11-05 Святи́теля Ио́ны, архиепи́скопа Новгоро́дскаго, чудотво́рца

Святи́теля Ио́ны, архиепи́скопа Новгоро́дскаго, чудотво́рца

Краткое наименование:

11-05 Святи́теля Ио́ны, архиепи́скопа Новгоро́дскаго, чудотво́рца

Минея. Дата 2025-11-18 (05 ноября по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол:

Евангелие:


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 4:

Исправле́ние ве́ры, и о́браз кро́тости,/ и я́коже сад посреде́ рая́,/ преподо́бными де́лы твои́ми мир просвеща́еши,/ и сего́ ра́ди к моще́м твои́м любо́вию прикаса́емся и ве́рно вопие́м:/ предста́ни в по́мощь воспева́ющим па́мять твою́ светоно́сную, о́тче Ио́но,/ и моли́ спасти́ся душа́м на́шим.


Кондаки

Глас 4:

Свы́ше прия́л еси́ Боже́ственную благода́ть/ ходатайствовати Бо́гу и челове́ком,/ яко архиере́й возноше́ние вознося́,/ и мир лю́дем твои́м снося́,/ и оби́лие плодо́в, Ио́но блаже́нне;/ ты́ бо еси́ Вели́каго Нова́гра́да похвала́/ и су́щих о нем ра́дость.

Икос: Похва́лим досто́йно ны́не иера́рха,/ я́ко от чре́ва ма́тере своея́ избра́н Бо́гу во освяще́ние,/ и, о́грочищ еще сый,/ пронарече́н во архиере́йство гра́ду своему́ от Бо́га./ Те́мже не от челове́к произведе́н архиере́й,/ но свы́ше пронарече́н и Духом пома́зан,/ священноде́йствуя Богоприя́тно,/ и умире́ние, и тишину́ моли́твами свои́ми да́рует,/ и оби́лие плодо́в./ То́й бо Вели́каго Нова́гра́да слава/ и всех, и́же о нем, ра́дость.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 6:

Я́коже звезда́ возсия́л еси́ на тве́рди Церко́вней,/ озаря́я мир исправле́нием Сло́ва и́стиннаго, му́дре Ио́но,/ вдовы́ и сироты́ снабдева́я оте́чески/ и ни́щия ми́луя,/ оби́димыя изима́я, вражды́ утоля́я,/ мир утвержда́я./ Христо́вых за́поведей де́лателю, о́тче всесвяще́нне,/ проси́ ми́ра ми́рови, мо́лим тя,/ и спасе́ния душа́м на́шим.

Досто́йно на тя архиере́йства нарече́ние прии́де, препо́добне о́тче,/ отроча́ти еще́ тебе́ су́щу:/ дея́ния бо в тебе́ Богоуго́дная воспита́ема,/ кро́тость с незло́бием./ Тем во дворы́ Госпо́дни вселя́ешися,/ я́ко тако́в подоба́ше архиере́й бы́ти преподо́бен./ Но я́ко и́маши дерзнове́ние,/ моли́, мо́лим тя, умири́ти мир/ и спасти́ ду́ши на́ша.

Преподо́бне архиере́ю,/ изво́лил еси́ примета́ти себе́ в дому́ Бо́жии/ па́че, не́же жи́ти в се́лех ми́ра,/ и по́стническими пра́вилы испытова́шеся,/ после́дуя знаменоно́сцем, отце́м вели́ким,/ Варлаа́му и Се́ргию./ Те́мже и Госпо́дь изведе́ тя па́стыря лю́дем Свои́м/ и я́ко ве́рну рабу́ стро́ити ду́ши сих поручи́./ За ня́же моли́ поми́ловати я́ и спасти́.

