Преподобнаго отца́ на́шего Ника́ндра пустынножи́теля, Пско́вскаго чудотво́рца
Краткое наименование:09-24 Преподобнаго отца́ на́шего Ника́ндра пустынножи́теля, Пско́вскаго чудотво́рца
Минея. Дата 2025-10-07 (24 сентября по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:Глас Боже́ственный, и́же во Ева́нгелии, услы́шав,/ преподо́бне о́тче Ника́ндре:/ прииди́те ко Мне, вси тружда́ющиися и обремене́ннии,/ и Аз упоко́ю вы,/ и прие́м крест, после́довал еси́ Христу́,/ мир оста́вль, в пусты́ню всели́лся еси́,/ поще́нием же и бде́нием Небе́сный дар восприи́м,/ и ду́ши неду́жных, приходя́щих к тебе́ с ве́рою, исцеля́еши:// те́мже и со А́нгелы сра́дуется, преподо́бне, дух твой.
Глас 6:Свети́ло незаходи́маго све́та/ стране́ на́шей яви́лся еси́, богоблаже́нне,/ до́блественне претерпе́в вра́жия озлобле́ния,/ бие́ние и ра́ны я́ко оде́жда нетле́ния вмени́шася тебе́,/ со зверьми́ бо бра́вся/ и от челове́к злых прободе́ния прия́в,/ о тех моли́лся еси́:/ не поста́ви им греха́ сего́, глаго́ля;/ те́мже Влады́це Христу́ уподо́бился еси́,/ достохва́льне Ника́ндре, о́тче наш,// моли́ся о душа́х на́ших.
Кондаки
Глас 1:Яко лучу́ тя со́лнечную Христо́с показа́, преподо́бне,/ сия́еши бо в земли́ Росси́йстей чуде́с благода́тию/ и отгоня́еши тьму страсте́й же и скорбе́й/ от приходя́щих к тебе́ с ве́рою./ Те́мже почита́ем твою́ па́мять, Ника́ндре, о́тче наш, и вопие́м ти:/ ра́дуйся, пустынножи́телей красоте́// и стране́ на́шей похвало́ и утвержде́ние.
Икос: Проро́ческое сло́во де́лом соверши́л еси́, богому́дре,/ удали́вся бо ми́ра и в пусты́ню всели́вся, преподо́бне,/ Бо́га обре́л еси́ Помо́щника тебе́,/ и Той тя бога́тно просла́ви и чуде́с благода́тию обогати́ пресла́вно,/ я́ко и от о́браза твоего́ здра́вие боля́щим истека́ет незави́стно./ Те́мже, сте́кшеся, день преставле́ния твоего́ духо́вно пра́зднуем,/ по́двиги твоя́ почита́юще и похва́льная воспева́юще:/ ра́дуйся, по́стниче терпеливоду́шный, трудополо́жниче смиренному́дрый,/ исто́чниче слез непресыха́емый, сто́лпе моли́твенный неподви́жимый,/ сказа́телю бу́дущих нело́жный, послуша́ния бе́здно и высота́ смире́ния,/ изве́стный насле́дниче Небе́снаго Ца́рствия, помо́щниче скорбя́щим милосе́рдый,/ заету́пниче ко Влады́це Христу́ Бо́гу непрело́жный,/ вели́кому Новугра́ду и Пско́ву све́тлая добро́то/ и всем ве́рным спасе́ние и сла́во, преподобне Ника́ндре, о́тче наш,/ стране́ на́шей похвала́ и утвержде́ние.
Глас 8:Богосия́нная звезде́ ве́ры, я́же возсия́ в Ру́сстей земли́,/ о́тче преблаже́нне Ника́ндре,/ слеза́ми и посто́м и бде́нием и моли́твами удруча́л еси́ те́ло свое́,/ те́мже и обре́л еси́ Небе́сную жизнь, и ра́достно та́мо со А́нгелы ликовству́еши,/ сего́ ра́ди да зове́м ти:/ ра́дуйся, о́тче преподо́бне Ника́ндре, пусты́нный жи́телю.
Икос:
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 6:Все отве́ргл еси́ мирско́е пристра́стие/ и, плоть свою́ преоби́дев,/ Христа́ Еди́наго возлюби́л еси́,/ Ему́же и после́довав,/ в пусты́ню всели́лся еси́, преподо́бне,/ иде́же мно́га ле́та трудолю́бне подвиза́лся,/ неосла́бно да́же до сме́рти/ поревнова́л еси́ житию́ святы́х оте́ц,/ с ни́миже ны́не лику́еши на Небесе́х,/ предстоя́ Христо́ви в неизглаго́ланней ра́дости,// Его́же со дерзнове́нием моли́ о душа́х на́ших.
