10-09 Святаго апостола Иа́кова Алфе́ева

Святаго апостола Иа́кова Алфе́ева

Краткое наименование:

10-09 Святаго апостола Иа́кова Алфе́ева

Минея. Дата 2024-10-22 (09 октября по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени: Ин.21:15-25

Апостол: 1Кор.4:9-16

Евангелие: Лк.10:16-21


Прокимен

Прокимен, глас 8: Во всю зе́млю изы́де веща́ние их, / и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.
Стих: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию, творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь.


Аллилуарий

Аллилуарий, глас 1: Испове́дят небеса́ чудеса́ Твоя́, Го́споди, и́бо и́стину Твою́ в Це́ркви святы́х.
Стих: Бог прославля́ем в сове́те святы́х.


Причастен

Во всю зе́млю изы́де веща́ние их, и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.


Тропари

Глас 3:

Апостоле святый Иакове,/ моли Милостиваго Бога,/ да прегрешений оставление/ подаст душам нашим.


Кондаки

Глас 2:

Твердо мудрости догма́ты в ду́ши благочести́вых вложившаго/ похвалами да ублажи́м яко Боговещателя вси Иакова:/ Престолу бо славы Владычню предстоя/ и со всеми Ангелы радуется,/ моля́ непрестанно о всех нас.

Икос: Яко ученик Христов и друг Невещественным лико́м спребываяй присно,/ и, Светом озаряем невечерняго светодая́ния, ума моего тьму разреши, всеблаженне:/ яко да твою светоносную память воспою,/ юже поет вся тварь, благочестно празднующи днесь;/ всех бо верных наставник и светильник был еси, Иакове,/ моля́ непрестанно о всех нас.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Возсиял еси, апо́столе,/ светови́ден, яко солнце, зарями Духа/ и всю просветил еси вселенную, блаженне, Богознанием,/ и отгна́л еси мрак многобожный Божественным пропове́данием,/ тем твое пресветлое и достохва́льное днесь совершающе торжество,/ благочестно тя славим.

Возгремел еси, премудре,/ вселенней учения священная и спасительная/ и всю очистил еси идолонеи́стовства тварь, Богомудре,/ и просвети́л еси люди Богознания сия́нием./ Идольская же тре́бища разоряя благодатною,/ церкви на похваление Бога нашего воздвигл еси.

На высоте седяй Богознания, Иа́кове,/ приял еси Духа благодать,/ явльшуюся тебе огненным видом,/ и язы́ком огненным всю попалил еси я́ве злочестия ти́ну многобо́жную./ Тем тя, яко апостола и Богоглагольника, хвалим,/ святое твое днесь совершающе торжество.

Божественнаго Духа я́ве благодать прием,/ священнейшему лику апостольскому причтен, Иакове, был еси./ Тем и с Небес пришествие иногда́ сильное вдохновение,/ огненным язы́ком просветив тя,/ языческое отерновле́нное попалил еси безбожие./ Христа Бога, Богопропове́дниче, моли/ спастися душа́м нашим.


Стихиры на стиховне

Глас 4:

Приял еси, апостоле, над демоны непобедимую власть и силу/ о Имени Христове/ начала тьмы сих отгони́ти;/ и прошел еси землю, просвещая, якоже солнце, и вся страны́ научи́,/ первое, сла́вне, Христово пропове́дал еси спасительное пришествие.

Стих: Во всю землю изы́де вещание их/ и в концы вселенныя глаго́лы их.

Пе́рвей благости и естественному, и пребожественному житию́ подо́бяся,/ муж был еси благ, Иа́кове, по существу/ и благодати Божественныя сын именуем,/ нравов твоих благостию и ума чистотою/ Христов показался еси ученик и́скренний.

Стих: Небеса поведают славу Божию,/ творение же руку́ Его возвещает твердь.

Орга́н до́бре составлен Божественным окормлением, апостоле Иа́кове, быв,/ язы́ков званию ты вве́рился еси,/ к познанию Христову наставляя словесы́ и деянии,/ и вся просветил еси, испове́дати истинное Иисусово Божество,/ Спаса душ наших.

Верно торжествуем пречестны́й день/ твоея памяти, Иа́кове славне,/ не яко Алфе́ева тя сына, но яко апостола Христова почитающе/ и проповедника Того неизреченнаго воплощения,/ тем Владычню Престолу/ со Безплотными всегда предстоя и апостол и мученик лики,/ прилежно моли́ся спасти ны Спасителю и Богу нашему.


Стихиры на хвалитех

Глас 4:

Тростию благодати/ от глубины су́етства человеки/ извлекл еси, досточудне,/ Учителя ма́нием повинувся, Иакове,/ просвещшаго по всему твое разумение,/ и апостола, и че́стна Богоглагольника,/ тя, всеблаженне, показавша,/ Того непости́жнаго Божества.

