09-14 Всеми́рное Воздви́жение честна́го и животворя́щаго Креста́

Всеми́рное Воздви́жение честна́го и животворя́щаго Креста́

Краткое наименование:

09-14 Всеми́рное Воздви́жение честна́го и животворя́щаго Креста́

Минея. Дата 2025-09-27 (14 сентября по ст. стилю)

Знак типикона: Великий
Праздник: святого


Чтения

На Утрени: Ин.12:28-36

Апостол: 1Кор.1:18-24

Евангелие: Ин.19:6-11,13-20,25-28,30-35


Прокимен

Прокимен, глас 7: Возноси́те Го́спода, Бо́га на́шего, / и покланя́йтеся подно́жию но́гу Его́, я́ко свя́то есть.
Стих: Госпо́дь воцари́ся, да гне́ваются лю́дие.


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 1: Помяни́ сонм Твой, его́же стяжа́л еси́ испе́рва.
Стих: Бог же, Царь наш пре́жде ве́ка, соде́ла спасе́ние посреде́ земли́.


Причастен

Зна́менася на нас свет лица́ Твоего́, Го́споди.


Тропари

Глас 1:

Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́/ и благослови́ достоя́ние Твое́,/ побе́ды на сопроти́вныя да́руя// и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.


Кондаки

Глас 4:

Вознесы́йся на Крест во́лею,/ тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству/ щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же,/ возвесели́ нас си́лою Твое́ю,/ побе́ды дая́ нам на сопоста́ты,/ посо́бие иму́щим Твое́ ору́жие ми́ра,// непобеди́мую побе́ду.

Икос: И́же до тре́тияго Небесе́ восхище́н бысть в рай/ и глаго́лы слы́шав неизрече́нныя и Боже́ственныя,/ и́хже не леть9 язы́ки (челове́ческими) глаго́лати,/ что Гала́том пи́шет, я́ко рачи́телие Писа́ний прочто́сте и позна́сте:/ мне, глаго́лет, хвали́тися да не бу́дет, то́кмо во еди́ном Кресте́ Госпо́дни,/ на не́мже, страда́в, уби́ стра́сти./ Того́ у́бо и мы изве́стно держи́м, Крест Госпо́день, хвалу́ вси:/ есть бо нам спаси́тельное сие́ Дре́во/ ору́жие ми́ра, непобеди́мая побе́да.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 6:

Крест воздвиза́емь/ на нем Вознесе́ннаго Страсть пречи́стую/ пе́ти повелева́ет тва́ри всей./ На том бо уби́в нас уби́вшаго,/ умерщвле́нныя оживи́л есть,/ и удобри́, и на Небеса́х жи́ти сподо́би, я́ко Милосе́рд,/ премно́жеством бла́гости./ Тем, ра́дующеся, вознесе́м и́мя Его́// и Того́ возвели́чим кра́йнее снизхожде́ние.

Моисе́й предобрази́ тя,/ ру́ки просте́р на высоту́,/ и побежда́ше Амали́ка мучи́теля,/ Кре́сте честны́й,/ ве́рных похвало́,/ страда́льцев утвержде́ние,/ апо́столов удобре́ние,/ пра́ведных побо́рниче,/ всех преподо́бных спаси́телю./ Тем, тя воздвиза́ема зря́щи, тварь весели́тся/ и торжеству́ет, сла́вящи Христа́,// тобо́ю разстоя́щая собра́вшаго кра́йнею бла́гостию.

Кре́сте пречестны́й,/ его́же обстоя́т чи́ни а́нгельстии, веселя́щеся,/ днесь воздвиза́емь,/ Боже́ственным манове́нием возно́сиши вся/ окраде́нием сне́ди отгна́нныя/ и в смерть попо́лзшияся./ Те́мже тя сердцы́ и устна́ми, ве́рнии, лобыза́юще,/ свяще́ние почерпа́ем,/ возноси́те, вопию́ще, Христа́, Преблага́го Бо́га,// и Того́ покланя́йтеся Боже́ственному подно́жию.

