10-24 Празднование Пресвято́й Богоро́дице святыя ради иконы Ея, именуемыя «Всех скорбящих Радости»

Празднование Пресвято́й Богоро́дице святыя ради иконы Ея, именуемыя «Всех скорбящих Радости»

Краткое наименование:

10-24 Празднование Пресвято́й Богоро́дице святыя ради иконы Ея, именуемыя «Всех скорбящих Радости»

Минея. Дата 2025-11-06 (24 октября по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени: Лк.1:39-49,56

Апостол: Флп.2:5-11

Евангелие: Лк.10:38-42,11:27-28


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 8:

Ко источнику приснотекущему милосердия,/ Пречистей Деве Богородице,/ притецем, людие вси, священницы же и иноцы,/ мужие, и жены, и чада, здравии и болящие,/ в покаянии вопиюще и умильно глаголюще:/ Владычице, помози грешным рабом Твоим,/ яви яко Благая славу Твою,/ присно потщися умилосердитися на ны,/ испросите очищение душ и телес наших/ от Источника жизни нашея, Бога,/ егоже родила́ еси, едина Благословенная.

Глас 4:

Днесь пресветло красуется славнейший град Москва,/ имея чудотворную икону Владычицы нашея Богородицы:/ та бо, верным являющи чудеса,/ низпосылает да́ры целебныя./ Сего ради и мы с верою припадающе молимся,/ и на Тоя́ пречистый образ взирающе,/ яко истинную Самую зрим Владычицу нашу Приснодеву Богородицу,/ и умильно глаголем:/ воззри, Мати Божия, оком милости,/ простри́ к нам руце Твои пречистыя,/ якоже на иконе Твоей сие зрится,/ и подаждь всем скорбящим радость,/ больным от всех недугов исцеление и от бед избавление,/ яко Ты еси ско́рая Предстательница о душа́х наших.

Глас 2:

Всех скорбящих Радосте,/ и обидимых Заступнице,/ и алчущих Питательнице,/ странных утешение,/ обуреваемых пристанище,/ больных посещение,/ немощных покрове и Заступнице,/ же́зле старости,/ Мати Бога Вышняго Ты еси, Пречистая:/ потщися, молимся, спастися рабом Твоим.


Кондаки

Глас 4:

Не и́мамы иныя помощи,/ не и́мамы иныя надежды,/ разве Тебе, Владычице./ Ты нам помози́:/ на Тебе надеемся и Тобою хвалимся,/ Твои бо есмы раби,/ да не постыдимся.

Икос: Простри́ дла́ни Твоя, имиже всех Владыку яко Младенца прияла еси за множество благости:/ не остави нас, всегда надеющихся на Тя, бо́дренною Твоею молитвою,/ и неисчетною просты́нею уще́дри нас,/ и подаждь душам нашим милосердие Твое, во веки источающи,/ Тебе бо имамы грешнии Заступницу от находящих на ны бед и зол./ Но яко имущи милосердия щедроты,/ ускори́ на молитву и потщися на умоление,/ предстательствующи присно, Богородице, чтущих Тя.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 2:

Всем предста́тельствуеши, Благая,/ прибега́ющим с верою в держа́вный Твой покров:/ иного бо не и́мамы грешнии к Богу в бедах и скорбех при́сно избавления,/ обременени грехи многими,/ Мати Бога Вышняго./ Темже Ти припа́даем:/ избави от всякаго обстоящая рабы Твоя.

Всех скорбящих Радосте,/ и обидимых Заступнице,/ и алчущих Питательнице,/ странных утешение,/ обуреваемых пристанище,/ больных посещение,/ немощны́х покро́ве и Заступнице,/ же́зле старости,/ Мати Бога Вышняго Ты еси, Пречистая:/ потщися, молимся, спастися рабом Твоим.

Радуйся, Богомати Пречистая;/ радуйся, верным надеждо;/ радуйся, миру очищение;/ радуйся, избавляющая от всяких скорбе́й рабы Твоя;/ радуйся, пристанище обуреваемым;/ радуйся, всемирный свете;/ радуйся, Утешительнице и Заступнице христиан;/ радуйся, прибежище и спасение всех блажа́щих Тя, Богоневесто.

Радуйся, добро́то Иа́ковля,/ Юже избра́ Бог, Юже возлюби,/ дверь спасаемых, клятвы разрешение, Всеблагословенная,/ чрево Боговместимое, падших возведение,/ святейшая Херувим и тварей преиму́щая,/ огнезрачный Престоле Владычний,/ всемирная радосте и славо,/ колеснице Слова, облаче, из негоже возсия Солнце,/ сущим во тьме подая велию милость.