Прииди́те, Вели́каго Нова́гра́да лю́дие,/ духо́вне торжеству́им,/ днесь бо день поко́я трудо́в до́браго на́шего па́стыря,/ в о́ньже пе́сней трубо́ю возглаша́юще:/ ра́дуйся, свети́ло све́тлое ми́рови;/ ра́дуйся, мы́сленнаго Со́лнца све́тлый о́бразе;/ ра́дуйся, заря́ми доброде́телей осиява́я вся./ Но, о́тче прекра́сне,/ хода́таю ми́ра и засту́пниче те́плый ста́ду твоему́,/ не преста́й моли́тися, мо́лимся тебе́,/ спасти́ся нам от вся́каго наве́та,/ любо́вию чту́щим свяще́нную па́мять твою́.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

После́дователя тя позна́хом, о́тче,/ кро́ткаго и незло́биваго Влады́ки Христа́:/ ти́хое бо сло́во и нра́ва молчали́вое/ от ю́ности се́ возрасте́ в тебе́,/ смире́ние же, и кра́сное, кро́тости совоспита́емо,/ и с седино́ю спросия́ющу ра́зуму./ Те́мже И́же вся ве́дый Госпо́дь/ произведе́ тя па́стыря слове́сному ста́ду Своему́/ и на престо́ле первопресто́льника Бо́жия Це́ркве посади́ тя,/ я́ко па́ствующа сии́ преподо́бием и пра́вдою.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду,/ и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Не по земли́ ни́зитися,/ ниже́ на тле́ющая взира́ти,/ и ревнова́ти миродержи́телем/ по́мыслы души́ твоея́ утверди́шася, свяще́нне Ио́но,/ но возвы́сился еси́ на высоту́ безсме́ртныя доброде́тели,/ безсме́ртныя жи́зни рачи́телю,/ я́ко поучи́лся еси́ навы́кнути у кро́ткаго Учителя/ и смире́ннаго се́рдцем вои́стинну Влады́ки Хри́ста и Бо́га./ Того́ моли́, блаже́нне,/ уще́дрити мир/ и спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Возлюби́ чи́стая душа́ твоя́, блаже́нне Ио́но,/ чистоту́ Боже́ственных чисти́тель,/ и́же верх учи́тельства, и пра́вило доброде́телей,/ и естества́ украше́ние,/ вои́стинну Небеси́ изъявле́ние,/ иера́рхом нача́ла:/ Боже́ственнаго Никола́я и Вели́каго Васи́лия,/ Богосло́ва Григо́рия, Златоу́стаго же Иоа́нна,/ и́хже свяще́нныя хра́мы воздви́гл еси́,/ я́ко вои́стинну во дворы́ их жела́я всели́тися,/ и́же во све́те присносу́щныя ра́дости/ Живота́ ве́чнаго, Началопа́стыря Христа́./ Того́ с ни́ми, иера́рше, не преста́й моли́/ умири́ти мир и спасти́ ду́ши на́ша.

Преподо́бне, блаже́нне, архиере́ю свяще́нне Ио́но,/ кро́тость и незло́бие твое́ удиви́ша кни́зи благочести́выя,/ и вои́стинну от души́ возлюби́ша тя:/ ра́ди бо доброде́телей исправле́ния/ обре́л еси́ благода́ть от Бо́га./ Те́мже и кня́зи почто́ша тя,/ моли́тв твои́х и благослове́ния тре́бующе,/ при́сно благопослу́шны быва́ху преподо́бию твоему́,/ и лю́ди твои́ незло́бием снабдева́юще./ Но и ны́не лю́дем твои́м предстоя́ бу́ди,/ и благопоспеше́ние да́руй моли́твами твои́ми,/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.


Стихиры на хвалитех

Глас 6:

Я́ко звезда́, возсия́л еси́/ на тве́рди Церко́вней,/ озаря́я мир исправле́нием Сло́ва и́стиннаго,/ прему́дре Ио́но:/ вдовы́ и сироты́ снабдева́я оте́чески/ и ни́щия ми́луя,/ оби́димыя изыма́я, вражды́ утоля́я,/ мир утвержда́я,/ Христо́вых за́поведей де́лателю, о́тче всесвяще́нне,/ проси́ ми́ра ми́ру, мо́лим тя,/ и спасе́ния душа́м на́шим.