Богородичен,

Прииди́те, вси язы́цы,/ благослове́нному Дре́ву поклони́мся,/ и́мже бысть ве́чная пра́вда:/ пра́отца бо Ада́ма прельсти́вый дре́вом/ Кресто́м прельща́ется/ и па́дает, низве́ржен, паде́нием стра́нным,/ мучи́тельством одержа́вый ца́рское зда́ние;/ Кро́вию Бо́жиею яд зми́ев отмыва́ется,/ и кля́тва разруши́ся осужде́ния пра́веднаго,/ непра́ведным судо́м Пра́веднику осужде́ну бы́вшу;/ Дре́вом бо подоба́ше дре́во исцели́ти/ и Стра́стию Безстра́стнаго, я́же на Дре́ве,/ разреши́ти стра́сти осужде́ннаго./ Но сла́ва, Христе́ Царю́,/ е́же о нас Твоему́ му́дрому смотре́нию,/ и́мже спасл еси́ всех,// я́ко Благ и Человеколю́бец.


Стихиры на стиховне

Глас 5:

Ра́дуйся, живоно́сный Кре́сте,/ благоче́стия непобеди́мая побе́да,/ дверь ра́йская,/ ве́рных утвержде́ние,/ Це́ркве огражде́ние,/ и́мже тля разори́ся и упраздни́ся,/ и попра́ся сме́ртная держа́ва,/ и вознесо́хомся от земли́ к Небе́сным;/ ору́жие непобеди́мое,/ бесо́в сопротивобо́рче,/ сла́ва му́чеников,/ преподо́бных я́ко вои́стину удобре́ние,/ приста́нище спасе́ния,// да́руяй ми́ру ве́лию ми́лость.

Стих: Возноси́те Го́спода Бо́га на́шего// и покланя́йтеся подно́жию но́гу Его́, я́ко свя́то есть.

Ра́дуйся, Госпо́день Кре́сте,/ и́мже разреши́ся от кля́твы челове́чество,/ су́щия ра́дости зна́мение,/ прогоня́яй враги́ во твое́м воздви́жении, всече́стне,/ нам помо́щниче, царе́й держа́во,/ кре́пость пра́ведных,/ свяще́нников благоле́пие,/ вообража́емый, и лю́тых избавля́яй,/ жезл си́лы, и́мже пасе́мся,/ ору́жие ми́ра, его́же со стра́хом обстоя́т Ангели,/ Христа́ Боже́ственная сла́ва,// подаю́щаго ми́ру ве́лию ми́лость.

Стих: Бог же, Царь наш пре́жде ве́ка,// соде́ла спасе́ние посреде́ земли́.

Ра́дуйся, слепы́х наста́вниче,/ немощны́х врачу́,/ воскресе́ние всех уме́рших,/ воздви́гнувый ны, во тлю па́дшия,/ Кре́сте честны́й,/ и́мже разруши́ся кля́тва, и процвете́ нетле́ние,/ и земни́и обожи́хомся,/ и диа́вол всеконе́чно низве́ржеся./ Днесь воздвиза́ема тя ви́дяще рука́ми архиере́йскими,/ возно́сим Вознесе́ннаго посреде́ тебе́/ и тебе́ покланя́емся,// почерпа́юще бога́тно ве́лию ми́лость.

Богородичен,

Его́же дре́вле Моисе́й прообразова́в собо́ю,/ Амали́ка низложи́в, победи́,/ и Дави́д песнопе́вец/ подно́жию Твоему́, вопия́, кла́нятися повелева́ше,/ честно́му Кресту́ Твоему́, Христе́ Бо́же,/ днесь, гре́шнии, кла́няемся,/ устна́ми недосто́йными/ Тя, изво́лившаго пригвозди́тися на нем, воспева́юще, мо́лимся:// Го́споди, с разбо́йником Ца́рствия Твоего́ сподо́би нас.


