11-03 Святы́х му́ченик Акепси́мы епи́скопа, Ио́сифа пресви́тера и Аифала́ диа́кона

Святы́х му́ченик Акепси́мы епи́скопа, Ио́сифа пресви́тера и Аифала́ диа́кона

Краткое наименование:

11-03 Святы́х му́ченик Акепси́мы епи́скопа, Ио́сифа пресви́тера и Аифала́ диа́кона

Минея. Дата 2025-11-16 (03 ноября по ст. стилю)

Знак типикона: Вседневный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол: Еф.6:10-17

Евангелие: Лк.21:12-19


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

Му́ченицы Твои́, Го́споди,/ во страда́ниих свои́х венцы́ прия́ша нетле́нныя от Тебе́, Бо́га на́шего,/ иму́ще бо кре́пость Твою́,/ мучи́телей низложи́ша,/ сокруши́ша и де́монов немощны́я де́рзости:/ тех моли́твами/ спаси́ ду́ши на́ша.


Кондаки

Глас 2:

Боже́ственная, му́дре, непоро́чно тайноводи́л еси́,/ же́ртва прия́тна был еси́, Богоблаже́нне:/ Христо́ву бо пил еси́ ча́шу сла́вно, свя́те Акепси́мо,/ со страда́льцы твои́ми,/ моля́ся непреста́нно о всех нас.

Икос: Кто от ве́рных возмо́жет отню́д досто́йно воспе́ти/ прему́драго свяще́нника Акепси́ма, свети́льника Христо́ва:/ той бо разруши́ пре́лесть и́дольскую и посрами́ де́монская ухищре́ния/ кре́пкою си́лою Спа́са Христа́ Бо́га,/ Тро́ице Пресвяте́й благоче́стно поклани́тися наказу́я,/ Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во Еди́ном Божестве́ почита́ти,/ моля́ся непреста́нно о всех нас.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 8:

О, пресла́внаго чудесе́!/ Акепси́ма кра́сный, му́чеником служи́тель,/ пе́сней увязе́нием венча́ется днесь,/ Богоя́звенная страда́ния предлага́ет/ и острупля́ет врага́ безпло́тнаго./ О, каковы́я получи́ многода́рныя благода́ти!/ Его́же моли́твами спаси́ ду́ши на́ша, Христе́,/ я́ко Милосе́рд.

О, пресла́внаго чудесе́!/ От Перси́ды звезда́, Ио́сиф возсия́,/ волше́бную ме́рзость разруша́я Ду́хом,/ кро́вными струи́ми погаси́ огни́ служе́ние безбо́жия./ О, кре́пости, е́юже низложи́ де́моны!/ Того́ моли́твами спаси́ ду́ши на́ша, Христе́,/ я́ко Милосе́рд.

О, пресла́внаго чудесе́!/ Аифа́л тве́рдый страда́ния побо́рник тезоимени́т явля́ется,/ сад присноцвету́щий,/ и, ре́жемь, цвете́т ра́нами,/ и, уже́ умерщвля́емь, жи́ти начина́ет./ О, кре́пости естества́,/ ю́же претерпе́!/ Того́ молитва́ми спаси́ ду́ши на́ша, Христе́,/ я́ко Милосе́рд.

Крестобогородичен,

На Дре́ве Живо́т наш зря́щи, Всенепоро́чная Богоро́дица, ви́сящ,/ ма́терски рыда́ющи, вопия́ше:/ Сы́не Мой и Бо́же Мой,/ спаси́ любо́вию пою́щия Тя.

Досто́йно и́мене жи́тельствовал еси́, во́ине Гео́ргие:/ крест бо Христо́в на ра́мена взем,/ от диа́вольския ле́сти олядене́вшую зе́млю до́бре возде́лал еси́/ и, терно́вное служе́ние искорени́в и́дольское,/ Правосла́вныя ве́ры ло́зу насади́л еси́./ Те́мже то́чиши врачева́ния во всей вселе́нней ве́рным/ и Тро́ицы де́латель пра́веден показа́лся еси́./ Моли́, мо́лимся, о ми́ре ми́ра/ и спасе́нии душ на́ших.


Стихиры на стиховне

Глас 6:

Предпу́тие обра́зно трисия́ннаго ва́шего единоу́мия/ и во Христе́ муче́ния,/ неизрече́нныя Тро́ицы и пресу́щественныя Еди́ницы страда́льцы,/ и́же в Перси́де неопа́льни соблю́дшеся, трие́ о́троцы бы́ша:/ я́ко бо они́, на пла́мень дерзну́вше, Бо́гу не досади́ша;/ та́ко и вы умре́ти не отреко́стеся,/ не пощаде́вшеся Христо́вою любо́вию,/ но я́ко во о́нех яви́выйся Четве́ртый в пла́мени ороша́ше;/ та́ко и вас Христо́с, И́же Еди́н от Тро́ицы,/ прия́т в ме́сто прохла́дное,/ Акепси́ма со Ио́сифом и Аифа́ла, Богоприя́тнии,/ моли́теся о душа́х на́ших.

