Святаго апо́стола и евангели́ста Иоа́нна Богосло́ва
Краткое наименование:09-26 Святаго апо́стола и евангели́ста Иоа́нна Богосло́ва
Минея. Дата 2025-10-09 (26 сентября по ст. стилю)
Знак типикона: БденныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 2:Апо́столе, Христу́ Бо́гу возлю́бленне,/ ускори́ изба́вити лю́ди безотве́тны:/ прие́млет тя припа́дающа/ и́же па́дша на пе́рси Прие́мый,/ Его́же моли́, Богосло́ве,/ и належа́щую мглу язы́ков разгна́ти,// прося́ нам ми́ра и ве́лия ми́лости.
Кондаки
Глас 2:Вели́чия твоя́, де́вственниче, кто пове́сть?/ То́чиши бо чудеса́, и излива́еши исцеле́ния,/ и мо́лишися о душа́х на́ших,// я́ко Богосло́в и друг Христо́в.
Икос: Высоты́ небе́сныя уве́дети и мо́ря глубины́ испыта́ти де́рзостно есть и непости́жно,/ я́коже бо зве́зды исчи́слити и примо́рский песо́к невозмо́жно отню́д,/ си́це ниже́ я́же Богосло́вова рещи́ дово́льно:/ толи́цеми того́ венцы́ Христо́с, его́же возлюби́, венча́,/ Ему́же и на пе́рси возле́г и на Та́йней ве́чери с Ним яде́,/ я́ко Богосло́в и друг Христо́в.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 1:Зри́тель неизрече́нных открове́ний/ и сказа́тель вы́шних Бо́жиих тайн,/ сын Зеведе́ев,/ написа́в нам Христо́во Ева́нгелие,/ богосло́вити Отца́ и Сы́на и Ду́ха Свята́го/ научи́л есть.
Богодви́жимая цевни́ца Небе́сных пе́ний,/ тайнопи́сец сый,/ богосказа́нная уста́, пе́ние пе́сней пое́т красна́,/ устне́ бо движа́, я́ко стру́ны,/ я́коже бряца́ло, язы́к движа́,/ мо́лится спасти́ся нам.
Громогла́сным твои́м язы́ком/ извеща́я Бо́жия му́дрости сокрове́нное слово,/ Бо́гу возлю́бленне, зове́ши при́сно, движа́ устна́ми ча́сто,/ е́же в нача́ле бе Сло́во,// и науча́еши вся́каго челове́ка к зна́нию Бо́га.
Сы́на гро́мова, основа́ние Боже́ственных слове́с,/ нача́льника богосло́вия/ и пропове́дника пе́рвейшаго и́стины догма́тов Бо́жия му́дрости,/ возлю́бленнаго Иоа́нна и де́вственника,/ челове́ческий род, по до́лгу благопохва́лим:/ сей бо непреста́нно в себе́ име́я Боже́ственное,/ е́же в нача́ле бе, рече́, Сло́во,/ а́бие же ко Отцу́ неразлу́чное/ и ра́вное по сих Отча Существа́,/ показу́я нам Собо́ю правосла́вие Святы́я Тро́ицы:/ Соде́теля же су́ща со Отцо́м и жизнь нося́ща,/ и Свет И́стинный Того́жде показа́ нам./ О чудесе́ ужа́снаго и ве́щи мудри́тельныя// Я́ко полн сый любве́,/ полн бысть и богосло́вия,/ сла́вою, и че́стию, и ве́рою/ основа́тель сый чи́стыя на́шея ве́ры,// ея́же ра́ди получи́м ве́чная блага́я в День Су́дный.
Стихиры на стиховне
Глас 4:Сы́на Вы́шняго богосло́вив,/ Отцу́ соприсносу́щна/ и Единосу́щественна,/ Свет из Све́та непреме́нен/ и начерта́ние ипоста́си Роди́телевы,/ безле́тно возсия́вша и безстра́стно из Него́,/ Соде́теля же и Го́спода всех веко́в,/ возлю́бленне, Ты пропове́дал еси́ Сего́ ми́ру,/ я́ко изве́дша свет из тьмы,/ Христа́ Бо́га на́шего,/ Его́же моли́/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Стих: Во всю зе́млю изы́де веща́ние их/ и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.
