Святаго великомученика Дими́трия Солунского
Краткое наименование:10-26 Святаго великомученика Дими́трия Солунского
Минея. Дата 2024-11-08 (26 октября по ст. стилю)
Знак типикона: ПолиелейныйПраздник: святого
Чтения
На Утрени:
Апостол:
Евангелие:
Прокимен
Прокимен, глас :
Стих:
Аллилуарий
Аллилуарий, глас :
Стих:
Причастен
Тропари
Глас 3:Вели́ка обре́те в беда́х/ тя поборника вселенная, страстотерпче,/ язы́ки побеждающа./ Якоже убо Ли́еву низложи́л еси горды́ню,/ и на по́двиг дерзновенна сотвори́в Не́стора,/ та́ко, свя́те Дими́трие,/ Христу Богу молися/ даровати нам велию милость.
Кондаки
Глас 2:Крове́й твоих струя́ми, Димитрие,/ Церковь Бог обагри́,/ да́вый тебе крепость непобедимую/ и соблюдая град твой невреди́м;/ того бо еси утверждение.
Икос: Сего́ великаго вси воспои́м, сошедшеся верою,/ яко ору́жника Христова и мученика, Димитрия,/ в пе́снех и пениих совзыва́юще Владыце и Зиждителю вселенныя:/ избави ны тру́са и ну́жды, Человеколюбче,/ молитвами Богородицы и всех святых мучеников Твоих./ На Тя бо вси надеемся избавитися бед и скорбе́й,/ Ты бо еси наше утверждение.
Глас 6:Избави тру́са тяжкаго всех нас, Господи,/ и язвы нестерпимыя грех ра́ди наших./ Пощади́, Господи, Православныя люди Твоя,/ яже стяжал еси Твоею Кровию, Владыко;/ и град не предаждь в погибель трусом страшным,/ иного бо, ра́зве Тебе, Бога не ве́мы./ И воззови поющим:/ Аз есмь с вами, и никтоже на вы.
Икос:
Стихиры на "Господи, возвах"
Глас 2:Све́тиши отечеству твоему всегда, славный Димитрие мучениче,/ якоже звезда светлая,/ покрываеши бо присно сие от па́губы врагов/ и избавляеши озлобления и бу́ри всякия;/ темже радостно приносит, летнюю память, блаженне, совершая,/ верою же и любовию поя Господа, тя прославльшаго.
Мучениче страстоте́рпче Христов,/ чудесы́ све́тиши миру,/ якоже солнце, свя́те Димитрие./ Темже в памяти твоей наслаждаемся вси твоих чудес, блаженне,/ изря́дная торжествующе верою./ Дерзновение убо имея,/ моли́ся ко Господу спасти от тли и скорбе́й рабы́ твоя.
Ко́пиями прободе́н в ре́бра,/ пробо́дшаго ра́ди Спаса на Кресте́ ре́бра;/ Того бо уязвле́нием/ любовию поревновал еси, страстотерпче Димитрие,/ явля́я всем непобедимое свидетельства твоего./ Темже и уя́звлен гонитель низпаде́,/ прие́м твоего иску́с испове́дания, страдальче Христов.
О, преславнаго чудесе́!/ на Небеси́ и на земли́ радость/ днесь в памяти возсия Димитрия мученика./ От Ангел хвала́ми венчается/ и от человек пения приемлет./ О, ка́ко пострада́!/ Како до́бре подвиза́ся!/ Имже враг паде́ лукавый,/ Христу побе́ждшу того.
О, пресла́внаго чудесе́!/ чудес светлостъми́, солнца светле́йше,/ присно Димитрий све́тит конце́м,/ от невечерняго Света облистаемый/ и в незаходи́мем Свете красу́яся./ егоже сия́ньми о́блацы отгна́ни быша ва́рварстии,/ неду́зи прогнашася/ и демони победи́шася.
О, преславнаго чудесе́!/ Христа ради прободе́н треблаженный Димитрий,/ ко враго́м всегда яви́ся оружие обоюдуо́строе,/ пожина́я врагов выше́ния/ и низлагая де́монская свере́пства./ Емуже возопи́им:/ святый Димитрие, покрый ны,/ верно почита́ющия тя от любве́ всегда.
Днесь созывает нас страстотерпца всемирное торжество./ Прииди́те убо, празднолю́бцы,/ све́тло пра́зднуим память его, глаголюще:/ радуйся, иже ризу нечестия раздра́в верою,/ мужеством же ду́ха себе обложи́в./ Радуйся, упраздни́вый козноде́йства чужда́го,/ крепостию, данною тебе от Единаго Бога./ Радуйся, иже прободе́нными удесы́/ блаженную стра́сть Христову духо́вне нам возживописа́в./ егоже моли, страдальцев удобрение Димитрие,/ избавится нам видимых и невидимых враг/ и спастися душа́м нашим.
