж жела́ний духо́вных/ и Ду́ха Свята́го был еси́ оби́телище;/ ду́хи же нечи́стыя попра́в, сих без ве́сти сотвори́л еси́,/ и по преставле́нии твое́м к Бо́гу, я́ко жив, явля́лся/ и о поле́зных наказу́я./ И ны́не, предстоя́ Святе́й Тро́ице, моли́ся/ мир ми́ру дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.


Седальны

Глас 1:

Яко учи́тель, и па́стырь, и ви́дец чудодея́ний Бо́жиих/ свяще́нно просла́вился еси́ и со Ангелы Бо́гу предстои́ши,/ тем днесь Бо́жия Це́рковь чтит и прославля́ет пресла́вную твою́ па́мять./ Сла́ва Бо́гу, преди́вна тя показа́вшему во архиере́ех,/ сла́ва Укре́пльшему тя во искуше́ниих и невре́дна Соблю́дшу,/ сла́ва Просла́вльшему тя, Иоа́нне всеблаже́нне.

Глас 4:

Вели́кий Но́вград торжеству́ет о Бо́зе досто́йно/ в па́мять твою́, о́тче Иоа́нне:/ моли́твами бо твои́ми спаса́ется от искуше́ний и бед/ и всякаго преще́ния находя́щаго;/ и па́ки, святи́телю, не преста́й моля́ся Христу́ Бо́гу,/ спасти́ся душа́м на́шим.

Глас 8:

Повеле́ния Бо́жия от ю́ности сохранив, о́тче Иоа́нне,/ и, во пло́ти сый, Бо́гу собесе́дник был еси́,/ и забра́ло гра́ду, и Це́ркве основа́ние,/ и Прему́дрости Бо́жии служи́тель изря́ден,/ святи́телей о́браз, и Правосла́вия и́стинный учи́тель./ Тем мо́лим тя, свя́те:/ моли́ся Спа́су мир вселе́нней дарова́ти Богоро́дицы ра́ди/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Глас 4:

Егда́ моля́щуся тебе́ в вели́цей це́ркви Прему́дрости Бо́жия,/ преблаже́нне Иоа́нне,/ предочище́нный душо́ю и те́лом,/ гла́су же Боже́ственному явле́нно тебе́ возгласи́вшу,/ е́же о чудеси́ Богоро́дицы, и о избавле́нии гра́да,/ и о украше́нии Це́ркве Христо́вы,/ и прия́т от слове́с чуднаго о́наго гла́са и́стинных зна́мений и чуде́с дарова́ния,/ и Боже́ственная уче́ния излива́еши всем./ Те́мже и с любо́вию, о́тче, пра́зднуем святу́ю па́мять твою́.


Светильны

От Све́та Трисия́ннаго глас услы́шал еси́ Боже́ственный, святи́телю Иоа́нне,/ и Тро́ицу просла́вил еси́ во Еди́нице и Еди́ницу в Тро́ице,/ и лю́ди та́кожде научи́л еси́,/ и просвети́л еси́ мирски́я концы́ твои́м уче́нием./ Те́мже тя досто́йно почита́ем,/ творя́ще честну́ю па́мять твою́.


Каноны

Канон святаго, глас 8 (основной)


Житие

Святитель Иоанн, архиепископ Новгородский, родился в Великом Новгороде в благочестивой семье от Николая и Христины. Первоначально он служил священником церкви во имя святого Власия на Волосовой улице. В 1163 году, после смерти святителя Аркадия Новгородского (память 18 сентября), он был избран новгородцами на епископскую кафедру, а в 1165 году поставлен первым архиепископом Новгородским (его монашеское имя – Илия). Святитель прославился строительством церквей и монастырей.

В феврале 1170 года на Новгород было нашествие суздальцев. По молению святителя икона Божией Матери «Знамение» из церкви во имя Спасителя на Ильине улице была перенесена на Софийскую сторону и защитила город знамением истечения слез от попавшей в нее стрелы.

Великая сила молитвы святителя проявилась и тогда, когда он заставил беса перенести себя на одну ночь в Иерусалим для поклонения Гробу Господню и возвратился в ту же ночь в Новгород. Мстительный бес возвел хулу на святителя, и прельщенные новгородцы решили спустить архипастыря вниз по Волхову на плоту. Но плот пошел против течения, и раскаявшиеся новгородцы молили святителя возвратиться на кафедру. Отказавшись, святитель принял схиму с именем Иоанн и вскоре, 7 сентября 1186 года, скончался. Его преемником стал его родной брат архиепископ Григорий. Святитель Иоанн был прославлен в 1439 году, когда 4 октября были обретены его мощи и ему было установлено празднество вместе с собором Новгородских угодников, почивавших в Софийском соборе. Другая его общая память вместе с собором Новгородских святителей – 10 февраля. Собор 1547 года установил святителю повсеместное празднование на день преставления – 7 сентября. С 1630 года святителю праздновали также 1 декабря.