10-26 Святаго великомученика Дими́трия Солунского

Святаго великомученика Дими́трия Солунского

Краткое наименование:

10-26 Святаго великомученика Дими́трия Солунского

Минея. Дата 2024-11-08 (26 октября по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 3:

Вели́ка обре́те в беда́х/ тя поборника вселенная, страстотерпче,/ язы́ки побеждающа./ Якоже убо Ли́еву низложи́л еси горды́ню,/ и на по́двиг дерзновенна сотвори́в Не́стора,/ та́ко, свя́те Дими́трие,/ Христу Богу молися/ даровати нам велию милость.


Кондаки

Глас 2:

Крове́й твоих струя́ми, Димитрие,/ Церковь Бог обагри́,/ да́вый тебе крепость непобедимую/ и соблюдая град твой невреди́м;/ того бо еси утверждение.

Икос: Сего́ великаго вси воспои́м, сошедшеся верою,/ яко ору́жника Христова и мученика, Димитрия,/ в пе́снех и пениих совзыва́юще Владыце и Зиждителю вселенныя:/ избави ны тру́са и ну́жды, Человеколюбче,/ молитвами Богородицы и всех святых мучеников Твоих./ На Тя бо вси надеемся избавитися бед и скорбе́й,/ Ты бо еси наше утверждение.

Глас 6:

Избави тру́са тяжкаго всех нас, Господи,/ и язвы нестерпимыя грех ра́ди наших./ Пощади́, Господи, Православныя люди Твоя,/ яже стяжал еси Твоею Кровию, Владыко;/ и град не предаждь в погибель трусом страшным,/ иного бо, ра́зве Тебе, Бога не ве́мы./ И воззови поющим:/ Аз есмь с вами, и никтоже на вы.

Икос:


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 2:

Све́тиши отечеству твоему всегда, славный Димитрие мучениче,/ якоже звезда светлая,/ покрываеши бо присно сие от па́губы врагов/ и избавляеши озлобления и бу́ри всякия;/ темже радостно приносит, летнюю память, блаженне, совершая,/ верою же и любовию поя Господа, тя прославльшаго.

Мучениче страстоте́рпче Христов,/ чудесы́ све́тиши миру,/ якоже солнце, свя́те Димитрие./ Темже в памяти твоей наслаждаемся вси твоих чудес, блаженне,/ изря́дная торжествующе верою./ Дерзновение убо имея,/ моли́ся ко Господу спасти от тли и скорбе́й рабы́ твоя.

Ко́пиями прободе́н в ре́бра,/ пробо́дшаго ра́ди Спаса на Кресте́ ре́бра;/ Того бо уязвле́нием/ любовию поревновал еси, страстотерпче Димитрие,/ явля́я всем непобедимое свидетельства твоего./ Темже и уя́звлен гонитель низпаде́,/ прие́м твоего иску́с испове́дания, страдальче Христов.

О, преславнаго чудесе́!/ на Небеси́ и на земли́ радость/ днесь в памяти возсия Димитрия мученика./ От Ангел хвала́ми венчается/ и от человек пения приемлет./ О, ка́ко пострада́!/ Како до́бре подвиза́ся!/ Имже враг паде́ лукавый,/ Христу побе́ждшу того.

О, пресла́внаго чудесе́!/ чудес светлостъми́, солнца светле́йше,/ присно Димитрий све́тит конце́м,/ от невечерняго Света облистаемый/ и в незаходи́мем Свете красу́яся./ егоже сия́ньми о́блацы отгна́ни быша ва́рварстии,/ неду́зи прогнашася/ и демони победи́шася.

О, преславнаго чудесе́!/ Христа ради прободе́н треблаженный Димитрий,/ ко враго́м всегда яви́ся оружие обоюдуо́строе,/ пожина́я врагов выше́ния/ и низлагая де́монская свере́пства./ Емуже возопи́им:/ святый Димитрие, покрый ны,/ верно почита́ющия тя от любве́ всегда.

