10-02 Свята́го священному́ченика Киприа́на и святы́я му́ченицы Иусти́ны

Свята́го священному́ченика Киприа́на и святы́я му́ченицы Иусти́ны

Краткое наименование:

10-02 Свята́го священному́ченика Киприа́на и святы́я му́ченицы Иусти́ны

Минея. Дата 2025-10-15 (02 октября по ст. стилю)

Знак типикона: Вседневный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол: 1Тим.1:12-17

Евангелие: Ин.10:9-16


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

И нра́вом прича́стник,/ и престо́лом наме́стник апостолом быв,/ дея́ние обре́л еси, Богодухнове́нне,/ и виде́ния восхо́д:/ сего ради, сло́во истины исправля́я,/ и веры ради пострада́л еси даже до кро́ве,/ священномучениче Киприа́не,/ моли́ Христа Бога/ спасти́ся душа́м нашим.


Кондаки

Глас 1:

От худо́жества волше́бнаго обратился, Богомудре,/ к познанию Божественному,/ показался еси миру врач мудре́йший,/ исцеления да́руя честву́ющим тя, Киприане со Иустиною:/ с неюже молися Человеколюбцу Влады́це/ спасти ду́ши наша.

Икос: Целе́ний твоих, свя́те, дарования мне низпослав,/ и неду́гующее мое сердце гно́ем греховным/ молитвами твоими исцели,/ яко да слово пения от скверных усте́н моих ныне принесу ти/ и воспою болезни твоя, яже показал еси, священномучениче,/ покая́нием добрым и блаженным и Богу приближающимся./ Того бо удержа́н рукою,/ направился еси, яко по лествице, к Небесным,/ непрестанно моляся спасти ду́ши наша.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Свяще́нническим пома́занием и му́ченическою кро́вию/ Богу прибли́жился еси,/ соверше́ннейше Киприа́не всесла́вне,/ цве́те естества́, добро́то слове́с,/ му́дрости верхо́вниче,/ пра́вости догма́тов ме́рило,/ кано́нов всесли́чная правота́/ и Церквей благоле́пие.

Стра́ждущим благосла́вие, му́чеником вене́ц подпису́я,/ уве́рил еси Богому́дрыя дерза́ти до́блественнейше/ на различныя му́ки и у́зы,/ и темницы, и теле́с обнаже́ния,/ и вяза́ния, и сту́дени люте́йшия,/ и на раны, и смерть по́слежде,/ Киприа́не всече́стне.

На чарова́ния де́монская/ пе́сньми Духа и Креста́ зна́мением проти́вльшися,/ де́вство соблюла́ еси/ и му́ченица непобеди́мая привела́ся еси Христу,/ свяще́ннейшее заколе́ние./ Тем получи́ла еси венцы́ побе́дныя, Иусти́но,/ де́вам и му́чеником украше́ная све́тлость.

Уче́ния пре́лесть и знание и́долов отвергл еси и́стинно/ и Креста оде́ялся еси ору́жием на спасе́ние,/ Киприа́не всеблаженне,/ пове́рг книги волше́бныя,/ человека отложи́л еси ве́тхаго,/ и всели́ся в тя Богозна́ние Троицы Единосу́щныя:/ Сию́ моли́, иера́рше, со Ангелы, еже спастися нам.

Крестобогородичен,

Дре́ву Кре́стному Тя, Иису́се, пригвожде́на зрящи,/ Неискусобра́чная, пла́чущи, глаго́лаше:/ Ча́до Сладча́йшее,/ почто́ оставил еси Мене, Ро́ждшую Тя, Еди́ну,/ Све́те непристу́пный Пребезнача́льнаго Отца,/ потщи́ся и просла́вися,/ яко да славу получа́т Божественную/ Божественныя Стра́сти Твоя сла́вящии.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Свети́льника Богосия́ннаго,/ Па́влова собеседника и дело́м соприча́стника,/ Киприа́на восхва́лим:/ со Ангелы бо весели́тся,/ прии́м венец нетле́ния от Единаго Бога,/ и мо́лится спастися душа́м нашим.

Крестобогородичен,

Егда Нескве́рная А́гница/ ви́де Своего А́гнца,/ на заколе́ние, яко человека, во́лею влеко́ма,/ пла́чущи, глаго́лаше:/ безча́дствовати Мя ныне тщи́шися, Христе, Рождшую Тя,/ что сие сотворил еси, Изба́вителю вся́ческих,/ оба́че воспеваю и славлю Твою, юже па́че ума же и сло́ва,/ кра́йнюю благость, Человеколюбче.