Уте́шителев свет восприе́м,/ и́мже и просвеща́емь, богосло́вил еси́/ от Отца́ происходя́щаго,/ чрез Сы́на же челове́честву явля́ема,/ Единоче́стна, Сопресто́льна и Единосу́щна/ су́ща Отцу́ Безнача́льному же и Бо́жию Сло́ву,/ возлю́бленне, всем пропове́дал еси́./ Те́мже в пе́снех/ тя почита́ем,/ я́ко ве́ры боже́ственное основа́ние,/ ю́же незы́бленну соблюда́й/ ко Го́споду моли́твами твои́ми.
Стих: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию,/ творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь.
На высоту́ возше́д богосло́вия,/ научи́лся еси́ неизрече́нным Бо́жиим та́йнам/ о еди́ном Существе́ Божества́,/ Сла́ве же еди́ной,/ и Ца́рстве, и Госпо́дстве,/ тре́ми Ипоста́сьми разделя́емем при́сно,/ су́щественно неразде́льнем и соедине́нием/ в неслия́ном Боже́ственном Еди́нстве;/ си́це сла́вя, пропове́дал еси́, Богосло́ве,/ Тро́ицу Неразде́льну,/Юже моли́/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Апо́столе Христо́в, евангели́сте Богосло́ве,/ неизрече́нных таи́нник быв,/ прему́дрости неизглаго́ланная нам возгреме́л еси́ уче́ния,/ Еже в нача́ле бе, уясни́в ве́рным/ и е́же не бе, отложи́в,/ ерети́чествующих отрева́я словеса́,/ напе́рсник яви́вся и друг возлю́блен;/ я́коже Иса́ия велегла́снейший/ и Моисе́й Богови́дец,/ дерзнове́ние име́я к Бо́гу,/ приле́жно моли́ся о душа́х на́ших.
Стихиры на хвалитех
Глас 8:При Кресте́ Сы́на Твоего́ и Бо́га стоя́щи Всечи́стая со ученико́м де́вственником,/ се, глаго́лет, сын Твой, услы́ша Созда́вшаго;/ ученику́ же: се, глаго́лет, Ма́ти твоя́./ С ни́мже Тя вси пое́м, Богороди́тельнице Де́во.
Де́вства процвете́ние,/ честны́х доброде́телей прия́тное жили́ще,/ му́дрости орга́н,/ Ду́ха храм,/ светоно́сная уста́ благода́ти,/ Це́ркве светле́йшее о́ко,/ всечестна́го Иоа́нна/ пе́сньми духо́вными ны́не восхва́лим,// я́ко служи́теля Христо́ва.
Богосло́вия во́ды,/ на пе́рси возле́г Му́дрости,/ поче́рпл еси́/ и мир напои́л еси́,/ Иоа́нне всеизя́щнейше,/ Тро́ицы ве́дением/ мо́ре изсуши́л еси́ безбо́жия,/ столп быв и о́блак одушевле́н,// наставля́я ны к Небе́сному насле́дию.
Евангели́сте боже́ственне,/ благи́х исто́чник,/ Ца́рство недви́жное, жизнь ве́чную,/ и ра́дость неизглаго́ланную,/ и зре́ния Боже́ственнаго наслажде́ние,/ и богатода́тно Христо́ва дарова́ния,/ ум превосходя́й и челове́ческий по́мысл,/ сы́не гро́мов,// благовеству́яй ми́ру, уясни́л еси́.
Благове́стниче Иоа́нне,/ равноа́нгельне, де́вственниче,/ Богосло́ве, богонауче́нне,/ правосла́вно ми́ру пречи́стое ребро́,/ Кровь и во́ду источи́вшее, пропове́дал еси́,// и́мже ве́чную жизнь обрета́ем душа́м на́шим.