Все возложи́в на Небесе́х упова́ние/ и та́мо сокро́вище некра́домое себе́ сокры́в,/ земна́я вся расточи́л еси́,/ дом и сро́дство оста́вив,/ легко́ поте́кл еси́ во след Христа́,/ взыску́я жи́тельства ве́чнаго, е́же и получи́л еси́,/ и ны́не, преблаже́нне Ника́ндре,/ о чту́щих досто́йно па́мять твою́ со дерзнове́нием моли́ся,// во е́же спасти́ся нам.
Все жела́ние устреми́в к Бо́гу,/ пусты́ню дости́гл еси́, преподо́бне,/ и, в ней водвори́вся ра́достно,/ со зверьми́ бра́лся еси́ и бе́сы,/ и́хже и победи́л еси́ му́жественно,/ я́ко Христо́с укрепи́ тя и сла́вна показа́ чудотво́рца,/ Ника́ндре пребога́те./ Те́мже па́мять твою́ любо́вию пра́зднуем и ве́рно мо́лимся:// моли́ о душа́х на́ших.
Все претерпе́л еси́ плотско́е озлобле́ние от лета́ющих живо́тных/ и не пощади́л еси́ своей кро́ве,/ в пусты́не живы́й, всеблаже́нне,/ ра́ны подъя́л еси́ от злонра́вных,/ вопия́ о них ко Го́споду:/ не поста́ви им греха́ сего́;/ и, всего́ себе́ истощи́в, преподо́бне Ника́ндре,/ подража́л еси́ Христу́ Бо́гу на́шему,/ Его́же со дерзнове́нием моли́ о душа́х на́ших.
Стеце́мся ны́не, о празднолю́бцы,/ псалмы́ и пе́сньми похва́лим преподо́бнаго/ и, веселя́щеся, воспое́м, глаго́люще:/ ра́дуйся, те́плый помо́щниче,/ Ника́ндре всеблаже́нне, пустынножи́телю,/ ра́дуйся, весе́лие на́ше духо́вное/ и исцели́телю немощны́х чу́вствы,/ боля́щим гото́вое здра́вие,/ ны́не же и нас, чад свои́х,/ пресве́тло чту́щих па́мять твою́, не забу́ди,/ помина́я у Престо́ла всех Царя́ и Бо́га,/ низпосла́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Стихиры на стиховне
Глас 5:Ра́дуйся, преподо́бне о́тче,/ Ника́ндре прему́дре,/ ты бо непобеди́м яви́лся еси́ ра́тник/ проти́ву бесо́вскаго ополче́ния,/ кре́пко бо препоя́сався в живоно́сную ме́ртвость/ и кре́стное ору́жие в се́рдцы свое́м стяжа́в,/ уби́л еси́ мысленнаго Копрони́ма мече́м ве́ры,/ и от пусты́ни, я́ко со́лнце, лучи́ испуща́еши,/ и озаря́еши сердца́ ве́рою чту́щих тя,/ и от всех зол изыма́еши пресла́вно./ Те́мже лобыза́юще святу́ю твою́ ико́ну,/ любе́зно мо́лим,/ низпосла́тися моли́твами твои́ми, свя́те,/ ми́ру спасе́нию// и душа́м на́шим ве́лией ми́лости.
Стих: Честна́ пред Го́сподем// смерть преподо́бных Его́.
Ра́дуйся, жела́телю вы́шних,/ пусты́нный жи́телю,/ и́же, трудолю́бно подвиза́вся,/ маловре́менное житие́ до конца́ возненави́дел еси́/ и до́лу влеку́щим отню́дь не порабо́тал еси́,/ ревну́я от ю́ности житию́ Го́сподеви благоугоди́вших/ и путь непостоя́ннаго мо́ря доброде́тельно преплы́вших,/ легко́ поне́сл еси́ и́го Христо́во,/ тем и Свята́го Ду́ха прече́стен дом показа́лся еси́./ И ны́не, преподо́бне Ника́ндре,/ све́тло зряй Святу́ю Тро́ицу,/ моли́ изба́вити нас от напа́стей вся́ческих/ и от враг ви́димых и неви́димых// и душа́м на́шим да́ти ве́лию ми́лость.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Господа,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Ра́дуйся, Ника́ндре пребога́те,/ победи́телю вра́жиих сил,/ уго́дниче и дру́же Христо́в и́скренний/ и моли́твенниче наш непосты́дный,/ по́стником похвала́ и утвержде́ние,/ трудолю́бцем о́браз спасе́нный,/ пусты́нником ти́хое и немяте́жное безмо́лвие/ и всем пра́ведным весе́лие,/ нам же, гре́шным, спасе́ние,/ в беда́х по́мощь и заступле́ние,/ прибе́жище и покро́в стра́нным,/ здра́вие разли́чно боля́щим:/ тем моли́ся, мо́лимся,/ душа́м на́шим да́ти мир и ве́лию ми́лость.
