Свята́го великому́ченика Ники́ты
Краткое наименование:09-15 Свята́го великому́ченика Ники́ты
Минея. Дата 2025-09-28 (15 сентября по ст. стилю)
Знак типикона: ВседневныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол: 2Тим.2:1-10
Евангелие: Мф.10:16-22
Прокимен
Прокимен, глас 7: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде, / и упова́ет на Него́.
Стих: Услы́ши, Бо́же, глас мой, внегда́ моли́ти ми ся к Тебе́.
Аллилуарий
Аллилуарий, глас 4: Пра́ведник я́ко фи́никс процвете́т, я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.
Стих: Насажде́ни в дому́ Госпо́дни, во дво́рех Бо́га на́шего процвету́т.
Причастен
В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, от слу́ха зла не убои́тся.
Тропари
Глас 4:Му́ченик Твой, Го́споди, Ники́та/ во страда́нии свое́м вене́ц прия́т нетле́нный от Тебе́, Бо́га на́шего:/ име́яй бо кре́пость Твою́,/ мучи́телей низложи́,/ сокруши́ и де́монов немощны́я де́рзости./ Того́ моли́твами/ спаси́ ду́ши на́ша.
Глас 4:Крест Христо́в, я́ко не́кое ору́жие, усе́рдно восприи́м,/ и к боре́нию враго́в прите́кл еси́,/ и, за Христа́ пострада́в,/ последи́ огне́м свяще́нную твою́ ду́шу Го́споду пре́дал еси́,/ отону́дуже и даро́в исцеле́ния/ от Него́ сподо́бился еси́ прия́ти,/ великому́чениче Ники́то./ Моли́ Христа́ Бо́га// спасти́ся душа́м на́шим.
Кондаки
Глас 2:Пре́лести посе́к держа́ву стоя́нием твои́м/ и побе́ды прии́м вене́ц во страда́льчествех твои́х,/ со А́нгелы, сла́вне, ра́дуешися,/ Ники́то тезоимени́те,// с ни́ми Христа́ Бо́га моля́ непреста́нно о всех нас.
Икос: Зна́ние Твое́ вложи́в души́ мое́й, очи́сти мой по́мысл/ и Твои́х за́поведей де́лателя, Спа́се, покажи́,/ да возмогу́ победи́ти страсте́й мои́х ра́зная привоста́ния,/ победи́тельную по́честь прие́м безстра́стия,/ моли́твами Твоего́ до́бляго страстоте́рпца Ники́ты, Человеколю́бче:/ и́бо сам нас воспомина́ти того́ в па́мяти его́ созва́,/ моля́ся непреста́нно о всех нас.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 1:Благочести́вым всеору́жием оде́явся,/ побо́рник яви́лся еси́ Христа́ Всецаря́,/ Ники́то страстоте́рпче,/ я́коже дре́вле Гедео́н всекре́пкий,/ иноплеме́нных полки́ низложи́в// до́блественным твои́м дерзнове́нием.
Иноплеме́ннаго, му́чениче, пора́товал еси́/ всеси́льною ве́рою Спа́совою, богому́дре,/ претерпе́вый стра́сти./ Тем му́дре ва́рвары обрати́л еси́/ ко Творцу́ и Влады́це всех,// и сла́вят Его́ благочести́во.
Нача́тки, му́чениче, от ва́рвар Христу́ сла́ву принесы́й,/ яви́лся еси́ страда́лец богоглаго́ливый,/ и, у́мер за Тро́ицу,/ тем я́вственно и вене́ц восприя́л еси́,/ и, я́ко свети́ло, сия́вши боголе́пно// в ми́ре, достосла́вне.
Свети́льника му́чеников тя позна́хом,/ Ники́то, Христо́в страда́льче:/ ты бо, су́щаго на земли́ досто́инства сла́ву оста́вив/ и оте́ческое безбо́жие возненави́дев,/ бо́ги их сокруши́л еси́/ и победи́тельно ва́рвары посрами́л еси́,/ за Христа́ му́ченичество испове́дания испо́лнил еси́/ и во́ин Небе́снаго Бо́га был еси́./ О нас моли́ся Благоде́телю всех,// е́же уще́дрити и спасти́ ду́ши на́ша.
