Священноиспове́дника Афана́сия, епи́скопа Ковро́вскаго
Краткое наименование:10-15 Священноиспове́дника Афана́сия, епи́скопа Ковро́вскаго
Минея. Дата 2024-10-28 (15 октября по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени: Лк.12:8-12
Апостол: Еф.6:10-17
Евангелие: Лк.12:8-12
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 4:Сла́вы Бо́жия ревни́теля/ и благоле́пия церко́внаго блюсти́теля,/ те́сным житие́м и мно́гими по́двиги/ вели́кому иера́рху Александри́йскому подо́бника,/ святи́теля Афана́сия, испове́дника Росси́йскаго,/ усе́рдно восхва́лим, ве́рнии./ Сей бо при́сно мо́лится/ о спасе́нии земна́го Оте́чества своего́/ и о всех, живу́щих в нем,/ велегла́сно с любо́вию взыва́я:/ Русь свята́я,/ храни́ ве́ру Правосла́вную,// в не́йже тебе́ утвержде́ние.
Кондаки
Глас 3:Днесь Афана́сий святи́тель,/ Христо́в испове́дник и пра́ведник,/ в невече́рнем Ца́рстве Сла́вы/ све́тло лику́ет/ и в со́нме всех Ру́сских святы́х,/ всесоста́вным гла́сом побе́дную песнь воспева́я,/ приле́жно мо́лит о нас// Преве́чнаго Триеди́наго Бо́га.
Икос: Днесь, ве́рнии, соше́дшеся, восхва́лим святи́теля Афана́сия,/ безсме́ртия тезоимени́таго, ревни́теля Правосла́вия,/ блюсти́теля благоче́стия, обличи́теля отсту́пников,/ пропове́дника покая́ния,/ песнопе́нии досточу́дными святы́х,/ в земли́ Росси́йстей просия́вших, просла́вльшаго,/ той бо приле́жно мо́лит о нас Преве́чнаго Триеди́наго Бо́га.
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 8:Святи́телю Афана́сие досточу́дне,/ печа́льнику земли́ Ру́сския,/ преподо́бному Се́ргию ревну́я,/ я́ко еди́н от учени́к о́наго яви́лся еси́,/ и любве́ ра́ди Христо́вы/ ду́шу за Це́рковь Правосла́вную положи́л еси́,/ я́ко сла́вий добропе́снивый,/ святы́х сро́дников на́ших прославля́я,// с ни́миже ны́не воспева́еши Тро́ицу Единосу́щную.
Святи́телю Афана́сие богому́дре,/ страда́нием за Христа́ очи́стив се́рдце твое́,/ стяжа́л еси́ дерзнове́ние необори́мое,/ во е́же обличи́ти отсту́пники,/ преда́ния церко́вная отверга́ющия/ и нововведе́ния льсти́вая вводя́щия,/ те́мже Не́бо благода́рственно прия́т тя,/ иде́же ны́не дре́ва жи́зни наслажда́ешися,// Христу́ моля́ся, дарова́ти нам мир и ве́лию ми́лость.
Святи́телю Афана́сие блаже́нне,/ благоуха́ние Христо́во яви́лся еси́ в Це́ркви на́шей,/ я́ко сладкопе́вец но́вый,/ святы́я, в земли́ Росси́йстей просия́вшия, пе́сньми велича́я,/ и я́ко па́стырь до́брый,/ ду́шу твою́ за о́вцы полага́я,/ у́зы и го́рькия рабо́ты Христа́ ра́ди претерпе́л еси́,/ те́мже, вене́ц пра́вды стяжа́в,// моли́ся дарова́ти нам мир и ве́лию ми́лость.
По вся дни Бо́га ра́ди умерщвля́емь был еси́,/ Це́ркве Ру́сския сла́во, святи́телю Афана́сие,/ вмени́лся еси́ я́ко овча́ заколе́ния,/ ско́рби и тесноты́, гоне́ния и глад претерпева́я,/ и испове́дал еси́, я́ко ничто́же тя возмо́же разлучи́ти от любве́ Бо́жия,// я́же о Христе́ Иису́се, Го́споде на́шем.