Ра́дуются ны́не собе́ри мона́шествующих/ в пречестне́м хра́ме Бо́жия Ма́тере,/ Тоя́ бо моли́твами и си́льным поможе́нием/ отца́ себе́ притяжа́хом/ и ны́не ко о́бразу его́ припаде́м, глаго́лющее/ преподо́бне о́тче наш Ника́ндре,/ потщи́ся нас, чад свои́х, чи́сты предста́вити Го́сподеви,/ Его́же со Пресвято́ю Богоро́дицею вку́пе и со все́ми святы́ми приле́жно моли́, всеблаже́нне,/ правосла́вному наро́ду на́шему пода́ти здра́вие и всем ве́рным спасе́ние,// очище́ние грехо́в и ве́лию ми́лость.
Стихиры на хвалитех
Глас 8:О, пресла́вное чу́до!/ Сад благопло́дный о́браз твой,/ преподо́бне Ника́ндре,/ ве́рным лю́дем явля́ется днесь/ и, я́ко со́лнце в полу́дне, сия́ет,/ чудесы́ озаря́я досто́йно чту́щих па́мять твою́,/ и нощь несве́тлых скорбе́й прогоня́еши/ от приходя́щих к тебе́ с ве́рою// и ве́рно пою́щих тя.
О, пресла́внаго твоего́ жития́,/ богому́дре Ника́ндре!/ Ка́ко не удиви́мся, земноро́днии?/ я́ко, во пло́ти сый,/ безпло́тным А́нгелом уподо́бился еси́,/ с ни́миже ны́не лику́еши во све́те невече́рнем на Небесе́х,/ предстоя́ Христо́ви в ра́дости,/ Ему́же моли́ся о нас,// любо́вию хва́лящих тя.
О пречу́дне Ника́ндре,/ пустынножи́телю пресла́вный,/ дре́вним святы́м равностоя́телю,/ во сла́ве присносу́щней соводворя́ешися,/ све́тло зри́ши Лице́ Святы́я Тро́ицы,/ от Нея́же мы́сленно просвети́вся благода́тию,/ и нетле́ннаго сопричасти́лся еси́ Ца́рствия,/ его́же и нам помоли́ся улучи́ти и от печа́ли изба́витися,// да пра́зднуем ра́достно па́мять твою́.
О досточу́днаго твоего́ терпе́ния,/ о му́жества душе́внаго,/ о нра́ва непобеди́маго,/ достоблаже́нне Ника́ндре!/ Побе́де тезоимени́т я́влься,/ вои́стину победи́л еси́ нача́ла тьмы и вла́сти возду́шныя/ и, в Небе́сное насле́дие отше́д ра́дуяся,/ восприя́л еси́ бога́тно воздая́ние// от Царя́ Христа́ и Бо́га на́шего.
Мона́хов мно́жество,/ днесь духо́вно торжеству́юще,/ псало́мски восхва́лим па́мять преподо́бнаго отца́ Ника́ндра./ Блаже́н еси́, о́тче,/ я́ко путе́м нечести́вых не ходи́л еси́,/ но, в зако́не Госпо́дни поуча́яся день и нощь,/ мо́ре страсте́й жезло́м воздержа́ния разве́рзл еси́,/ и, в пусты́ни поживы́й, я́ко вторы́й Моисе́й,/ врага́ попра́л еси́,/ и, у́мнаго богови́дения сподо́бився,/ во обетова́нное Оте́чество вшел еси́,/ иде́же ку́пно со святы́ми// пое́ши, веселя́ся, Тро́ицу Единосу́щную.
Седальны
Глас 4:Глас Госпо́день слы́шан тебе́ бысть, преподо́бне, в пусты́ню зовы́й,/ в не́йже и́стинный поко́й обре́л еси́,/ посто́м, моли́твами и слеза́ми подвиза́лся день и нощь,/ житие́м Варлаа́му и Се́ргию преподо́бным уподо́бился еси́ пресла́вно/ и отту́ду бесо́вския полки́ прогна́л еси́./ Ны́не же и о́браз твой источа́ет исцеле́ние боля́щим,/ нам же спасе́ние подае́т и ве́лию ми́лость.
Глас 1:Вои́стину пресла́вно житие́ твое́, преподо́бне,/ и А́нгелом благогове́йно, и́мже и подо́бник был еси́,/ посто́м и моли́твами плотски́я огнепа́льныя стра́сти умертви́в,/ и, ны́не жив, со живу́щими во стране́ живы́х ра́достно пое́ши Тро́ицу Единосу́щную.
