11-11 Свята́го и блаже́ннаго Макси́ма, Христа́ ради юро́диваго, Моско́вскаго чудотво́рца

Свята́го и блаже́ннаго Макси́ма, Христа́ ради юро́диваго, Моско́вскаго чудотво́рца

Краткое наименование:

11-11 Свята́го и блаже́ннаго Макси́ма, Христа́ ради юро́диваго, Моско́вскаго чудотво́рца

Минея. Дата 2025-11-24 (11 ноября по ст. стилю)

Знак типикона: Полиелейный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени:

Апостол: Гал.5:22-6:2

Евангелие: Мф.4:25-5:12


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 5:

Нагото́ю теле́сною и терпе́нием/ обнажи́л еси́ вра́жия кова́рствия,/ облича́я неподо́бное его́ дея́ние,/ зе́льне стражда́ со́лнечный вар/ и ну́ждныя вели́кия сту́дени,/ мра́за и огня́ не чул еси́,/ Бо́жиею по́мощию покрыва́емь,/ Макси́ме прему́дре,/ о ве́рою творя́щих па́мять твою́ че́стно/ и усе́рдно притека́ющих к моще́м твои́м/ моли́ изба́витися от бед/ и паде́ния избежа́ти.


Кондаки

Глас 2:

Вы́шния красоты́ жела́я,/ ни́жния сла́дости и теле́сная одея́ния в ничто́же вмени́л еси́/ и нестяжа́ние па́че су́етнаго ми́ра возлюби́л еси́./ А́нгельское житие́ проходя́,/ сконча́лся еси́, блаже́нне Макси́ме:/ с ни́миже Христа́ моли́ непреста́нно о всех нас.

Икос: А́нгел на земли́ житие́м показа́вся,/ А́нгельския полки́ удиви́л еси́, и де́моны устраши́л еси́,/ и челове́ки просвети́л еси́ чуде́с твои́х заря́ми,/ Богоно́се и преблаже́нне о́тче наш Макси́ме./ И ны́не нас вразуми́ воспева́ти песнь к твоему́ хвале́нию,/ ра́достным гла́сом си́це глаго́лющих:/ ра́дуйся, оста́вивый тле́нное мудрова́ние и прие́мый нетле́нный вене́ц;/ ра́дуйся, терпели́вый душе́ю;/ ра́дуйся, целому́дренный ра́зумом и к Бо́гу воззре́нием;/ ра́дуйся, предо́блий юро́де, и́же злоко́зненнаго врага́ под нога́ми сотры́й;/ ра́дуйся, я́ко ни́жнее мудрова́ние оста́вль и вы́шняго Ца́рствия дости́гий;/ ра́дуйся, цели́телю боле́зней и отгони́телю страсте́й;/ ра́дуйся, Макси́ме блаже́нне, моля́ непреста́нно о всех нас.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 4:

Юро́дивыми притворе́нии/ мудреца́ зло́бы обезу́мил еси́, блаже́нне,/ соверша́я сла́вная, де́йствуя зна́мения,/ де́моны отгоня́я,/ просвеща́я су́щия в нощи́ грехо́вней, о́тче,/ и ум несмуще́н посреде́ молв соблю́л еси́, Макси́ме,/ безстра́стие от Бо́га прии́м.

Све́та незаходи́маго зри́тель быв, о́тче,/ мирски́ми красота́ми не восхоте́л еси́ наслажда́тися/ и, плоть презре́в,/ прираде́л еси́ о души́,/ и той доброде́телей све́тлостию свещу́ украси́в,/ незаходи́мым сия́нием облиста́емь,/ Го́сподеви предстоя́, о нас моли́ся,/ свяще́нное твое́ преставле́ние пра́зднующих.

Сосу́д Свята́го Ду́ха освяще́н/ сотвори́л еси́ себе́, о́тче,/ сего́ ра́ди и к подвиго́м приле́жно впери́в ум, Макси́ме,/ и на дусе́х нечи́стых власть прии́м, Богоно́се,/ сих моли́твою уязвля́еши/ и от челове́к отго́ниши./ И ны́не Престо́лу всех Царя́ предстои́ши,/ о нас моля́ся, ве́рно тя сла́вящих.