Стихиры на стиховне
Глас 2:Земли́ смуща́емей гнева Твоего стра́хом,/ холми и го́ры трясу́тся, Господи,/ но благоутро́бия о́ком на ны призре́в,/ не я́ростию Твоею прогне́вайся на ны,/ но умилосе́рдився на дела́ рук Твоих,/ стра́шнаго ны преще́ния тру́са свободи́,/ яко Благ и Человеколю́бец.
Стих: Призира́яй на землю/ и творяй ю трясти́ся.
Стра́шен еси, Господи,/ и кто стерпи́т праведнаго Твоего гнева,/ или кто Тя умо́лит, или кто укроти́т, Благий,/ о лю́дех согрешивших и отча́явшихся? Небеснии чи́ни, Ангели, Нача́ла и Вла́сти,/ Престо́ли, Госпо́дства, Херувими и Серафими/ о нас Тебе вопию́т:/ Свят, Свят, Свят еси, Господи,/ дел рук Твоих не пре́зри, Блаже,/ за утробы милости спаси́ град бе́дствующий.
Стих: Стрясл еси землю/ и смути́л еси ю.
Ниневи́тяне согрешений ра́ди/ тру́сом преще́ния поги́бель слы́шаху,/ в сре́дственном же зна́мении ки́та,/ чрез воста́ние Ионы, покаяние умоляет./ Но яко о́ныя вопль людей Твоих со младенцы и скоты́, уще́дрив, прия́л еси,/ и нас, наказу́емыя,/ тридне́внаго ра́ди Воста́ния пощади́ и помилуй.
Имеет убо Божественнейшая твоя душа́ и непоро́чная,/ приснопа́мятне Димитрие,/ Небесный Иерусалим жили́ще,/ егоже сте́ны пречистыма рука́ма Невидимаго Бога живописа́шася./ и́мать же всечестно́е, и многострада́льнейшее твое тело/ преизря́дный сей храм на земли,/ сокро́вище некра́домое чудес и неду́гов врачевство́,/ иде́же притека́юще, цельбы́ почерпа́ем./ Соблюди́, всехвальне, тя величающий град/ от противных прираже́ний,/ дерзнове́ние я́ко име́я ко Христу, тя прославльшему.
Стихиры на хвалитех
Глас 4:Прободе́н быв, борца́ твоими ко́пиями уязви́л еси/ и ме́ртва сотворил еси, и неде́йственна,/ егоже зло́бы, Димитрие, нас избави,/ кре́пки на стра́сти му́чащия всегда содева́я священными твоими молитвами,/ Божественным страхом умиля́я сердца́/ и ду́ши наша, свя́те.
Реку́ тя, испо́лнену вод духовных, ве́дяще, свя́те,/ молим, иста́явшия ду́ши наша страсте́й преступле́ньми/ милостию твоею многою свяще́нно ороси́,/ и омый су́щия в скве́рне,/ и премногих избави бед и вечнаго мучения.
Яко звезда́ светле́йшая, на земли показался еси,/ чудес сияньми подсолнечную просвеща́еши всегда, Димитрие славне,/ мглы омраче́ния отгони́ молитвами твоими душ наших,/ и неду́ги исцели от любве совершающих твою память,/ сла́ва мучеников и похвала.
Прииди́, мучениче Христов, к нам,/ твоего требующим милостивнаго посеще́ния,/ и избави озло́бленны мучи́тельскими преще́нии и лютаго неи́стовства ерети́ческаго./ От нихже, яко пле́нницы и на́зи, гони́ми есмы́,/ от места на место часто преходяще, и заблуждающе в верте́пех и гора́х./ Уще́дри убо, прехвальне, и даждь нам осла́бу,/ утоли бурю и угаси́, еже на ны, негодова́ние,/ Бога моля́, подающаго миру велию милость.
Стена́ тве́рдая нам,/ плене́ния вражия не убоявся, дан еси,/ варварская нашествия упражня́я и неду́ги утоляя,/ степе́нь неразруши́мый, и основание необори́мое,/ и градоде́ржец, насели́тель и поборник был еси твоему граду, Димитрие;/ егоже и ныне, всеблаженне, лю́те бедствующаго и обтяже́нна окая́нне,/ твоими молитвами спаси́,/ Христа моля́, подающаго миру велию милость.
Вся́ку добродетель восприи́м, страстоте́рпческий лик яви́ся,/ отону́дуже нетленныя и блаженныя жизни наслаждение достойне насле́дова./ В немже досточу́дне украшаем, Димитрие,/ и подражанием Христовым почита́яся,/ и хваля́ся ра́венством копия́,/ проси́ прилежнее/ нас, почитающих тя, избавити от страсте́й и лю́тых обстояний,/ те́пле моля́ Подающаго миру велию милость.
Ко́пиями наследовавшаго Спасовых ребр благодать,/ прободенных копие́м,/ из нихже нам источает Спас жизни и нетления во́ды,/ Димитрия почти́м, премудраго во учениих и вене́чника в мученицех,/ кровию скончавшаго страдания тече́ние/ и чудесы́ просиявша всей вселенней,/ ревни́теля Владычня и ми́лостива нищелюбца,/ во многих и мно́гащи беда́х лю́тых фессало́няном предстателя./ егоже и ле́тнюю память почитающе,/ славим Христа Бога,/ де́йствующа его ра́ди всем исцеления.