Стихиры на хвалитех

Глас 8:

О, преславнаго чудесе́,/ живоно́сный сад,/ Крест пресвяты́й/ на высоту́ возносим явля́ется днесь./ Славосло́вят вси концы́ земни́и,/ устраша́ются де́монския полки́./ О, каковы́й дар земны́м дарова́ся!/ И́мже, Христе́, спаси́ ду́ши на́ша,// я́ко Еди́н Благоутро́бен.

О, пресла́внаго чудесе́,/ я́ко грозд, испо́лнен живота́,/ понесы́й Вы́шняго,/ от земли́ воздвиза́емь Крест ви́дится днесь,/ и́мже вси к Бо́гу привлеко́хомся,/ и поже́рта бысть до конца́ смерть./ О, Дре́во пречестно́е,/ и́мже восприя́хом во Еде́ме безсме́ртную пи́щу,// Христа́ сла́вяще!

О, пресла́внаго чудесе́,/ широта́ Креста́ и долгота́/ Небеси́ равна́ есть,/ я́ко Боже́ственною благода́тию освяща́ет вся́ческая./ О сем язы́цы ва́рварстии побежда́ются,/ о сем ски́птры царе́й утвержда́ются./ О, боже́ственныя ле́ствицы,/ е́юже восхо́дим на Небеса́,// вознося́ще в пе́снех Христа́ Го́спода!

Богородичен,

Днесь происхо́дит Крест Госпо́день,/ и ве́рнии прие́млют того́ жела́нием,/ и взе́млют исцеле́ния души́ же и те́ла/ и вся́кия боле́зни./ Сего́ целу́им ра́достию и стра́хом:/ стра́хом, греха́ ра́ди, я́ко недосто́йни су́ще;/ ра́достию же, спасе́ния ра́ди,/ е́же подае́т ми́ру на том пригвозди́выйся Христо́с Бог,// име́яй ве́лию ми́лость.


Седальны

Глас 6:

То́кмо водрузи́ся Дре́во, Христе́, Креста́ Твоего́,/ основа́ния поколеба́шася сме́рти, Го́споди:/ Его́же бо пожре́ жела́нием ад, отпусти́ тре́петом;/ яви́л еси́ нам спасе́ние Твое́, Святы́й,/ и славосло́вим Тя, Сы́не Бо́жий, поми́луй нас.

Глас 6:

Днесь проро́ческое испо́лнися сло́во:/ се бо покланя́емся на ме́сто,/ иде́же стоя́ша но́ги Твоя́, Го́споди./ И, Дре́во спасе́ния прие́мше,/ грехо́вных страсте́й свобо́ду получи́хом/ моли́твами Богоро́дицы, Еди́не Человеколюбче.

Глас 8:

В раи́ мя пре́жде дре́во обнажи́,/ о вкуше́нии враг принося́ умерщвле́ние,/ Креста́ же Дре́во, живота́ одея́ние челове́ком нося́,/ водрузи́ся на земли́, и мир весь испо́лнися вся́кия ра́дости./ Его́же зря́ще возвыша́ема,/ Бо́гу ве́рою, лю́дие, согла́сно возопии́м:/ испо́лнь сла́вы дом Твой.

Глас 4:

В тебе́, треблаже́нне и жизнода́вче Кре́сте,/ лю́дие учрежда́ющеся, спра́зднуют с невеще́ственными ли́ки,/ чи́ни архиере́йстии благогове́йно воспева́ют,/ мно́жества же мона́шествующих и по́стников покланя́ются,/ Христа́ же распе́ншагося вси сла́вим.


Светильны

Крест храни́тель всея́ вселе́нныя,/ Крест красота́ Це́ркве,/ Крест царе́й держа́ва,/ Крест ве́рных утвержде́ние,/ Крест А́нгелов сла́ва и де́монов я́зва.