Днесь созывает нас страстотерпца всемирное торжество./ Прииди́те убо, празднолю́бцы,/ све́тло пра́зднуим память его, глаголюще:/ радуйся, иже ризу нечестия раздра́в верою,/ мужеством же ду́ха себе обложи́в./ Радуйся, упраздни́вый козноде́йства чужда́го,/ крепостию, данною тебе от Единаго Бога./ Радуйся, иже прободе́нными удесы́/ блаженную стра́сть Христову духо́вне нам возживописа́в./ егоже моли, страдальцев удобрение Димитрие,/ избавится нам видимых и невидимых враг/ и спастися душа́м нашим.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Земли́ смуща́емей гнева Твоего стра́хом,/ холми и го́ры трясу́тся, Господи,/ но благоутро́бия о́ком на ны призре́в,/ не я́ростию Твоею прогне́вайся на ны,/ но умилосе́рдився на дела́ рук Твоих,/ стра́шнаго ны преще́ния тру́са свободи́,/ яко Благ и Человеколю́бец.

Стих: Призира́яй на землю/ и творяй ю трясти́ся.

Стра́шен еси, Господи,/ и кто стерпи́т праведнаго Твоего гнева,/ или кто Тя умо́лит, или кто укроти́т, Благий,/ о лю́дех согрешивших и отча́явшихся? Небеснии чи́ни, Ангели, Нача́ла и Вла́сти,/ Престо́ли, Госпо́дства, Херувими и Серафими/ о нас Тебе вопию́т:/ Свят, Свят, Свят еси, Господи,/ дел рук Твоих не пре́зри, Блаже,/ за утробы милости спаси́ град бе́дствующий.

Стих: Стрясл еси землю/ и смути́л еси ю.

Ниневи́тяне согрешений ра́ди/ тру́сом преще́ния поги́бель слы́шаху,/ в сре́дственном же зна́мении ки́та,/ чрез воста́ние Ионы, покаяние умоляет./ Но яко о́ныя вопль людей Твоих со младенцы и скоты́, уще́дрив, прия́л еси,/ и нас, наказу́емыя,/ тридне́внаго ра́ди Воста́ния пощади́ и помилуй.

Имеет убо Божественнейшая твоя душа́ и непоро́чная,/ приснопа́мятне Димитрие,/ Небесный Иерусалим жили́ще,/ егоже сте́ны пречистыма рука́ма Невидимаго Бога живописа́шася./ и́мать же всечестно́е, и многострада́льнейшее твое тело/ преизря́дный сей храм на земли,/ сокро́вище некра́домое чудес и неду́гов врачевство́,/ иде́же притека́юще, цельбы́ почерпа́ем./ Соблюди́, всехвальне, тя величающий град/ от противных прираже́ний,/ дерзнове́ние я́ко име́я ко Христу, тя прославльшему.


Стихиры на хвалитех

Глас 4:

Прободе́н быв, борца́ твоими ко́пиями уязви́л еси/ и ме́ртва сотворил еси, и неде́йственна,/ егоже зло́бы, Димитрие, нас избави,/ кре́пки на стра́сти му́чащия всегда содева́я священными твоими молитвами,/ Божественным страхом умиля́я сердца́/ и ду́ши наша, свя́те.

Реку́ тя, испо́лнену вод духовных, ве́дяще, свя́те,/ молим, иста́явшия ду́ши наша страсте́й преступле́ньми/ милостию твоею многою свяще́нно ороси́,/ и омый су́щия в скве́рне,/ и премногих избави бед и вечнаго мучения.

Яко звезда́ светле́йшая, на земли показался еси,/ чудес сияньми подсолнечную просвеща́еши всегда, Димитрие славне,/ мглы омраче́ния отгони́ молитвами твоими душ наших,/ и неду́ги исцели от любве совершающих твою память,/ сла́ва мучеников и похвала.

Прииди́, мучениче Христов, к нам,/ твоего требующим милостивнаго посеще́ния,/ и избави озло́бленны мучи́тельскими преще́нии и лютаго неи́стовства ерети́ческаго./ От нихже, яко пле́нницы и на́зи, гони́ми есмы́,/ от места на место часто преходяще, и заблуждающе в верте́пех и гора́х./ Уще́дри убо, прехвальне, и даждь нам осла́бу,/ утоли бурю и угаси́, еже на ны, негодова́ние,/ Бога моля́, подающаго миру велию милость.

Стена́ тве́рдая нам,/ плене́ния вражия не убоявся, дан еси,/ варварская нашествия упражня́я и неду́ги утоляя,/ степе́нь неразруши́мый, и основание необори́мое,/ и градоде́ржец, насели́тель и поборник был еси твоему граду, Димитрие;/ егоже и ныне, всеблаженне, лю́те бедствующаго и обтяже́нна окая́нне,/ твоими молитвами спаси́,/ Христа моля́, подающаго миру велию милость.