Челове́че Бо́жий, Макси́ме чу́дный,/ ты у́бо, возше́д на ле́ствицу доброде́телей,/ по не́йже вшел еси́ к Го́рнему Иерусали́му/ и та́мо узре́л еси́ жела́емаго Христа́:/ Его́же ра́ди плоть твою́ изнури́л еси́/ и те́ло ме́ртвенное на безсме́ртную жизнь измени́л еси́./ И о нас непреста́нно моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.


Стихиры на стиховне

Глас 2:

Дом и жили́ще Ду́ха Пресвята́го, прему́дре Макси́ме, был еси́./ Те́мже и нас до́мы Того́ соде́лай,/ святу́ю твою́ па́мять почита́ющих.

Стих: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде/ и упова́ет на Него́.

Житие́ твое́, я́ко со́лнце, в сердца́ ве́рных возсия́, чудеса́ испуща́я./ Те́мже и нас све́том невече́рним озари́,/ всечестну́ю твою́ па́мять почита́ющих.

Стих: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т,/ я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.

Не преста́й моля́ся, Макси́ме, о при́сных твои́х рабе́х,/ я́же духо́вным твои́м житие́м просвети́л еси́,/ да вси честно́е твое́ пра́зднество, веселя́щеся, почита́ем.

Рачи́тель быв, о́тче, Небе́снаго жити́я/ и равностоя́тель Безпло́тных сил,/ Макси́ме преблаже́нне,/ Росси́йское утвержде́ние, Моско́вский свети́льниче/ и вселе́нныя удобре́ние./ Прииди́ ны́не к нам, пра́зднующим пресве́тлую па́мять твою́,/ и приими́ ма́лое на́ше моле́ние,/ испроси́ нам у Христа́ мир и ве́лию ми́лость.


Стихиры на хвалитех

Глас 4:

Дал еси́ при́тчу терпе́ния и му́жества, Преблаги́й Го́споди,/ пра́веднаго Макси́ма, и многочуде́снаго/ доброде́тельми, и словесы́, и де́лы сия́юща,/ целому́дрием украша́ема и кро́тостию./ Тем Твое́ неизрече́нное строе́ние сла́вим,/ Иису́се Всеси́льне, и Спа́се душ на́ших.

Пра́веден и незло́бив,/ и́стинен же, и непоро́чен, и ве́рен,/ уклоня́яся от вся́кия зло́бныя ве́щи,/ показа́лся еси́, Макси́ме блаже́нне,/ просвеще́н доброде́тельми и благоче́стием сия́я./ Тем тя ублажа́ем/ и свято́е твое́ и честно́е днесь пра́зднуем успе́ние,/ ра́дующеся, Богому́дре.

Целому́дрием и благове́рием,/ я́ко багряни́цею многоце́нной, одея́вся, Макси́ме,/ пра́вдою же и кро́тостию, я́ко Боже́ственным венце́м, увя́злся еси́,/ со стра́ждущими Христа́ ра́ди ца́рствовати возжеле́л еси́./ И ны́не Царю́ сил предстои́ши,/ Иису́су Всеми́лостивому и Спа́су душ на́ших.

Доброде́телей твои́х, Богому́дре Макси́ме, исправле́ния/ уясни́ша ве́рных сердца́:/ кто бо слы́ша безме́рное твое́ смире́ние и терпе́ние, не удиви́тся?/ Е́же ко всем кро́тость и беззло́бие,/ к скорбя́щим ми́лование/ и су́щим в бе́дах ско́рое поможе́ние,/ пла́вающим немяте́жное приста́нище/ и путеше́ствующим благо́е поспеше́ние/ вся Боголе́пно предвари́, досточу́дне,/ и ны́не неувяда́емым венце́м венча́лся еси́/ от руки́ Вседержи́теля Бо́га:/ Его́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Богородичен,

Влады́чице, приими́ моли́тву раб Тво́их/ и изба́ви нас/ от вся́кия ну́жды и печа́ли.


Седальны

Глас 5:

Тве́рдаго адама́нта и столпа́ непоколеби́ма вра́жиими прило́ги,/ Богоно́снаго Макси́ма пе́сньми почти́м:/ терпе́нием бо вои́стинну посрами́вша сопроти́внаго врага́,/ и без ве́сти его́ сотвори́вша,/ и ныне́ моля́щася о спасе́нии душ на́ших.

