09-23 Зача́тие честна́го сла́внаго проро́ка, Предте́чи и Крести́теля Госпо́дня Иоа́нна

Зача́тие честна́го сла́внаго проро́ка, Предте́чи и Крести́теля Госпо́дня Иоа́нна

Краткое наименование:

09-23 Зача́тие честна́го сла́внаго проро́ка, Предте́чи и Крести́теля Госпо́дня Иоа́нна

Минея. Дата 2025-10-06 (23 сентября по ст. стилю)

Знак типикона: Славословный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол: Гал.4:22-31

Евангелие: Лк.1:5-25


Прокимен

Прокимен, глас 7: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде, / и упова́ет на Него́.
Стих: Услы́ши, Бо́же, глас мой, внегда́ моли́ти ми ся к Тебе́.


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 4: Пра́ведник я́ко фи́никс процвете́т, я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.
Стих: Насажде́ни в дому́ Госпо́дни, во дво́рех Бо́га на́шего процвету́т.


Причастен

В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, от слу́ха зла не убои́тся.


Тропари

Глас 4:

Пе́рвее неражда́ющая непло́ды, возвесели́ся,/ се бо зачала́ еси́ Со́лнца свети́льника я́ве,/ просвеща́ти иму́ща всю вселе́нную, слепото́ю неду́гующую./ Лику́й, Заха́рие, вопия́ со дерзнове́нием:/ проро́к Вы́шняго есть хотя́й роди́тися.


Кондаки

Глас 1:

Весели́тся све́тло Заха́рия вели́кий/ со всесла́вною Елисаве́тию сопру́жницею,/ досто́йно зачина́юще Иоа́нна Предте́чу,/ его́же Арха́нгел благовести́, ра́дуяся,/ и челове́цы достодо́лжно почти́м,/ я́ко таи́нника благода́ти.

Икос: Свяще́нное Ева́нгелие разгне́м, е́же Лука́ нам написа́, свяще́нный и чу́дный,/ и Предте́чево у́зрим зача́тие, све́тлое и честно́е./ Глаго́лет бо: я́ко вни́де ста́рец и пра́ведный Заха́рия во Свята́я Святы́х,/ е́же покади́ти во вре́мя чреды́,/ предста́ ему́ Гаврии́л, благовеству́я и глаго́ля:/ возыме́еши сы́на, священнонача́льниче, в ста́рости,/ проро́ка же и Предте́чу,/ гла́са же и пропове́дника присносве́тлаго и таи́нника благода́ти.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Свяще́нствуя боже́ственный Заха́рия,/ и внутрь быв боже́ственнейшаго хра́ма,/ и люде́й проше́ния принося́/ Благоде́телю и Всеще́дрому,/ Боже́ственнейшаго А́нгела ви́де, вопию́ща ему́:/ моли́тва и моле́ние твое́ услы́шася,/ дерза́й, ста́рче, и не не ве́руй мне,/ возыме́еши бо отроча́,/ Боже́ственнаго Предте́чу,/ в рожде́нных жена́ми преиму́щаго,// Илиино́ю си́лою Христу́ предше́ствующаго.

Стра́нен явля́ешися мне/ виде́нием и сло́вом,/ стра́нен и глаго́лы и возвеще́ньми,/ Заха́рия противовеща́./ Аз бо спасе́ния лю́дем приидо́х проси́ти,/ а не ча́да прия́ти, я́ко ты приглаша́еши,/ сопроти́вна тя обрета́ю проше́ний/ и помышля́ю не и́стинствовати тя./ Ка́ко бо, е́же глаго́леши, изве́стно яви́тся?/ Елисаве́т бо непло́ды есть,// и аз же, я́ко ве́си, ста́рец.

Что не ве́руеши словесе́м мои́м, Заха́рие,/ лжи́во благове́щение глаго́леши приноси́ти мне?/ Бо́жий Арха́нгел есмь,/ я́же ми повеле́нна суть,/ сия́ тебе́ глаго́лю, с тобо́ю стоя́./ Поне́же не ве́ровал еси́, и не ят ве́ры,/ бу́деши глух и безгла́сен,/ до́ндеже у́бо у́зриши мои́х глаго́л Боже́ственное сбытие́./ Егда́ же роди́т Елисаве́т тебе́/ Сло́ва глас, вели́каго Предте́чу,/ уясня́ющуся язы́ку,// благослови́ши Бо́га Изра́илева.