Досто́йно на тя архиере́йства нарече́ние прии́де, преподо́бне о́тче,/ отроча́ти и еще́ тебе́ су́щу:/ дея́ния бо в тебе́ благоуго́дная совоспита́ема,/ кро́тость с незло́бием./ Тем во дворы́ Госпо́дни вселя́ешися,/ я́ко тако́в подоба́ше архие́рей бы́ти преподо́бен,/ но я́ко и́маши дерзнове́ние,/ моли́, мо́лим тя,/ умири́ти мир и спасти́ ду́ши наша.

Преподо́бне архиере́ю,/ изво́лил еси́ примета́ти себе́ в дому́ Бо́жии/ па́че, не́же жи́ти в се́лех ми́ра,/ по́стническими пра́вилы испытова́шеся,/ после́дуя знаменоно́сцем вели́ким,/ Варлаа́му и Се́ргию./ Те́мже и Госпо́дь изведе́ тя па́стыря лю́дем Свои́м,/ и, я́ко ве́рну рабу́, стро́ити ду́ши сих поручи́,/ за ни́хже и моли́/ поми́ловати я́ и спасти́.

Прииди́те, лю́дие,/ и́же Вели́каго Нова́гра́да порожде́ние,/ всяк род и во́зраст,/ и пе́сньми почти́м до́браго па́стыря,/ я́ко того́ предстоя́нием ко Христу́/ дарова́шася блага́я вся гра́ду на́шему от Бога/ и всем преде́лом его́,/ и́бо благослови́шася бла́гостию венцы́ лет епи́скопства его́./ Госпо́дь даде́ бла́гость его́ ра́ди,/ и земля́ на́ша подава́ше плоды́ своя́,/ насы́тися вся́ка душа́ благоволе́ния тогда́,/ умири́шася вси язы́цы проти́внии/ и приклони́шася стран христолю́бцы влады́ки держа́внии,/ ми́лостивными очесы́ смотри́ще,/ ти́хое промышле́ние подава́ху,/ ра́дость и мир вси́ческая приима́ху./ Но, о блаже́нне Ио́но,/ и ны́не такова́я да́руй лю́дем твои́м,/ да честну́ю па́мять твою, при́сно чту́ще, ублажа́ем.


Седальны

Глас 1:

Плоды́ слове́сныя принося́, му́дре Ио́но, Го́сподеви,/ восхваля́я архиере́и с преподо́бными Его́ пе́сньми,/ с ни́миже в земли́ живы́х ра́дуешися,/ я́ко сла́ву их возлюби́л еси́./ Те́мже с ни́ми, о́тче свяще́нне, о нас, восхваля́ющих тя,/ не преста́й моля́ Царя́ Небе́снаго/ и Спа́са всего́ ми́ра Христа́, Еди́наго Человеколю́бца.

Глас 8:

Любо́вь тво́я Боже́ственная возведе́ тя, па́стыря изря́дна, слове́сному мно́жеству:/ все́ю бо душе́ю к Боже́ственней любви́ прилепи́лся еси́/ и святы́м честны́я хра́мы созда́л еси́,/ и ле́поту сим свяще́нными ико́нами утворя́я,/ Боже́ственному Предте́чи и пресве́тлым учи́телем Васи́лию, Григо́рию и Иоа́нну с мудрым Никола́ем,/ преподо́бному Ону́фрию и Се́ргию чудотво́рцу,/ пе́сньми же похваля́я чуде́снаго Варлаа́ма и Са́вву,/ Евфи́мия же со Ио́ною митрополи́том./ Те́мже ны́не слику́еши им,/ с ни́миже, о́тче свяще́нне,/ моли́ о нас, любо́вию чту́щих честну́ю па́мять твою́.

