Преподо́бнаго отца́ на́шего Се́ргия, игу́мена Ра́донежскаго и всея́ Росси́и чудотво́рца
Краткое наименование:09-25 Преподо́бнаго отца́ на́шего Се́ргия, игу́мена Ра́донежскаго и всея́ Росси́и чудотво́рца
Минея. Дата 2025-10-08 (25 сентября по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени: Мф.11:27-30
Апостол: Гал.5:22-6:2
Евангелие: Лк.6:17-23
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:И́же доброде́телей подви́жник,/ я́ко и́стинный во́ин Христа́ Бо́га,/ на стра́сти вельми́ подвиза́лся еси́ в жи́зни вре́менней,/ в пе́ниих, бде́ниих же и поще́ниих о́браз быв твои́м ученико́м,/ те́мже и всели́ся в тя Пресвяты́й Дух,/ Его́же де́йствием све́тло укра́шен еси́;/ но, я́ко име́я дерзнове́ние ко Святе́й Тро́ице,/ помина́й ста́до, е́же собра́л еси́, му́дре,/ и не забу́ди, я́коже обеща́лся еси́,/ посеща́я чад твои́х,/ Се́ргие, преподо́бне о́тче наш.
Глас 8:От ю́ности восприя́л еси́ Христа́ в души́ твое́й, преподо́бне,/ и па́че всего́ вожделе́л еси́ мирска́го мяте́жа уклони́тися,/ му́жески в пусты́ню всели́лся еси́/ и ча́да послуша́ния в ней, плоды́ смире́ния, возрасти́л еси́./ Тем быв Тро́ице вселе́ние,/ чудесы́ твои́ми всех просвети́л еси́, приходя́щих к тебе́ ве́рою,/ и исцеле́ния всем подая́ оби́льно./ О́тче наш Се́ргие, моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.
Глас 8:В чистоте́ жития́ исто́чник слез твои́х,/ испове́дания трудо́вныя по́ты совокупи́л еси́/ и купе́ль духо́вную источи́л еси́, свяще́нный Се́ргие преподо́бне,/ омыва́еши творя́щим любо́вию па́мять твою́/ скве́рны душе́вныя и теле́сныя./ Сих ра́ди, ча́да твоя́ су́ще, вопие́м ти:/ моли́, о́тче, Святу́ю Тро́ицу о душа́х на́ших.
Кондаки
Глас 8:Христо́вою любо́вию уязви́вся, преподо́бне,/ и Тому́ невозвра́тным жела́нием после́довав,/ вся́кое наслажде́ние плотско́е возненави́дел еси́/ и, я́ко со́лнце, Оте́честву твоему́ возсия́л еси́;/ тем и Христо́с да́ром чуде́с обогатя́ тя./ Помина́й нас, чту́щих пресве́тлую па́мять твою́, да зове́м ти:// ра́дуйся, Се́ргие богому́дре.
Икос: Ева́нгельский глас, о́тче, услы́шав,/ вся оста́вил еси́ плотска́я мудрова́ния,/ бога́тство же и сла́ву, я́ко прах, вмени́в,/ и на стра́сти, я́ко безпло́тен, подвиза́вся,/ и безпло́тных ликостоя́нием че́сти сподо́бился еси́./ Ра́зума дарова́ние прия́л еси́,/ е́же и пода́ждь в пе́снех пою́щим ти си́це:/ ра́дуйся, Се́ргие преподо́бне и богоно́се, Небе́сный челове́че, земны́й А́нгеле;/ ра́дуйся, Ду́ха Свята́го оби́тель;/ ра́дуйся, моли́твами богода́нен дар прие́мый;/ ра́дуйся, я́ко пре́жде рожде́ния проглаше́нием просла́вив Святу́ю Тро́ицу, Яже тя просла́ви в жи́зни сей и по сме́рти;/ ра́дуйся, целому́дрия сто́лпе, и́мже вся́ка страсть попра́ся;/ ра́дуйся, я́ко от млады́х ногте́й после́дствовал еси́ Христу́;/ ра́дуйся, притека́ющим к тебе́ спасе́ния хода́тай;/ ра́дуйся, свети́льниче многосве́тлый, возведы́й ко Христу́ мона́хов мно́жества;/ ра́дуйся, похвала́ Оте́честву твоему́;/ ра́дуйся, проро́чеством укра́шенный, во е́же прорица́ти, я́ко настоя́щая, бу́дущая;/ ра́дуйся, я́ко моли́твами твои́ми сопроти́внии побежда́ются;/ ра́дуйся, правосла́вному во́инству на́шему похвала́ и утвержде́ние,/ его́же соблюди́ моли́твами твои́ми от враг ненаве́тно, да зове́м ти:/ ра́дуйся, Се́ргие богому́дре.