От непло́днаго днесь чре́ва/ плод моли́твы прозябе́,/ Иоа́нн Предте́ча,/ весели́ся, пусты́не, и лику́й, челове́чество,/ се бо покая́ния пропове́дник гряде́т/ во чре́ве ма́терни воплоща́тися./ Прииди́те, ра́дующеся в сла́внем его́ зача́тии,/ празднолю́бцы, лику́им, вопию́ще:/ и́же в рожде́нных жена́ми бо́льший сый,/ не преста́й моли́тися о ве́рою соверша́ющих/ боже́ственное твое́ зача́тие,/ я́ко да обря́щем очище́ние грехо́в// и ве́лию ми́лость.


Стихиры на стиховне

Глас 6:

Иду́щу во Свята́я Святы́х свя́то,/ свяще́нному проро́ку,/ свято́му святы́й, я́коже писа́ся,/ предста́в, А́нгел приглаша́ше, глаго́ля:/ услы́шася моли́тва твоя́,/ и разреша́ется ны́не Елисаве́тино непло́дство,/ и роди́т тебе́, ста́рче, сы́на,/ Иоа́нна Предте́чу,/ свети́льника Со́лнца,/ проро́ка высоча́йшаго/ и глас из Де́вы Богоотрокови́цы/ Сло́ва возсия́вшаго.

Стих: И ты, отроча́,// проро́к Вы́шняго нарече́шися.

Глаго́ли ми я́вственнейше,/ по чему́ позна́ю сие́?/ па́ки ко А́нгелу блаже́ннейший ста́рец рече́:/ я́ко ви́диши, испо́лнен бо дний есмь,/ Елисаве́т же непло́ды есть,/ ка́ко у́бо мне глаго́лы веща́еши па́че естества́?/ удивля́юся./ Отню́д не и́стинствующа тя ны́не помышля́ю,/ о челове́че! Отыди́,/ аз бо лю́дем избавле́ния испроша́ю,/ а не отроча́ прия́ти,// вещь неудобоприя́тну.

Стих: Служи́ти Ему́ преподо́бием и пра́вдою пред Ним// вся дни живота́ на́шего.

Бо́га Вседержи́теля Арха́нгел аз есмь,/ Гаврии́л мне и́мя,/ ста́рцу рече́ безтеле́сный:/ и ны́не огло́хни/ и молча́нию научи́ся,/ не ве́ровав мои́м глаго́лом./ Егда́ же роди́т ти трубу́ Сло́ва сопру́жница,/ Ду́ху уясня́ющу твой язы́к,/ возопие́ши я́вственнейше:/ проро́к Высоча́йшаго назове́шися, о отроча́!/ Того́ предугото́вати благода́тию стези́,// я́ко благоволи́.

А́нгел из непло́дных ложе́сн/ произше́л еси́, Крести́телю:/ от са́мых пеле́н в пусты́ню всели́лся еси́,/ печа́ть же всех проро́ков показа́лся еси́./ Его́же бо они́ многообра́зно прови́деша/ и гада́тельне пропове́даша,/ Сего́ крести́ти во Иорда́не удосто́ился еси́./ Глас же услы́шал еси́ Оте́ческий с Небесе́,/ свиде́тельствующ Того́ Сыновство́,/ и Ду́ха ви́дел еси́ голуби́цы в ви́де,/ глас влеки́й на Креща́емаго./ Но, о проро́ков всех вы́шший!/ Не преста́й моли́тися о нас,/ ве́рно твою́ соверша́ющих па́мять.

Богородичен,

Никто́же, притека́яй к Тебе́,/ посра́млен от Тебе́ исхо́дит,/ Пречи́стая Богоро́дице Де́во,/ но про́сит благода́ти и прие́млет дарова́ние/ к поле́зному проше́нию.


Стихиры на хвалитех

Глас 1:

Весели́тся тварь в зача́тии твое́м,/ проро́че и Предте́че, Крести́телю Иоа́нне,/ боже́ственное бо твое́ рожде́ние/ предзнамену́ет нам Влады́чнее Рождество́,/ и сего́ ра́ди согла́сно,/ су́щии на земли́, досто́йно восхваля́ем тя.

Я́ко чу́дное свиде́тельство/ обре́т А́нгел зача́тие непло́дныя,/ Мари́и приво́дит, ко увере́нию принося́./ Тем и мы Елисаве́ти непло́дствие,/ и Заха́рию, сопру́жника ея́,/ и Иоа́нна восхва́лим.

Богоустро́енный свети́льник/ присносу́щнаго Све́та, Жениха́ друг,/ Со́лнца сла́вы вели́кий светоно́сец,/ живы́й глас Бо́жия Сло́ва,/ Предте́ча прише́ствия Госпо́дня,/ а́нгельским приглаше́нием ны́не зачина́ется.

