09-27 Преподобнаго отца́ на́шего Савва́тия, нача́льника пусты́ни Соловецкаго монастыря

Преподобнаго отца́ на́шего Савва́тия, нача́льника пусты́ни Соловецкаго монастыря

Краткое наименование:

09-27 Преподобнаго отца́ на́шего Савва́тия, нача́льника пусты́ни Соловецкаго монастыря

Минея. Дата 2025-10-10 (27 сентября по ст. стилю)

Знак типикона: Шестеричный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 3:

Удали́вся ми́ра и водвори́вся в пусты́ни,/ до́брым по́двигом подвиза́лся еси́,/ злострада́нием, и внима́нием, и моли́твами,/ отону́дуже и по сме́рти источа́еши исцеле́ния,/ Савва́тие, о́тче наш,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.


Кондаки

Глас 2:

Жите́йския молвы́ отбе́г,/ всели́лся еси́ в морски́й о́стров, му́дре,/ и, крест твой взем, Христу́ после́довал еси́,/ в моли́твах, и во бде́ниих, и в поще́ниих,/ злострада́ньми плоть твою́ изнуря́я:/ тем был еси́ преподо́бных удобре́ние./ Сего́ ра́ди любо́вию па́мять твою́ пра́зднуем,/ преподо́бне Савва́тие,// моли́ Христа́ Бо́га непреста́нно о всех нас.

Икос: Ка́ко возмогу́ твои́ премно́гая чудеса́, о́тче, изрещи́/ или́ труды́ твои́ и злострада́ния, и́миже потруди́лся еси́, преподо́бне Савва́тие,/ а́ще не ты, свя́те, пода́си ми сло́во, недосто́йному рабу́ твоему́?/ Ты бо еси́ мона́хов похвала́ и утвержде́ние,/ с ни́миже Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о всех нас.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 8:

Преподо́бне о́тче Савва́тие,/ любве́ ра́ди Христо́вы/ вся, я́же на земли́, преоби́дел еси́/ и, в пусты́ню всели́вся,/ по́стническими труды́ уясни́л еси́ житие́ твое́./ Тем Христо́с чуде́с дарми́ обогати́ тя:// помина́й нас, чту́щих тя.

Преподо́бен и че́стен/ свети́льник боже́ственный и светоно́сный/ под спу́дом жите́йския толстоты́ никогда́же скрыва́ется,/ но на версе́ полага́ет его́/ высо́ких чуде́с Человеколю́бец./ Того́ моли́твами, Христе́,// да́руй лю́дем Твои́м ве́лию ми́лость.

Преподо́бне о́тче Савва́тие,/ ты, от ю́ности Христу́ порабо́тився,/ крест всечестны́й на ра́мена твоя́ возложи́л еси́/ и не возврати́лся еси́ вспять,/ но был еси́ упра́влен во Ца́рствие Бо́га,// Вопло́щшагося во спасе́ние душ на́ших.

В лодии́ теле́сней пла́вая,/ преподо́бне Савва́тие,/ кро́ткими дыха́нии Кро́ткаго Ду́ха/ легко́ преше́л еси́ жите́йскую пучи́ну, му́дре,/ и, на Би́сере многоце́ннем/ твоя́ име́ния прода́в/ и обре́т Его́, в себе́ удержа́л еси́,// блаже́н быв боже́ственными Его́ сия́нии.

Преподо́бне о́тче,/ во всю зе́млю изы́де веща́ние исправле́ний твои́х,/ тем на Небесе́х обре́л еси́ мзду́ трудо́в твои́х,/ де́монския погуби́л еси́ полки́/ и а́нгельския дости́гл еси́ чи́ны,/ и́хже житию́ безпоро́чно поревнова́л еси́./ Дерзнове́ние име́я ко Христу́ Бо́гу,/ мир испроси́ душа́м на́шим.


Стихиры на стиховне

Глас 5:

Ра́дуйся, свяще́нная главе́,/ преподо́бне о́тче наш Савва́тие,/ а́нгельским лико́м собесе́дниче,/ на земли́ доброде́тельно пожи́л еси́,/ и, прече́стно и нескве́рнено зерца́ло,/ Ду́хом Святы́м озаря́ешися, пребога́те,/ и, озаря́емь, прови́дел еси́ бу́дущая./ Те́мже Христа́ моли́/ пода́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Ра́дуйся, свяще́нная главе́,/ преподо́бне о́тче Савва́тие,/ по́стников непоколеби́мый сто́лпе,/ и страсте́й посека́я коре́ния,/ и де́монов погубля́я стремле́ния,/ кре́стным всеору́жием вся козноде́йствия отгоня́я,/ и, по преставле́нии твое́м жив, Святе́й Тро́ице предстои́ши,/ за ны моля́ся,/ дарова́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,// в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Ра́дуйся, свяще́нная главе́,/ преблаже́нне о́тче Савва́тие,/ моли́твою враги́ устраша́я,/ неи́стовыя на святы́ню суду́ Бо́жию предае́ши,/ и приходя́щим с ве́рою/ стра́сти и неду́ги отгоняеши,/ и слуки́я25 исправля́еши,/ и де́моны от челове́к прогоня́еши,/ моли́твою же и свяще́нныя воды́ окропле́нием/ мно́гим исцеле́ния подава́я,/ Христа́ моля́/ дарова́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Е́же по о́бразу соблю́д невреди́мо,/ ум влады́ку на стра́сти па́губныя по́стнически поста́вив,/ во е́же по подо́бию я́ко мо́щно возше́л еси́,/ му́жески бо естество́ пону́див,/ потща́лся еси́ ху́ждшее покори́ти лу́чшему/ и плоть порабо́тити ду́ху./ Те́мже мона́шествующих яви́лся еси́ верх,/ жи́тель пусты́нный, благотеку́щих обучи́тель,/ пра́вило доброде́тели изве́стнейшее./ И ньше на Небесе́х, зерца́лом разре́шшимся,/ о́тче наш Савва́тие,/ чи́сте зри́ши Святу́ю Тро́ицу,/ моля́ся несре́дственне о и́же ве́рою и любо́вию чту́щих тя.


Стихиры на хвалитех

Глас 5:

Преподо́бне о́тче, богоно́се Савва́тие,/ вельми́ подвиза́лся еси́ во вре́менней жи́зни,/ пе́сньми, и посто́м, и моли́твами/ о́браз быв твои́м ученико́м./ И ны́не лику́еши с безпло́тными,/ Христа́ непреста́нно славосло́вя,/ от Бо́га Бо́га Сло́ва, Изба́вителя,/ прекло́ньшаго главу́ на Кресте́/ и изба́вльшаго род челове́ческий от пре́лести./ Того́ у́бо моли́, преподо́бне,// дарова́ти нам мир и ве́лию ми́лость.

Преподо́бне о́тче, богоно́се Савва́тие,/ и́стинно сподо́бился еси́ блаже́нныя жи́зни,/ ю́же чистото́ю и поще́нием обре́л еси́,/ преста́вився бо отсю́ду, живе́ши и́стинную жизнь,/ со А́нгелы Христа́ непреста́нно славосло́вя,/ из Де́вы неизрече́нно Плоть прии́мшаго,/ испрове́ргшаго а́да/ и воскреси́вшаго ме́ртвыя от ве́ка./ Того́ моли́, Тому́ помоли́ся, преподо́бне,// дарова́ти вселе́нней мир и ве́лию ми́лость.

Блаже́нна пречестна́я оби́тель твоя́,/ о́тче богому́дре,/ иму́щи в себе́ честны́я твоя́ мо́щи, блаже́нне,/ я́же с ве́рою приходя́щим подаю́т оби́льно исцеле́ния;/ блаже́ни ученицы́ твои́,/ и́же такова́го отца́ ча́да нареко́шася./ Преподо́бне Савва́тие,/ моли́твенниче те́плый,// моли́ся ко Го́споду о душа́х на́ших.

Ны́не всесвяще́нное и непоро́чное те́ло твое́,/ преподо́бне о́тче наш Савва́тие,/ лежа́ще во оби́тели твое́й,/ в не́йже мно́го труди́лся еси́,/ исцеле́ния неоску́дно подае́т/ с ве́рою приходя́щим./ Те́мже мо́лим тя, о́тче блаже́нне:/ моли́твами твои́ми ко Го́споду/ душе́вное нам и теле́сное здра́вие пода́ти испроси́,// тя ве́рою блажа́щим.

Прииди́те, вси мона́шествующии,/ прииди́те, празднолю́бцы и по́стников сосло́вие,/ ве́рою соше́дшеся, и́стиннаго по́стника днесь почти́м, вопию́ще:/ ра́дуйся, ше́ствовавый по стопа́м Влады́ки Христа́/ у́зкий путь и безпристра́стное житие́./ Якоже дре́вле Авраа́м пра́ведный и отцы́ преподо́бнии,/ страннолю́бив притяжа́л еси́,/ та́коже пресели́вся от оте́чества твоего́/ и всели́вся во о́строве морсте́м,/ и в нем тече́ние по́двиг твои́х сконча́л еси́,/ и ны́не источа́ют исцеле́ния честны́я твоя́ мо́щи,/ всем притека́ющим с ве́рою и вопию́щим:/ о всеблаже́нне и преподо́бне,/ по́стников похвало́ и собесе́дниче безпло́тных,/ мона́хов наста́вниче,/ о нас Христу́ Бо́гу моли́ся,// да всегда́ па́мять твою́ любо́вию пра́зднуем.