Богородичен: Крест воздвиза́ется днесь, и мир освяща́ется:/ Иже бо со Отце́м седя́й и Ду́хом Святы́м/ на сем ру́це распростре́,/ мир весь привлече́ к Твоему́, Христе́, позна́нию;/ и́же у́бо на Тя наде́ющияся/ боже́ственныя сподо́би сла́вы.


Каноны

Кано́н Креста́, глас 8 (основной)


Житие

Воздвижение честно́го и животворящего Креста Господня. Господь наш Иисус Христос, распятый и умерший за грехи всего мира на Голгофе, был снят с Креста праведным Иосифом Аримафейским и положен в пещере в саду, находившемся недалеко от места распятия (смотри: Ин. 19, 38–42). Иудеи там же, на Голгофе, зарыли в землю Крест Господень и кресты, на которых были распяты два разбойника, сохранив это место в тайне.

Через 70 лет Иерусалим был до основания разрушен войсками римского императора Тита; следующие императоры-язычники поставили своей целью полностью уничтожить в памяти людей воспоминания о священных местах, где пострадал за людей и воскрес Господь наш Иисус Христос. Император Адриан (117–138), ненавидевший христиан, приказал засыпать землей Голгофу и Гроб Господень и на этом месте на искусственном холме поставить капище языческой богини Венеры и статую Юпитера. Сюда собирались язычники и совершали всякие непотребства.

Прошло около 200 лет. Промыслом Божиим великие христианские святыни – Гроб Господень и животворящий Крест – были вновь обретены христианами и открыты для поклонения. Это произошло при равноапостольном Константине Великом, первом из римских императоров, прекратившем гонения на христиан.

Император Константин Великий (306–337) после победы в 312 году над Максентием, правителем западной половины Римской империи, и над Ликинием, правителем восточной ее половины, в 323 году сделался единодержавным правителем всей огромной Римской империи. В 313 году он издал так называемый Миланский эдикт – указ, по которому христианская религия была объявлена законной, и гонения на христиан в западной части империи прекратились. Правитель восточной части – Ликиний, хотя и подписал в угоду Константину Миланский эдикт, однако продолжал гонения на христиан. Только после его окончательного поражения и на восточную часть империи распространился указ о веротерпимости 313 года.

Святой Константин, одержавший в трех войнах победу над врагами при помощи Господа, явившего ему на небе Свое знамение – звездный Крест, горячо желал отыскать подлинный Крест, на котором был распят Господь наш Иисус Христос. С этой целью он направил в Иерусалим свою мать, святую царицу Елену, снабдив ее большими полномочиями, внушительными денежными суммами и письмом к Патриарху Макарию. Хотя царица Елена к этому времени была уже старицей, она с воодушевлением взялась за исполнение данного ей сыном-императором поручения. Языческие капища и идольские статуи, наполнявшие Иерусалим, царица повелела уничтожить; она расспрашивала многих христиан и иудеев, разыскивая животворящий Крест, но долгое время ее поиски оставались безрезультатными; наконец иудеи указали ей на одного старого еврея по имени Иуда, который мог сообщить царице сведения о Кресте Христовом. Иуда вначале отказывался сказать ей то, что знал, но затем, когда его посадили в глубокий ров, он открыл ей, что Крест зарыт на том месте, где было капище Венеры.

Капище было разрушено до основания, и земля тщательно освобождена от всех его остатков. Тогда Патриарх Макарий совершил молитву, и начали копать землю. Действительно, на месте бывшего капища на большой глубине были обнаружены пещера и Гроб Господень и неподалеку – три креста, дощечка с надписью Пилата и четыре гвоздя, пронзившие Тело Господа. Чтобы узнать, какой же из трех крестов является тем, на котором был распят Спаситель, Патриарх Макарий предложил возложить поочередно все три креста на покойника, которого в это время проносили мимо Голгофы. Когда Крест Господень был возложен на мертвеца, он встал живым из гроба. Таким образом, все убедились, что животворящий Крест найден.