Радуйся, Ангелов радосте;/ радуйся, человеков славо;/ радуйся, верных надеждо и предстательство,/ стено и заступление, Владычице Богомати Пречистая,/ Яже Бога плотию неискусому́жно рождшая, Избавителя миру;/ не пре́зри рабы Твоя,/ но мольбами Твоими от одержащих нас избави искушений, и бед, и обстояний,/ всех скорбящих Радосте,/ едина христиан прибежище.

Радуйся, Богородице Всепетая;/ радуйся, источниче, живот верным источаяй;/ радуйся, всех Владычице и Госпоже твари, Благословенная;/ радуйся, Всенепорочная, Препрославленная;/ радуйся, Всепречистая;/ радуйся, купино неопалимая;/ радуйся, горо святая;/ радуйся, саде живоносный,/ радуйся, раю́ одушевленный;/ радуйся, Мати Дево;/ радуйся, Богоневесто.

Радуйся, Богородице, Мати Христова;/ радуйся, едина надеждо, человеков Заступление;/ радуйся, све́щниче Света пресветлый;/ радуйся, свеще́ освященная;/ радуйся, огнезрачный черто́же Сло́ва;/ радуйся, Божественное селение;/ радуйся, радости источниче,/ источаяй во́ды благодати притекающим к Тебе.

Радуйся, вселенныя похвало́;/ радуйся, храме Господень,/ радуйся, горо́ приосене́нная;/ радуйся, всех прибежище,/ радуйся, све́щниче златы́й;/ радуйся, славо православных честна́я;/ радуйся, Марие, Мати Христа Бога;/ радуйся, раю́; радуйся, Божественная трапе́зо;/ радуйся, се́не́; радуйся, ста́мно всезлатая;/ радуйся, всех упование.

Богородичен,

Приидите, празднолю́бных собори,/ святую Деву Богоотроковицу ублажи́м:/ радости бо и спасения Ходатаица бысть ми́рови,/ яко рождшая Христа Бога./ Сию бо Отец Пребезначальный,/ от всех родов едину избранную, Дщерь Себе именова́;/ Сын Собезначальный и Соприсносущный в Матерь избра́;/ Дух же Святый яко Пречистую Невесту Себе Боголепно сочета́./ Сию яко Богоизбранную и Благословенную в женах/ Вышния силы немолчными песньми величают,/ Гавриила имуща Чиноначальника:/ Благодатная, радуйся, с Тобою Господь./ Сию́ патриа́рси, пророцы и вси святии/ со пророком Давидом радостными гласы венчавают:/ предста Царица одесную Тебе, Владыко,/ ря́сны златы́ми одеяна/ и преукрашена Божественными благоле́потами./ Сию, яко державную Заступницу рода нашего,/ и мы, недостойнии, воспоим, глаголюще:/ радуйся, Церкве чу́дное украшение/ и всему миру предивный покро́ве;/ радуйся, похвало́ и радосте всех земнородных;/ радуйся, Божественное утешение всех скорбящих и обидимых;/ радуйся, Обрадованная, с Тобою Господь,/ подаяй ми́рови Тобою велию милость.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Яко всех вы́шшу сущую Небесных и земных,/ Херувим сла́внейшую и всея твари честне́йшую,/ Тебе, Заступницу и покров держа́вен, христианскому роду Христос дарова/ покрывати и спасати люди согрешшия, к Тебе прибегающия;/ темже прибежище всем Тебе воспеваем, Владычице,/ и честный и благознаменитый Твой праздник,/ обра́дованная радосте всех, празднуем све́тло,/ Христа моляще даровати нам Тобою велию милость.

Стих: Слыши, Дщи, и виждь,/ и приклони ухо Твое.

Воспоим, людие,/ све́тло Дави́дскую песнь Отроковице Богоневесте,/ Матери всех Царя Христа:/ предста Царица одесную Тебе, Владыко,/ ря́сны златыми одеяна/ и преукрашена Божественными ле́потами./ Сию бо, избранную в женах, паче всего мира удобрив,/ благоизво́ли родитися из Нея великия ради милости,/ и Сию Помощницу людем Своим дарова́/ строити и покрывати от всех бед рабы Своя,/ едину Благословенную.