Духа сияние на тя сни́де во о́гненне ви́де/ и тя, блаженне, Божественное приятелище соде́ла,/ скоро отгоня́ща безбожия мглу/ и мир просвещающа/ сиянием всемудрых твоих словес,/ тайноглагольниче, апостолов украшение,/ Христов самовидче, блаженне.

Молниями проповедания/ во тьме седящия неведения,/ славне, просветив,/ показал еси сы́ны/ Владыки и Бога веры ради,/ егоже страстей ревновал еси и смерти,/ и славы был еси наследник,/ яко мудр и Богоглаголив,/ яко ученик и́стиннейший.

Оставив земная, последовал еси Христу,/ и, зна́менався дохнове́нием Святаго Духа,/ по́слан быв от Него в язы́ки поги́бшия/ обраща́ти человеки в свет Богознания, апостоле Иакове;/ и, скончав подвиги Божественныя твоея страсти и мук различных,/ душу твою Христу пре́дал еси/ Того моли, всеблаженне,/ даровати нам велию милость.


Седальны

Глас 8:

Мре́жею словес Божественных ры́бы уловля́я слове́сныя,/ и сия принесл еси нача́тки Богу нашему,/ и во Христовы язвы желая облещи́ся,/ подо́бник страстей Его явился еси./ Тем сошедшеся по долгу, чтим тя, апостоле славне,/ и согласно вопием ти:/ моли Христа Бога/ грехов оставление пода́ти чтущим любовию святую память твою.

Глас 2:

Улови́в язы́ки апостол славный/ и научив концы земныя Тебе кла́нятися, со Отцем и Духом, Христе Боже./ Того ради утверди Церковь Твою/ и верным низпосли благословение Твое,/ Едине Милостиве и Человеколюбче.

Глас 4:

Яко лучу́, Солнце правды испусти́ тя Христос,/ просвети́ти всю землю, апостоле славный Иакове,/ Божественными твоими молитвами озаряеши/ и Божественным светом невечерним всех просвещаеши,/ верою совершающих святую память твою.

Глас 8:

Мудрость истинно учителя имев,/ тя научающую сущим паче ума,/ мудрость объюро́дил еси е́ллинскую, Богодухнове́нне;/ и язы́ком был еси светильник Божественный,/ благочестия словесы́ направляя безумныя./ Тем изба́вленнии тобою от пре́лести,/ достойно поем тя и верно ублажаем, Богоглаго́ливе Иакове:/ моли Христа Бога грехов оставление подати/ чтущим любовию святую память твою.


Светильны

Не яко сына Алфеева, но яко ученика Слова,/ разумеем тя, Иакове, апостолов славо:/ ибо Божественное сияние явственно приял еси/ и благодать чудес отгоня́ти неду́ги от человек,/ верою совершающих всесвященную память твою.

Богородичен: Яко имущи благоутробие и милость великую,/ Богородице Дево,/ при́зри, Пренепорочная, на мое смирение/ и страстну́ю бурю и печалей нахождения разжени́, Чистая,/ и огня геенскаго избави мя Твоими молитвами.


Каноны

Канон апостола, глас 6 (основной)


Житие

Святой апостол Иаков был сыном Алфея и братом апостола и Евангелиста Матфея, прежде бывшего мытарем. Когда Господь наш Иисус Христос, пребывая на земле во плоти, избрал в достоинство апостольское простых и благочестивых людей, чтобы послать их на проповедь Евангелия во вселенную, тогда избрал Он и сего Иакова и, как достойного, причел его к апостольскому лику (Мф.10:3Мк.3:18Лк.6:15). И стал Иаков одним из числа двенадцати апостолов, самовидцем и слугою Христовым, проповедником Его таин и Его последователем6444. Приняв с другими апостолами Духа Святого, сошедшего на них в огненных языках6445, он отправился к язычникам проповедовать Христа и наставлять заблудших на путь спасения. Разжегшись огнем ревности Божественной, он попалял терния безбожия, сокрушал идолов, храмы их разорял, врачевал различные недуги, отгонял от людей духов лукавых и многое множество людей привел к Христу, чрез что приобрел себе и новое имя: семя Божественное. Ибо он насеял в сердцах человеческих Божие слово, насадил веру и возрастил благочестие: ради сего он и был наименован Божественным семенем.

Обходя многие страны, он сеял семя небесное, собирал жатву спасения человеческого и окончил земное течение свое Христовыми стопами: будучи подражателем Христовых страданий, он предал дух Богу пригвожденным на кресте6446.

И было собрано сие Божественное семя, святой Иаков, с плодами, принесенными сторицею, в небесную житницу; там насыщаясь сам видением лица Божия, он и для нас ходатайствует своими молитвами о том же насыщении.