Глас 8:Ка́ко тя ублажи́м, преподо́бне,/ или́ ки́има устна́ма просла́вим твою́ досточу́дную па́мять?/ А́нгела тя в ле́поту нарица́ем земна́го и Небе́снаго челове́ка,/ еще́ бо ти во пло́ти су́щу,/ гла́са Бо́жия сподо́бился еси́ слы́шати/ и явле́ние преподо́бнаго Алекса́ндра Сви́рскаго, чудотво́рца, ви́дети,/ к по́двигу на неви́димыя си́лы укрепля́юща тя,/ и́хже, подвиза́яся, победи́л еси́/ и от челове́к отгоня́еши при́сно,/ сего́ ра́ди зове́м:/ ра́дуйся, богоблаже́нне Ника́ндре, о́тче наш.
Глас 3:Я́ко заря́ со́лнечная, пресве́тло сия́еши/ и всем ве́рно прибега́ющим под кров ми́лости твоея́, преподо́бне,/ весе́лие подае́ши и душа́м спасе́ние;/ стяжа́л бо еси́ мно́гое дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу,/ Ему́же и моли́ся непреста́нно, Ника́ндре, о́тче наш всеблаже́нне,/ прегреше́ний оставле́ние дарова́ти нам и ве́лию ми́лость.
Светильны
От ю́ности, о́тче, дом Ду́ху Пресвято́му яви́лся еси́,/ во кро́тости со смиренному́дрием всего́ себе́ поручи́в Го́сподеви,/ И́же и призре́ неукло́нно на ти́хость души́ твоей./ Тем ны́не и зе́млю кро́тких на Небесе́х насле́довав, ве́чно лику́еши.
Богородичен: Ра́дуйся, Тебе́ зове́м, Благослове́нная Богоро́дице Де́во,/ я́ко Тобо́ю присносу́щныя ра́дости прича́стницы бы́хом,/ Живо́т бо наш и Спасе́ние недомы́слимо и вы́ше естества́ родила́ еси́,/ сего́ ра́ди непреста́нно ублажа́ют Тя ро́дове родо́в,/ я́коже пре́жде прорекла́ еси́.
Каноны
Кано́н свята́го Ника́ндра, глас 4 (основной)
Житие
Преподобный Никандр Псковский († 1581), в крещении Никон, родился в селе Ви́делебье на Псковщине. Его старший брат Арсений принял монашество. В 17 лет Никон после смерти отца сумел убедить свою мать раздать имение и удалиться в монастырь, где она жила до самой кончины. Обойдя все обители Псковской земли, поклонившись мощам преподобного Евфросина Спасоелеазаровского и преподобного Саввы Крыпецкого, он окончательно утвердился в стремлении изведать тайны христианского жития. Чтобы иметь возможность самому читать слово Божие, он нанялся в работники к псковскому жителю Филиппу, который за усердие отдал его на обучение к опытному учителю. (Впоследствии Филипп также вступил на путь иночества по молитвам преподобного Никандра.)
Видя ревность юноши о монашеском подвиге, Господь Сам указал ему пустынное место на реке Демьянке недалеко от Пскова. По дороге туда его встретил блаженный Николай Салос Псковский и предсказал ему многие искушения и беды на тесном пути подвижничества. Молитвами Псковских угодников и преподобного Александра Свирского, который дважды являлся преподобному, наставляя и укрепляя его в подвигах, он с Божией помощью преодолел все козни лукавого, силой молитвы побеждая слабости человеческой плоти.
Проведя несколько лет в пустыне, преподобный удалился в монастырь, основанный преподобным Саввой Крыпецким, и принял там постриг с именем Никандр. Вскоре он снова вернулся в свою пустынь, где прожил 15 лет в подвигах поста и молитвы, постигая слово Божие. Однажды его чуть не убили разбойники, отняв единственное и самое ценное для отшельника – книги и иконы, но по молитвам преподобного двое из них раскаялись в своих злодеяниях и вернулись к добродетельной жизни.
Все чаще уединение преподобного стало нарушаться многочисленными почитателями, приходившими за словом утешения и совета. Тайно приходя к его келлии, люди всегда слышали, что он молился с горьким рыданием, но, заметив близость людей, святой тотчас же умолкал, пряча от них полученный им от Бога слезный дар.
Вновь преподобный Никандр уходил на жительство в Крыпецкий монастырь и снова вернулся, теперь уже навсегда, в пустынь, где некогда начал свой иноческий подвиг. Господь отметил Своего угодника благодатным даром прозрения. Он предвидел и свою смерть, предсказав, что умрет, когда на Отечество его нападут враги. 24 сентября 1581 года, во время нашествия войск польского короля Стефана Батория, один крестьянин нашел его скончавшимся: он лежал на рогожке со сложенными крестообразно на груди руками. В 1686 году, при Патриархе Иоакиме, состоялось церковное прославление преподобного.