Вся́ку добродетель восприи́м, страстоте́рпческий лик яви́ся,/ отону́дуже нетленныя и блаженныя жизни наслаждение достойне насле́дова./ В немже досточу́дне украшаем, Димитрие,/ и подражанием Христовым почита́яся,/ и хваля́ся ра́венством копия́,/ проси́ прилежнее/ нас, почитающих тя, избавити от страсте́й и лю́тых обстояний,/ те́пле моля́ Подающаго миру велию милость.

Ко́пиями наследовавшаго Спасовых ребр благодать,/ прободенных копие́м,/ из нихже нам источает Спас жизни и нетления во́ды,/ Димитрия почти́м, премудраго во учениих и вене́чника в мученицех,/ кровию скончавшаго страдания тече́ние/ и чудесы́ просиявша всей вселенней,/ ревни́теля Владычня и ми́лостива нищелюбца,/ во многих и мно́гащи беда́х лю́тых фессало́няном предстателя./ егоже и ле́тнюю память почитающе,/ славим Христа Бога,/ де́йствующа его ра́ди всем исцеления.

Богородичен,

Избави ны от нужд наших, Мати Христа Бога,/ рождшая всех Творца,/ да вси зове́м Ти:/ радуйся, едино Предста́тельство душ наших.


Седальны

Глас 8:

Сияния чуде́с, яко лучи, облиста́еши/ и вся просвещаеши мира концы́, яко звезда пресветлая,/ и ве́село благово́нствуеши, якоже други́й рай,/ и ду́ши весели́ши, и уставля́еши неду́ги:/ темже тя, всеблаженне, по до́лгу пое́м/ и любовию почита́ем честну́ю память твою, страстотерпче Димитрие,/ моли Христа Бога согрешений оставление/ даровати чту́щим любо́вию святую память твою.

Глас 4:

Димитрия днесь страстоте́рпца/ праздник соверша́ем благочестивому́дренно,/ яко Христу непрестанно молящася/ всем дати мир и милость.

Глас 4:

Па́мять твоя, сла́вне мучениче Димитрие,/ уясни́ днесь Церковь Христо́ву/ и вся собра́ пе́сньми достойно восхвали́ти тя, Богомудре,/ я́ко и́стинно во́ина и врагов потреби́теля./ Темже мольба́ми твои́ми изба́ви ны от искуше́ний.

Глас 4:

Яко до́блему страдальцу/ и воину кре́пку Всецарю́ющаго Христа,/ взываем псало́мски:/ радуйся, мучеников украшение и ле́пота;/ радуйся, светлая Це́ркве звездо́/ и стено́, и пристанище прибега́ющих к тебе,/ великомучениче славне Димитрие,/ тя поющия спасай/ от всякаго вре́да чужда́го и озлобле́ния вся.


Светильны

Крестом вооружи́л еси Нестора,/ чрез о́наго Ли́еву разорив гордыню, Димитрие,/ на три́знищи, якоже Христос, отверзаеши копие́м ре́бра твоя,/ и́миже стадо твое храни.

Богородичен: Господи, призира́яй на землю с небесе́/ и творя́й всю трясти́ся,/ избави ны от тру́са Богородицы молитвами,/ Юже даровал еси Христианом Предста́тельницу.


Каноны

Первый канон, глас 4 (основной)

Други́й канон, глас 8 (основной)


Житие

Ро­ди­те­ли, тай­ные хри­сти­ане, кре­сти­ли Димитрия и на­ста­ви­ли в ве­ре. Отец его, рим­ский про­кон­сул, умер, ко­гда Ди­мит­рий до­стиг со­вер­шен­но­ле­тия. Им­пе­ра­тор Мак­си­ми­ан Га­ле­рий, всту­пив­ший на пре­стол в 305 го­ду, на­зна­чил Ди­мит­рия на ме­сто от­ца вла­сти­те­лем и во­е­во­дой Фес­са­ло­ний­ской об­ла­сти. Глав­ной обя­зан­но­стью Ди­мит­рия бы­ло за­щи­щать свою об­ласть от внеш­них вра­гов, но им­пе­ра­тор по­тре­бо­вал от него так­же, чтобы он ис­треб­лял хри­сти­ан. Ди­мит­рий вме­сто это­го стал ис­ко­ре­нять язы­че­ские обы­чаи, а языч­ни­ков об­ра­щать к Хри­сто­вой ве­ре.