С великой радостью поклонились святому Кресту царица Елена, Патриарх Макарий, духовенство и стоявшие вокруг христиане и с благоговением целовали великую святыню, а многие, не имевшие возможности из-за большого стечения народа подойти к Кресту и приложиться к нему, просили Патриарха поднять (воздвигнуть) Крест над толпой, чтобы издали поклониться ему. Тогда Патриарх и другие духовные лица неоднократно высоко поднимали святой Крест, а все люди взывали: «Господи, помилуй» – и благоговейно ему поклонялись. Это торжественное событие произошло в 326 году.

При обретении животворящего Креста совершилось и другое чудо: тяжелобольная женщина при осенении ее святым Крестом сразу исцелилась. Старец Иуда, открывший место, где был зарыт Крест, и другие евреи уверовали во Христа и приняли святое крещение. Иуда получил имя Кириак. Он удостоился священного сана и впоследствии был рукоположен во епископа Иерусалимского; в царствование Юлиана Отступника он принял мученическую смерть за Христа (память мученика Кириака – 28 октября).

Святая царица Елена со всем усердием позаботилась почтить места, связанные с земной жизнью Спасителя. Она воздвигла церкви в Вифлееме – на месте Рождения Христа, на горе Елеонской, откуда Господь вознесся на небо, в Гефсимании, где Спаситель молился в ночь перед Своими страданиями и где была погребена Божия Матерь после Ее успения, и еще 18 других церквей.

Возвратившись в Константинополь, святая царица Елена привезла с собой часть животворящего Древа, гвозди, пронзившие Тело Господа, и другие святыни.

Император Константин повелел воздвигнуть в Иерусалиме величественный и обширный храм Воскресения Христова, включавший в себя и Гроб Господень, и Голгофу. Этот храм строился около 10 лет. Постройка храма была начата еще святой царицей Еленой, которая, не дождавшись освящения храма, скончалась в 327 году. На освящение храма прибыли епископы из многих стран. При громадном стечении народа храм Воскресения Христова был освящен 13сентября 335 года. На следующий день, 14 сентября, установлено было праздновать Воздвижение честного и животворящего Креста.

В этот же день воспоминается и еще одно событие, связанное с Крестом Господним, а именно его возвращение после 14-летнего пленения в Персии обратно в Иерусалим. В царствование Византийского императора Фоки (602–610) персидский царь Хозрой II в войне против греков разбил греческое войско, разграбил Иерусалим и увез в плен животворящий Крест Господень и Патриарха Захарию. Крест пробыл в Персии 14 лет; лишь при следующем императоре – Ираклии (610–641), который с помощью Божией победил Хозроя и заключил мир с сыном последнего Сироесом, христианам была возвращена их святыня – Крест Господень. С великим торжеством животворящий Крест был принесен в Иерусалим.

Император Ираклий в царском венце и порфире нес на себе Крест Христов в храм Воскресения. Рядом с царем шел Патриарх Захария. У ворот, которыми входили на Лобное место, император внезапно остановился и не мог двинуться дальше. Патриарх Захария объяснил царю, что ему преграждает путь Ангел Господень, говоря, что Тот, Кто нес на Лобное место Крест для искупления мира от грехов, не в таком виде совершил крестный Свой путь. Тогда Ираклий, сняв венец и порфиру, надел бедную одежду и босой двинулся дальше – так он внес Крест Христов в храм. Это произошло 14 сентября.

Таким образом, 14 сентября Церковь празднует два великих торжественных события – Воздвижение честного и животворящего Креста и возвращение его из персидского плена в храм Воскресения в Иерусалиме. И теперь в каждой церкви православные христиане, благоговейно поклоняясь выносимому из святого алтаря Кресту, воспевают: «Прииди́те, ве́рнии, животворя́щему Дре́ву поклони́мся, на не́мже Христо́с, Царь Сла́вы, во́лею ру́це распросте́р, вознесе́ нас на пе́рвое блаже́нство».