Глас 8:

Возлюби́вшаго за благоутро́бие земны́я/ возлюби́л еси́ Христа́,/ сла́вою спаси́тельною тебе́ просла́вльшаго,/ доброде́тельми свяще́нными сия́юща, я́ко Бо́гови угожда́юща./ Те́мже и всем ра́тным мир возвеща́юща,/ де́монская стремле́ния возража́юща,/ иера́рше Ио́но блаже́нне./ Ему́же не преста́й моля́ся согреше́ний проще́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Глас 4:

Доброде́тельми светя́ся, о́тче, па́ствити Христо́вы о́вцы поставля́емь,/ и преподо́бнаго Се́ргия красе́н храм вну́трь епи́скопии воздви́гл еси́./ Я́ко душе́ю любя́ того, по́двиги его́ почита́я/ и смоли́твенника себе́ о ста́де твое́м ко Го́споду полага́я,/ ны́не сра́дуешися Ему́, о́тче свяще́нне,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.


Светильны

Трисо́лнечнаго Све́та, сла́вы сия́нием, трие́х учи́телей све́том озари́вся,/ вся просвеща́еши, просия́в де́тельми и благода́тию, преподо́бне священнонача́льниче.

Богородичен: Сла́дость А́нгелов, скорбя́щих ра́досте,/ христиа́н предста́тельнице, Де́во, Ма́ти Госпо́дня,/ заступи́вши ны, спаси́ от ве́чнаго муче́ния.


Каноны

Кано́н свята́го, глас 4 (основной)


Житие

Святитель Иона, архиепископ Новгородский, в миру Иоанн, рано остался сиротой и был усыновлен одной благочестивой вдовой Наталией, жившей в Новгороде. Она заботилась о воспитании мальчика и отдала его в школу. Блаженный Михаил Клопский, встретив однажды юношу Иоанна на улице, предсказал, что он будет архиепископом Новгорода, и посоветовал прилежно учиться.

Иоанн принял постриг в Отенской пустыни, в 50-ти верстах от города, был игуменом этой обители, откуда новгородцы в 1458 году избрали его в архиепископы, после смерти святого Евфимия. Святитель Иона пользовался большим уважением в Москве, и в его святительство московские князья не посягали на независимость Новгорода. Московский митрополит, святитель Иона (1449–1461), был другом новгородского святителя и хотел видеть его своим преемником.

Архиепископ Иона по обету, данному им в одну из поездок в Москву, построил в Новгороде первый на севере Руси храм в честь Преподобного Сергия Радонежского (1463). Заботясь о возрождении преданий новгородской церковной старины, он вызвал в Новгород известного составителя житий святых иеромонаха Пахомия Логофета, который написал, на основании местных источников, службы и жития наиболее известных новгородских святых и канон святителю Ионе, митрополиту Московскому по его прославлении.

К тому времени относится начало основания Соловецкого монастыря. Святитель Иона оказал большую помощь и содействие устройству обители. Преподобному Зосиме он выдал особую благословенную грамоту, по которой отдавал (вместе с мирскими властями Новгорода) во владение новой обители весь Соловецкий остров.

Твердый поборник Православия, он горячо защищал свою паству от проповедников католичества, усилия которых были тщетными в Новгородской земле.

После многих трудов святитель, чувствуя приближение своей кончины, написал духовную грамоту, завещая похоронить тело его в Отенской обители, о которой много заботился при жизни и воздвиг там два храма – в честь Трех Вселенских Святителей и во имя Святителя Николая. 5 ноября 1470 года, причастившись Святых Таин, святитель отошел ко Господу.

До наших дней дошло послание святителя к митрополиту Феодосию, написанное в 1464 году. Житие святителя имеется также в Великих Минеях-Четьих митрополита Макария, 5 ноября. В 1553 году, после открытия мощей архиепископа Ионы, было составлено слово об этом событии, принадлежащее перу инока Зиновия Отенского. Особое сказание о чудесах святителя встречается в рукописях XVII века.