Крестобогородичен,

Ви́дящи Тя распина́ема, Христе́,/ Тебе́ Ро́ждшая вопия́ше:/ что стра́нное е́же ви́жу та́инство, Сы́не Мой?/ Ка́ко на Дре́ве умира́еши, пло́тию пове́шен,/ Жи́зни Пода́телю?


Стихиры на хвалитех


Седальны

Глас 8:

Ио́сиф, до́блий подви́жник, Акепси́ма, пре́лести губи́тель/ и Аифа́л сла́вный, страда́лец непобеди́мый,/ све́тлыя зве́зды, ве́рными в пе́снех досто́йно вои́стинну да восхва́лятся днесь:/ сии́ бо пре́лесть пе́рсов очерни́ша,/ со́лнцу не поже́рше, ни огня́ поче́тше;/ к ни́мже любо́вию возопие́м:/ моли́те Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.


Светильны

Подъя́л еси яко безплотен нестерпи́мыя му́ки,/ Акепси́мо всехвальне, священников славо,/ со Ио́сифом чу́дным и дивный Аифа́л диакон, Христов тайнник,/ ихже боле́знем страдания удивляются присно Безплотных чи́ни.

Богородичен: Несть во мне отню́д наде́жды спасе́ния, Де́во,/ я́ко зле впадо́х во глубину́ прегреше́ний/ и жду преще́ния стра́шныя му́ки и ко́злищ ча́сти;/ но уще́дри мя пре́жде Суда́,/ я́ко су́щи тепла́ Засту́пница, Богоро́дице.


Каноны

Канон мучеников, глас 4 (основной)


Житие

Святые мученики Акепсим епископ, Иосиф пресвитер и Аифал диакон пострадали в IV веке (около 380 года). Епископ Акепсим возглавлял христианскую Церковь в персидском городе Наессоне. Паства горячо любила святителя за его подвижническую жизнь и неустанные пастырские труды. Когда царь Сапор повелел разыскивать и казнить христианское духовенство, был схвачен и епископ Акепсим, в то время восьмидесятилетний старец. Его привели в город Арбелу, где он предстал пред судом жреца Ардаха.

Волхвы и жрецы питали особую ненависть к христианам и предавали их самым лютым пыткам. Святой старец отказался принести жертву языческим богам. Его начали жестоко избивать. Мучитель смеялся над епископом и спрашивал, почему Бог христианский не избавляет его от пыток. Святой отвечал: «Мой Бог может избавить меня от твоих мучений, но я Его молю не о том, а чтобы, претерпев их до конца, наследовать венец в обителях Отца Небесного». Потом его заключили в темницу, куда на следующий день после тяжелейших пыток были брошены семидесятилетний пресвитер Иосиф и диакон Аифал. Три года святых держали в узах, томили голодом, жаждой.

В языческое капище, находившееся недалеко от Арбелы, прибыл царь Сапор, пожелавший видеть трех святых мучеников. Изможденные, покрытые гноящимися язвами, святые предстали перед царем и вновь твердо отказались поклониться языческим богам, исповедуя веру во Христа. Волхв спросил святого Иосифа: «Какое же учение правильнее – то ли, которого держится царь и все лучшие и знатные люди, или ваше учение ничтожных, отверженных, бедных людей?» «Ты прав,– ответил святой Иосиф,– мы худые, бедные, но Господь наш не любит обитать там, где богатство, роскошь и связанные с ними пороки, зависть, злоба. Нет, мы избегаем богатства, раздаем ближним, что имеем. От трудов своих мы даем бедным. Мы знаем, что богатым труден путь в Царство Небесное».

Стойкость исповедников раздражала мучителей, и они решили казнить их.

Святому епископу отсекли голову, а пресвитера и диакона отправили в город и там побили камнями.

Казнь пресвитера Иосифа длилась несколько часов. Среди мучений святой Иосиф воскликнул: ― Благодарю Тебя, Боже мой, что Ты благоволил омыться мне от грехов в крови моей». Возле места казни была поставлена стража, чтобы христиане не взяли тела святого мученика. На четвертую ночь над городом пронесся сильный ураган, молния убила стражу, ветер разметал камни, и тело святого Иосифа исчезло.

Диакон Аифал был отведен в селение Патриас и там был побит камнями. Христиане тайно погребли его тело, на могиле святого выросло дерево, плоды которого приносили исцеление.

* * *

42

оструплять – изранивать, покрывать ранами

43

ссе́льник – сообитатель

44

хра́борник – храбрый воин, подвижник

45

место прохладное – здесь Царство Небесное

46

отрыга́ть – изрекать, произносить

47

триста́ты – военачальники

48

гобзова́ть – изобиловать

49

раче́ние – любовь

50

ураня́емь – терзаем, мучим

51

пла́ма – пламя

52

оглаго́льник – обличитель