Седальны

Глас 1:

Житие́ на земли́ благоче́стно сконча́в, чи́сто селе́ние Свята́го Ду́ха яви́лся еси́,/ просвеща́я ве́рою приходя́щия к честно́му гро́бу твоему́, блаже́нне./ Те́мже моли́ Влады́ку Христа́ Бо́га просвети́ти ду́ши на́ша,/ пра́зднующих всечестну́ю па́мять твою́, Савва́тие богому́дре, о́тче наш.

Глас 5:

По́стника Госпо́дня пе́сньми почти́м, умертви́вшаго вся прило́ги страсте́й/ воздержа́нием тве́рдым и кре́пким терпе́нием вои́стину,/ и посрами́вша зело́ проти́внаго всю горды́ню,/ и ны́не моля́щася Го́споду поми́ловатися душа́м на́шим.

Глас 8:

Егда́ к Боже́ственному жела́нию ум твой впери́в,/ тогда́ оста́вил еси́ до́лу влеку́щее мудрова́ние/ и в пусты́ню всели́лся еси́, в морски́й о́стров,/ иде́же процве́л еси́, я́ко крин, доброде́тельми прекра́сный, страсте́й искорени́в те́рние,/ и в нем всади́л еси́ плоды́ трудо́в твои́х,/ те́мже и пожа́л еси́ снопы́, неотъе́млемое бога́тство на Небеса́х, Савва́тие преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние пода́ти/ честву́ющим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 4:

Жите́йское мо́ре воздержа́нием без труда́ преплы́в,/ ко приста́нищу ти́хому безстра́стия, ра́дуяся, приста́л еси́,/ преподо́бне о́тче наш Савва́тие, богому́дре и преблаже́нне.


Светильны

Святы́ни храм был еси́, блаже́нне, по боже́ственному прича́стию,/ ра́йский граждани́н, в не́мже напитава́ешися невозбра́нно дре́ва разу́мнаго и нетле́нныя сла́вы,/ па́мять творя́, Савва́тие, о́тче богому́дре, ве́рно хвалящих тя.

Богородичен: Ра́дуйся, ве́рных похвало́, ра́дуйся, преподо́бных утвержде́ние,/ ра́дуйся, правосла́вных сла́во, ра́дуйся, свет су́щих во тьме,/ ра́дуйся, хра́ме пресвяты́й, ра́дуйся, Бо́жий раю́,/ кля́твы разреше́ние, Благослове́нная Мари́е.


Каноны

Кано́н преподо́бнаго, глас 4 (основной)


Житие

Преподобный Савватий Соловецкий († 27 сентября 1435) продолжил лучшие традиции русского монастырского подвижничества, заложенные преподобным Сергием Радонежским, Сначала Савватий подвизался в Кирилло-Белоезерском монастыре, где принял иноческий постриг. Позднее, услышав об уединенном Валаамском монастыре, он отправился туда и некоторое время подвизался на острове Валааме. Затем, узнав о необитаемом Соловецком острове в студеном Белом море, он решил продолжить свои подвиги на Крайнем Севере, в еще большем уединении и безмолвии.

В 1429 году преподобный Савватий прибыл на суровый Соловецкий остров вместе с преподобным Германом (память 30 июля и 8 августа), который отважился разделить с Савватием его трудный подвиг. Отшельники, водрузив крест и поставив келлии в северной части острова, положили начало новому, иноческому жительству «во отоцех Соловецких». Душа преподобного Савватия нашла себе здесь покой и безмолвие, к которым стремилась с твердостию и постоянством.

Спустя несколько лет преподобный Герман отплыл на реку Онегу за пополнением припасов. И тогда преподобный Савватий остался на острове совершенно один – пред лицем Всевидящего Бога, Который зрел его терпение, молитвенные труды, духовные подвиги. Утешаемый посещением святых Ангелов, подвижник упражнялся в непрестанном богомыслии и с каждым днем более и более созревал для вечности.

