Свята́го великому́ченика Евста́фия
Краткое наименование:09-19 Свята́го великому́ченика Евста́фия
Минея. Дата 2025-10-03 (20 сентября по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:Му́ченицы Твои́, Го́споди,/ во страда́ниих свои́х венцы́ прия́ша нетле́нныя от Тебе́, Бо́га на́шего:/ иму́ще бо кре́пость Твою́,/ мучи́телей низложи́ша,/ сокруши́ша и де́монов немощны́я де́рзости./ Тех моли́твами// спаси́ ду́ши наша.
Кондаки
Глас 2:Стра́сти Христо́вы я́ве подража́в/ и Сего́ испи́в усе́рдно ча́шу,/ о́бщник, Евста́фие, и сла́вы снасле́дник был еси́,/ от Сама́го всех Бо́га// прие́мля с высоты́ боже́ственное оставле́ние.
Икос: Песнь мне да́руй, Бо́же мой,/ воспе́ти и глаго́лати по́двиги ны́не страстоте́рпца Твоего́, Го́споди,/ я́ко да благочи́нно восхвалю́ до́бляго во страда́ниих Евста́фия,/ победи́теля в бра́нех вра́жиих бы́вша всегда́,/ вели́каго во благоче́стии, в ли́це му́чеников возсия́вшаго,/ с ни́ми бо пое́т непреста́нно Тебе́ со А́нгелы, Всему́дрый,/ прие́мля с высоты́ боже́ственное оставле́ние.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 4:Свы́ше зва́ние твое́,/ не от челове́к, Евста́фие,/ но Сам тебе́ явля́ется/ Христо́с Человеколю́бец,/ и уловля́ет тя, блаже́нне, ве́ры мре́жами,/ и, креще́нием твои́м очи́стив грехи́ твоя́,/ жития́ искуше́нием/ терпе́ние тебе́ простира́ет, я́ко Влады́ка,/ и показу́ет победи́теля слову́щаго.
Ра́дуйся, в ю́ности/ доброде́телей обуче́ние прия́л еси́, Евста́фие,/ дете́й лишаемь,/ и твоей сопру́жницы/ плене́ние претерпе́в до́блественно,/ и пострада́в рабо́ту безче́стную./ Но тя, приснопа́мятне,/ е́же в бра́нех му́жество твое́ любе́зна сотвори́// и све́тла возврати́.
Боже́ственное я́ко кади́ло,/ благово́ннейшее во огни́,/ и красно́ всесожже́ние,/ же́ртва благоприя́тна,/ прино́с же живу́щ и соверше́ннейш/ ты прине́слся еси́ Бо́гу, вседомо́вен плодоноси́мь./ Тем тя ны́не Небе́сная оби́тель, Евста́фие,/ с твои́ми восприя́т, досточу́дне,// и святы́х во́инствы.
Вторы́й И́ов, Евста́фий/ житие́м, страда́ньми и по́двиги/ во о́браз доброде́телей себе́ нам подлага́ет и столп терпе́ния,/ превозше́д и́стинно И́ова доброде́телию,/ с сопру́жницею и ча́ды, ве́рный в житии́/ и неколе́блен во искуше́ниих/ и во страда́нии победоно́сец./ Его́же приво́дим в моли́тве Христу́,/ дарова́ти душа́м на́шим просвеще́ние// и очище́ние прегреше́ний.
Стихиры на стиховне
Глас 6:Адама́нт душе́ю,/ ка́ко тя по досто́инству восхва́лим?/ Естество́ бо превозше́л еси́:/ име́ний и чад и сожи́тельницы лиша́емь,/ блаже́нный он и приснопомина́емый глас И́овлев возопи́л еси́:/ Госпо́дь даде́, Госпо́дь отъя́,/ я́ко Го́споду изво́лися, та́ко и бысть./ Но Его́же возлюби́л еси́ Бо́га/ и Его́же те́пле вожделе́л еси́,/ па́ки тебе́ любе́знейшая дарова́,/ сострада́льцы тебе́ бы́ти промы́сливый./ С ни́миже разли́чных мук ра́ди блаже́нный коне́ц соверши́в,/ сия́ и смоли́твенники твоя́ прие́м,/ терпеливоду́шне Евста́фие,// моли́ изба́витися нам от беззако́ний на́ших.
Стихиры на хвалитех
Глас 4:Кто не ублажи́т твоего́ преблаже́ннаго нра́ва, Евста́фие?/ я́ко до́блественне подъя́л еси́ началозло́бнаго врага́ прило́ги,/ сопру́жницы бо и чад лише́ние не тяжкотерпе́л еси́,/ но вопия́л еси́ благода́рственный глас И́овлев:/ наг изыдо́х из чре́ва ма́тере моея́,/ наг и оты́ду// к Еди́ному Соде́телю и Спа́су душ на́ших.
Нетле́ннаго Рождества́ Мари́ина/ сый, му́чениче, оби́телище,/ непреста́нно пребыва́я во све́те невеще́ственне,/ и нам благоми́лостивну твори́ши/ Тро́ицу Несозда́нную.