Глас 4:

Посто́м, и воздержа́нием, и на земли́ лега́нием увяди́л еси́ плотски́я стра́сти,/ ду́шу же просвети́л еси́ и на Небесе́х от Христа́ вели́ко возме́здие восприя́л еси́./ Тем благоугоди́л еси́ Бо́гу,/ досто́ин сосу́д чуде́с и по кончи́не яви́лся еси́ притека́ющим к моще́м твои́м,/ Макси́ме преблаже́нне,/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любови́ю святу́ю па́мять твою́.

Глас 4:

Яви́лся еси́ чу́ден в терпе́нии твое́м,/ вся́чески Христо́ви угоди́л еси́, преблаже́нне Макси́ме,/ му́дрою мы́слию утверди́л еси́ ду́шу твою́,/ порабо́тив плотска́я мудрова́ния ду́ху/ и избра́в до́брая, е́же Бо́га ра́ди тружда́тися, му́жески глаго́лал еси́:/ а́ще и я́ра зима́, но сла́док рай;/ боле́зненно е́же тружда́тися, но блаже́нно восприя́тие./ Те́мже, преблаже́нне, моли́ Христа́ Бо́га спасти́ ду́ши на́ша.

Глас 8:

Све́том Боже́ственным озаря́емь,/ в путь, веду́щий к Боже́ственным сия́нием, ходи́л еси́ ве́рно, о́тче преподо́бне,/ и вра́жиих отбе́гл еси́ прило́г,/ и сын све́та и дне яви́лся еси́, Макси́ме Богоблаже́нне.


Светильны

А́нгельскаго жития́ жела́я, преподо́бне,/ покори́л еси́ стра́сти плотски́я му́жески/ и равноа́нгелен был еси́, Богоно́се о́тче Макси́ме.

Богородичен: Тя Предста́тельницу и́мамы вси гре́шнии, о Пресвята́я Де́во!/ Ты благопреме́нна сотвори́ Твоего́ Сы́на ма́терними Твои́ми моли́твами.


Каноны

Канон, глас 4 (основной)

Канон святого, глас 4 (основной)


Житие

Блаженный Максим, Христа ради юродивый, Московский чудотворец, подвизался в Москве в начале XV века. Он избрал один из самых трудных и тернистых путей ко спасению – добровольное юродство ради Христа. Полуобнаженным он ходил по площадям и улицам Москвы зимой и летом, поучая всех терпению и перенесению житейских невзгод.

Тяжелым было то время для Русского государства: татаро-монгольское иго, сопровождавшееся непрестанными набегами, засухи, голод и мор угнетали русский народ. Блаженный Максим своим примером помогал людям переносить невзгоды. Он говорил: «Хоть люта зима, но сладок рай».

Православный народ любил юродивых, ценил их глубокое смирение, внимал их мудрости, доходчиво излагавшейся образным народным языком пословиц. Поэтому юродивых слушали все – от великих князей до последних бедняков. Блаженный Максим говорил своим соотечественникам: «Не всё по шерсти, ино и напротив. За дело побиют, повинись, да пониже поклонись. Не плачь, битый, плачь, не битый. За терпение даст Бог спасение». Грозно обличал святой притеснителей народа, купцам и московской знати блаженный говорил: «Божница домашна, а совесть продажна. Всяк крестится, да не всяк молится. Бог всякую неправду сыщет. Ни Он тебя, ни ты Его не обманешь». Обличения юродивого не оставались бесплодными, многие из москвичей обращали свои сердца к Богу.

Блаженная кончина угодника Божия последовала 11 ноября 1434 года, и он был погребен у церкви святых князей Бориса и Глеба. У святых мощей блаженного Максима стали совершаться чудесные исцеления болящих. В 1547 году в окружной грамоте Московского митрополита Макария предписывалось: «Пети и праздновати на Москве новому чудотворцу Максиму, Христа ради юродивому». Память преставления блаженного Максима постановлено праздновать 11 ноября, обретение честных мощей – 13 августа. Храм в честь благоверных князей Бориса и Глеба, рядом с которым был погребен святой Максим, сгорел в 1568 году. На его месте позже была построена новая церковь, освященная во имя блаженного Максима, Христа ради юродивого.