Глас 8:Я́ко безпло́тным равножи́тель,/ всех преподо́бных превозше́л еси́/ по́стническими труды́ и бде́нии моли́твенными, му́дре Се́ргие,/ тем восприя́л еси́ от Бо́га исцели́ти неду́ги и прогони́ти бе́сы,/ и того́ ра́ди вопие́м ти:// ра́дуйся, о́тче преподо́бне Се́ргие.
Икос:
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 6:Ми́ра мяте́ж, преподо́бне, оста́вив/ и взем крест твой,/ после́довал еси́ Христу́/ невозвра́тным по́мыслом,/ и в пусты́ню всели́лся еси́, преподо́бне,/ душе́вныя стра́сти из ко́рене исторга́я/ и теле́сная чу́вства огорчева́я,/ и ча́стыми бде́нии и моли́твами/ благода́ть восприя́л еси́, преподо́бне,/ цели́ти разли́чныя неду́ги,/ Ангелов собесе́дниче и преподо́бных сожи́телю;/ моли́ся Го́споду, Се́ргие преподо́бне,// поми́ловатися душа́м на́шим.
Преподо́бне о́тче,/ кто испове́сть труды́ твоя́ и боле́зни?/ Или́ кий язы́к изрече́т жесто́кое твое́ житие́,/ бде́ние же, и сухояде́ние,/ и е́же на земли́ лега́ние,/ чистоту́ душе́вную и теле́сную,/ устна́ми и умо́м соверше́нное безмо́лвие,/ смире́ние же нелицеме́рное,/ моли́твы непреста́нныя и разсужде́ние доброразсу́дное,/ ху́дость ри́зную и па́мять сме́ртную?/ Се́ргие, о́тче наш,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Преподо́бне о́тче Се́ргие,/ ты врач душ и теле́с яви́лся еси́,/ источа́я неду́жным исцеле́ния струи́,/ да́ром же проро́чествия укра́шен,/ прорица́я, я́ко настоя́щая, бу́дущая:/ моли́твою бо кня́зя вооружи́в ва́рвары победи́ти,/ хва́лящияся оте́чество его́ разори́ти,/ но саме́х богопораже́нною я́звою/ тру́пия досто́йно падо́ша// псало́мски при а́де, преподо́бне.
Богому́дре Се́ргие,/ сла́ву маловре́менную оста́вль,/ и в пусты́нях и гора́х/ ты живы́й яви́лся еси́,/ и Тро́ицы чи́стый дом,/ блаже́нне, был еси́,/ Ея́же си́лою пресвяты́я хра́мы воздви́г,/ и огра́ды мона́шествующим во спасе́ние созда́л еси́;/ живя́ше же в тебе́ Христо́с Бог наш,/ Его́же от ю́ности возжеле́л еси́./ Того́ моли́, Се́ргие преподо́бне,// спасти́ся душа́м на́шим.
Терпя́ ны́нешняя му́жественно,/ веселя́ся бу́дущими,/ ко всем глаго́лал еси́, преподо́бне Се́ргие:/ егда́ у́бо ту́не подвиза́емся,/ но ве́чнаго живота́ ча́юще получи́ти?/ Лю́ты ско́рби, но сла́док рай,/ боле́зненны труды́, но присносу́щно восприя́тие./ Не облени́мся у́бо, о по́стницы! Ма́ло стерпи́м,/ да венцы́ нетле́нными увязе́мся// от Христа́, Бо́га и Спа́са душ на́ших.
Зря, я́ко наслажде́ние, ско́рби,/ ше́ствуя те́сным путе́м,/ ко ученико́м твои́м глаго́лал еси́, преблаже́нне Се́ргие:/ не устраши́мся по́двига по́стнаго,/ да стра́шнаго гее́нскаго муче́ния избе́гнем,/ согбе́нне бу́дут ру́це,/ да простира́ются же к Бо́гу,/ но́зе же утвержде́ны/ на моли́тве предстоя́ти,/ не пощади́м естества́ тле́ннаго, изво́лим по́двиг,/ да венцы́ побе́дными увязе́мся,/ от Христа́, Бо́га и Спа́са душ на́ших.
Отве́рг тле́нныя ри́зы,/ ходи́л еси́ в зиме́ без те́плыя оде́жды, я́коже в ле́те,/ глаго́ля, терпели́ве Се́ргие:/ за рай, его́же погуби́хом,/ ри́зы мя́гкия ны́не отлага́ем,/ грехо́м иногда́ преступле́ния оде́яхомся,/ совлеце́мся ны́не ра́ди нетле́нных риз,/ небреже́м, бра́тие, о зиме́ преходя́щей, плоть изнури́м,/ да венцы́ побе́дными увязе́мся/ от Христа́, Бо́га и Спа́са душ на́ших.