В нехо́дный о́блак вшед/ и Пра́вды Со́лнцу присво́ився,/ от высоты́ разу́мно яви́вшуся,/ чрез живо́тное Образу боже́ственно прикосну́вся,/ вдохнове́н о́браз был еси́, всеблаже́нне Евста́фие./ Тем от Ду́ха и воды́ просвети́вся,/ де́йством и му́ченическою омы́вся кро́вию,/ Небе́сным сподо́бился еси́ сликовствова́ти а́нгельским собо́ром,/ в ни́хже и нас присво́й/ Спа́су Христу́ и Бо́гу на́шему.
Воинствонача́лие ни́жняго ца́рства отложи́в,/ и на живо́тнем Яви́вшемуся тебе́,/ во о́бразе Спа́са на́шего,/ ны́не сликовству́еши го́рним/ с жено́ю твое́ю и ча́ды,/ всеблаже́нне Евста́фие./ Тем мо́лим Тя:/ Го́споду моли́ся о душа́х на́ших.
Седальны
Глас 4:На живо́тнем узре́л еси́ о́браз Креста́/ и на нем о́браз Иису́сов:/ ниц же быв, удиви́лся еси́ виде́нию,/ и вседомо́вно прише́л еси́ к боже́ственному креще́нию,/ и, обнища́в, я́ко же вторы́й И́ов яви́лся еси́./ Тем сопру́жницы и сыно́в лиши́вся, вопия́л еси́:/ Госпо́дь даде́, Госпо́дь и отъя́./ Воинонача́льниче Евста́фие,/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Глас 8:Посреде́ Еде́ма дре́во прозябе́ смерть,/ посреде́ же всея́ земли́ Дре́во процвете́ жизнь:/ вкуси́вше бо пе́рваго, нетле́нни су́ще, тле́нни бы́хом,/ получи́вше же втора́го, нетле́ния наслади́хомся./ Кресто́м бо спаса́еши, я́ко Бог, род челове́ческий.
Светильны
Безсме́ртныя сла́вы и жи́зни безконе́чныя получи́л еси́,/ оста́вив мирски́я сла́сти, Евста́фие блаже́нне,/ с детьми́ богому́дрыми и жено́ю всеблаже́нною./ Сего́ ра́ди любо́вию/ всесвяще́нную и боже́ственную пра́зднуем па́мять твою́.
Каноны
Канон святого, глас 4 (основной)
Житие
Святой великомученик Евстафий, который до принятия христианства носил имя Планиды, был именитым римским полководцем. При императорах Тите и Траяне он одержал много великих побед и пользовался всеобщим почетом. Бог отметил его различными духовными дарованиями: еще, будучи язычником, он был добр, сострадателен и милосерд к нищим и обездоленным.
Господь призвал его по великой Своей милости к свету христианской веры. Он явился Планиде во время охоты на оленей. После видения Планида с женой и сыновьями принял крещение от священника Иоанна. Он получил при этом имя Евстафий, супруга его – имя Феопистия и сыновья – имена Агапий и Феопист.
Евстафию было открыто, что ему предстоят великие страдания, подобные тем, какие некогда испытал праведный Иов. Действительно, вскоре после крещения святой Евстафий полностью разорился, впал в крайнюю бедность и вынужден был покинуть Рим с женой и детьми. Сев на попутный корабль, они отплыли в Египет, но там его ожидали ужасные испытания. Начальник корабля похитил святую Феопистию, а детей Евстафия во время переправы через реку унесли дикие звери. Лишившись всего, святой Евстафий не возроптал на свою участь, но, предаваясь воле Божией, 15 лет трудился у местных жителей, выполняя работу сторожа.
Между тем Промыслом Божиим жена Евстафия была сохранена чистою, так как похититель ее был сразу наказан болезнью и смертью. Святая Феопистия получила свободу и жила честным трудом. Дети их тоже остались живы, так как пастухи и земледельцы отбили обоих детей у диких зверей; но воспитаны они были разными людьми и ничего друг о друге не знали.
В это время в Римской империи начались новые войны с соседними странами и император Траян, сокрушаясь, что у него нет полководца, равного Плакиде, поручил двум воинам, которые раньше служили Плакиде, – Акакию и Антиоху – повсюду искать исчезнувшего военачальника и привести его в Рим. Обходя разные страны, Акакий и Антиох пришли в селение, где в безвестности трудился их бывший полководец. Они встретили его, и, хотя Плакида не открылся им сразу, он был узнан по рубцам от прежних ран. С великим торжеством Плакида был доставлен в Рим. Император наградил его почестями и имением, назначил начальником над римским войском, и Евстафий- Плакида одержал блестящие победы над всеми врагами Рима. Возвращаясь с войны, он по милости Божией встретился со своей супругой и сыновьями, которые, как оказалось, служили в его же войске, но не знали, что полководец – их родной отец. Тогда великая радость воцарилась в этой семье. С ними ликовали и все окружающие.
После императора Траяна на престол вступил гонитель христиан Адриан. Плакида был встречен им с большими почестями, но, когда открылось, что он христианин, его осудили на смерть вместе с женой и сыновьями. Сначала они были отданы на съедение зверям, но звери не коснулись святых; тогда все они были ввергнуты в раскаленного медного быка, где и предали свои святые души Богу. Это произошло в 118 году по Рождестве Христовом. Когда через три дня печь была открыта, то тела святых оказались совершенно неповрежденными, и даже волосы их не опалились. Народ с возмущением упрекал императора за то, что он убил такого славного вождя, и восклицал: «Велик Бог христианский!»