Богородичен,Избави ны от нужд наших, Мати Христа Бога,/ рождшая всех Творца,/ да вси зове́м Ти:/ радуйся, едино Предста́тельство душ наших.
Седальны
Глас 8:Сияния чуде́с, яко лучи, облиста́еши/ и вся просвещаеши мира концы́, яко звезда пресветлая,/ и ве́село благово́нствуеши, якоже други́й рай,/ и ду́ши весели́ши, и уставля́еши неду́ги:/ темже тя, всеблаженне, по до́лгу пое́м/ и любовию почита́ем честну́ю память твою, страстотерпче Димитрие,/ моли Христа Бога согрешений оставление/ даровати чту́щим любо́вию святую память твою.
Глас 4:Димитрия днесь страстоте́рпца/ праздник соверша́ем благочестивому́дренно,/ яко Христу непрестанно молящася/ всем дати мир и милость.
Глас 4:Па́мять твоя, сла́вне мучениче Димитрие,/ уясни́ днесь Церковь Христо́ву/ и вся собра́ пе́сньми достойно восхвали́ти тя, Богомудре,/ я́ко и́стинно во́ина и врагов потреби́теля./ Темже мольба́ми твои́ми изба́ви ны от искуше́ний.
Глас 4:Яко до́блему страдальцу/ и воину кре́пку Всецарю́ющаго Христа,/ взываем псало́мски:/ радуйся, мучеников украшение и ле́пота;/ радуйся, светлая Це́ркве звездо́/ и стено́, и пристанище прибега́ющих к тебе,/ великомучениче славне Димитрие,/ тя поющия спасай/ от всякаго вре́да чужда́го и озлобле́ния вся.
Светильны
Крестом вооружи́л еси Нестора,/ чрез о́наго Ли́еву разорив гордыню, Димитрие,/ на три́знищи, якоже Христос, отверзаеши копие́м ре́бра твоя,/ и́миже стадо твое храни.
Богородичен: Господи, призира́яй на землю с небесе́/ и творя́й всю трясти́ся,/ избави ны от тру́са Богородицы молитвами,/ Юже даровал еси Христианом Предста́тельницу.
Каноны
Первый канон, глас 4 (основной)
Други́й канон, глас 8 (основной)
Житие
Родители, тайные христиане, крестили Димитрия и наставили в вере. Отец его, римский проконсул, умер, когда Димитрий достиг совершеннолетия. Император Максимиан Галерий, вступивший на престол в 305 году, назначил Димитрия на место отца властителем и воеводой Фессалонийской области. Главной обязанностью Димитрия было защищать свою область от внешних врагов, но император потребовал от него также, чтобы он истреблял христиан. Димитрий вместо этого стал искоренять языческие обычаи, а язычников обращать к Христовой вере.
Конечно, императору вскоре донесли, что проконсул Димитрий – христианин. Возвращаясь из похода против сарматов (племен, населявших причерноморские степи), Максимиан остановился в Солуни. Готовясь к смерти, Димитрий раздал свое имущество бедным, а сам предался молитве и посту. Император заключил проконсула в темницу и стал развлекать себя и жителей Солуни гладиаторскими сражениями в цирке. Христиан разыскивали и тащили на арену. Известный среди гладиаторов задорный Лий легко одолевал кротких христиан в сражении и при ликовании озверевшей толпы сбрасывал их на копья воинов.
Юноша Нестор, из христиан, навестил Димитрия в темнице, и Димитрий благословил его на единоборство с Лием. Укрепляемый Богом, Нестор одолел гордого гладиатора и бросил его на копья воинов. Нестора должны были наградить как победителя, но вместо этого его казнили как христианина.
По приказу императора темничная стража пронзила Димитрия копьями в 306 году. Тело великомученика Димитрия выбросили на съедение зверям, но солуняне тайно предали его земле. Слуга Димитрия Лупп взял кровавую ризу и перстень мученика и начал ими исцелять недужных. Его тоже казнили. В правление императора Константина Великого (324–337 гг.) над могилой великомученика Димитрия воздвигли храм, а через сто лет были обретены его нетленные мощи. При гробе великомученика Димитрия совершались чудеса и исцеления. В правление императора Маврикия авары, жившие на Дону, осадили город Солунь. Святой Димитрий явился на городской стене, и 100-тысячное войско осаждавших обратилось в бегство. В другой раз святой спас город от голода. Житие святого Димитрия повествует, что он освобождал пленных от ига неверных и помогал им достигнуть Солуни.
С VII века при раке святого Димитрия начало истекать благовонное и чудотворное миро, о чем писали современники. В XIV веке Димитрий Хризолог писал о нем: миро «по свойству своему не вода, но гуще ее и не похоже ни на одно из известных нам веществ... Оно удивительнее всех благовоний не только искусственных, но и по естеству созданных Богом». По этой причине великомученика Димитрия наименовали Мироточивым.