Е́же по о́бразу соблю́д невреди́мо,/ ум влады́ку над страстьми́ па́губными по́стнически поста́вив,/ во е́же по подо́бию, я́ко мо́щно, возше́л еси́:/ му́жески бо естество́ пону́див,/ потща́лся еси́ ху́ждшее покори́ти лу́чшему/ и плоть порабо́тити ду́ху;/ те́мже мона́шествующих яви́лся еси́ верх,/ жи́тель пусты́нный, благотеку́щих обучи́тель,/ пра́вило доброде́тели изве́стнейшее;/ и ны́не на Небесе́х, зерца́лом разре́шшимся,/ о́тче наш Се́ргие,/ чи́сте зри́ши Святу́ю Тро́ицу,/ моля́ся несре́дственне// о и́же ве́рою и любо́вию чту́щих тя.
Стихиры на стиховне
Глас 1:Наста́, богоно́се, со́лнца светле́йши твой пра́здник,/ озаря́я приходя́щия к тебе́ ве́рою,/ и безсме́ртие благоуха́ет,/ душа́м же источа́ет нетле́ние от свята́го твоего́ телесе́,/ Се́ргие преподо́бне,// моли́твенниче о душа́х на́ших.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.
Чу́вственныя стра́сти теле́сныя победи́л еси́/ воздержа́ния брозда́ми, чудоде́йственне Се́ргие,/ и ре́вность к безпло́тным на земли́ показа́л еси́,/ все же плотско́е жела́ние ду́ху повину́л еси́./ Тем и ны́не, в Небе́сных дво́рех водворя́яся,/ моли́ о душа́х на́ших.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Блаже́нне Се́ргие, основа́ние положи́в доброде́тели,/ дре́вняго челове́ка совле́кся с похотьми́/ и во Христа́ обле́клся еси́, и́стину./ Тем обличи́л еси́, преподо́бне, мно́гая враго́в ополче́ния,/ наста́вник мона́хов быв,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Мона́хов мно́жества/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Се́ргие,/ твое́ю бо стезе́ю вои́стину пра́во ходи́ти позна́хом./ Блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ Ангелов собесе́дниче и преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных,/ с ни́миже моли́ся Го́сподеви,/ поми́ловатися душа́м на́шим.
Стихиры на хвалитех
Глас 4:Егда́ Боже́ственное зва́ние/ на́йде на тя, пребога́те,/ тогда́ все плотско́е мудрова́ние/ ду́ху повину́л еси́,/ поще́ния страда́ньми утверди́вся,/ и, я́ко зла́то, в горни́ле искуше́но, сия́я, яви́лся еси́./ Прия́телище был еси́ Ду́ха Пресвята́го,/ собра́в мона́шествующих мно́жества/ и уче́нии твои́ми, я́ко не́коею небовосхо́дною ле́ствицею,/ на высоту́ доброде́телей возводя́./ Помина́й нас, Се́ргие, чту́щих па́мять твою́,/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Возсия́ днесь пресве́тлая/ и всепра́зднственная па́мять твоя́, пресла́вне Се́ргие,/ созыва́ющи многочи́сленное по́стников сосло́вие/ и преподо́бных ликостоя́ния,/ в не́йже Ангели сла́вят/ в Тро́ице покланя́емаго Бо́га на́шего,/ челове́цы же, притека́ющии/ к свяще́нней ра́це моще́й твои́х,/ исцеле́ния да́ры прие́млют;/ и тя венча́вшаго/ Христа́ прославля́ем,/ Спа́са душ на́ших.
Богоно́се и преблаже́нне/ о́тче Се́ргие,/ ты проро́чески/ посте́лю слеза́ми измыва́л еси́,/ не дал еси́ сна твои́м очесе́м,/ ни ве́ждом дрема́ния,/ серде́чное жела́ние е́же ко Христу́ явля́я,/ Его́же измла́да возлюби́в,/ вся́кия доброде́тели вид испра́вил еси́./ Те́мже тя ублажа́ем,/ Христа́ велича́юще,/ тя просла́вльшаго.
Преподо́бне о́тче,/ измла́да воздержа́нию прилежа́в, пости́вся,/ орга́н был еси́ Свята́го Ду́ха./ Тем и чуде́с дарова́ния прие́м,/ челове́ки научи́л еси́ преоби́дети маловре́менная./ Ны́не же неизрече́нным све́том све́тле сия́еши,/ просвети́ на́ша мы́сли хода́тайством твои́м,/ му́дре Се́ргие.
Богородичен,Все упова́ние мое́ на Тя возлага́ю,/ Ма́ти Бо́жия,// сохрани́ мя под кро́вом Твои́м.