Почувствовав приближение своей кончины, преподобный Савватий пожелал причаститься Святых Христовых Таин. После двухдневного плавания в небольшой лодке он прибыл на Карельский берег Белого моря, к устью реки Выг, близ селения Сороки (ныне – город Беломорск). Здесь преподобный Савватий встретил игумена Нафана́ила, пришедшего посетить православных христиан. По просьбе преподобного игумен Нафанаил принял его исповедь и преподал ему Святые Тайны.

В это время к берегу пристал плывший со своим товаром новгородский купец Иоанн. Получив от святого старца Савватия наставление, он предложил преподобному часть своего богатства и опечалился, когда услышал отказ. Желая утешить купца, старец сказал ему: «Сын мой, останься здесь до утра – увидишь милость Божию и благополучно отправишься в путь». Но Иоанн спешил отплыть. Внезапно на море поднялась буря, и Иоанн вынужден был остаться. Утром, войдя в келлию преподобного для благословения, он увидел, что старец уже преставился ко Господу. Блаженная кончина преподобного Савватия последовала 27 сентября 1435 года. Иоанн вместе с игуменом Нафанаилом погребли честно́е тело преподобного рядом с находившейся там часовней.

Спустя год новый подвижник, преподобный Зосима (память 17 апреля и 8 августа), возобновил подвиги преподобного Савватия на Соловецком острове вместе с преподобным Германом, и этими двумя отшельниками был основан Соловецкий монастырь, получивший впоследствии широкую известность.

В 1465 году преподобный Зосима (к тому времени уже 13 лет бывший игуменом монастыря) совершил перенесение честны́х мощей преподобного Савватия с Карельского берега на Соловецкий остров. Когда вскрыли гроб, в котором тело старца пролежало 30 лет, нашли мощи нетленными (даже одежда оказалась неповрежденной) и в воздухе разлилось необычайное благоухание. С пением священных песней мощи святого Савватия были доставлены по морю в обитель и там положены в земле за алтарем Успенской церкви. Вскоре над местом погребения преподобного была поставлена часовня с иконами Спасителя и Пресвятой Богородицы, в которой ночами молился игумен Зосима, вознося умиленные молитвы к Богу и взывая к благодатной помощи и заступлению за обитель ее вдохновителя, преподобного Савватия. Преждеупомянутый новгородский купец Иоанн, бывший при погребении Савватия и впоследствии испытавший с братом своим Феодором силу помощи сего чудотворца в морском бедственном плавании, принес в дар Соловецкому монастырю первонаписанную икону преподобного, которая и поставлена была над цельбоносным его гробом.

Прославление преподобного Савватия, также как и преподобного Зосимы, состоялось в 1547 году на Московском Соборе, бывшем при святителе Макарии, митрополите Московском (память 30 декабря), с единым днем их памяти 17 апреля (день преставления преподобного Зосимы). Впоследствии было установлено отдельное празднование преподобному Савватию в день его преставления – 27 сентября.

В 1566 году, 8 августа, состоялось перенесение мощей обоих преподобных из недр земли в Зосимо-Савватиевский придел новоотстроенного Спасо-Преображенского собора. Здесь они и почивали до самого закрытия монастыря в 1920 году, здесь припадало к ним множество православного народа, и здесь совершались чудеса, по вере прибегавших к молитвенному их заступлению. 8 августа стали совершать совместную память преподобных Зосимы и Савватия.

После закрытия монастыря и организации в нем Соловецкого лагеря особого назначения (СЛОН) мощи святых Зосимы, Савватия и Германа были осквернены и вывезены на материк. Последним местом их нахождения в советское время был Государственный музей истории религии, располагавшийся в Казанском соборе Санкт-Петербурга. В 1990 году мощи были переданы Русской Православной Церкви и в течение двух лет находились в Троицком соборе Александро- Невской Лавры. В августе 1992 года с участием Святейшего Патриарха Алексия II совершилось перенесение мощей всех трех Соловецких первооснователей в возобновленный Соловецкий монастырь. Теперь 8 августа стало днем празднования также и второго перенесения мощей преподобных Зосимы, Савватия и Германа.

Место же, где первые Соловецкие подвижники Савватий и Герман поставили в 1429 году поклонный крест и где совершались первые на Соловках молитвенные подвиги, впоследствии получило название Савватиево. По прошествии веков здесь образовался скит с храмом во имя Смоленской иконы Божией Матери.

Соловецкие чудотворцы Зосима, Савватий и Герман – одни из наиболее известных и почитаемых в Русской Православной Церкви. К их молитвенной помощи прибегают во всяких недугах, заботах и нуждах, и особенно в морских плаваниях.