Седальны
Глас 8:Ты сын назва́лся еси́ Боже́ственнаго гро́ма,/ во е́же оглуши́ти ушеса́ злочести́вых,/ и трубы́ сладча́е возгласи́в, о всему́дре, в пра́вая сердца́ Сло́ва воплоще́ние,/ и, я́ко и́скренний друг, на пе́рси возле́гл еси́,/ отону́дуже поче́рп ра́зума явле́ние,/ всем пропове́дал еси́ Отцу́ Собезнача́льнаго, Иоа́нне апо́столе,/ моли́ся Христу́ Бо́гу прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Глас 8:Глубину́ ловле́ния оста́вив,/ Креста́ тро́стию вся я́ве к ве́ре улови́л еси́, я́ко ры́бы, язы́ки,/ и́бо, я́коже тебе́ рече́ Христо́с,/ показа́лся еси́ лове́ц челове́ков, к благоче́стию уловля́я./ Те́мже насе́ял еси́ и Сло́ва ра́зум во всем Па́тме,/ и Ефе́с приобре́л еси́ словесы́ твои́ми, Богосло́ве апо́столе,/ моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Глас 8:Возле́г на пе́рси Иису́совы, дерзнове́ние получи́л еси́,/ я́ко учени́к вопроша́я: кто есть преда́тель Твой, Го́споди?/ И, я́ко возлю́блену зело́ су́шу, всехва́льне, хле́бом сего́ я́ве тебе́ показа́./ Те́мже, я́ко таи́нник неизрече́нных быв,/ Сло́ва Воплоще́ния науча́еши концы́, Богосло́ве апо́столе,/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Глас 8:Прему́дрости на пе́рси возле́г и ра́зуму су́щих научи́вся,/ боже́ственно возгреме́л еси́: в нача́ле бе Сло́во,/ до́бре написа́в пе́рвый безнача́льное рождество́,/ и пропове́дал еси́ всем Сло́ва воплоще́ние./ Те́мже и язы́ком, я́ко мре́жею, улови́в язы́ки,/ благода́тию Ду́ха изуча́еши концы́ и просвеща́еши чудесы́,/ Богосло́ве апо́столе, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Светильны
Я́ко душе́ю де́вственна тя и те́лом, блаже́нне, Сло́во избра́,/ Богосло́ве де́вственниче,/ и Того́ Божества́ чу́дна показа́ писца́ и слугу́,/ и́же и от земли́ преста́вился еси́, не у́мерл,/ но в Бо́зе жив и безсме́ртен пребыва́я.
Богородичен: При Кресте́ Сы́на Твоего́ и Бо́га стоя́щи Всечи́стая со ученико́м де́вственником,/ се, глаго́лет, сын Твой, услы́ша Созда́вшаго;/ ученику́ же: се, глаго́лет, Ма́ти твоя́./ С ни́мже Тя вси пое́м, Богороди́тельнице Де́во.
Каноны
Кано́н апо́стола, глас 2 (основной)
Други́й кано́н апо́стола, глас 6 (основной)
Житие
Святой апостол и евангелист Иоанн Богослов был сыном Зеведея и Саломии – дочери святого Обручника Иосифа. Одновременно со своим старшим братом Иаковом он был призван Господом нашим Иисусом Христом в число Своих учеников на Генисаретском озере. Оставив отца своего Зеведея в лодке (Зеведей занимался рыболовством), оба брата последовали за Господом.
Апостол Иоанн был особенно любим Господом за совершенное незлобие и девственную чистоту. После своего призвания святой Иоанн не расставался с Господом, он был одним из трех учеников, которых Господь особенно приблизил к Себе; он присутствовал при воскрешении дочери Иаира и при Преображении Господа на Фаворе. Во время Тайной Вечери он возлежал рядом с Господом и по знаку апостола Петра склонился на грудь Спасителя и спросил Его об имени предателя.
Апостол Иоанн следовал за Господом, когда Его, связанного, вели из сада Гефсиманского на суд беззаконных первосвященников Анны и Каиафы; он же находился во дворе архиерейском при допросах своего Божественного Учителя и неотступно следовал за Ним по Крестному пути, сострадая Ему всем своим сердцем. У подножия Креста он плакал вместе с Божией Матерью и услышал обращенные к ним с высоты Креста слова Распятого Господа: Жено, се сын Твой,– и к нему: Се Мати твоя (Ин. 19, 26–27). С этого времени Иоанн, как любящий сын, заботился о Пресвятой Деве Марии и служил Ей вплоть до Ее Успения, никуда не отлучаясь из Иерусалима.
После Успения Матери Божией апостол Иоанн, по выпавшему ему жребию, направился в Ефес и другие Малоазийские города для проповеди Евангелия, взяв с собой своего ученика Прохора. Во время путешествия поднялась сильная буря, и корабль потонул. Все путешественники были выброшены на сушу, кроме одного только апостола Иоанна, который остался в пучине морской. Прохор горько рыдал, лишившись своего духовного отца и наставника, и пошел в Ефес один. На 14-й день пути он, стоя на берегу моря, увидел, что волна выбросила на берег человека. Подойдя к нему, он узнал апостола Иоанна, которого Господь сохранил живым, несмотря на то, что он провел 14 дней в морской пучине.
Находясь в Ефесе, апостол Иоанн непрестанно проповедовал язычникам о Христе. Проповедь его сопровождалась многочисленными и великими чудесами, так что число уверовавших увеличивалось с каждым днем.