Седальны
Глас 8:Весь освяще́н и богоно́сен показа́лся еси́,/ ми́ра и бога́тства све́тлости/ и вся ели́ка ви́димых добро́т маловре́менных преоби́дев,/ смире́нием же и нището́ю Влады́це Христу́ после́довал еси́,/ собра́в мона́хов мно́жества, и сих Правосла́вия уче́ньми просвети́л еси́./ Тем и по кончи́не нестаре́емую благода́ть прия́л еси́/ и, во гро́бе лежа́, нетле́нен пребыва́еши, Се́ргие богоблаже́нне,/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Глас 3:Е́же к Бо́гу мудрова́ние горе́ име́я, о́тче,/ и я́же на земли́ оста́вил еси́,/ и, мно́гими боле́зньми све́тло твое́ житие́ изъясни́в,/ вся́кия же боже́ственныя доброде́тели оби́тель показа́вся,/ в моли́твах и мольба́х и поще́ниих Го́споду прибли́жился еси́./ Моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Глас 8:Егда́, блаже́нне, боже́ственному жела́нию ум твой впери́в,/ тогда́ оста́вил еси́ вся до́лу влеку́щая мудрова́ния,/ и, в пусты́ню всели́вся, я́ко крин процве́л еси́ доброде́тели прекра́сный,/ и, страсте́й искорени́в те́рние, в нем насади́л еси́ плоды́ трудо́в твои́х./ Те́мже и пожа́л еси́ рукоя́ти, неотъе́млемо бога́тство на Небесе́х./ Се́ргие преподо́бне, моли́ Христа́ Бо́га/ согреше́ний оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Глас 4:Яко вои́стину тле́нных оста́вив нестоя́нное,/ Христу́ от души́ после́довал еси́/ и боле́зньми, и труды́, и зе́льным воздержа́нием,/ я́ко безпло́тен пожи́в, преблаже́нне Се́ргие,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Светильны
Процве́л еси́, я́ко фи́никс, Дави́дски, о́тче,/ и оби́тель яви́лся еси́ Ду́ха Всесвята́го,/ И́же сла́вна тя вселе́нней показа́,/ о нас непреста́нно Христа́ моли́,/ почита́ющих ве́рою пречестну́ю па́мять твою́,/ преподо́бне Се́ргие.
Богородичен: Тя пе́сньми немо́лчными ублажа́ем, Де́во,/ я́ко от Тро́ицы Еди́наго родила́ еси́, Богоро́дице,/ и но́сиши на боже́ственных объя́тиих/ Пребога́тое Сло́во, Невра́щное и Неизме́нное.
Каноны
Кано́н преподо́бнаго Се́ргия, глас 8 (основной)
Ин кано́н свята́го, глас 1 (основной)
Житие
Преподобный Сергий Радонежский († 1392) – великий чудотворец, игумен земли Русской, родился 3 мая 1314 года близ Ростова и был в крещении наречен Варфоломеем (в честь апостола от 12-ти). Около 1329 года он вместе со своими родителями, преподобными Кириллом и Марией, переселился в Радонеж. После их кончины избрал пустынное место в 10 верстах от новой родины, на Маковце, и начал там подвизаться, сначала со своим старшим братом Стефаном, а затем один.
Вокруг преподобного собралось несколько братий, с которыми по благословению святого митрополита Феогноста он построил деревянную церковь во имя Пресвятой Троицы. 7 октября 1337 года он был пострижен в монашество игуменом Митрофаном, подвизавшимся неподалеку, в пределах ярославских. В 1354 году преподобный был посвящен в сан пресвитера в г. Переславле епископом Волынским Афанасием.
Слава об обители преподобного Сергия стала быстро распространяться не только в России, но и за ее пределами. Константинопольский патриарх Филофей прислал преподобному благословенную грамоту, а также крест, параман и схиму в благословение на новые подвиги.
Преподобный Сергий много трудов положил на основание многих монастырей, ставших значительными культурными центрами в последующей истории. Много потрудился преподобный, созидая мир в Русской земле. Так, пользуясь большим влиянием на князя Димитрия Донского, он благословил его на брань против полчищ Мамая и своими молитвами помог ему одержать победу 8 сентября 1380 года на Куликовом поле.
За свою высокую подвижническую жизнь преподобный Сергий удостоился посещения Богоматери с апостолами Петром и Иоанном Богословом – в своей келлии во время молитвы.
25 сентября 1392 года преподобный Сергий преставился к Богу. Созерцая будущую славу многих своих учеников, он оставил наставление, исполненное духом глубокого благодатного смирения: «Братие, прежде имейте страх Божий, чистоту душевную и любовь нелицемерную»,– оставшееся как завет для всех поколений русских верующих людей.