Стих: Лицу Твоему помо́лятся/ богатии лю́дстии.

Го́ра еси велика и преславна, паче горы Синайския, Богородице:/ тая́ бо, не терпящи снития Славы Божия во образех и сенех, огнем возгарашеся,/ и громи, и молния тамо быша./ Ты же во чреве Твоем Божие Слово,/ весь Божественный Огнь сущее,/ неопально носила еси,/ манием Носящаго вся./ Темже не престай, Владычице, рабы Твоя присно милостию посещати:/ прияла бо еси от Сына Твоего и Бога дар/ стро́ити и покрывати христоименитое стадо Твое.

Богородичен,

При́зри на моления Твоих раб, Всенепорочная,/ утоляющи лютая на ны востания,/ всякия скорби нас изменяющи:/ Тя бо едину, твердое и известное утверждение, имамы/ и Твое предстательство стяжа́хом,/ да не постыдимся, Владычице, Тя призывающии./ Потщися на умоление Тебе верно вопиющих:/ радуйся, Владычице, всех помоще, радосте и покрове, и спасение душ наших.


Стихиры на хвалитех

Глас 2:

Приидите, возрадуемся державней Заступнице рода нашего,/ Царице Богородице,/ приидите к тихому и чудному Ея Покро́ву, веселящеся./ Дарует бо Богородица верным обильныя да́ры целебныя/ от неистощимаго источника милости;/ тьмы избавляет нас искушений и бед, и обстояний,/ благочестно и Богоприятно прославляющих и чтущих Ю/ яко Всеблагословенную и Пречистую Матерь Христа Бога./ Темже радостно к Ней воззовем:/ радуйся, палато Слова;/ радуйся, Невесто Неневестная;/ радуйся, радосте наша;/ радуйся, Мати Живота,/ благословен Плод чрева Твоего.

Радуйся, Всеблагословенная Марие, Мати Христова;/ радуйся, сущая радосте всего мира;/ радуйся, Всеблагая Христианом Помощнице;/ радуйся, обидимых Заступнице;/ радуйся, недугующим скорое и известное прибежище;/ радуйся, сирым и вдовицам Божественное утешение;/ радуйся, всех алчущих покрове и Питательнице;/ радуйся, всем сущим в беда́х скорое избавление;/ радуйся, Богоневесто Владычице, упование христиан.

Радуйся, всех христиан надеждо и покро́ве, Богомати Всенепорочная,/ всея твари честне́йшая, Небесных и земных сла́внейшая:/ всех бо родила еси Творца и Бога./ Но, о Владычице, приими́ милостивно моления наша/ и спасай нас всегда яко Благая и Милостивая:/ да с веселием лобызаем пресвятую Твою икону/ и присно, радующеся, восхваляем и величаем Тя,/ Обрадованная Радосте верных раб Твоих.

Богородичен,

Днесь собо́ри верных,/ сошедшеся, духовно да торжествуем/ и Богоотроковицу Деву и Богородицу/ песньми благохвальными ублажи́м, глаголюще:/ радуйся, едина Избра́нная от всех родо́в в Матерь Превечнаго Слова;/ радуйся, вместилище Невместимаго всеми;/ радуйся, Ангелов и Серафимов радосте;/ радуйся, пророков проповедание и похвало́;/ радуйся, Апостолов и святителей удобрение;/ радуйся, мучеников крепосте и всех праведных славо;/ радуйся, державный покрове верных;/ радуйся, скорбящих Божественное утешение;/ радуйся, в беда́х и напастех сущим скорое избавление;/ радуйся, грешников всех прибежище и Благая Заступнице;/ радуйся, Благодатная и Обрадованная, с Тобою Господь,/ подаяй ми́рови Тобою велию милость.


Седальны

Глас 5:

Утоли́ болезни многовоздыхающия души моея,/ утолившая вся́ку слезу от лица земли:/ Ты бо человеков болезни отгоняеши/ и грешных скорби разрешаеши,/ Тебе бо вси стяжа́хом надежду и утверждение,/ Пресвятая Мати Дево.

Глас 7:

Радуйся, Солнца облаче мысленнаго и неизреченнаго, Владычице;/ радуйся, всесветлая свеще́; радуйся, све́щниче всезлаты́й;/ Тобою, Пресвятая, Ева избавися от клятвы./ Но яко имущая дерзновение ко Благовременному Сыну Твоему и Богу,/ ма́тернею молитвою не оскудей о нас моли́тися, Пречистая.