Стихиры на хвалитех


Седальны

Глас 8:

Нака́зан в пре́лести приле́жно,/ яко Павел, зван быст с Небесе́,/ Крестом наставля́емь к свету знания,/ честны́я бо девы любо́вию разжигаемь,/ тоя́ ради сочета́лся еси Зижди́телю человеков./ Тем обличи́в не́мощь вражию,/ с нею сподо́бился еси ли́ку мучеников,/ Киприа́не, архиере́ев удобре́ние,/ моли́ Христа Бога грехов оставле́ние пода́ти/ честву́ющим любовию святую память твою.


Светильны

В волхва́х несосужде́нна3 и еди́наго пребо́льша,/ преме́ншаго нрав и попали́вшаго книги, наставля́ющия ко пре́лести,/ и свидетельства венец странноле́пно прие́мшаго,/ Киприа́на похва́лим, страдальцев зерца́ло.

Богородичен: Древле божества́ наде́ждею прельсти́вый мя злоко́зненный,/ пло́тным предложе́нием прему́дренно паки прельща́ется от Девы Возсиявшаго;/ и си́це осуждение пло́тное пло́тию разреши́ся,/ смерти умертви́вшейся.


Каноны

Канон святым, глас 4 (основной)


Житие

Священномученик Киприан, святая мученица Иустина и святой мученик Феоктист умерщвлены в Никомидии в 304 году.

Святой Киприан был язычник, родом из Антиохии. Еще в раннем детстве отдан был нечестивыми родителями в служение языческим богам. С семи лет до тридцати Киприан обучался в крупнейших центрах язычества - на горе Олимп, в городах Аргосе и Таврополе, в египетском городе Мемфисе и в Вавилоне. Постигнув премудрость языческой философии и чародейства, был посвящен на Олимпе в жрецы. Обретя великую силу призывания нечистых духов, видел самого князя тьмы, беседовал с ним и получил от него полк бесов в услужение.

Вернувшись в Антиохию, Киприан стал почитаться язычниками как главный жрец, удивляя людей способностью управлять стихиями, насылать мор и язвы, вызывать мертвецов. Многие людские души сгубил великий жрец, обучая их чародейству и служению бесам.

В том же городе жила христианка - девица Иустина. Обратившись ко Христу от языческого заблуждения и приведя к истинной вере отца и мать, она посвятила себя Небесному Жениху и проводила время в посте и молитве, сохраняя девство. Когда юноша Аглаид предложил Иустине стать его супругой, то святая мученица ответила отказом. Аглаид обратился к Киприану и просил его с помощью чародейства склонить Иустину к замужеству. Но как ни старался Киприан, ничего не мог сделать, потому что святая мученица молитвой и постом сокрушала все козни диавола. Заклинаниями насылал Киприан на святую деву бесов, разжигавших в ней плотскую страсть, но она изгоняла их силой Крестного знамения и горячей молитвой ко Господу. Даже один из бесовских князей и сам Киприан, силою волшебства принимавшие различные обличья, не могли искусить святой Иустины, огражденной твердой верой во Христа. Все чары исчезали, и разбегались бесы от одного вида и даже имени святой девы. Разгневанный Киприан наслал мор и язвы на семью Иустины и весь город, но и тут был побежден ее молитвой. Душе его, развращенной властвованием над людьми и стихиями, открылась вся глубина ее падения и ничтожества тех, кому он служил. "Если ты боишься даже тени Креста и трепещешь Имени Христова, - сказал Киприан сатане, - то что ты будешь делать, когда сам Христос придет на тебя?" Диавол тут же набросился на отвергшегося его жреца и стал бить и душить его. Святой Киприан впервые испытал на себе силу Крестного знамения и Имени Христова, оградившись ими от нападения вражия. С глубоким покаянием пришел он к местному епископу Анфиму и отдал на сожжение все свои книги.

А на другой день, придя в церковь, не хотел выходить из нее, пока не принял Святого Крещения.

Подвигом своей последующей праведной жизни святой Киприан утверждал великую силу горячей веры во Христа, искупившей все его более чем тридцатилетнее служение сатане: через семь дней после Крещения он был поставлен во чтеца, на двадцатый день - в иподиакона, на тридцатый - в диакона, а через год рукоположен во пресвитера. В скором времени святой Киприан был возведен в сан епископа. Священномученик обратил ко Христу столько язычников, что в его епархии некому было приносить жертвы идолам, и их капища были заброшены. Святая Иустина удалилась в монастырь и была избрана в игумении. Во время гонения на христиан при императоре Диоклитиане епископ Киприан и игумения Иустина были схвачены и привезены в Никомидию, где после лютых мучений усечены мечом. Воин Феоктист, видя невинные страдания святых, объявил себя христианином и был казнен вместе с ними. Зная о чудесном обращении ко Христу святого священномученика Киприана, бывшего служителем князя тьмы и верой разорвавшего его узы, христиане часто прибегают к молитвенной помощи святого в борьбе с нечистыми духами.