Же́ртвенник боже́ственный благово́ния Христо́ва,/ одесну́ю стоя́ние прии́м/ и зна́ние Его́ благово́нствуя,/ знамена́тельне познава́ешися, Предте́че,/ предста́тельством А́нгеловым/ одесну́ю святы́х прообразу́емь.

Богородичен,

Елисаве́т зача́т Предте́чу благода́ти,/ Дева же Го́спода сла́вы./ Целова́стеся о́бе ма́тери,/ и младе́нец взыгра́ся,/ внутрь бо раб хваля́ше Влады́ку./ Удиви́вшися, ма́ти Предте́чева нача́т вопи́ти:/ отку́ду мне сие́,/ да Ма́ти Го́спода моего́ прии́де ко мне?/ Да спасе́т лю́ди отча́янныя,/ Име́яй ве́лию ми́лость.


Седальны

Глас 5:

Елисаве́т непло́дствия свободи́ся,/ Де́ва же па́ки Де́ва пребы́сть,/ егда́ гла́сом Гаврии́ловым во чре́ве зача́т./ Но во утро́бе предыгра́ет,/ и́же во чре́ве де́вственнем Бо́га предуве́дав и Влады́ку, Предте́ча Иоа́нн,/ во спасе́ние на́ше воплоща́ема.

Глас 4:

Го́рлица пустынолю́бная,/ свяще́нный Крести́тель,/ пропове́давый покая́ние/ и яви́вый Христа́, бы́вша Челове́ка,/ всех греша́щих роди́ся предста́тель,/ всем обурева́емым помоществу́я неотсту́пне./ Того́ мольба́ми, Христе́, спаси́ мир Твой.

Глас 4:

Кадя́щу в хра́ме Заха́рии свяще́нному,/ Гаврии́л с Небесе́ предста́, глаго́ля к нему́:/ я́ко в ста́рости твое́й возыме́еши плод благосла́вен,/ и непло́дство пе́рвое Елисаве́ти ны́не разреши́тся а́бие, и непло́дства рожде́ние;/ и, заче́нши, роди́т пропове́дника Иису́сова же и Предте́чу./ Тех мольба́ми, Спа́се ми́ра, спаси́ ду́ши на́ша.


Светильны

Предте́чево сла́вное зача́тие предвозвеща́ет из Де́вы хотя́щаго роди́тися Царя́,/ я́ко сей от Елисаве́ти непло́дныя и безча́дныя,/ ста́рца же и иере́я Заха́рии вели́каго./ И́хже моли́твами, и Богоро́дицы,/ и Иоа́нна, Крести́теля Твоего́, Го́споди,/ спаси́ и уще́дри вся.

Богородичен: Сотвори́ я́ко и́стинно с Тобо́ю вели́чия Сын предве́чный сове́том Оте́ческим,/ Жизнь бо безсме́ртную безстра́стно родила́ еси́,/ и пребыла́ еси́ я́ко пре́жде рождества́, ма́терских избе́гши,/ и Де́ва по рождестве́ пребыла́ еси́, Де́во.


Каноны

Канон свята́го, глас 6 (основной)


Житие

Зачатие святого Иоанна Предтечи было возвещено Архангелом Гавриилом отцу его – праведному Захарии. Святые Захария и Елисавета не имели детей, что в то время считалось наказанием Божиим за грехи, и оба достигли уже старческого возраста. Многие годы они усердно молились о даровании им потомства, и Господь услышал их молитву.

Святой Захария был священником Иерусалимского храма. Совершая однажды в порядке своей чреды каждение внутри храма, он сподобился увидеть Архангела Гавриила, стоявшего по правую сторону жертвенника. Увидев его, Захария смутился и был объят страхом. Архангел ободрил его и возвестил, что Господь дарует ему сына, который явится Предтечей Спасителя и Искупителя всего мира и будет послан подготовить людей к принятию Мессии. Захария смутился и просил знамения, удостоверяющего сказанное Архангелом. Знамение это было ему дано: Захария оставался нем и не мог говорить до тех пор, пока пророчество Архангела не сбылось и не родился Предтеча Господень Иоанн. Тогда при наречении имени младенцу уста Захарии разрешились от немоты, и он начал прославлять за дивное милосердие к людям Господа Бога, ниспославшего миру святого славного Пророка, Предтечу и Крестителя Господня Иоанна. Все эти сведения содержатся у Евангелиста Луки (смотри: Лк. 1, 1–80).