Глас 6:

Упование мира, Благая Богородице Дево,/ Твое и единое страшное предстательство просим:/ умилосердися на люди безпомощныя/ и моли Милостиваго Бога/ избавитися душа́м нашим от всякаго преще́ния, едина Благословенная.

Глас 6:

Преложение скорбящих,/ премене́ние болящих еси, Богородице Всепетая:/ спаси град Твой и люди,/ бори́мых умирение, обуреваемых тишино,/ едина Предстательнице верных.


Светильны

Под кров Твой, Дево Госпоже, прибегаем/ вси ро́ди человечестии:/ просвети ны светом Рождества Твоего,/ грешныя рабы Твоя,/ молящияся прилежно и покланяющияся Тебе,/ и просящия умирения ми́рови/ и душам нашим велия милости.


Каноны

, глас 4 (основной)

Ин канон, глас 8 (основной)


Житие

Сколько утешительного заключено в одном уже имени этой иконы — будящем, укрепляющем веру людей в Богоматерь, как в дивную Заступницу, которая спешит всюду, где слышится стон страдания людского, утирает слезы плачущих и в самом горе дает минуты отрады и радости небесной. Радуйся же вечно Ты, небесная скорбящих Радость!

По вере людей в милосердие Богоматери к роду людскому, повелся обычай изображать Богоматерь сообразно тому, что слышится в словах молитвы к Ней: «О, Пресвятая Госпоже Владычице Богородице, вышши еси всех ангел и архангел и всея твари честнейши. Помощница еси обидимых, ненадеющихся надеяние, убогих заступница, печальных утешение, алчущих кормительница, нагих одеяние, больных исцеление, грешных спасение, христиан всех поможение и заступление». Поэтому и пишется Богоматерь во весь рост, иногда с Младенцем на руках (как на московском первообразе), иногда без Младенца (как на прославившейся недавно в Петербурге, у Стеклянного завода, иконе с монетами), окруженная разного рода бедствующими людьми — нагими, обидимыми, алчущими. Около этих бедствующих изображают часто ангелов, посланных Владычицей для утоления страдания людского; ангелы, приникая к людям, указывают им на Богоматерь, которая пишется на иконах «Всех скорбящих Радость» или во славе, с короной на главе и в царском одеянии, или в обычном одеянии земных Ее дней и в белом плате на главе.

В Москве в XVII веке прославилась одна икона Богоматери этого имени. Первое чудо от нее совершилось в 1688 г. над больной Евфимией, родной сестрой патриарха Иоакима, жившей на Ордынке. Она жестоко страдала раной в боку. Рана была так велика, что видны были внутренности. Больная ждала смерти, но в то же время не теряла надежды на помощь Божественную. Однажды, попросив приобщить ее Святых Таин, она с великой верой стала взывать к Пресвятой Богородице:

— Услыши меня, Всемилостивая Владычица! Весь мир Тобой хвалится; и все приемлют нескудные милости Твои. Достойна я наказания по беззакониям моим, но не накажи меня гневом Твоим. Призри на лютую немощь мою и помилуй меня.

После этой молитвы больной был голос:

— Евфимия, отчего в страдании твоем не прибегаешь ты к общей Целительнице всех?

— Где же найти мне такую Целительницу? — отвечала Евфимия, изумленная голосом.

И был ответ:

— Есть в храме Преображения Сына Моего образ Мой, именуемый «Всех скорбящих Радость». Стоит он на левой стороне в трапезе, где обыкновенно становятся женщины. Призови к себе из этой церкви священника с этим образом, и когда он отслужит молебен с водосвятием, ты получишь исцеление.

Не забывай же тогда Моего к тебе милосердия и исповедуй его в прославление имени Моего.

Когда Евфимия оправилась от волнения, произведенного на нее этим явлением, и узнала от родственников, что, действительно, в храме Преображения, на Ордынке, есть икона Богоматери «Всех скорбящих Радость», она призвала священника с иконой к себе в дом. По совершении водосвятного молебна Евфимия исцелилась, и 24 октября установлен праздник в честь этой иконы в память совершившегося в этот день исцеления.

Есть мнение, что первоначальный образ Богоматери «Всех скорбящих Радость» перевезен был в Петербург царевной Наталией Алексеевной и есть именно тот образ, который стоит в Скорбященской церкви, на Шпалерной. Но, кажется, ближе к истине те, которые утверждают, что первоначальный образ остался в Москве.