Стихиры на стиховне
Глас 2:Земле́ Ру́сская,/ гра́де святы́й,/ велича́й святи́теля твоего́,/ и́же пе́сньми боже́ственными // ве́лий сонм святы́х просла́ви.
Стих: Бог мой еси́ Ты,// и испове́мся Тебе́.
Це́рковь Ру́сская,/ красу́йся и лику́й,/ се бо Афана́сий святи́тель/ Престо́лу Влады́чню// во сла́ве предстои́т, ра́дуяся.
Стих: Отве́рзите мне врата́ пра́вды,// вшед в ня, испове́мся Го́сподеви.
Святи́телю о́тче Афана́сие,/ архиере́ю честне́йший,/ моли́ся ко Го́споду/ о земно́м оте́честве твое́м// и о почита́ющих тя любо́вию.
Но́вый до́ме Евфра́фов,/ уде́ле избра́нный,/ Русь Свята́я,/ храни́ ве́ру Правосла́вную,// в не́йже тебе́ утвержде́ние.
Богородичен,О, пресла́внаго чудесе́!/ Небесе́ и земли́ Цари́ца,/ от святы́х сро́дников на́ших умоля́емая,/ доны́не зе́млю Ру́сскую покрыва́ет/ и ли́ка Своего́ изображе́нии ми́лостивно обогаща́ет./ О, Влады́чице Держа́вная!/ Не преста́ни и на бу́дущее вре́мя/ во утвержде́ние на Руси́ Правосла́вия// ми́лости и чудеса́ излива́ти до ве́ка. Ами́нь.
Стихиры на хвалитех
Глас 4:Святи́телю о́тче Афана́сие всехва́льне,/ ты в годи́ну лю́тых гоне́ний на ве́ру Христо́ву,/ у́зами и ра́нами искуси́вся,/ в лише́ниих, изгна́ниих и го́рьких рабо́тах многоле́тне пребыва́я,/ Це́рковь Ру́сскую песнопе́нии украси́л еси́/ и столп Правосла́вия яви́лся еси́./ Сего́ ра́ди в час кончи́ны твоея́/ вси святи́и земли́ Росси́йския яви́шася тебе́,/ с ни́миже, ны́не Престо́лу Бо́жию предстоя́,// моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Святи́телю о́тче Афана́сие богоно́сне,/ ты, я́ко свети́льник пресве́тлый, яви́лся еси́,/ егда́ бо нече́стие омрачи́ зе́млю на́шу,/ пра́вду Бо́жию со дерзнове́нием пропове́дал еси́/ и, оскорбля́емь, гони́мь и низлага́емь,/ Бо́гу ве́рен оста́лся еси́./ Сего́ ра́ди свиде́тель и́стинен быв,/ страда́ния новому́чеников Росси́йских запечатле́л еси́,/ с ни́миже, ны́не Престо́лу Бо́жию предстоя́,// моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Святи́телю Афана́сие богоблаже́нне,/ ты, по сло́ву Госпо́дню любо́вь ко враго́м явля́я,/ клену́щия тя благословля́ше,/ ненави́дящим тя добро́ творя́ше/ и за зло де́ющих ти моля́шеся,/ те́мже и́стинным сы́ном Отца́ Небе́снаго наре́клся еси́./ Сего́ ра́ди, дерзнове́ние ве́лие име́яй,/ в собо́ре святы́х земли́ Росси́йския лику́еши/ и с ни́ми Престо́лу Бо́жию предстои́ши,// моля́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Иерусали́ма Вы́шняго гра́жданы,/ от земли́ Ру́сския возсия́вшия/ и вся́кое ме́сто ея́ освяти́вшия,/ во дни же обстоя́ний сугу́бо за ню предста́тельствующия,/ и́хже чрез все житие́ воспева́л еси́,/ яви́шася с Го́сподем пред кончи́ною твое́ю уте́шити ду́шу твою́,/ я́ко не ве́дети ти, в те́ле или́ кроме́ те́ла,/ на земли́ или́ на Небеси́ был еси́, святи́телю Афана́сие,// Бо́га ди́внаго во святы́х восхваля́я.