В это время началось гонение на христиан, воздвигнутое императором Нероном (56–68). Апостол Иоанн был отведен в узах на суд в Рим. За исповедание своей пламенной веры в Господа Иисуса Христа апостол был приговорен к смерти, но сохранен живым силою Божией: он выпил предложенную ему чашу со смертельным ядом и остался невредим. Таким же образом он вышел невредимым и из котла с кипящим маслом, в который был ввергнут по приказанию мучителя. После этого апостол был сослан в заточение на остров Патмос, где прожил много лет.
По пути к месту ссылки апостол Иоанн совершил много чудес. Когда он прибыл на остров Патмос, его проповедь, сопровождавшаяся дивными чудесами, привлекла к нему всех жителей острова. Апостол просветил светом Евангелия бо́льшую часть жителей, изгнал многочисленных бесов, находившихся в идольских капищах, исцелил великое множество больных.
Волхвы оказывали большое сопротивление проповеди святого Иоанна.
Они издавна держали в своем подчинении язычников различными бесовскими наваждениями. Особенно устрашал всех надменный волхв Кинопс, который хвалился тем, что доведет до гибели апостола. Но великий Иоанн, сын Громов, как именовал его Сам Господь, силой действующей через него благодати Божией разрушил все ухищрения бесовские, на которые надеялся Кинопс. Гордый волхв бесславно погиб в морской пучине, так как апостол Иоанн одним своим словом связал бесов, ранее помогавших Кинопсу; они оказались бессильными помочь чародею, и он утонул.
На острове Патмос апостол Иоанн удалился со своим учеником Прохором на пустынную гору, где совершил трехдневный пост и молитву, после чего гора заколебалась и загремел гром. Прохор в страхе упал на землю. Апостол поднял его и приказал записывать слова, которые он будет произносить. Аз есмь Альфа и Омега, начаток и конец, глаголет Господь, Сый, и Иже бе, и Грядый, Вседержитель (Откр. 1, 8),– возвещал Дух Божий через святого апостола. Так около 67 года была написана Книга Откровения (Апокалипсис) святого апостола Иоанна Богослова. В этой Книге раскрыты тайны судеб Церкви и конца мира.
После длительной ссылки апостол Иоанн получил свободу и вернулся в Ефес, где он продолжил свою деятельность, поучая христиан остерегаться возникающих ересей. Около 95 года апостол Иоанн написал в Ефесе Евангелие. Он заповедал всем христианам любить Господа и друг друга и этим исполнить закон Христов. Апостол любви – так именуется святой Иоанн, так как он постоянно учил, что без любви человек не может приблизиться к Богу и угодить Ему. В трех своих Посланиях апостол Иоанн проповедует любовь к Богу и ближним, сам являясь для окружающих примером любви.
Уже в глубокой старости, узнав об одном юноше, совратившемся с пути истинного и сделавшемся предводителем шайки разбойников, апостол Иоанн пошел искать его в пустыню; когда же виновный, увидев святого старца, скрылся, апостол побежал за ним и умолял остановиться, говоря, что грех юноши он берет на себя, лишь бы тот покаялся и не губил свою душу. Тронутый такой любовью, юноша действительно покаялся и исправил свою жизнь.
Апостол Иоанн прожил на земле более 100 лет, оставшись наконец единственным живым человеком, видевшим Иисуса Христа во время Его земной жизни – остальные апостолы в это время все уже скончались мученической смертью. Вся христианская Церковь глубоко чтила апостола Иоанна, как тайнозрителя судеб Божиих. Сам Господь дал Своему любимому ученику и его брату апостолу Иакову наименование Воанергес, что значит «сыны Громовы», а Церковь назвала его Богословом за глубину возвещенных им миру Божественных откровений. На иконах святой апостол Иоанн изображается с орлом – символом высокого парения его богословской мысли.
Когда настало время отшествия апостола Иоанна в загробный мир, он удалился за пределы Ефеса с семью учениками и повелел ископать для себя в земле крестообразный гроб, в который лег, сказав ученикам, чтобы они засыпали его землей. Ученики с плачем целовали своего любимого апостола, но, не решаясь ослушаться, исполнили то, что он сказал. Они закрыли лицо его платом и закопали могилу. Узнав об этом, остальные ученики апостола пришли к месту его погребения и раскопали могилу, но не нашли в ней тела апостола, по особенному смотрению Божию переселенного в загробный мир. Каждый год из могилы святого апостола Иоанна в мае, 8-го числа, выступал тонкий прах, который верующие собирали и которым исцелялись от болезней душевных и телесных. Поэтому Церковь празднует память святого апостола Иоанна Богослова еще и 8 мая.