Ко­неч­но, им­пе­ра­то­ру вско­ре до­нес­ли, что про­кон­сул Ди­мит­рий – хри­сти­а­нин. Воз­вра­ща­ясь из по­хо­да про­тив сар­ма­тов (пле­мен, на­се­ляв­ших при­чер­но­мор­ские сте­пи), Мак­си­ми­ан оста­но­вил­ся в Со­лу­ни. Го­то­вясь к смер­ти, Ди­мит­рий раз­дал свое иму­ще­ство бед­ным, а сам пре­дал­ся мо­лит­ве и по­сту. Им­пе­ра­тор за­клю­чил про­кон­су­ла в тем­ни­цу и стал раз­вле­кать се­бя и жи­те­лей Со­лу­ни гла­ди­а­тор­ски­ми сра­же­ни­я­ми в цир­ке. Хри­сти­ан разыс­ки­ва­ли и та­щи­ли на аре­ну. Из­вест­ный сре­ди гла­ди­а­то­ров за­дор­ный Лий лег­ко одоле­вал крот­ких хри­сти­ан в сра­же­нии и при ли­ко­ва­нии озве­рев­шей тол­пы сбра­сы­вал их на ко­пья во­и­нов.

Юно­ша Нестор, из хри­сти­ан, на­ве­стил Ди­мит­рия в тем­ни­це, и Ди­мит­рий бла­го­сло­вил его на еди­но­бор­ство с Ли­ем. Укреп­ля­е­мый Бо­гом, Нестор одо­лел гор­до­го гла­ди­а­то­ра и бро­сил его на ко­пья во­и­нов. Несто­ра долж­ны бы­ли на­гра­дить как по­бе­ди­те­ля, но вме­сто это­го его каз­ни­ли как хри­сти­а­ни­на.

По при­ка­зу им­пе­ра­то­ра тем­нич­ная стра­жа прон­зи­ла Ди­мит­рия ко­пья­ми в 306 го­ду. Те­ло ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ди­мит­рия вы­бро­си­ли на съе­де­ние зве­рям, но со­лу­няне тай­но пре­да­ли его зем­ле. Слу­га Ди­мит­рия Лупп взял кро­ва­вую ри­зу и пер­стень му­че­ни­ка и на­чал ими ис­це­лять недуж­ных. Его то­же каз­ни­ли. В прав­ле­ние им­пе­ра­то­ра Кон­стан­ти­на Ве­ли­ко­го (324–337 гг.) над мо­ги­лой ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ди­мит­рия воз­двиг­ли храм, а через сто лет бы­ли об­ре­те­ны его нетлен­ные мо­щи. При гро­бе ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ди­мит­рия со­вер­ша­лись чу­де­са и ис­це­ле­ния. В прав­ле­ние им­пе­ра­то­ра Мав­ри­кия ава­ры, жив­шие на До­ну, оса­ди­ли го­род Со­лунь. Свя­той Ди­мит­рий явил­ся на го­род­ской стене, и 100-ты­сяч­ное вой­ско оса­ждав­ших об­ра­ти­лось в бег­ство. В дру­гой раз свя­той спас го­род от го­ло­да. Жи­тие свя­то­го Ди­мит­рия по­вест­ву­ет, что он осво­бож­дал плен­ных от ига невер­ных и по­мо­гал им до­стиг­нуть Со­лу­ни.

С VII ве­ка при ра­ке свя­то­го Ди­мит­рия на­ча­ло ис­те­кать бла­го­вон­ное и чу­до­твор­ное ми­ро, о чем пи­са­ли совре­мен­ни­ки. В XIV ве­ке Ди­мит­рий Хри­зо­лог пи­сал о нем: ми­ро «по свой­ству сво­е­му не во­да, но гу­ще ее и не по­хо­же ни на од­но из из­вест­ных нам ве­ществ... Оно уди­ви­тель­нее всех бла­го­во­ний не толь­ко ис­кус­ствен­ных, но и по есте­ству со­здан­ных Бо­гом». По этой при­чине ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ди­мит­рия на­име­но­ва­ли Ми­ро­то­чи­вым.