Прииди́те, правосла́внии лю́дие,/ просла́вим святи́теля Афана́сия,/ той бо со все́ми святы́ми, в земли́ Росси́йстей просия́вшими,/ предстои́т Триипоста́сному Бо́гу/ и со дерзнове́нием мо́лится:/ Русь Свята́я,/ храни́ ве́ру Правосла́вную,// в не́йже тебе́ утвержде́ние.
Богородичен,О, пресла́внаго чудесе́!/ Небесе́ и земли́ Цари́ца,/ от святы́х сро́дников на́ших умоля́емая,/ до ны́не зе́млю Ру́сскую покрыва́ет/ и ли́ка Своего́ изображе́нии ми́лостивно обогаща́ет./ О, Влады́чице Держа́вная!/ Не преста́ни и на бу́дущее вре́мя/ во утвержде́ние на Руси́ Правосла́вия// ми́лости и чудеса́ излива́ти до ве́ка. Ами́нь.
Седальны
Глас 5:Се́рдце ми́лующее име́л еси́, святи́телю о́тче Афана́сие,/ расточа́я и дая́ убо́гим ску́дная име́ния твоя́,/ ни еди́ному же гоня́щему тя зла за зло воздая́,/ сего́ ра́ди ми́лости от Бо́га сподо́бился еси́/ и пра́вда твоя́ пребыва́ет в век ве́ка.
Глас 7:Прии́м вся ору́жия Бо́жия и обле́кся в броню́ пра́вды,/ не пло́тию, но ду́хом вои́нствовал еси́, святи́телю о́тче Афана́сие,/ и благода́тию Бо́жиею испове́дал еси́ Иису́са Христа́, я́ко Го́спода и Спаси́теля./ Его́же моли́ поми́ловати нас в день лют.
Глас 4:Прииди́те, празднолю́бцы и по́стницы,/ воспои́м благоче́стия ревни́теля, Афана́сия богоглаго́ливаго,/ и́же, я́ко труба́ та́инственная, к духо́вному пе́нию вся воздви́же,/ святы́х земли́ Ру́сския восхваля́я/ и пе́нии моле́бных слове́с Це́рковь Ру́сскую напая́я.
Глас 4:Взира́я на Нача́льника ве́ры и Соверши́теля Иису́са, святи́телю о́тче Афана́сие,/ благода́тию не́мощь естества́ челове́ческаго превозмо́гл еси́:/ в го́рьких рабо́тах мно́жае,/ в ра́нах пребо́ле,/ в темни́цах и́злиха, близ сме́рти мно́гащи,/ во изгна́нии надо́лзе пребыва́я,/ беды́ от гони́телей, беды́ от лжебра́тии безро́потно терпе́л еси́/ и пра́вду яви́л еси́./ Те́мже жи́зни ве́чныя ны́не наслажда́ешися.
Светильны
Предста́вил еси́ себе́ же́ртву жи́ву Бо́гови,/ свя́ту, благоуго́дну и непоро́чну в слове́снем служе́нии и испове́дании,/ святи́телю Христо́в Афана́сие,/ и та́ко просвети́ся свет твой пред челове́ки,/ я́ко сла́вят вы́ну о тебе́ Отца́ Небе́снаго.
Богородичен: Свет Незаходи́мый ми́ру ро́ждшая,/ све́тлости святы́х сподо́би лю́ди земли́ Ру́сския, Тебе́ почита́ющия,/ и благодаре́ние от души́ принося́щия и вопию́щия:/ не забу́ди рабы́ Твоя́, Еди́на Благослове́нная.