Стихиры на стиховне
Глас 8:Побе́ды тезоимени́т показа́лся еси́,/ му́чениче всече́стне Ники́то,/ в по́двизе пропове́дав Христа́ Бо́га на́шего,/ и пред цари́ и мучи́тели Того́ испове́дал еси́./ Тем не преста́й моля́ся о ми́ре ми́ра, и христолюби́вых царе́х,/ и о всех па́мять твою́ соверша́ющих ве́рно/ Еди́ному Человеколю́бцу,// изба́вити вся́каго гне́ва.
Стихиры на хвалитех
Седальны
Глас 4:Непобеди́мь яви́вся во́ин, ва́рварския ко́зни победи́л еси́/ и, пострада́в, сла́вне, крепча́йше полк пора́товал еси́ неви́димых враго́в,/ тем и диади́му прия́л еси́ побе́ды,/ о нас моля́ся не преста́й, блаже́нне Ники́то, ве́рою пою́щих тя.
Светильны
Ору́жием честна́го Твоего́ Креста́ огради́вся,/ страстоте́рпец Твой, Сло́ве,/ проти́вныя си́лы кре́пко препобеди́,/ и мучи́тели посрами́, и за Тя пострада́,/ и с Тобо́ю, Христе́ мой, Всецарю́, Ники́та ца́рствует.
Каноны
Кано́н свята́го, глас 4 (основной)
Житие
Святой великомученик Никита († 372), гот по происхождению, родился в IV в., когда христианская вера только начала распространяться за Дунаем. Готский епископ Феофил, принимавший участие в I Никейском Соборе, просветил светом веры и крестил одного из выдающихся и знатных людей той страны – Никиту.
В те времена происходили среди готов разделение и вражда: язычники-варвары, раздраженные распространением новой веры, стали преследовать последователей Христа. Одна часть готов объединилась вокруг гонителя христиан Афанариха, другая имела своим вождем некоего Фритигерна. Произошло сражение, во время которого Афанарих разбил Фритигерна, и тот был вынужден бежать в Грецию. Получив подкрепление от императора Валента (364–378), Фритигерн вернулся и выступил против своего соперника. Переходя через реку Дунай (ранее Истр), он приказал сделать изображение Креста и, нося его перед своими полками, одолел Афанариха, который едва спасся бегством с небольшой частью дружины. С тех пор христианская вера стала быстро распространяться, так как многие язычники уверовали в силу Креста, проявившуюся в сражении.
Преемник епископа Феофила, епископ Ульфила (311–383), был ученым мужем и ревностным проповедником. Он изобрел и составил для готов азбуку и перевел на готский язык много священных книг. Тогда же способствовал утверждению Христовой веры и святой Никита, который был в своем народе видным и знатным вождем. Он послужил делу Христову, убеждая варваров в истинности христианства и приводя их к крещению своим собственным примером.
Спустя некоторое время Афанарих вернулся на родину с намерением отомстить христианам за свое поражение и начал преследовать их в своей области и предавать мучениям. Тогда святой Никита оказал Афанариху открытое сопротивление, обличая его в жестокости и бесчеловечности по отношению к своим единоплеменникам. Схватив святого Никиту, Афанарих различными муками принуждал его отречься от Христа, но не мог победить непреклонной твердости святого, бестрепетно переносившего все истязания за Христа Спасителя. После пыток Афанарих приговорил святого Никиту к сожжению. Мученик был брошен в огонь и там предал свою душу Богу.
Тело святого осталось не поврежденным огнем, но Афанарих запретил предавать его погребению. Друг святого Никиты – христианин Мариан из города Мопсуестии (Киликия), тайно темной и дождливой ночью отправился искать тело мученика. Господь послал ему помощь – небесная звезда засияла над местом, где лежало тело святого Никиты. Обвив тело пеленами, Мариан унес его в свой дом и, уезжая на родину, увез с собой мощи святого. Бог послал благословение Мариану, и дом его пребывал в благополучии. Весь город собирался к дому Мариана, так как от мощей святого Никиты подавались исцеления больным. Дом Мариана не мог вместить огромное количество стекавшегося народа, поэтому решили соорудить храм во имя святого мученика Никиты и, когда он был построен, туда перенесли святые мощи. Впоследствии мощи святого Никиты были перенесены в Константинополь.