Каноны
Канон святому, глас 8 (основной)
Житие
Священноисповедник Афанасий, епископ Ковровский
В миру – Сергей Григорьевич Сахаров, родился 2 июля 1887 года в Тамбовской губернии в семье чиновника. Когда мальчику было два года, умер его отец. Мать, Матрона Андреевна, воспитывала сына в благочестии, оберегая от всего дурного. Сергей Сахаров окончил Шуйское духовное училище, Владимирскую духовную семинарию и Московскую духовную академию. В 1912 году он был пострижен в монашество и наречен в честь святителя Афанасия, Патриарха Цареградского, Лубенского чудотворца (†1654, память 2 мая). Ректор академии епископ Феодор (Поздеевский, †1937) рукоположил монаха Афанасия во иеродиакона, а затем во иеромонаха. Отец Афанасий преподавал пастырское богословие, гомилетику и литургику сначала в Полтавской, а затем во Владимирской духовной семинарии. В 1917–1918 годах он участвовал в работе Поместного Собора Русской Православной Церкви. Собор восстановил празднование памяти Всех святых, в земле Российской просиявших. Восстановление этого праздника было связано с начавшимися гонениями на Церковь. К составлению службы Всем святым, в земле Российской просиявшим, был привлечен иеромонах Афанасий как специалист по литургике. Работу над исправлением и дополнением этой службы он продолжал всю жизнь. В 1920 году отец Афанасий по возведении в сан архимандрита был назначен наместником сначала Владимирского Рождественского монастыря, а затем Боголюбова монастыря. В1921 году состоялась его хиротония во епископа Ковровского, викария Владимирской епархии.
В 1922 году, во время изъятия церковных ценностей, святитель Афанасий призвал верующих не отрекаться от Бога и защищать святыни церковные. Владыку арестовали и сослали на север. Вернувшись из ссылки в 1925 году, епископ Афанасий принимал участие в погребении святителя Тихона, Патриарха Московского и всея Руси. Безбожные власти потребовали, чтобы владыка прекратил управление епархией и уехал из Владимира. Святитель отказался бросить вверенную ему паству, был заключен в тюрьму, а затем сослан на Соловки.
Вернувшись в 1933 году во Владимир, владыка начал писать труд «О поминовении усопших по Уставу Православной Церкви», но в 1936 году святитель Афанасий был вновь подвергнут заключению. Только в 1954 году, после в общей сложности тридцатилетнего заключения, владыка Афанасий получил свободу и разрешение поселиться в поселке Петушки Владимирской области.
Многие чада Церкви потянулись к богомудрому святому архипастырю. К нему обращались архиереи и священники, монахини закрытых монастырей, простые люди и знаменитые ученые. Святитель заботился о сохранении церковного мира, о единстве Церкви. Нескончаемые скорби и печали не сломили мужественную душу владыки Афанасия, не лишили ее духовного мира и деятельной энергии, преодолевающей телесные немощи и болезни. Последние годы его жизни были наполнены созидательной деятельностью на благо Церкви. По предложению Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Алексия I он принял участие в работе Богослужебно-календарной комиссии Русской Православной Церкви. Святитель Афанасий разработал композицию иконы Всех Русских святых, составил «Синодик храма Всех святых, в Русской земле просиявших», в который вошли три тысячи имен подвижников благочестия Русской земли.
Всю жизнь святитель Афанасий ежедневно совершал суточный круг богослужений, даже в самых неблагоприятных условиях: в заключении, ночами, в крайней усталости и изнеможении.
Перед кончиной святителю явился сонм Русских святых, прославленный им в церковных песнопениях. Владыка Афанасий мирно отошел ко Господу 15 октября 1962 года, в воскресенье.
В 2000 году на Юбилейном Архиерейском Соборе Русской Православной Церкви "святитель Афанасий был прославлен в лике святых новомучеников и исповедников Российских. 15 октября 2000 были обретены его честные мощи, которые почивают ныне в Богородице-Рождественском монастыре города Владимира.
Тропарь и кондак священноисповеднику Афанасию составлены Синодальной Богослужебной комиссией и утверждены Святейшим Патриархом Московским и всея Руси Алексием II и Священным Синодом Русской Православной Церкви 20 апреля 2000 года.